De Kunst van het Kijken
iconografie
Zoeken in blog

Mijn Boek
  • De Kunst van het Kijken
    Virtuele Musea
  • Artvee
  • Sixtijnse kapel online
  • Google Arts & Culture
  • Rijksmuseum Amsterdam
  • Musée d'Orsay Parijs
  • Basiliek Santa Maria Maggiore Rome
  • Santiago de Compostela
  • Mauritshuis
  • Brueghel in Kunsthistorisches Museum Wien
  • Rennes-le-Chateau
    Schilderijen
  • Bruegel:Volkstelling te Bethlehem
  • Van Eyck: schilderijen
  • Jeroen Bosch: Tuin der lusten
  • Bruegel: De Verkeerde Wereld (spreekwoorden)
  • Getijdenboek:'Les tres riches heures du Duc de Berry
  • Rembrandt: De Nachtwacht
  • Het verhaal van de Beethovenfries
  • De Leiden Collectie
    Symbolen
  • Symbolen rond bijgeloof
  • Symboliek Ikonen
  • Dodendansen
  • Heiligenkalender
  • Betekenis diverse symbolen
  • Metseltekens, bovenlichten, timpanen...
    15-05-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gustave Courbet: Toilette de la mariee

    Deze keer een merkwaardig schilderij. Het onafgewerkt schilderij behoorde tot de inboedel van de schilder na diens dood. Het schilderij was onafgewerkt maar bleef blijkbaar zijn ganse leven in zijn bezit. Het werk is ongeveer 1,9m op 2,5m en moet dateren van rond 1850. De afmetingen wijzen erop dat Courbet het wou exposeren op de Salon, maar zich nadien bedacht heeft en een ander werk moet gestart hebben.

    Na zijn dood werd het overschilderd en verkocht als 'La toilette de la mariee' (het kleden van de bruid). Echter jaren later, toen men het schilderij belichtte met röntgen, bleek Courbet een totaal andere scène te hebben geschilderd. In werkelijkheid was de dame in de stoel in het midden naakt. Haar armen hingen los naar beneden en haar hoofd hing op haar schouder. Ook de aanwezige vrouwen waren niet in het wit gekleed. 
    Courbet schilderde de gebruiken bij het overlijden van iemand, in dit geval een vrouw: het wassen, het voorhouden van een spiegel voor de mond, de biddende aanwezigen, het dekken van de rouwtafel, het opmaken van het sterfbed.
    Vandaar dat de titel 'La toilette de la morte' vandaag ook gebruikt wordt voor het schilderij. Misschien bedacht de schilder zich daar het afbeelden van een dode naakte vrouw iets té choquerend zou zijn.
    In zijn hang naar realisme schildert Courbet deze scène zoals gebruikelijk op het platteland. Onderhuids zit ook zijn antiklerikale kritiek: het bidden gebeurt op de achtergrond door enkele aanwezigen en op het schilderij is geen priester te zien!
    Tot slot, voor zij die het interesseren, hierbij in bijlage een artikel dat ik vond over begrafenisrituelen in de 18de eeuw in onze streken.





    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)

    Foto
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!