Antoon De Clerck (1923-2001) startte aanvankelijk in impressionistische stijl maar zou in de jaren '70 evolueren naar het hyperrealisme met soms invloeden van popart. Hij was zeer goed bevriend met Roger Raveel. Dit schilderij hangt in het SMAK in Gent.
We zien twee jongelui staan op de brug in Aalter boven de E5 (de huidige E40).Het schilderij is van 1973 en zoals je op het schilderij merkt is de brug van 1971. Het was dus heel modern. Ze kijken uit naar de nieuwe moderne tijd van toen: het opkomend kusttoerisme. Alleen: die wereld is vervangen door een wit vlak, waarmee de kunstenaar aangeeft dat die wereld voor leegte zorgt. Alleen de échte wereld wordt nauwkeurig en bijna fotografisch weergegeven: de jongeren, hun fiets en de brug zelf. Dit wordt nog benadrukt door hun slagschaduw. Ze zijn iemand.
Eén jongere went zich van deze droomwereld af en kijkt de toeschouwer aan, terwijl de andere jongere blijft gefascineerd staren naar de moderne wereld. Zelfs toen al voelde de kunstenaar aan wat de moderne tijden zouden brengen: vereenzaming. De schilder zelf noemde de techniek 'visuele hygiëne'. Het bestaande kreeg een fotografisch beeld, wat bedriegt een wit vlak...
|