Toen vader Bruegel stierf, nam zijn oudste zoon Jan het atelier over in Antwerpen. Hij teerde op het succes van zijn vader en werkte lange tijd in zijn stijl verder. Ook nam hij veel thema's over van zijn vader, zoals DEZE 'boerenbruiloft' die in het MSK Gent hangt. De jonge Bruegel was ook heel goed bevriend met Rubens, die ook een atelier in Antwerpen had. En ze maakten zelfs werken tesamen. Dit is er eentje van: Pan en Syrinx Het verhaaltje: de lelijke sater Pan heeft een oogje op een herderinnetje, de nimf Syrinx. Zij ziet hem echter niet zitten en slaat op de vlucht (vandaar het woord 'paniek'). Ze vraagt de goden om hulp en die laten haar veranderen in riet. Pan blijft maar zoeken maar hij kan haar niet meer vinden. Moe van het zoeken valt hij neer in het riet en ligt te zuchten. Zijn adem wordt versterkt door het riet en brengt een klagerige zang voort. Hij besluit zeven stengels af te snijden en die als zijn instrument te maken: de panfluit.
Op het schilderij zie je Pan haar dus nog najagen. Op de achtergrond in de verte zie je een herder met een herderinnetje die op een panfluit speelt (Pan was de patroon van de herders). Ze loopt over madeliefjes, symbool voor zuiverheid en trouw. De waterlelies staan symbool voor vruchtbaarheid. Een eend is steeds op zoek naar een partner, dus symbool van verbintenis, huwelijk. De reiger staat voor intuïtie, niks onbezonnen doen. En zo zie je er twee: één die roerloos blijft en de ander de vliegt. Ze zijn in feite een weerspiegeling van het gebeuren tussen Pan en Syrinx. En de uitgelaten patrijs rechts in het hoekje staat dan weer voor wellust.
|