Voor Belgische antiklerikale en satanische kunst moet je uiteraard bij Rops zijn. Deze tekening uit 1882 was bedoeld als frontspice voor een negendelige reeks kortverhalen van Jules Barbey d'Aurevilly: 'Les Diaboliques' (De duivelse vrouwen). De eerste publicatie werd verboden en vernietigd vanwege te obsceen en aanstootgevend. Een stijl die later het decadentisme zou noemen. We zien een sfinx met borsten die omhelst wordt door een naakte vrouw. Achter de sfunx staat grijnzend een satan gekleed als dandy. De illustratie verwijst uiteraard naar dé ziekte uit die tijd: syfilis. Daardoor ontstond in de 19de eeuw naast het romantische vrouwbeeld, ook het beeld van de vrouw als dood. Zeker in prostitutiemiddens, die druk bezocht werden door rijke jongeheren, tierde de ziekte welig. Vandaar de satan als dandy. De sfinx was toen ook heel modern. De Egyptische cultuur was in die tijd nog een mysterie en sprak tot de verbeelding. Hier staat de sfinx symbool als wachter in het middenrijk, tussen het rijk van levenden en het dodenrijk. Rops kaart in veel van zijn werken de hypocrisie aan van de Kerk en de rijke klasse, dat net een stimulans was tot prostitutiebezoek. Als je ooit een daguitstapje naar een stad wil doen: Namen is een heel aangenaam stadje en het Rops-Museum is een aanrader! (De laatste keer werd ik zelfs in het Nederlands onthaald!)
|