De Kunst van het Kijken
iconografie
Zoeken in blog

Mijn Boek
  • De Kunst van het Kijken
    Virtuele Musea
  • Artvee
  • Sixtijnse kapel online
  • Google Arts & Culture
  • Rijksmuseum Amsterdam
  • Musée d'Orsay Parijs
  • Basiliek Santa Maria Maggiore Rome
  • Santiago de Compostela
  • Mauritshuis
  • Brueghel in Kunsthistorisches Museum Wien
  • Rennes-le-Chateau
    Schilderijen
  • Bruegel:Volkstelling te Bethlehem
  • Van Eyck: schilderijen
  • Jeroen Bosch: Tuin der lusten
  • Bruegel: De Verkeerde Wereld (spreekwoorden)
  • Getijdenboek:'Les tres riches heures du Duc de Berry
  • Rembrandt: De Nachtwacht
  • Het verhaal van de Beethovenfries
  • De Leiden Collectie
    Symbolen
  • Symbolen rond bijgeloof
  • Symboliek Ikonen
  • Dodendansen
  • Heiligenkalender
  • Betekenis diverse symbolen
  • Metseltekens, bovenlichten, timpanen...
    06-02-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ingres: Jeanne d'Arc

    Dit is een typisch werk in 'troubadourstijl'. In de 19de eeuw was er een grote vraag naar historische schilderijen. Jacques Louis David, de leermeester van Ingres, was er wereldberoemd mee geworden. Vanaf 1850, na de revoluties in Europa van 1848, wou men terug de nationale gevoelens aanzwengelen. Dat was zo bij ons in het prille België, maar ook in Frankrijk dat na de nederlaag van Napoleon, volgde een restauratieperiode om een een soort nationale eenheid terug krijgen.
    Men ging dus terug oude helden vereren, waaronder deze Jeanne d'Arc. 
    Hierbij werd soms wel een loopje met de waarheid genomen of moest je de voorstelling van de held van weleer met een grove korrel zout nemen. Die kunst die een loopje met de waarheid nam, noemde men 'style Troubadour'.
    Om maar aan te geven bij dit schilderij, want het is eigenlijk één groot propagandaschilderij.
    Ze wordt als heldin afgebeeld en niet meer op de brandstapel. Als je haar vaandel ziet, staan de 'fleur de lys' erop (Frans koningshuis) en katholieke taferelen: de twee pijlers die men voor ogen had voor een sterk Frankrijk: een katholiek koninkrijk. Ze wordt dan ook afgebeeld in de kathedraal van Reims bij de kroning van koning Karel VII.
    Het is met dit schilderij dat de mythe van Jeanne als heldin gevormd werd en waardoor, als je nu door Frankrijk rijdt, her en der standbeelden van Jeanne tegenkomt. Die zijn allen ontstaan in de tweede helft van de 19de eeuw.
    Nog terzijde: De titel van 'maagd van Orleans' is een oud gebruik. Veel steden hadden in de middeleeuwen een beschermvrouw en die noemde men de 'maagd van de stad', symbool voor zuiverheid en autonomie. In Gent wordt de maagd voorgesteld, zitten in een ommuurde hof (stadswal) met een leeuw.
    Het gevolg van dit propagandaschilderij was dat de brandstapel was vergeten, het feit dat ze veroordeeld is door de kerk en wordt ook verzwegen dat ze van geboorte afkomstig was van het Duitse Lotharingen. Voortaan is ze de heldin van Frankrijk, de nieuwe 'Marianne'.
    Frappant is wel dat toen reeds een nimbus rond haar hoofd werd geschilderd alsof ze een heilige was. Ze zal pas heilig verklaard worden in 1920. Ze moest het weten...ze keert haar om in haar graf. Maar zelfs dat kreeg ze niet van de kerk...





    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)

    Foto
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!