De Kunst van het Kijken
iconografie
Zoeken in blog

Mijn Boek
  • De Kunst van het Kijken
    Virtuele Musea
  • Artvee
  • Sixtijnse kapel online
  • Google Arts & Culture
  • Rijksmuseum Amsterdam
  • Musée d'Orsay Parijs
  • Basiliek Santa Maria Maggiore Rome
  • Santiago de Compostela
  • Mauritshuis
  • Brueghel in Kunsthistorisches Museum Wien
  • Rennes-le-Chateau
    Schilderijen
  • Bruegel:Volkstelling te Bethlehem
  • Van Eyck: schilderijen
  • Jeroen Bosch: Tuin der lusten
  • Bruegel: De Verkeerde Wereld (spreekwoorden)
  • Getijdenboek:'Les tres riches heures du Duc de Berry
  • Rembrandt: De Nachtwacht
  • Het verhaal van de Beethovenfries
  • De Leiden Collectie
    Symbolen
  • Symbolen rond bijgeloof
  • Symboliek Ikonen
  • Dodendansen
  • Heiligenkalender
  • Betekenis diverse symbolen
  • Metseltekens, bovenlichten, timpanen...
    07-04-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hans Ewouts: portret van Mary Fiennes

    Hans Ewouts, later ver-engelst naar Hans Eworth, was één van de Vele Vlamingen die door de godsdienstoorlogen in de 16de eeuw uitweek naar het buitenland. Hij werd hofschilder in Engeland ten tijde van Queen Mary.
    Dit is een portret van barones Mary Fiennes die door de symboliek een verhaal inhoudt.
    Mary huwde in 1536 de Baron Dacre, Thomas Fiennes. Op 30 april 1541 deed zich een voorval voor: Thomas was met enkele van zijn bedienden gaan stropen op het naburig landgoed van Tyburn. Daar kwam het tot een treffen met de bewakers van het landgoed en werd er tijdens de ruzie een persoon gedood, weliswaar niet door Thomas. Het kwam tot een proces, waarbij de advocaat van Thomas Fiennes hem aanraadde om schildig te pleiten en alzo op gratie te rekenen van het hof. Dat gebeurde, echter de gratie bleef uit en Thomas werd terechtgesteld op 29 juni 1541 door ophanging. Het proces zorgde voor grote deining bij de rijke klasse in Engeland.

    En daarin zitten dus de aanwijzingen in het portret dat Ewouts schilderde:
    Op de achtergrond zie je het portret van haar terechtgestelde man met op de kader 'ÆTATIS. 2 4', wat 'op de leeftijd van 24' betekent. Zij is zelf rijkelijk gekleed, maar in het zwart. Ze zit aan een bureau en doende om te schrijven (symbolisch wellicht om zijn vrijlating). De borstspeld die ze aanheeft is een mix van vergeet-me-nietje (ware liefde en herinnering), rozemarijn (trouw en herinnering) en violetjes symboliseren melancholie. Roze is het kleur van huwelijk.
    Na de dood van haar man verloor de familie de adellijke titels. Nadien zal ze nog tweemaal huwen en pas in 1558, toen Queen Elisabaeth aan de macht kwam en na een petitie die haar zoon startte, kreeg de familie de adellijke titel terug. DIT is een portret dat de schilder eveneens maakte, maar dan samen met haar zoon Gregory in 1559, toen ze gerehabiliteerd waren.





    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)

    Foto
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!