Decennialang werd dit schilderij afgebeeld op koekendozen, prentkaarten,... Vele schilders hebben kopieën gemaakt van dit schilderij. Het verkocht als zoete broodjes. Karel Ooms was er op slag mee beroemd in 1876. Het schilderij werd bij de expositie in Brussel meteen door het museum opgekocht. Nochthans schilderde Ooms betere werken dan dat.
Wat het schilderij intrigerend maakt, is de nadruk die ligt op de angstige blik van het meisje en de oudere man. Het is namelijk een historieschilderij dat teruggaat naar de periode dat op het lezen van de protestantse bijbel (Statenbijbel) de doodstraf stond. De eerste druk van de Statenbijbel dateert van 1637, terwijl de afgebeelde personen een vroeger tijdperk suggereren. Maar los daarvan, wat maakte een schilderij uit het verleden in die tijd zo beroemd?
Rond 1870 waren twee maatschappelijke thema's heel actueel in België: de schoolstrijd en de taalstrijd. In 1964 werd met tegenzin het Nederlands in onderwijs toegestaan. En in 1878 werd een wet goedgekeurd dat godsdienst onderwijs was toegestaan buiten de schooluren en met toestemming van de ouders. Het zijn die sociale conflicten dat het schilderij toen razend populair maakte. Ooms kon door het succes zich vestigen als zelfstandig kunstenaar in Antwerpen en zou een veel gevraagd portretschilder worden en schilder van historiestukken. Maar vandaag is hij nog gekend door dit ene werk.
|