Dit schilderij stelt een oude traditie voor: verliefden gingen op halfvasten (vierde zondag in de vastenperiode) elkaar opzoeken voor dit spelletje. Bedoeling was dat men met de pink aan beide kanten trok aan de krakelingenkoek. Wie het grootste stuk had, was gewonnen. Uiteraard hoorde daarbij de nodige drank. Dit schilderijtje gaat over dit spel, maar ook over valsspelen. Het meisje gebruikt twee vingers om te trekken. De jongen rechts heeft dit door en toont de toeschouwer dat ze vals speelt. Haar vriendin heeft het ook door, want ze heft reeds het glas.
Veel schilderijen uit de Gouden eeuw zijn gebaseerd op emblemata. Een embleem was een tekening die vaak iets moraliserend uitbeeldde, zoals iets religieus, een wijsheid,... Zo ontstonden emblemata: dit waren geschriften met een titel of spreuk, het embleem (tekening) en een moraliserend onderschrift. Vanaf 1600 verschenen ze in Nederland en waren ze heel populair. Ze werden gebundeld in emblemataboeken. Bekendste zijn o.a. die van Jacobs Cats en PC. Hooft. Vooral de 'emblemata amatoria' of liefdesemblemen waren heel populair. Ze waren bedoeld voor jonge mensen om hen wijze raad te geven. DIT is zo een emblemata rond krakelingen...
In Geraardsbergen ken men nog de krakelingenworp, maar die kent een andere traditie. Deze krakelingen (of mastellen) zijn wel iets té groot voor de pink. Bij hen zou het om de sage gaan uit 1381. Toen de vijand de stad wou uithongeren en omsingeld was, smeet men voedsel over de stadswallen als teken dat men overvloed had. De vijand droop af. Niet echt een unieke sage, want ze komt op meerdere plaatsen voor. Zelfs bij Monty Python :-)
|