De Kunst van het Kijken
iconografie
Zoeken in blog

Mijn Boek
  • De Kunst van het Kijken
    Virtuele Musea
  • Artvee
  • Sixtijnse kapel online
  • Google Arts & Culture
  • Rijksmuseum Amsterdam
  • Musée d'Orsay Parijs
  • Basiliek Santa Maria Maggiore Rome
  • Santiago de Compostela
  • Mauritshuis
  • Brueghel in Kunsthistorisches Museum Wien
  • Rennes-le-Chateau
    Schilderijen
  • Bruegel:Volkstelling te Bethlehem
  • Van Eyck: schilderijen
  • Jeroen Bosch: Tuin der lusten
  • Bruegel: De Verkeerde Wereld (spreekwoorden)
  • Getijdenboek:'Les tres riches heures du Duc de Berry
  • Rembrandt: De Nachtwacht
  • Het verhaal van de Beethovenfries
  • De Leiden Collectie
    Symbolen
  • Symbolen rond bijgeloof
  • Symboliek Ikonen
  • Dodendansen
  • Heiligenkalender
  • Betekenis diverse symbolen
  • Metseltekens, bovenlichten, timpanen...
    03-02-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Caravaggio: De graflegging van Jezus

    Een schilderij dat bij mij veel verwondering oproept. Althans, als ik besprekingen in boeken of op internet lees over dit schilderij. Men beschrijft personages, de bijbelse oorsprong, ... maar simpele vragen komen nooit aan bod.

    Bon, over de personages: de man links zou Johannes moeten zijn, naast hem H. Maria als treurende moeder (Mater dolores), dan met het hoofd neerbuigend Maria Magdalena en naast haar de zus van Maria, die getrouwd is met Klopas. De man op de voorgrond zou vermoedelijk Nicodemus moeten zijn. Maar los van die personages, gaat het me vooral om de scène: We zien de personen op een stenen plaat staan, maar we zien geen graf. Is de stenen plaat wel de grafsteen?
    En meer nog: wordt Jezus IN het graf gelegd of wordt hij eruit gehaald? Aan de pose is dit niet uit te maken, alleen: het is duidelijk nacht en dus wie begraaft er nu iemand 's nachts? Het meest voor de hand liggend  is dat je een lichaam steelt dan dat je iemand begraaft bij nacht, niet?
    Uiteraard kom je dan op glad ijs met de geloofsleer rond verrijzenis. En toch zijn er nog enkele details. De hangende arm van Jezus hangt niet volledig door. Bij een dode moet die slap doorhangen. Hier is dit niet zo. Ook op zijn armen zie je gezwollen aders. Onmogelijk bij een dode. Er is dan geen bloeddruk meer. Ook de vingers hangen niet door, de wijsvinger is zelfs gekromd. Dus Caravaggio schilderde geen dode Jezus! 
    Raar dat geen enkele onderzoeker deze simpele zaken (moedwillig?) aanhaalt.
    Hetzelfde had je met de rimpels op de arm van Abraham in mijn uitleg over 'Het offer Van Isaak'. En als je dan dergelijke dingen mailt naar de musea in Italië, krijg je zelfs geen antwoord. Ze zullen me wellicht een ketter vinden in het katholieke Italië :-)
    Zou religie dan toch blind maken?...





    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)

    Foto
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!