Dit blog behoort bij de mailgroep van het seniorennet : " computer initiatie PSP " maar dan wel specifiek voor gebruikers van Corel Paint Shop Pro Photo X2 Hier worden ook de lesjes weergegeven die voor deze groep bestemd zijn
Mentor van de groep : Belinda Administrators van deze groep : amaarylis en Pamoke zie ook de link onder - mijn favorieten - naar het eerste blog van - initiatie PSP -
kennismaken met psp X2
27-02-2009
les 10 - de opdracht -01-
maar nu, zoals in de titel...
de nieuwe opdracht !
open een nieuwe afbeelding, van 350 pixels hoog en 350 pixels breed Zoek een kleurrijk plaatje - je kan het plaatje van de bijlage gebruiken - gewoon erop klikken, opslaan en openen in je psp
en plaats dit - patroon - tussen je andere patronen maaaar pas op stel de hoek in op 45 graden, en de schaal op 30 - heel belangrijk Vul met dit gemaakte patroon, je afbeelding en stuur dit over de groep Als je kiest voor een eigen plaatje, willen we dan wel beide plaatjes zien dus, het originele plaatje en het gemaakte patroon plaatje
ok , we hebben dus op dat kleine driehoekje geklikt, de blauwe pijl en we zien het ganse gamma aan texturen Bemerk ook de zijdelingse pijlen, in oranje kleur, om via de zijdelingse balk, te navigeren naar onderen of boven. Bemerk ook dat je zeker bovenaan het gamma - bij categorie - alles - aanklikt en tenslotte zie je ook in het kleurenpallet, - rechtsboven in het screentje- met de rode pijl, dat het textuur- icoontje aangeklikt is
Nu moet ik wel zeggen, dat deze texturen, niet zo heel erg vaak aan bod komen maar heel af en toe, wordt er wel eens naar verwezen in een of andere les, die je via het internet tegenkomt
Maar nu terug naar onze textuur klik eens op het bolletje met de stippeltjes, en dan in het kleurvlakje zelf zoals we al steeds gedaan hebben, bij het kleurenpallet en we krijgen opnieuw een keuzevenster
op dit screentje zien we bovenaan, met de rode pijl, de plaats waar je het textuur kan aanvinken, of .. niet De groene pijl wijst naar het kleine driehoekje waar het ganse gamma van textuur onder zit en voorts zijn er nog 2 blauwe pijltjes, waarmee je kunt wijzigen via -hoek- en -schaal-
Wel als je op het handje klikt - dan verschijnt, waar de roze pijl naar toe wijst
een rondje met een streep erdoor
kijk maar eens naar bijgaand screentje
als je dit dus bekomt, mag je overal gaan klikken in je regenboog, maar dan krijg je geen kleur..... Het is voldoende dat je weet dat dit bestaat, en dat je dit op die manier kan doen, de term - op slot zetten - zal je trouwens nog wel tegenkomen
Aandachtige psp 'ers zullen inderdaad al hebben gemerkt, dat er op elke versie, dus ook de versie van psp X2 nog een aantal icoontjes staan op en rond dat kleurenpalet En dat zijn de texturen - maar ook een icoontje waarmee je een voorgrondkleur of achtergrondkleur kunt - op slot zetten -
De textuur vindt je - op het screentje, met de rode pijl, via het piepkleine bolletje met de stippeltjes erop
De roze pijl wijst eigenlijk naar het "op slot zetten" van die kleur Merk wel op dat dit - op slot zetten- niet bij elk gereedschap toepasbaar is - zo is het niet toepasbaar bij het gereedschap van vlakvulling
nu is er wel iets speicaals aan die patronen Je kunt er - net als bij de verlopen - zelf eentje bijsteken Standaard, dat wil zeggen, als je het programma koopt en als het geïnstalleeerd is, zitten er een aantal patronen in zoals we zien in het voorgaand screentje
maar kijk eens naar bijgaand screentje
Het plaatje, waar de blauwe pijl naartoe wijst, -linksboven van het screentje - kun je aanvragen of via de pdf pages downloaden - het is een gewone, wel mooie, foto van een roos Hier staat het een beetje verdoken op dit screentje maar hat staat gewoon op mijn werkvlak en dat moet zo ook -( bemerk : het staat zelfs in het lagenpalet, rechts onderaan) Dus, kies het plaatje zelf of een ander kleurrijk plaatje, en zet dit op je werkvlak - heel gewoon
Open nu je patronen, en kijk eens tussen het standaard gamma, je zult zien,dat het plaatje wat op je werkvlak staat, ook tussen die patronen zit kijk maar in het screentje, naar de rood-blauwe hand klik je daarop, dus als je dit kiest , dan kun je dit ook nog veranderen, via hoek en/of schaal
Let wel !!! net zoals bij verlopen , is dit maar eenmalig/tijdelijk .... dus, als je het programma afsluit... is je toegevoegd patroon, ook verdwenen
Dus als je nu een nieuwe afbeelding opent, kun je die met je vlakvulling ook opvullen met een patroon - en dat kan een mooie achtergrond worden
een opgelegde oefening, komt, aan het eind van les 10....
klik nu eens op dat kleurblokje - dat er inmiddels al anders uitziet, welnu als je daarop klikt, krijg je weerom -net als bij de verlopen - het ganse gamma aan beschikbare patronen helemaal bovenaan zien we de rode pijl die wijst naar het tabblad met patronen
Nu is het wel zo, dat je hier niet beschikt over stijlen, zoals bijv radiaal in de kleuren maar we hebben enkel zie : de groene pijltjes --- en die verwijzen naar de hoek en de schaal die hoek, dat is net zoals bij verloop, dat wil zeggen, dat je die kunt laten draaien en de schaal- die brengt je verder en dichter
Het blauwe pijltje, zegt dat we best - alles - kiezen en verder zie je het ganse gamma -- merk wel op, dat er ook nog een zijdelingse balk is, en die balk kunnen we neerwaarts trekken, of opwaarts schuiven, zoals aangeduid door de oranje pijltjes
We zijn nu al aan les 09 en in deze les zijn we alweer een stukje gevorderd in dat kleurenpalet - weet je nog van de eerste les....... dat wat je ziet op je pc, rechts boven, als je psp opstart hebt en dan hebben we het meer specifiek over patterns - dat is de Engelse term- of in het Nederlands, patronen
Het icoontje, daar hebben we het al een beetje over gehad
Terug dat zwarte bolletje, en als je dan daarop klikt, krijg je drie icoontjes, dus 1) het zwarte bolletje, dat staat voor kleur, een effen egale kleur 2) de verticale streepjes en dat zijn de verlopen, en 3) een soort hekkenwerkje en dat zijn dan onze patronen en nu gaan we dit eens van naderbij bekijken - zie ook de rode pijl
als je op dat icoontje klikt, verander het kleurblokje van net erboven, - in dit screentje, het vlakje dat blauw gekleurd is--- in een willekeurig patroon Wat het precies wordt, kan ik hier niet echt zeggen of voorspellen
want als je een afbeelding maakt, wil je die ook wel - opslaan in psp gaat het als volgt ga naar Bestand --- Opslaan als
en dan krijg je volgend screentje
bovenaan, zie je de map waar je het wil opslaan die map moet je wel zelf kiezen, zorg wel dat je de map terugvindt... later
eerste klik je onderaan op het kleine pijltje, aangeduid door de grote blauwe pijl -1 - en dan ontrollen zich deze mogelijkheden
Meestal sla je een afbeelding op als - jpeg bestand - zie de rode pijl kijk meteen ook eens naar de groene pijlen
- als -gif - dit komt later wel aan bod
- als psp animation shop - ook dat komen we nog wel tegen
- als psp image - dit is niet bedoeld om te versturen in bijv een mail, want de ontvanger van deze mail, die geen psp op zijn/haar pc heeft, zal die niet kunnen openen ---- onthou dit heel goed ! Maar als je jouw psp werkje tussentijds wil opslaan, doe je dit - als psp image
in de vorige les, had ik een oefening ... weet je nog vul een nieuwe afbeelding met een welbepaalde kleur - en een tweede afbeelding met een andere kleur zoek je die kleuren nog eens op en zet dan dat ene gele kleurtje eens op - voorgrond - kleine blokje met groene nummertje 1 en dat rozige kleurtje, welnu, daar maak je de achtergrondkleur van - kleine blokje groene nummertje2 Ga nu - de groene pijl, naar verloop - zie ook een van de vorige screentjes
Terug in het grote blokje zelf (blokje van achtergrond )klikken - en soms moet je wel efkes goed kijken, waar dat welbepaald - voorgrond-achtergrond verloop staat je moet soms met eens met de zijbalk scrollen tot onderaan
je kunt dus met dit " voorgrond-achtergrond verloop" - zelf bepalen welke kleur je wil instellen is je keuze vastgesteld, dan kan je daarop klikken kijk maar naar het blauwe handje, ons - gemaakte verloop van voorgrond-achtergrond zit er in Vind je niet wat je wil, of lijkt het je niets, kan je eventjes buiten de afbeelding klikken om terug te gaan, naar het vierkantje met een verloop
Met zo een verloop kan je nu een afbeelding vullen
En dus geef ik je een oefening open een nieuwe afbeelding, de grootte is van geen belang en vul die nu eens met een verloop van voorgrond #f1ebc9 - achtergrond #eac6c6
en nog een volgende oefening maar daarin mag je zelf een beetje kiezen ik wil een afbeelding te zien krijgen, met een verloop, maar dan eentje waar je zelf mee experimenteerde - dus met bijvoorbeeld herhalingen, een andere stijl, en eventueel een andere hoek.... verras ons maar PSP is vooral experimenteren, en uittesten en :) spelen
Maar over die verlopen wil ik nog iets kwijt Standaard, dus als je het programma opent, zitten er steeds een aantal verlopen in .
kijk maar eens naar dit screentje als je klikt op het kleine pijltje, waar de blauwe pijl naar toe wijst zie je ook onderstaande mogelijkheden er is ook een zijdelings balkje, om te schuiven - hoger en lager - zie de dubbele oranje pijl waarmee je alles kunt zien zorg wel dat je "- alles -" kunt zien
en het blauwe handje wijst naar het gekozen verloop
met het volgend blauwe pijltje, dat staat voor stijl en waar er maar liefst 4 keuzes zijn
nr 1 is het lineair verloop nr 2 is het rechthoekig verloop - en dit is op dit screentje aangeklikt zo zie je een beetje hoe dat eruit ziet .... nr 3 is het zonnestraal verloop nr 4 is het radiaal verloop en ieder nummer heeft een totaal ander beeld Dus als je nu op een van die 4 icoontjes klikt, verandert je kleurverloop telkens weer
nog een blauw pijltje wijst naar middelpunt en brandpunt waar er dan ook telkens horizontaal en verticaal ook nog kan naar wens verandert worden let wel, deze middelpunten en brandpunten zijn niet altijd actief enkel maar bij welbepaalde stijlen
en tenslotte kunnen die middel- en brandpunten nog gekoppeld worden of juist net niet
zoals je ziet, veel te veel om alles uit te leggen. Echt je moet dit voor jezelff eens gaan uittesten een verloop uitkiezen, en daar gaan mee - "spelen " met de hoeken, herhalingen stijlen uittesten, linair of zonnestraal of ..... en als je kan, ook nog eens die brandpunten en middelpunten uittesten en zien wat het allemaal geeft - Doen hé ! is trouwens nog eens leuk ook
en hier zien we weerom on kleur-keuzevenster - met alweer een enorme keuze
zie maar naar bijgaand screentje
Bemerk bovenaan, met de groene pijl, - dat je goed zit, dus bij - verloop - we zien 3 blauwe pijltjes die we kunnen wijzigen --- de hoek staat hier op 45 (dat zijn graden) --- de herhalingen staat hier op nul --- en omkeren kan, maar is in dit screentje niet aangevinkt
een heeeel belangrijke opmerking , en tevens waarschuwing, je ziet er ook --- bewerken ---, welnu, laat dit maar voorlopig met rust - je zou dwaze zaken kunnen doen, waar je achteraf spijt van krijgt --- zeker als je er nog niet zoveel van weet -
ik zou zo zeggen, klik maar eens op dat "verloop-icoontje " - dus op dat bolletje, - de rode pijl met nummer 1-- met de verticale streepjes in wit-grijs-zwart en ziedaar, ons blokje is veranderd van kleur, ik weet niet wat het bij jullie zal geworden zijn, kan om 't even wat zijn, en schrik maar niet als het er niet uitziet zoals in het screentje....
maaaar klik nu eens in het blokje zelf --- --- de groene pijl met nummer 2
Aandachtige psp 'ers hebben al gemerkt dat toen we les 05 over kleur verkennen, welnu, dat er daar een screentje was, met meerdere tabbladen, bovenaan en een van die tabbladen, was "verlopen"
Wat zijn nu -verlopen - ...? Het is een kleurschakering van 2 of zelfs meer kleuren - en waar vindt je die nu, hoe raak je eraan ?
kijk maar eens naar bijgaand screentje
nummertje 1 en de rode pijl, wijst naar dat kleine zwarte bolletje - en staat voor kleur ( een effen egale kleur) maar als je op dat zwarte bolletje klikt, krijg je er meteen nog 2 bolletjes bij namelijk, een bolletje met verticale lijntjes , welnu dat zijn de verlopen, - dus de groene pijl nr 2
daaronder zie je nog een bolletje, maar dat is voor de volgende keer - maar je mag dit al onthouden
Goed, welnu, hier een eerste opdracht of een eerste oefening om te maken en via de groep te sturen
open een nieuwe afbeelding van 300 pixels hoog en 300 pixels breed en vul die met kleur nummer --- #F1EBC9 ( je hoeft geen hoofdletters te gebruiken) 2de oefening, open nog een nieuwe afbeelding, terug 300 pixels hoog en 300 pixels breed en nu vul je die met kleurnummer --- #eac6c6 Zou dit lukken....? ok, dan ...
Stuur deze 2 oefeningen over de groep en dan zien we of je het begrepen hebt
en ik ga een duwtje in de goede richting geven want ik geef een screentje mee met de goede, juiste afbeeldingen
ok, hoever zijn we nu al .... We hebben een transparante afbeelding geopend, en we hebben een leuk kleurtje gevonden.
en uiteraard willen we nu onze afbeelding inkleuren maar daarvoor hebben we een ander gereedschap nodig, en dat is de vulemmer of de vlakvulling
en zo ziet dat eruit - kijk maar naar de roze pijltjes - ziet er een beetje uit als een emmertje hé
gevonden...
een belangrijke tussenopmerking --- telkens, wanneer je een gereedschapselement of tool aanklikt zie je bovenaan, ook de settings of de gereedschapsinstellingen - zoals hier door de blauwe pijl aangeduid het gaat hier over --- afstemmingsmodus --- mengmodus --- dekking .... Deze instellingen zijn heeeel belangrijk kijk eventjes of ze bij u, net zo staan als op dit screentje, want zo moet het zijn !
welnu, nu mag je met die vlakvulling in je transparante afbeelding klikken doe het als oefening, eens met de linkermuisknop, en dan zou je de voorgrondkleur moeten zien nu nog eens met die vlakvulling, en met de rechtermuisknop en dan zou dit moeten gevuld zijn met de achtergrondkleur Lukt dit ....?
Nu vraag ik je, kies in de regenboog - pijltje 2 - eens met je linkermuisknop voor een rode kleur Je bovenste blokje verandert in rood en nu, klik je eens in dat rode blokje zelf - de gele pijl in het screentje en kijk dan krijg je volgende screentje
Bovenaan zien we één groot vierkant, met daar in alle gamma's van rood, - cijfer -1- gaande van bijna wit over rood, tot bijna zwart je kunt hier ook je kleur bepalen door ergens te klikken Daarom heen zie je een cirkel, - cijfer -2- met terug alle kleuren - en ook hier kun je een kleurtje keizen, door ergens te klikken Als je in die cirkelrand klikt, krijg je telkens in het midden een vierkant, met een andere kleur, en van daar uit kunnen we alweer kiezen voor een donker tint of een lichtere tint bij het nummer -3- zien we alweer een aantal gekleurde blokjes waarmee we ook een of andere kleur kunnen kiezen Dus, keus te over zou ik zo zeggen
meer naar onderen zien we nog een 3tal kleine blauwe pijljtes - de R staat voor Roodwaarde - de G voor groenwaarde en de B voor blauwwaarde , je ziet het trouwens ook aan de kleine fijne lijntjes onderaan de getallen Verander je deze waardes of een ervan, dan verandert ook je gekozen kleur Het gekozen kleur, staat dan bij "huidige" rechts onderaan het screentje en je ziet dan ook het verschil tegenover het vorige gekozen kleur
De kleine rode pijltjes tonen een K - dat staat voor kleurtoon --- een V - voor verzadiging --- en een H voor luminantie Deze laatste zaken komen nog wel aan bod, later .... Het onderaan staand roze pijltje is dan wel heeeel erg belangrijk Daar staat een nummer, dat telkens begint met een hekje - # - en dan volgt een combinatie van cijfers en letters, 6 in totaal Telkens dat je een ander kleur kiest, verandert ook dat nummer, dus, elke kleur heeft zijn eigen nummer Ik weet het, dit is een hele boterham .....
tot daar de les, over kleur bekennen of verkennen.... en we kunnen nu zelf een kleurtje kiezen heb je een kleurtje gekozen en is het naar je zin , klik dan maar op ok Maar nu willen we ook wel eens onze nieuw gemaakte afbeelding, inkleuren Maar daarvoor heb je een ander gereedschap nodig en dat is de vulemmer of vlakvulling en dat .......is voor de volgende les - en dat wordt les 06
En dus, nu, verandert je cursor in een pipet, en daarmee gaan we nu naar rechs in ons scherm, de kleurenbalk, uit onze eerste les ... weet je het nog....
Klik eerst eventjes daar waar de rode pijl - 1 - aanwijst. zodat je een regenboog ziet, zoals in dit printscreen. Dat is voor een gelijkvormig werken, want op die manier, werk je ook best Is trouwens zo, voor alle versies van psp We zien een regenboog, aan kleuren
Trouwens, en tussen haakjes gezegd, als je over die kleuren gaat, met je muiscorusor, verandert die altijd in een pipet - dat is zo een vaste waarde in dit item
Nu vraag ik je, klik eens willekeurig ergens in die regenboog - roze pijl -2- en klik eerst eens met je rechtermuisknop en klik dan ook eens met je linkermuisknop in die kleuren - op nu een andere kleur Je zult zien, dat de blokjes met de gele pijl -3- en met de groene pijl - 4 -ook in die kleur veranderen Welnu, de kleur die aanklikte met je linkermuisknop is de voorgrondkleur en die welke je aanklikte, met je rechtermuisknop is de achtergrondkleur Het blokje hier - rozerood, met de gele pijl is dus de voorgrondkleur (deze term is wel iets wat je moet trachten te onthouden) en het blokje - hier blauw- met groene pijl -4- is dus de achtergrondkleur
Tenslotte, met onze blauwe pijl -5- en die wijst naar een gekromd pijljte - zo de vorm van een kwart cirkeltje, welnu, als je daarop klikt, verander je de voorgrondkleur in achtergrondkleur en omgkeerd - achtergrondkleur, wordt voorgrondkleur met dit kleine witte pijltje aan te klikken, kun je dus onderling de kleuren wisselen
onder ieder kleurblokje, zie je ook nog telkens een drietal icoontjes, heeel klein het zijn - een klein zwart bolletje - een gestippeld bolletje - en - een "geen doorgang " bolletje maar dat is voor de volgende les