Schilderen van reclameborden was in de 19de en 20ste eeuw soms een bijverdienste voor kunstschilders, denken we maar aan Henri Toulouse-Laurec of Adolfo Hohenstein, die onder andere de affiches van de Puccini opera's maakte.
Zo was ook Leo Marfurt een reclamekunstenaar en werd hij onsterfelijk met het Belga meisje. In 1923 waren de gebroeders Vanderelst een tabakzaak begonnen. Ze brachten de sigaretten 'Belga' op de markt, een naam die na de oorlog vaderlandslievend klonk en een pakje kostte toen precies één Belga (munteenheid).
Voor hun reclame spraken ze Leo Marfurt aan, die ook al reclame geschilderd had voor het automerk Minerva. Als model hadden de broers een perfect model gevonden: bij hun bezoek aan de Schweppes-fabriek hadden ze de secretaresse Paula Colfs-Bollaert gezien, die als hobby soms model stond voor reclamedoeleinden. Leo Marfurt schilderde haar met zwarte hoed en gele boasjaal. Samen met het rode pakje had je dus de Belgische driekleur. In 1935 spraken de broers de schilder René Magritte aan voor een andere versie, maar deze heeft nooit de bekendheid gehad als die van Marfurt. Een vriendin van Paula, Angelina Saey, zou nadien ook model staan voor het sigarettenmerk Tigra (ze was in 1930 Miss België geworden en later zelfs Miss Universe. Ze werd in 1979 in woning vermoord aangetroffen. De zaak is tot op heden onopgelost. Het orginele werk van Marfurt werd in 2017 verkocht voor 5200 euro. En de sigaretten Belga, dat later viel onder de holding Tabacofina, hield op te bestaan in 2014 en werd verkocht onder de naam Lucky Strike.
|