De Kunst van het Kijken
iconografie
Zoeken in blog

Mijn Boek
  • De Kunst van het Kijken
    Virtuele Musea
  • Artvee
  • Sixtijnse kapel online
  • Google Arts & Culture
  • Rijksmuseum Amsterdam
  • Musée d'Orsay Parijs
  • Basiliek Santa Maria Maggiore Rome
  • Santiago de Compostela
  • Mauritshuis
  • Brueghel in Kunsthistorisches Museum Wien
  • Rennes-le-Chateau
    Schilderijen
  • Bruegel:Volkstelling te Bethlehem
  • Van Eyck: schilderijen
  • Jeroen Bosch: Tuin der lusten
  • Bruegel: De Verkeerde Wereld (spreekwoorden)
  • Getijdenboek:'Les tres riches heures du Duc de Berry
  • Rembrandt: De Nachtwacht
  • Het verhaal van de Beethovenfries
  • De Leiden Collectie
    Symbolen
  • Symbolen rond bijgeloof
  • Symboliek Ikonen
  • Dodendansen
  • Heiligenkalender
  • Betekenis diverse symbolen
  • Metseltekens, bovenlichten, timpanen...
    13-04-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jan Mostaert: Gekerstende moor

    Een opmerkelijk schilderij in het Rijksmuseum in Amsterdam die enige uitleg vergt. We zien een afrikaan in voorname kledij met een degen. Wie was hij? Het verhaal...
    Jan Mostaert was een schilder uit Haarlem die een tijdlang aan het Hof van Margareta van Oostenrijk werkte in Mechelen. In die periode kwam Karel V aan de macht. Echter, om keizer te worden van het Heilig Roomse Rijk, moest men verkozen worden door de keurvorsten. Dat gebeurde in 1520 en als dank deed Karel vanuit Brussel een bedevaart naar Halle. Het is dat insigne dat de afrikaan op zijn muts heeft. Hij was namelijk één van de lijfwachten van Keizer Karel en zal dus hem begeleid hebben op de bedevaart naar Halle.

    Nog een pikant detail: Toen Gent in 1540 nog maar eens in opstand kwam, kwam Keizer Karel met een leger. Hij liet een reeks notabelen met een strop om de nek door de stad gaan. Vandaar de stroppendragers. Maar er waren nog een reeks straffen: vele gilden werden opgedoekt, Gent verloor zijn rechten op tolheffing op graan en ook... het verbod op bedevaart naar St Lievens Houtem.
    Gentenaars deden dan bedevaart naar de stoffelijke resten van de H. Livinus. Dat gebeurde met grote festiviteiten en die samenscholingen wilde de keizer vermijden.

    Alzo kwam de bedevaart naar Halle en Scherpenheuvel in zwang. Het werd heel gekend in Gent. Men vertrok dan in grote getale te voet van aan de Brusselse poort richting Halle. Sommigen deden erwten in de schoenen als boetedoening. Onderweg werd in openlucht geslapen en na vier dagen was men terug. Gentenaars waren in Halle gekend als amokmakers en voor diefstallen.
    Bij hun terugkeer in Gent werden ze door de vrouwen opgewacht en was er uiteraard een groot feest. Nu nog bestaat een straatje in Gent waar ze aankwamen: de 'Doorgang der Hallegasten'.
    Toende bedevaarten afnamen en deze nogal lang bleek qua afstand, deed men bedevaarten naar St Denijs Westrem. Westvlaamse dieven hadden in 1686 in Gent in een kerk gestolen en bij hun vlucht hadden ze schapen geknield gezien die aan het bidden waren. Alzo lieten ze uit schrik hun buit achter. Een mirakel! Hoewel, schapen doen dit als ze rotkreupel hebben, een ontsteking aan de hoeven. En of ze gebeden hebben is nog maar de vraag...

    Nog een weetje: Tot 1960 gingen Brusselse prostituées jaarlijks op bedevaart naar Halle om te bidden...om niet zwanger te geraken!





    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)

    Foto
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!