De Kunst van het Kijken
iconografie
Zoeken in blog

Mijn Boek
  • De Kunst van het Kijken
    Virtuele Musea
  • Artvee
  • Sixtijnse kapel online
  • Google Arts & Culture
  • Rijksmuseum Amsterdam
  • Musée d'Orsay Parijs
  • Basiliek Santa Maria Maggiore Rome
  • Santiago de Compostela
  • Mauritshuis
  • Brueghel in Kunsthistorisches Museum Wien
  • Rennes-le-Chateau
    Schilderijen
  • Bruegel:Volkstelling te Bethlehem
  • Van Eyck: schilderijen
  • Jeroen Bosch: Tuin der lusten
  • Bruegel: De Verkeerde Wereld (spreekwoorden)
  • Getijdenboek:'Les tres riches heures du Duc de Berry
  • Rembrandt: De Nachtwacht
  • Het verhaal van de Beethovenfries
  • De Leiden Collectie
    Symbolen
  • Symbolen rond bijgeloof
  • Symboliek Ikonen
  • Dodendansen
  • Heiligenkalender
  • Betekenis diverse symbolen
  • Metseltekens, bovenlichten, timpanen...
    16-01-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hugo Van Der Goes: Portinari-altaar

    In gent hebben we het Lam Gods van de gebroeders Van Eyck. In Firenze hebben ze het Portinari Altaarstuk. Een drieluik dat oorspronkelijk bedoeld was voor de Sankt Egidio kerk in Firenze, maar momenteel in het Uffizi Museum hangt in Firenze.

    Van Eyck, Van Der Goes en Van Der Weyden waren de drie grootsten in hun tijd. Dit werk is een jaar voor zijn dood gemaakt door Van Der Goes. Het was een bestelling van de rijke Italiaans bankiersfamilie Portinari die werkzaam waren in Brugge en afkomstig waren van Firenze uit de Medici-clan. Wanneer het werk precies is voltooid is niet gekend, maar wat zeker is, is dat het verscheept werd in 1483 van Gent naar Brugge zo naar Pisa en via de Arno naar Firenze. De Italiaanse schilders stonden met open mond van verwondering.

    Italië had in die tijd een traditie van fresco's. Zij maakten schilderkunst op gekalkte muren. De kalk zoog de verf op, waardoor je niet meer nadien kon overschilderen. Nadeel was ook dat je het schilderij niet kon verplaatsen of meenemen als men verhuisde.
    In de Vlaamse kunst kenden wij een traditie om op planken te schilderen. Het voordeel was dat men het schilderij overal kon meenemen en dat men kon overschilderen met diverse lagen. Anvakelijk keken Italianen neer op die kunst omdat men fouten gemakkelijk kon verstoppen door de overschilderingen. Bij fresco's moest het meteen correct zijn. Maar door de verfijnde techniek zoals van de drie Vlaamse Primitieven, bekwam men een ongelooflijke manier om details te schilderen. En dat maakte op termijn dat Italianen ook zouden overschakelden op planken en later schildersdoek.

    Vele Vlamingen trokken dan ook naar Italië om daar aan het werk te gaan. Hun techniek zou dan tegen 1550 overgenomen worden door de Italianen. Hetzelfde had je in de muziek, waar ze 'I Fiaminghi' werden genoemd. Tenandere, wist je dat in de bergen in Noord Italië een dorpje 'Gandino' (klein Gent) bestaat. Het is ontstaan door Gentse arbeiders die in de streek werkzaam waren en die zich daar gevestigd hadden.
    Maar alsnog was dit altaarstuk in Gent gemaakt. Om precies te zijn: op de hoek van de Jozef Platteaustraat met de Sint Pietersnieuwstraat. Vandaag staat er een groot herenhuis waar het Immo kantoor Huysewinckel is gevestigd, maar hier stond ooit het huis met atelier van Van Der Goes...





    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)

    Foto
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!