Om de satire van dit schilderij van Grant Wood te begrijpen moet je de voorgeschiedenis kennen… Grant Wood kreeg in 1927 opdracht om een glasraam te maken voor het Veteran Memorial Coliseum in Cedar Rapids. Het immens glasraam toont een dame met palmtak (martelaar) en laurierkrans (overwinnaar), met onderaan enkele soldaten van verschillende nationaliteit, waaronder ook een Duits soldaat (zie bijlage). Gezien hij het kwaliteitsglas niet kon vinden in Amerika, had hij dit uit Duitsland laten overkomen. Dit was niet naar de zin van de plaatselijke bevolking, maar nog minder van de DAR: Daughters of American Revolution, een groepering die ultraconservatief, katholiek en nationalistisch getint was (de vereniging bestaat nog steeds (hun website). Niet meteen een vereniging dus die openstaat voor een ruime blik. Men kon het niet hebben dat er een 'vijand' op het grasraam stond. (Grant was zelf oorlogsveteraan, de DAR meisjes niet)
Dit schilderij dat hij nadien maakte was een satire op die blinde kritiek van DAR vrouwen. De ‘daughters of Revolution’ werden weergegeven als drie oubollige dames bij een theekransje met achter hen een schilderij van ‘Washington crossing the Delaware’, waarvan het origineel ooit was geschilderd door de Duitse Amerikaan Emanuel Leutze. Satire alom dus! Grant zei van het schilderij zelf: ‘A pretty rotten painting. Carried by its subject matter’.
|