De Kunst van het Kijken
iconografie
Zoeken in blog

Mijn Boek
  • De Kunst van het Kijken
    Virtuele Musea
  • Artvee
  • Sixtijnse kapel online
  • Google Arts & Culture
  • Rijksmuseum Amsterdam
  • Musée d'Orsay Parijs
  • Basiliek Santa Maria Maggiore Rome
  • Santiago de Compostela
  • Mauritshuis
  • Brueghel in Kunsthistorisches Museum Wien
  • Rennes-le-Chateau
    Schilderijen
  • Bruegel:Volkstelling te Bethlehem
  • Van Eyck: schilderijen
  • Jeroen Bosch: Tuin der lusten
  • Bruegel: De Verkeerde Wereld (spreekwoorden)
  • Getijdenboek:'Les tres riches heures du Duc de Berry
  • Rembrandt: De Nachtwacht
  • Het verhaal van de Beethovenfries
  • De Leiden Collectie
    Symbolen
  • Symbolen rond bijgeloof
  • Symboliek Ikonen
  • Dodendansen
  • Heiligenkalender
  • Betekenis diverse symbolen
  • Metseltekens, bovenlichten, timpanen...
    26-03-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ilja Repin: Onverwacht

    Alfred L. Yarbus was een Russisch psycholoog die onderzoek deed in de jaren '50-'60 naar oogbewegingen. Waar kijken we precies naar als we een gezicht zien? Of wanneer we een schilderij zien? Neem bvb. 'de boerenbruiloft' van Bruegel: worden onze ogen niet meteen getrokken naar de dragers op de voorgrond en het mannetje linksonder? De vraag is dus: leidt de schilder ons oog door zijn afbeelding? Is de schilder in staat om ons dingen te tonen waar iedereen moet naar zien en dingen te laten zien voor een beperkt publiek?

    In zijn onderzoek naar oogbeweging gebruikte hij dit schilderij van Repin. Hij legde diverse vragen voor aan de kijker en registreerde de oogbewegingen. Zo bleek het oog, zonder dat men een vraag stelde, veelal te kijken naar de blik van de man, de vrouw aan de deur en die aan de zetel. We zoeken herkenningspunten in hun gezicht.
    Op de vraag naar de leeftijd van personen ging het oog alle personen af. Vroeg men naar de materiële toestand van het gezicht, ging het oog naar decoratie, zoals de foto's en prenten aan de muur.

    Het moge dus blijken dat 'de kunst van het kijken' vooral schuilt in het stellen van vragen aan jezelf tijdens het kijken. En dit is een essentie die we stilaan verleren doordat onze beeldcultuur steeds snelelr gaat. We zijn verleerd om tijd te nemen en nog meer om vragen te stellen.
    Dit is bijvoorbeeld de kracht van de werken van Henri De Braekeleer. Bij 'De man in de stoel' oogt de scène heel statisch, maar eens je vragen stelt zoals wie is die man, wat doet hij daar, waaraan denkt hij, waar is hij... Pas danontvouwt zich het interessante in het werk.

    Dit heb je ook bij de schilder Repin. Het schilderij uit 1884 hierbij is de terugkeer van een revolutionair uit ballingschap. Het jaar daarvoor was amnestie verleend aan revolutionairen die verantwoordelijk werden geacht op de moord op tsaar Alexander II en het schilderij was heel gekend in die tijd. Repin schildert hier hoe de onverwachte terugkeer wordt ervaren door diverse personen. Daarom was het voor Yarbus een ideaal werkstuk voor zijn onderzoek.





    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)

    Foto
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!