De Kunst van het Kijken
iconografie
Zoeken in blog

Mijn Boek
  • De Kunst van het Kijken
    Virtuele Musea
  • Artvee
  • Sixtijnse kapel online
  • Google Arts & Culture
  • Rijksmuseum Amsterdam
  • Musée d'Orsay Parijs
  • Basiliek Santa Maria Maggiore Rome
  • Santiago de Compostela
  • Mauritshuis
  • Brueghel in Kunsthistorisches Museum Wien
  • Rennes-le-Chateau
    Schilderijen
  • Bruegel:Volkstelling te Bethlehem
  • Van Eyck: schilderijen
  • Jeroen Bosch: Tuin der lusten
  • Bruegel: De Verkeerde Wereld (spreekwoorden)
  • Getijdenboek:'Les tres riches heures du Duc de Berry
  • Rembrandt: De Nachtwacht
  • Het verhaal van de Beethovenfries
  • De Leiden Collectie
    Symbolen
  • Symbolen rond bijgeloof
  • Symboliek Ikonen
  • Dodendansen
  • Heiligenkalender
  • Betekenis diverse symbolen
  • Metseltekens, bovenlichten, timpanen...
    22-02-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Giovanni Strazza: De gesluierde maagd

    Regenweer kan zo zijn voordelen hebben. Wat rondfladderen op internet kan heel leerrijk zijn, tenzij je natuurlijk op pornosites zit. Elke idioot kan het, dus leerrijk zijn ze allerminst.

    Soit, bij het surfen kwam ik op een site van beeldhouwkunst. Ik sta altijd verwonderd hoe het mogelijk is dat men uit een blok marmer een beeld kan maken. Je moet vooreerst ongelooflijk inzicht hebben en dan moet je het nog kunnen ook. Je werkt per slot van rekening driedimensioneel. En een zwakke plek in de marmer of een verkeerde tik is voor het werk onherroepelijk. Een schilder kan nog overschilderen...

    Het toppunt in die beeldhouwkunst vind ik de mode uit de 19de eeuw van gesluierde beelden. Het moet een ongelooflijk vakmanschap vereisen  en hoe is het mogelijk om daar doorzichtigheid in te krijgen? Het is per slot van rekening van steen!
    De bekendste beeldhouwers in die stijl waren naast Strazza: Giuseppe Sanmartino - Antonio Corradini - Rafaelle Monti.

    Nog dit: In het Oude Griekenland en later in Rome beschilderde men de beelden. Het meot dus een kleurrijke bedoening geweest zijn. Toen in de renaissance de interesse ontstond i nde oude Griekse cultuur, dacht men dat ze witte marmeren beelden maakten. Degene die men vond waren wit, want de verf was na eeuwen allang afgebladderd. Daardoor maakte men in de Renaissance witmarmeren beelden, hebbe nwij een beeld van het Oude Griekenland met witte beelden en worden vandaag nog steeds beelden in wit marmer gemaakt zonder ze te beschilderen...





    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)

    Foto
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!