De Kunst van het Kijken
iconografie
Zoeken in blog

Mijn Boek
  • De Kunst van het Kijken
    Virtuele Musea
  • Artvee
  • Sixtijnse kapel online
  • Google Arts & Culture
  • Rijksmuseum Amsterdam
  • Musée d'Orsay Parijs
  • Basiliek Santa Maria Maggiore Rome
  • Santiago de Compostela
  • Mauritshuis
  • Brueghel in Kunsthistorisches Museum Wien
  • Rennes-le-Chateau
    Schilderijen
  • Bruegel:Volkstelling te Bethlehem
  • Van Eyck: schilderijen
  • Jeroen Bosch: Tuin der lusten
  • Bruegel: De Verkeerde Wereld (spreekwoorden)
  • Getijdenboek:'Les tres riches heures du Duc de Berry
  • Rembrandt: De Nachtwacht
  • Het verhaal van de Beethovenfries
  • De Leiden Collectie
    Symbolen
  • Symbolen rond bijgeloof
  • Symboliek Ikonen
  • Dodendansen
  • Heiligenkalender
  • Betekenis diverse symbolen
  • Metseltekens, bovenlichten, timpanen...
    23-01-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gustave Courbet: begrafenis in Ornans

    Met dit schilderij gaf Courbet een nieuwe wending in de schilderkunst. Courbet zette zich af van de geïdealiseerde romantiek en toonde het rauwe plattelandsleven van toen, waar honger en armoede heerste. Ondanks de grote Revolutie was er niets veranderd, en dat maakt hij duidelijk op het schilderij. Het ontstaan van het realisme.

    Rond 1849 stierf de grootoom van Courbet in Ornans. Hij had de aanwezige dorpsgenoten nadien uitgenodigd in zijn atelier om te poseren voor het schilderij. Maar wat voor schilderij! Het was meer dan 6 meter op 3 meter groot! Zulke afmetingen waren toen enkel voor verheven religieuze of mythlogische thema's of staatsieportretten. Niet moeilijk dat er kritiek was op de Salon in Parijs bij de tentoonstelling. Ze vonden het een lelijk schilderij dat niks idealiseerde. Hij schilderde lelijke mensen en ook: hij had ze gescheiden opgesteld, iets wat hen in die tijd direct opviel.
    Links zie je de dragers met doodskist, daarnaast de rijken met een buishoed, dan de geestelijken en rechts het gewone volk. De drie standen zoals in het Ancien Regime van vijftig jaar voorheen! Daarmee toonde Courbet dat de revolutie voor de gewone mens niets had veranderd. En hier, op dit schilderij maakte hij elke stand gelijk door ze samen te brengen op een begrafenis.

    In andere schilderijen doet Courbet hetzelfde. Hij geeft een realistische weergave van het platteland, maar de personen die hij portretteert staan vaak voorovergebogen of geknield, wat wijst op onderdrukking (mensen moesten vroeger buigen voor de rijken als begroeting). In 'Les Cribleuses de blé' zit het meisje op de knieën en kijkt de jongen in de kast, een indirecte verwijzing naar honger. Idem op 'Les casseurs de pierres'. Of zijn 'Les Baigneuses' die geenszins het ideaal vrouwbeeld van toen weergaf. En al zeker niet met vuile voeten!





    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)

    Foto
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!