De afbeelding hierbij is van het Crombrugs Handschrift, daterend van rond 1400. Het toont graaf Filips van den Elzas met een wapenschild van een leeuw. Aan zijn voeten ligt een ander wapenschild, waarvan men aanneemt dat dit het oude wapenschild van Vlaanderen was. De Vlaamse leeuw werd door Filips geïntroduceerd als wapenschild in de 12de eeuw. Draken, panters, leeuwen, wolven stonden in die tijd symbool voor dappere dieren. Vandaar dus.
En zo komen we bij de term 'schilderij'. In de middeleeuwen sprak men van 'confeytsels". De term 'schilderij' komt pas het eerst in 1617 voor. Het verwijst naar het ontstaan: het versieren of verluchten van schilden. Die noodzaak was er in de 12de eeuw gekomen door de harnassen. De ridder was op tornooien niet meer herkenbaar geworden en daardoor versierde men het schild om aan te geven wie hij was. Zo ontstond het wapenschild bij adellijke families en evolueerde het tot het woord 'schilderij'. Doch ik wijk af..
De Vlaamse leeuw raakte na de veelvuldige bezettingen van o.a. Bourgondiërs, Spanjaarden, Oosterijkers, Fransen en Nederlanders wat op de achtergrond. Hij kwam pas terug op de voorgrond in de 19de eeuw met het ontstaan van België waar men op zoek ging naar vergeten helden uit het verleden om een identiteitsgevoel te kweken. En zo komen we uiteraard bij Hendrik Conscience. Gelijklopend hieraan ontstond een Vlaamse beweging en de leeuw werd uiteraard hiervan een symbool. Nog een weetje: het lied de Vlaamse Leeuw is in Gent onststaan. Hyppolyte van Peene schreef de tekst (aan zijn huis in de Peperstraat hangt nog een gedenkplaat). De muziek is van Karel Miry die wat verderop woonde. Zo origineel waren ze ook niet in hun kunst, want ze hadden hun inspiratie gezocht bij het patriottenlied 'Der Deutschen Rhein' (tekst van Nickolaus Becker en muziek van Robert schumann). Vandaag hadden ze plagiaat aan hun been!
|