De economie geraakt maar niet uit de problemen omdat er geen groei is in de consumptie. Dit komt waarschijnlijk omdat de koopkracht afneemt bij het grootste deel van de bevolking en dit vindt waarschijnlijk zijn oorzaak in een groeiende ongelijkheid in de maatschappij. Op dit ogenblik bezit 10% van de bevolking 50 à 60 % van het nationale bezit en dit aandeel stijgt van jaar tot jaar. Deze 10%-bevolkingsgroep ziet ieder jaar zijn aandeel in het nationale bezit stijgen terwijl de leden van deze groep niet wezenlijk meer consumeren dan de andere 90% van de bevolking.
Een ander fenomeen is dat de resultaten van de bedrijven grotendeels gerealiseerd worden op de werkvloer; het zijn dus in hoofdzaak de arbeiders en bedienden die er voor zorgen dat de bedrijven winst maken. Deze winst kan volledig uitgekeerd worden aan de aandeelhouders van het bedrijf terwijl de meeste aandeelhouders passief zijn en van hun investering rendement verwachten, maar ze kunnen natuurlijk ook hun investering kwijt spelen.
Om tot een rechtvaardigere verdeling van winst en verlies van een bedrijf te komen en om de grote massa meer koopkracht te bezorgen en dus de bedrijven maar werk te bezorgen, kwam ik tot volgend voorstel.
Als een bedrijf winst maakt, dan wordt van het eigen vermogen 4% dividend uitbetaald aan de aandeelhouders van het bedrijf. Van het resterend netto resultaat wordt er 20% à 40% toegevoegd aan het eigen vermogen. Na aftrek van voorgaande bedragen van de netto winst wordt het saldo toegewezen aan het personeel zijnde de “fictieve aandeelhouder”. De verdeling aan het personeel gebeurt op basis van het bruto jaarloon van elke werknemer waarbij het bruto jaarloon in rekening gebracht wordt voor maximaal vijf keer het laagste brutoloon in het bedrijf. Op de aldus toegestane bedragen wordt er 25% roerende voorheffing ingehouden en als definitieve belasting betaald (zoals op de 4% op het eigen vermogen dat uitbetaald wordt aan de effectieve aandeelhouders).
De aldus toegekende netto bedragen aan de werknemers wordt geboekt op de persoonlijke rekening courant in de boekhouding van het bedrijf. De eerste vijf jaren worden deze bedragen niet uitbetaald. In het zesde jaar wordt het eerste jaar uitbetaald; in het zevende jaar wordt het tweede jaar uitbetaald enz. Zodoende blijft het bedrijf over voldoende cash beschikken voor investeringen of voor afbetaling van rentedragende schulden. Als een werknemer het bedrijf verlaat, dan wordt hem/haar het nettobedrag van zijn rekening courant uitbetaald en neemt hij/zij geen deel meer in de resultaten van het lopende jaar.
Als het bedrijf verlies maakt, dan wordt dit op dezelfde manier verdeeld over de aandeelhouders en over het personeel en dus in mindering gebracht van de verworven- of nog te verwerven netto bedrijfsresultaten. Bij opstapelende verliezen, kan het saldo van de rekening courant van de “fictieve aandeelhouder” (de personeelsleden) niet negatief worden.
Na elke tien jaar kan het bedrijf een einde stellen aan het systeem en de door het personeel verworven saldi uitbetalen.
Graag had ik geweten wat jullie hierover denken.
Vriendelijke groeten
Jozef
PS: Chris Peeters vond dit een goed idee en gaf het door aan een werkgroep, maar ik verwacht geen reactie
Tal van groeperingen brullen en schreeuwen dat zij, die tenminste 1 miljoen € bezitten, daarvan een deel moeten afgeven aan de “anderen”, wie die “anderen” dan ook mogen zijn. Denk over onderstaande maar eens na want die “schreeuwers” weten niet waarover ze het hebben (of toch ?)
Wie in rechte lijn (bv van vader op zoon of dochter) 1 miljoen € erft, moet bruto 1.298.722 € erven want hierop worden er 298.722 € successierechten betaald. De vader kan maar 1.298.722 € nalaten als hij eerst 1.967.462 € bruto verdient want hierop betaalt hij gemiddeld 33,99% belastingen of 668.740 €.
Samengevat ziet het plaatje er als volgt uit ;
Vader verdient bruto 1.967.462 €
Vader betaalt 33,99% belasting - 668.740 €
Blijft na te laten 1.298.722 €
Erfgenaam betaalt hierop - 298.722 €
Erfgenaam ontvangt netto 1.000.000 €
Op het door vader verdiende geld wordt er dus 967.462 € belastingen betaald of 49,17 ´% en dat lijkt mij toch aan de hoge kant.
Als de erfenis uit onroerend goed bestaat, dan moet de erfgenaam dat onroerend goed misschien verkopen om de successierechten te kunnen betalen. Als dit zich bij velen voordoet, dan dalen de prijzen van het onroerend goed en dan wordt het eigen huis van de schreeuwers ook minder waard. Of moeten voor deze laatsten het waardeverlies ook door de anderen worden vergoed ?
Dat de brullers en schreeuwers dit eerst eens lezen en dan hun grote bek houden.
Deze e-mail wordt nu ook op een server opgeslagen en God mag weten wie dit allemaal leest.
Na de bekendmaking van de al jaren aan de gang zijnde bespieding door tal van overheden en de massas geld dat wordt uitgegeven aan die spionagediensten, blijven de bevolkingen eens zuchten en daar blijft het bij.De vraag is nu welke duistere activiteiten de nationale overheden nog meer uitvoeren om hun bevolkingen te controleren.
Een nieuwe wet verplicht de telecombedrijven nu om het gedrag van hun klanten gedurende één jaar te bewaren en het wordt niet bekend gemaakt wie toegang heeft tot deze bestanden. In die overheidsdiensten zitten er zeker lieden, die deze informatie zullen verkopen aan het crimineel milieu. Als zoiets aan het licht komt, dan worden de betrokken lieden overgeplaatst naar een andere dienst en daar houdt het dan op.
Rechtspraak in dossiers van zware criminelen moeten herbegonnen worden omdat de rechter ziek was. Als in een bedrijf de directeur ziek wordt, dan draait het bedrijf verder onder leiding van iemand anders. In de juridische wereld kan dat blijkbaar niet en zo gebeurt het regelmatig dat de zaak verjaart en dat de boosdoeners lachend vrijuit gaan. Over het correcte gedrag van sommige rechters kan men zich ook vragen stellen. Denk jij dat er corrupte rechters bestaan ? Neen toch !! Die rechters zijn toch door de politiek benoemd zeker.
Ik denk dat de politieke wereld bevreesd is voor de bevolking en dus zullen er in de toekomst nog meer afluistersystemen aan het licht komen of worden opgericht. Die praktijken beginnen meer en meer te lijken op wat de Nazi en de Stasi deden en blijkbaar zijn er nog steeds voldoende mensen die dergelijke activiteiten willen uitvoeren. De muren dienen weer beschilderd met de melding Vorsicht ! Feind hört mit !
Ondanks al deze verwerpelijke praktijken slaagt men er niet in om de golven van inbraken en overvallen in te dijken. Ik denk dat de overheden angst als wapen gebruiken. De politiek zegt dat, als we hen meer geld geven, zij ons zullen beschermen, maar deze tactiek is ook al eeuwen oud. Als de overheden de bevolking niet langer kunnen beroven, dan beginnen zij een oorlog om ergens de democratie en de bevrijding van de vrouw te brengen. Het in optand gekomen volk stuurt men dan in een oorlog en daar laat men de mensen dan sneuvelen; nadien richt men dan voor de gesneuvelden een standbeeld op. Ook dat is van alle tijden.
Inmiddels zijn alle bankrekeningen van alle inwoners bekend bij het centrale meldpunt. De banken werden verplicht om die gegevens door te spelen aan de nationale bank. De fiscus heeft op basis van een vermoeden van fraude toegang tot deze databank. Eigenlijk denk ik dat de overheden willen weten hoeveel ze bij wie kunnen wegnemen en dat zullen ze dan verkopen onder het motto gelijkheid onder alle mensen. Zo zal men dan verder brood en spelen financieren om de bevolking koest te houden. De cinema rond de rode duivels past in dat kraam en zelf begrijp ik die waanzin niet, maar als men aan die heisa niet meedoet, dan is men asociaal.
Over de vertrekpremies voor parlementslieden die vrijwillig overstappen naar een overmatig betaalde overheidsjob, wil ik niet mekkeren. Evenmin zal ik mijn beklag doen over de overdreven lonen van overheidsmanagers. Het staat iedereen vrij om het eens te proberen, maar dikwijls moet je daarvoor de geschikte papa hebben. Eigenlijk keren wij meer en meer terug naar het systeem van de oude adel dat bestond uit de oppermachtige adel en de lijfeigenen. Bij de overheden stijgt de arrogantie met de dag en de leiders omringen zich uitsluitend met ja-knikkers. Velen lijken bereid om hun ziel te verkopen.
Zelf schat ik dat tien procent van de bevolking zich daarover vragen stelt; negentig procent zijn blij als de rode duivels naar Brazilië mogen gaan. Na Brazilië komt er dan iet anders en nadien weer iets anders. Voornoemde tien procent passen dus niet in de maatschappij die de overheden hebben willen, en die tien procent zal men dan in een heropvoedingskamp stoppen. Zelf heb ik mijn valies al gepakt.
Onlangs las ik het boek De Val van het Westen van auteur Ian Morris. Hierin wordt beschreven hoe de geschiedenis van de mensheid verliep vanaf 15.000 jaar vòòr Christus tot heden en wat wij kunnen verwachten van de 21ste eeuw. Zelf kom ik tot het besluit dat de ganse geschiedenis van de mensheid is doorspekt met hebzucht, oorlogen en het beroven van de anderen. Ook vandaag nog beroven wij het grootste deel van de wereld omdat wij al die grondstoffen nodig hebben voor onze welvaart.
In wezen is er niet veel veranderd, alleen de verpakkingen zien er anders uit. In het Romeinse rijk hield men de massas kalm met brood en spelen. Vandaag hebben wij de tennistornooien, de wielerwedstrijden en de Champions Leage. De meeste mensen willen nog altijd goden en die vinden ze in de sportmanifestaties.
Tal van oosterse- en westerse imperia gingen ten onder ten gevolge van onbekwaam bestuur door de leiders van deze imperia. En wat zien wij vandaag ? Juist !
Het betreffende boek voorspelt een verschuiving van welstand en macht van het Westen naar het Oosten, maar zelf sluit ik niet uit dat het Oosten t.g.v. sociale hebzucht ook zal ten onder gaan. Als dat gebeurt, dan levert het Westen minder goederen en diensten aan het Oosten en dan stijgt de werkloosheid in het Westen. Een groeiend aantal uitkeringsgerechtigden is dan niet vol te houden en om de massa kalm te houden zal de politiek zich het spaargeld van de vooruitziende burger toeëigenen en het verdelen over het morrende volk.
Het Westen is dominant geworden door de industriële revolutie en doordat het bereiken van Amerika eenvoudiger was voor het Westen dan voor het Oosten. Vandaag zijn de nieuwe technische snufjes nog steeds ontwikkeld in het Westen, maar meer een meer geproduceerd in het Oosten. Op technologisch vlak lopen wij onze eigen schaduw voorbij en probeert men ons steeds maar opnieuw nieuwe (dikwijl nutteloze) snufjes te doen kopen.
De ontwikkelingen in de technologie en de daarmee verbonden electronica worden meer en meer gebruikt in de medische wereld en als het zo verder gaat, dan ontstaan er robotten die sneller en dieper kunnen denken dan de menselijke soort. Sommige wetenschappers voorzien dergelijke evolutie omstreeks het jaar 2040 en sluiten niet uit dat het menselijk ras zal verdwijnen in het jaar 2103. Zij, die dit artikel nu lezen, zullen dat einde niet meer meemaken, maar velen onder ons zullen de evolutie daar naartoe wel nog beleven.
Nu zijn er ongeveer 7 miljard mensen op aarde. Tegen het jaar 2050 voorziet men 12 miljard mensen. De oppervlakte van de aarde zal niet groeien en op de oppervlakte van vandaag zal men voedsel moeten kweken voor 12 miljard mensen. Dit loopt waarschijnlijk uit op hongersnood in grote delen van de wereld. Die hongersnood zal aanleiding geven tot massale migratie en oorlogen om voedsel en water. Ook duizenden jaren geleden gebeurde dit en door de verspreiding van ziekten werden de bevolkingsgroepen uitgedund. Dus, niets nieuws onder de zon.
Ons westers model is gebaseerd op het financieel kapitalisme . De omvang van de wereldwijde financiële schulden is zodanig groot dat geen enkel land nog zijn schulden kan afbetalen en dus drukt men iedere dag massas virtueel geld bij en vermits de productie minder stijgt dan de geldcreatie worden alle artikelen duurder. De groep ouderen groeit met de dag en men kan zich de vraag stellen hoe lang men nog pensioenen en andere vervangingsuitgaven kan betalen. Ook op dit vlak ziet het er niet rooskleurig uit.
In het Westen zijn de medische sector en de pharmaceutica miljardensectoren. Eerst zoekt men met gesubsidieerde middelen naar producten die de menen ziek maken om ze nadien helende (?) geneesmiddelen aan te smeren. Ziekenhuizen en klinieken zien er meer en meer uit als onroerend-goed-vennootschappen. Met subidies leggen ze parkings aan en als men daar gaat parkeren, dan moet men nog eens betalen. Honoraria van dokters zijn soms een veelvoud van het officiële tarief als men op een éénpersoonskamer verblijft. En nog schreeuwen ze om meer personeel en meer middelen. Ook hier zal de veroudering van de bevolking de voornoemde sectoren nog groter en rijker maken.
De vakbonden, de haute finance, de politiek, de kerk en vele andere middeleeuwse gilden zijn totaal onmachtig en volgen alleen het spoor van de hebzucht. Voornoemden zitten op bergen geld, maar geen van hen heeft ooit een bedrijf in moeilijkheden financieel ondersteund.
Wat er vandaag aan het gebeuren is, is slechts een voorspel van wat ons te wachten staat. Vergeet al dat gelul over de opwarming van de aarde; de laatste 10 jaren is de temperatuur niet gestegen; de woestijnen zijn aan het vergroenen; het Noordpoolijs groeit, maar de overheden beweren dat wij meer moeten betalen om ons voor die niet bestaande bedreigingen te beschermen.
Ik kwam tot het besluit dat niemand weet wat op ons afkomt, maar ik denk wel dat het menselijk ras aan zijn laatste eeuw is begonnen. Wat er zal overblijven is onkruid en insecten.
Nadat la socialista Freya Vandenbossche onlangs de oude knarren aanraadde om vroeger hun huis te verlaten en naar een rusthuis te gaan, heeft die schrapende vogel nu ervoor gezorgd dat voor nieuwbouw vanaf 2014 de bouwers moeten voorzien in eigen energiewinning. Als ze dat niet doen, dan kunnen ze nog binnen het wettelijk kader blijven als ze de isolatielagen 10 centimeter dikker maken dan door de wet voorzien. Ik denk dat dat mens nog nooit een steen van dichtbij heeft gezien want wat zij zegt, betekent dus dat de spouwmuren 10 centimeter dikker moeten zijn en dus wordt de binnenruimte van een nieuw gebouw 20 centimeter smaller. Die krijsende socialiste zal er nog voor zorgen dat ietwat oudere woningen onverkoopbaar worden en/of onverhuurbaar.
De grote vriend van Freya, de keizerlijke socialist Vandelanotte, krijgt met zijn blokkering van de energieprijzen de wind van voor en heeft dus, zoals men in zijn stadje zegt, tegen windop gepist. Nu zal die kerel een commissie (de zoveelste) oprichten om de kleinhandelsprijzen onder controle te houden. Wie verdacht wordt van te hoge prijzen, zal men ondervragen en die politiek benoemde vriendjes van die nieuwe commissie kunnen streng optreden. Laat mij niet lachen ! Over kost- en productieprijzen maakt men die commissieleden toch wijs wat men wil. Wat zal de volgende geniale verkiezingsgedachte zijn van die kerel ?
Het ABBV (de socialisten dus) zullen morgen de werkende mensen nog eens in de problemen brengen door nog maar eens te staken. Wat gaat men doen met de chef van de NMBS-holding (dat is ook een socialist). De vakbond wil dat de huidige drie maatschappijen van het spoorverkeer één organisatie worden omdat dat beter zou werken. In een TV-interview met de baas van het ABBV heb ik gehoord dat deze vakbond jaarlijks 800.000 krijgt van de NMBS. Wat men met dit geld doet was niet zo duidelijk en de chef van de vakbond bleef hierbij heel op de vlakte. De huidige vakbondsacties maken stilaan alles kapot en als dat gebeurt, wie zal de vakbond dan onderhouden ?
Tot 14 october 2012, dag van de gemeentelijke verkiezingen, zal men ons op TV dagelijks meermaals om de oren slaan met de prietpraat van de politiekers. Ik denk er ernstig over na of ik van mijn TV geen aquarium zou maken; vissen vertellen trouwens niet zoveel lege praat als de politiekers doen.
Zoals bekend is de intrest op spaarboekjes historisch laag. Wat de successierechten betreft houdt de fiscus hiermede geen rekening want vruchtgebruik wordt nog steeds berekend aan een opbrengst van 4% netto per jaar. Hallo mijnheer Crombez (socialist), waar blijf je met je fiscale rechtvaardigheid ?
Een mens begrijpt niet wat hij/zij hoort als men die schijnheilige politiekers bezig hoort.
De ministers van de VLD en van CD&V schitteren door niets te zeggen en gewoon hun dikke wedde en andere voordelen te ontvangen. Door niets te zeggen, vertellen ze geen stommiteiten zoals de socialisten wel doen.
Freya Fratsen (dochter van) vertelde onlangs dat de oudere mensen vroeger hun huis dienen te verlaten en naar een rusthuis moeten gaan want er ontstaat een huizentekort voor de jongere generatie. Zal haar papa ook naar een rusthuis gaan ? Die echte socialist ging weg als baas van Biac, ontving daar als afscheidspremie nog 800.000 en heeft nu een dikker betaalde job bij de bank Optima.
Vandelanotte verklaarde met veel dédain dat hij de energieprijzen zou blokkeren, maar volgens de baas van Electrabel was dat verkiezingspraat. Hoe gaat dat hooghartig ventje verplichten dat in het buitenland gekochte energie eventueel beneden de kostprijs moet worden aangerekend aan de verbruiker ? Nog een echte socialist, die bijna ontploft van pretentie.
Er zijn nu al drie kerncentrales uitgeschakeld en toch is er nog voldoende electriciteit. Zijn er dan drie centrales te veel ? Als het spannend wordt, dan zal de regering ons opleggen wanneer wij mogen koken, strijken en wassen. Hoe gaan ze dat controleren ? Dat is toch belachelijk !
Onckelinckx en Di Rupo praten meer en meer over een vermogensbelasting. Jaja, de rotzakken die hebben gewerkt en gespaard, moeten maar eens een lesje krijgen. Voornoemde politiekers zijn echte socialisten alhoewel ze meer en meer op Marxisten beginnen te lijken en wij weten allemaal waar het Marxisme toe geleid heeft.
Die socialistische zielepoten hebben ook de roerende voorheffing op intresten verhoogd met 60% (van 15% naar 25%) en als de bakker de prijs van zijn koeken wil opslaan met één Eurocent, dan moet hij eerst een hoop papier invullen. Volgens de socialisten zijn alle zelfstandigen quasi criminelen en fraudeurs.
De belastingen worden dus verhoogd, maar van besparingen hebben wij nog niets gehoord. Ik onderzocht eens hoeveel van ons inkomen naar de overheden vloeit en hierbij kon alleen rekening houden met de traceerbare taksen, maar er zijn zeker nog verborgen belastingen. Als iemand een exemplaar wil bekomen van mijn benadering, dan stuurt men maar een mailtje naar ostinvest@telenet.be
Ik verwacht niet dat socialistisch getinte lezers mij sympathiek zullen vinden.
Ons is altijd verteld dat wij vooruitziend moesten zijn en dat wij moesten SPAREN voor later. Velen van ons hebben dit dan ook gedaan en daarbij geloofden wij dan dat wij goed bezig waren. Op dit ogenblik staat er een massa geld op de spaarboekjes en bij velen geeft dat dan ook een gevoel van relatieve veiligheid.
Nu komen er belangrijke economen (dat denken ze toch van zichzelf) vertellen dat al die spaarders het economisch bestel ondermijnen en dat ze meer geld moeten uitgeven want dat anders het economisch gebeuren zich niet kan herstellen. Vermits er ook velen gevlucht zijn in de aankoop van onroerend goed, worden ook dezen door die economische breinen verkettert vermits de aankoop van een onroerend goed alleen maar geld verplaatst van één rekening naar een andere rekening. Als men bij de bakker een brood koopt, dan heeft men toch ook geld van één rekening naar de bakker zijn rekening gebracht.
Al die grote experten zouden beter hun mond dicht houden in plaats van dergelijke kul te vertellen. Dan zouden zij nog het voordeel van de twijfel hebben en zouden velen nog denken dat zij slimmer zijn dan de rest.
Allez, de nonnekens van de Arme Klaren gaan het gedrocht MICHELLE MARTIN huisvesting bieden. Dat monster mag ook buiten om b.v. werk te zoeken. Een normaal mens houdt dat niet voor mogelijk, maar het gebeurt toch. Dat wreedaardig mens kan niets komen doen in de maatschappij en had al lang, samen met Marc Dutroux, moeten geliquideerd geweest zijn. Door dit te schrijven, zullen sommigen mij een onmens vinden, maar de vermoorde kinderen blijven wel dood en hun ouders en familieleden zijn levenslang gestraft.
In hetzelfde kader hoort men niets meer over die viespeuk VAN GHELUWE. Die rotzak geniet waarschijnlijk van een rustige oude dag. Niemand zoekt naar waar dat vuil ventje verborgen ziet. Word er misschien betaald om dat niet te doen ?
Op de OLYMPISCHE SPELEN in Londen bestaat de Belgische afvaardiging uit ongeveer 1.600 personen en dat allemaal op kosten van de belastingbetaler. Het is nog altijd zoals in het Oude Rome brood en spelen en de massa zwijgt.
De ROERENDE VOORHEFFING op intresten werd verhoogd met 60%; van 15% naar 25%. DE wetgeving terzake is nog altijd niet op punt en de banken weten nog altijd niet precies hoe ze moeten handelen. Waar zaten de blauwe VLD en de oranje CD&V om dergelijke verhoging voor de spaarder te milderen ? Wat was die raad van onze ouders over het sparen weer ? Wat vertellen wij onze kinderen en kleinkinderen nog altijd over sparen en vooruitziend zijn ? De rooie rakker pakken ons nog alles af zoals ze altijd gedaan hebben.
Diezelfde politieke beunhazen spelen weer met de gedachte om de ONROERENDE VOORHEFFING drastisch te verhogen door het theoretische inkomen van je eigen huis gevoelig te verhogen. Wat was dat over dat sparen en vooruitziend zijn ?
Ik stop er hier voorlopig mee want ik word kotsziek als ik hieraan allemaal denk. Fijne dag nog en spaar en wees vooruitziend.
Het zilveraffront In moeilijke economische tijden zoals nu, met een regering die wanhopig op zoek is naar geld om het steeds groter wordende gat in haar begrotingdicht te kunnen rijden, zou een bedrag van, zeg maar, 15 miljard euro goedvan pas kunnen komen. Nu blijkt er zo'n bedrag te zijn. Het is nl de inhoud van het Zilverfonds, ooit opgericht door professor Vande Lanotte, minister van Begroting in de regering van de actieve welvaartstaat onder Verhofstadt. Als ik me niet vergis was Vande La ook toen vice-premier. Het was de bedoeling dat het Zilverfonds zou gespijsd worden met de overschotten op de begroting, diezelfde begroting waarvoor Vande Lanotte toen verantwoordelijk was. Daarbuiten hoopte men ook op eenmalige inkomsten. Het geld van het Zilverfonds moest in de eerste plaats dienen voor het opvangen van de extra kosten die de toenemende vergrijzing van de bevolking met zich zouden meebrengen. Momenteel zit er in dat Zilverfonds zo'n 15 miljard euro, ongeveer de helft van wat men gehoopt had erin te kunnen brengen. Het probleem is, dat men er niet bij kan. De overheid heeft het nl geïnvesteerd in ...overheidsobligaties. M.a.w. ze heeft dat geld aan zichzelf uitgeleend. In gewone mensentaal: men heeft het geld opgesoupeerd. Niet waar, zeggen de'specialisten', zoals alle obligaties hebben ook deze van het Zilverfonds een vervaldatum en daarin hebben ze nog gelijk ook. In dit specifiek geval hebben ze wel een probleem: door het feit dat de overheid het geld aan zichzelf heeft uitgeleend zou, als men de 15 miljard zou inzetten, de staatsschuld meteen met eenzelfde bedrag verhogen... Daar houdt het trouwens niet bij op. Er bestaat ook een hele administratie die dat Zilverfonds beheert en dus nog extra geld kost, alhoewel daar zo goed als niets gebeurt. Slapende ambetantenarij, zeg maar,die al meer dan tien jaar betaald wordt om, ja, om wat te doen????? Knappe koppen, die dat allemaal hebben uitgedacht. De knapste, Vande Lanotte himself, was niet voor commentaar ter zake bereikbaar, toen een ploeg van Ter Zake hem daarover wilde interviewen. Raar, hé.............?
Het is vandaag het feest van de arbeid, de dag waarop niet gewerkt wordt, en de vakbondsleiders zullen nog eens hun verouderde gezever vertellen. Zowel de leiders van het ABBV(socialisten ?) als van het ACW (christelijken ?) zullen beweren dat de ondernemingen perverse instellingen zijn en dat de bedrijfsleiders en aandeelhouders de maatschappij en hun werknemers bedriegen.
De hoogwaardige leider van het ABBV vertelde dat de minimumlonen met 10% moeten verhoogd worden. Als men daar eens over nadenkt, dan gelooft men niet wat men gehoord heeft. Als de minimumlonen namelijk met 10% verhoogd worden, dan stijgt uiteraard de kostprijs van de producten en dan moet dus iedereen meer betalen voor die producten. Nadat men de minimumlonen verhoogd heeft met 10% kan het zijn dat een andere categorie van lonen het nieuwe minimum wordt en dan moet dat loonniveau met 10% verhoogd worden enz enz. Zo een stellingen zijn te zot om los te lopen en dan rijst de vraag welk type idioot aangesteld wordt tot vakbondsleider. Bij het ACW klinkt het niet anders en ook de leider van die vakbond heeft de intellectuële uitstraling van een gekookte aardappel. Bij de werkgeversorganisaties wil men dan de loonkost verlagen en wil men niet begrijpen dat de consumptie waarschijnlijk zal inkrimpen. Als de patronale lasten op de lonen worden verlaagd, dan daalt het inkomen van de staat en dan zal iemand anders dat gat moeten dichten. Als de huidige leiders niet in staat zijn om het huidige overlegmodel in vraag te stellen en hiervoor alternatieven te bedenken, dan zijn ze compleet onbekwaam voor hun vetbetaalde job.
Om de bevolking opnieuw te doen geloven in de betrouwbaarheid van hun leiders zal men eerst moeten kijken naar de inkomstenstromen van die leiders want het is algemeen bekend dat de vis het eerst begint te rotten aan de kop. Ik stel volgende ingrepen voor:
1)In bedrijven, banken, openbare instellingen en overheden mag niemand meer netto verdienen dan 12.500 per maand, inbegrepen alle voordelen van alle aard. Ook mag niemand bruto meer verdienen dan 10 maal het laagste brutoloon op de personeelslijst. Ook deze bestuursvergoedingen worden, samen met de lonen, geïndexeerd.
2)Een bestuurder van een bedrijf mag noch rechtstreeks noch onrechtstreeks aandelen bezitten van het bedrijf waarin hij bestuurder is.
3)Bonussen voor bestuurders worden verboden. Als het bedrijf de doelstellingen van de begroting bereikt, dan blijven de bestuurders hun functie behouden en dat is dan hun bonus. Als voormelde doelstellingen niet bereikt worden en er kan door de raad van bestuur niet controleerbaar worden aangetoond dat alleen uitzonderlijke omstandigheden hebben verhinderd dat de doelstellingen bereikt werden, dan worden alle leden van de raad van bestuur zonder ontslagvergoeding ontslagen en krijgen zij geen kwijting voor hun bestuur. Nu gebeurt dat dagelijks en geen haan, noch een Dehaene, die ernaar kraait.
4)Alleen fysieke personen kunnen bestuurder zijn in een bedrijf en het benoemen van een ander bedrijf tot bestuurder, vertegenwoordigd door een fysiek persoon,wordt afgeschaft
5)Als er meerdere bestuursmandaten in meerdere bedrijven worden uitgeoefend, dan wordt de som van de bestuursvergoedingen beperkt tot 12.500 netto per maand.
6)Als er aan een bedrijf, waarin iemand bestuurder is, goederen of diensten worden geleverd door een ander bedrijf waarin de bedoelde bestuurder ook bestuurder of aandeelhouder is, dan dient dit vermeld te worden in het eerstvolgende verslag van de raad van bestuur. Er wordt dan beroep gedaan op een externe bedrijfsrevisor of accountant om deze leveringen en de eraan verbonden prijzen te controleren en over de bevindingen terzake verslag uit te brengen op de eerstvolgende vergadering van aandeelhouders. De bevindingen van de externe revisor of accountant dienen ook vermeld in het jaarverslag van de algemene vergadering van aandeelhouders.
7)Het verlenen van opties op aandelen aan bestuurders wordt toegestaan, maar bij de verkoop van die opties zal de eventuële winst op deze verkoop verdeeld worden over de betreffende bestuurder en het personeel waarbij 50% de bestuurder toekomt en 50% het personeel. De toebedeelde opties mogen alleen verkocht worden bij het einde van het mandaat van de betreffende bestuurder en niet vroeger dan drie jaar na het toekennen van de opties.
8)Wie een politiek mandaat uitoefent, op welk niveau dan ook, mag geen mandaten als bestuurder in een bedrijf uitoefenen en dit tot drie jaar na het beëindigen van zijn/haar politiek mandaat.
Tot hier enkele grondgedachten voor wat bestuurders betreft, maar het voornaamste effect van dergelijke richtlijnen zou het aanscherpen van het huidige rechtvaardigheidsgevoel zijn en in de totale bedrijfscontext zou dit nog onvoldoende zijn. Derhalve dient er ook op de huidige te hoge loonkosten worden ingegrepen. Daarover heb ik ook enkele alternatieve gedachten, te weten:
1)De bedrijven dienen te worden opgesplitst in categorieën volgens het procentuële aandeel van de loonkost in de totale kosten van het bedrijf. Tot heden maakt men dat onderscheid niet en dus is elke maatregel voor het ene bedrijf te duur en een ander bedrijf wordt nauwelijks beïnvloed. Loononderhandelingen blijven dus compromissen waarmede niemand tevreden is, maar die sommige bedrijven toch de das omdoen.
2)De index totaal afschaffen, lijkt wat overdreven, maar hierop dienen er beperkingen te worden ingevoerd. Zo zou men de indexaanpassingen kunnen beperken tot 2%. Begin van de tachtiger jaren was de jaarlijkse inflatie 12,5% en als men dan de lonen en de loonkost daaraan moet aanpassen, dan gaan alle loonintensieve bedrijven failliet. Als dit zou gebeuren dan zouden alleen de gesubsidieerde vakbonden overblijven, maar de vakbonden hebben geen economische meerwaarde te bieden.
3)De patronale bijdragen op de lonen en wedden dienen te worden gelijk geschakeld alsmede de sociale voorzieningen voor alle werkenden die sociale bijdragen leveren. Dit houdt in dat b.v. de pensioenen gelijk zijn voor iedereen want het is onrechtvaardig dat beambten gevoelig meer pensioen ontvangen dan werknemers in privébedrijven .
4)De pensioengerechtigde leeftijden dienen te worden aangepast aan het soort werk dat iemand verricht want het lijkt mij toch niet correct dat een uitvoerder van zware arbeid even lang moet werken als iemand die gans zijn leven knusjes in een bureau heeft gezeten. Een kasseilegger is kapot als hij 55 jaar is. Dit sluit echter niet uit dat die kasseilegger na zijn 55ste jaar een minder belastende job uitvoert.
5)Het dubbel verlofgeld en de eindejaarsvergoedingen worden vrijgesteld van sociale bijdragen en niet meer belast. Wel zal één derde van deze bedragen gestort moeten worden in de pensioenkas. De staat ontvangt dan wel minder, maar moet minder voorzien voor de toekomstige pensioenen.
6)In de bedrijven, banken, verzekeringsmaatschappijen e.d.m. mogen er geen extra bonussen worden verleend, die gebaseerd zijn op de resultaten van het bedrijf. Het behoud van de job is op zich al een bonus. Dit kan vermijden dat b.v. banken allerlei rommel aansmeren aan mensen, die in de banken nog vertrouwen hebben.
7)De werkloosheidsvergoedingen dienen in de tijd te dalen en dit in functie van het aantal gewerkte jaren en van de leeftijd waarop men onvrijwillig werkloos wordt. Wachtuitkeringen aan schoolverlaters dienen te worden afgeschaft en iedere werkloze moet verplicht worden om de job aan te nemen die hem/haar wordt aangeboden.
8)Er dient een intensievere controle te gebeuren op pseudozieken en op pseudo-invaliden.
9)Gepensioneerden dienen de mogelijkheid te hebben om b.v. nog 80 uren per maand te werken zonder dat hierdoor het bedrag van hun pensioen wordt aangetast.
Wat de verspilzuchtige overheden betreft, kan er ook één en ander worden overwogen, namelijk :
1)Het militaire leger dient te worden afgeschaft en vervangen door een hulpteam met sociale opdrachten. Zo zou men deze al 67 jaar rustende groep kunnen inzetten voor bewaking in openbare gebouwen en in de straten. De minister van defensie, Crembo, zal wel beweren dat België dan niet kan voldoen aan de Nato-verplichtingen, maar zeg nu zelf, wie dreigt er België aan te vallen ? Al die dure tanks en gevechtsvliegtuigen, die in het buitenland worden gekocht, hoeven dan niet meer.
2)Het aantal ambtenaren dient beperkt tot een aanvaardbaar aantal in functie van het aantal inwoners van België.
3)De levenslange benoeming van de ambtenaren dient te worden afgeschaft en om de continuïteit te verzekeren voert men ontslagtermijnen van minimum één jaar in. Eventueel ontslagen ambtenaren vallen dan onder punt 7 hierboven.
4)Behalve voor fundamenteel onderzoek en voor opleidingen worden alle subsidies afgeschaft en dit gespreid over drie jaar. Ook de notionele intrestaftrek ondergaat hetzelfde lot (sorry mijnheer De Leeuw, sorry Electrabel)
5)Geen enkele godsdienst dient nog gesubsidiëerd te worden. De godsdiensten dienen gefinancierd door hun aanhangers en als de kerk(fabrieken) hun gebouwen niet kunnen onderhouden, dan breekt men die maar af want wat is het verschil tussen een krotwoning en een bouwvallige kerk ?
6)Wat voorgesteld wordt in punt 5 hiervoor geldt ook voor allerlei zogenaamde cultuurverenigingen.
7)De vergoedingen die worden betaald aan die ballenstampers, voetballers genoemd, dienen te worden beperkt to maximaal 10 maal het laagste loon in de loonschalen van de bedrijven. Als die spelers dan naar het buitenland verhuizen, dan verhuizen ze maar; dan moeten ten minste de Belgen daarvoor niet betalen.
8)België betaald ieder jaar ongeveer 9 miljard Euro als bijdrage aan allerlei internationale organisaties. Veel van die organisaties zijn machteloze instellingen en er dient dus onderzocht wat wel of niet nuttig is voor België.
9)In de ziekenzorg worden de tarieven van de dokters beperkt tot de tarieven van de conventie en de ziekenhuizen en klinieken, waarvan sommige echte immobiliënvennootschappen geworden zijn, dienen een structureel besparingsplan van 10% voor te leggen.
10)De politiediensten dienen politioneel werk te doen. Indien er conform punten 2 en 3 hiervoor ambtenaren ontslagen worden, dan kunnen die worden ingezet voor administratieve taken bij de politie. Corruptie bij de politie of een andere openbare dienst, dient bestraft met onmiddellijk ontslag en de aangebrachte schade dient te worden vergoed.
11)De buitenlanders in Belgische gevangenissen dienen hun straf uit te zitten in hun land van oorsprong en die buitenlanden dienen te worden verplicht om hun onderdanen op te nemen. Eventueel krijgen die buitenlanden een vergoeding van 10 per dag per gevangene. Nu kost dat 15O per gevangene en per dag. Veertig procent van de zich in de Belgische gevangenissen bevindende personen zijn buitenlanders; dat is ongeveer 4.000 personen en die kosten per jaar dus ongeveer 219 miljoen . De cipiers hebben dan ook geen reden meer om om de haverklap in staking te gaan en dan kan dat korps ook aanzienlijk gereduceerd worden in aantal.
12)De erfenisrechten dienen in gans België gelijk te worden geschakeld. Nu betaalt een inwoner van Wallonië slechts de helft van wat een Vlaming betaalt. Zelfs de NVA piept hierover niet (of ze weten dat misschien niet).
13)Politieke partijen hoeven geen subsidies te krijgen; hun fervente aanhangers dienen de partij te financieren.
Eigenlijk heb ik wel nog andere gedachten, maar sommigen zouden die als ondemocratisch beoordelen. Mijn grondregel is echter dat iedereen in de mate van zijn/haar mogelijkheden moet bijdragen aan een solidaire maatschappij en zij, die dit niet willen doen, moeten ook niets van die maatschappij verwachten. Wie zich niet wil inzetten en dan maar criminele feiten begint te plegen, mag in een werkkamp worden gestopt. Deze laatste zin zal mij veel afbrekende kritiek opleveren, maar het zij dan maar zo.
Onlangs werd publiek gemaakt dat De Lijn nog voor 24 miljoen facturen van onderaannemers moest opnemen als te betalen schulden. Men beweert dat deze niet geboekte facturen zich uitstrekken over de laatste drie jaren. De onderaannemers, die voor De Lijn, rijden zijn dus onnoemelijk slordig met het opmaken van hun uitgaande facturen en kunnen zich dat veroorloven omdat zij dikke winsten maken op het rijwerk dat ze doen voor De Lijn.
Hiervan geloof ik geen bal !! Toevallig weet ik dat busbedrijven met moeite kunnen overleven en haast niets verdienen aan hun werk. Hier en daar zal er wel eens een factuur achter blijven, maar ik vermoed eerder dat de interne- en externe controles van De Lijn slordig werken. Maar ook dat geloof ik niet !! De facturen zullen zich wel al lang bij De Lijn bevinden en ofwel lagen ze ergens in een schuif te wachten op boeking ofwel mochten deze facturen niet geboekt worden zodat de leiding van De Lijn kon aantonen hoe goed ze wel gewerkt hadden. De voorlaatste baas van De Lijn was huidig Vlaams minister Lieten. Het zou mij niet verbazen dat die madame zich niet bewust was van deze ergerlijke toestanden en dus was ze ook als baas van De Lijn verdacht onbekwaam. Haar opvolger lijkt mij ook niet moeders slimste.
De onnozele belastingbetaler zal dus moeten opdraaien voor die 24 miljoen en al dezen die betrokken zijn bij deze al dan niet gewilde onbekwaamheid zullen verder doen zoals ze al altijd gedaan hebben.
SOCIALE WONINGEN
Blijkt nu dat de Openbare Huisvestingsmaatschappij van Vilvoorde nog andere volgelingen heeft en dus, naast onbekwaamheid, ook met de vingers in de confituurpot hebben gezeten. Haha !!; zegt de bevoegde minister, wij gaan daar eens een externe audit voor bestellen. In feite zegt men dus dat de interne controlediensten niet behoorlijk hebben gewerkt, maar men heeft die pummels dus wel ten onrechte een loon betaald. De externe audit zal blij zijn met de opdracht en een duur- en uitgebreid rapport schrijven waaruit blijken zal dat de verantwoordelijken behoorlijk gehandeld hebben, maar dat de interne procedures dienen verbeterd te worden.
AMBASSADES EN CONSULATEN
Het Rekenhof heeft ontdekt dat de 140 buitenlandse posten eigenlijk geen transparante uitleg hebben voor de besteding van het hun toevertrouwde geld. In Moskou en Londen wordt de aflevering van visa zelfs uitbesteed aan externe firmas; die beschermde diplomatieke soort volk vindt zichzelf te belangrijk om die werkjes te doen. De diplomatieke diensten vallen onder de controle van ..jawel, diplomaten. Er bestaat geen inventaris van de kunstwerken die zich in de verblijfplaatsen van voornoemde onschendbaren bevinden en waaraan het geld uitgegeven wordt, weet men niet. Waarschijnlijk pleeg ik nu een inbreuk op hun hoge status, maar ze kunnen altijd eens proberen om mij tot de orde te roepen.
BIER WORDT DUURDER
Om te overleven moet Imbev nu toch weeral de prijs van het pintje verhogen zeker. Er lijkt wel geld te zijn om aan 40 bestuursleden een bonus uit te betalen van 1 miljard (= duizend miljoen ) . Bij de begenadigden vind men weer de alom geprezen J.L De Haene. Ook heb ik gelezen dat via een constructie in New York de voornoemde graaiers geen Belgische belastingen zullen betalen op hun bonussen. De politieke beunhazen hoort men hierover in alle talen zwijgen.
PRIJS ELECTRICITEIT GEBLOKKEERD
De Oostendse clown Vandelanotte kondigde met veel branie aan dat de electriciteitsprijzen tot einde 2012 niet meer mogen worden geïndexeerd. De electriciteitsprijzen stegen met ongeveer 8%, maar de prijzen van de distributie stegen met 45%. Vermits bij de distributeur Eandis nogal wat politiek benoemde lieden zetelen, kan de voornoemde minister hierover niets zeggen natuurlijk. Van al die grootsprakerij zal er niets in huis komen want als Mestrallet van Suez eens naar België komt, dan kruipen al de ministers braaf in hun mandje. Toen ik mij over de drastisch gestegen prijzen voor electriciteit wilde informeren bij het callcenter van Electrabel, vroeg die pipo aan de telefoon of ik ook zinvolle vragen had . Al die lieden hebben geen gezicht meer en de ene week zijn ze b.v. Marc en de week nadien zijn ze b.v. Louis. Geloof jij dat wij bedrogen worden door de energiesector ? Dat kan toch niet want al die heren en dames zijn netjes gekleed en rijden in een bedrijfswagen.
De voorzitter van Eandis vindt een bedrag van 400.000 verwaarloosbaar. Toen hem gevraagd werd waarom het zo gemakkelijk was om onder politieke druk de 859 mandaten bij Eandis te doen dalen naar 298, was zijn antwoord :De besparing is vrij klein want i.p.v. 700.000 te betalen aan de mandatarissen, zou er maar 300.000 moeten betaald worden en dat is toch niet de essentie.
Die slimme kerelverklaarde verder dat een samenwerking met water- en telefoonmaatschappijen één van zijn grote gedachten was want .daardoor kon er 117 miljoen bespaard worden en dat was dan een pak geld. Hiertoe zou men een gemeenschappelijke maatschappij voor de werken in de straat kunnen opgericht worden, maar dat lukt nog niet.
Verder zei de man dat de kosten voor de distributie zullen stijgen van 1,46 miljard in 2010 naar 2,14 miljard in 2017. Als ik goed kan rekenen is dat een stijging van 46,58% over 7 jaar of gemiddeld 6,65% per jaar. In 2011 stegen de distributietarieven met 22,76% (excl. BTW) en dat is dus veel meer dan de voormelde 6,65% gemiddeld per jaar. Eerlijkheidshalve moet hier wel vermeld dat de grote stijging in 2011 te wijten is aan de energiecertificaten voor ondermeer zonnepanelen, die andere stomme politiekers hebben ingevoerd en die door Eandis te betalen zijn. Hoe men dit dan kan linken aan een verklaring van de voorzitter van Eandis dat de uitbatingskosten bij Eandis met 20% gedaald zijn, is mij een raadsel.
Voor hun kapitaalinbreng in Eandis krijgen de gemeenten een vergoeding van 6,5% en de brave burger krijgt op zijn spaarboekje amper 1,5%. Waarom kan niet iedereen geld lenen aan Eandis aan een rente van 6,5%. ?
De voorzitter van Eandis is er flagrant tegen dat gezinnen gratis electriciteit krijgen (100 kilowattuur per gezin plus 100 kilowattuur per gezinslid). Eandis moet die echter betalen aan de stroomleverancier en dat drijft natuurlijk de prijs van de distributiekosten op, maar dit is geen nieuw element in de vergelijkingen van de verschillende jaren.
Na al dat vage gepraat kan men alleen besluiten dat die politiek benoemde mandatarissen eigenlijk onbekwaam zijn om een bedrijf te leiden, maar ik heb natuurlijk begrip (sic.) voor het tijdsgebrek waarmede ze constant te kampen hebben. De voorzitter van Eandis is ook nog schepen van de stad Gent en voorzitter van het Gentse OCMW . Van 1994 tot 2010 was hij ook parlementslid van de Open VLD en van 2003 tot 2010 bestuurder bij Electrabel. Ik heb echt met die man te doen hoor !!
Een andere zeveraar over de energieprijzen is de koning van Oostende, de alom geprezen heer Vande Lanotte. Die man zal de energieprijzen eens aan banden leggen, zie ! Hij vertelt er niet bij dat de regering geen enkele bevoegdheid heeft om iets te doen aan die tarieven. Dat is de taak van de Creg, de federale energieregulator.
Nadat ik dit artikel geschreven heb, is mijn energie opgebruikt en dus stop ik hier.
Alle politiekers hebben de mond vol over besparen, maar tot heden hebben wij alleen gezien dat zij taksen en belastingen verhogen enerzijds en subsidies afschaffen anderzijds. In beide gevallen is het de bevolking die zal betalen.
Geleerde onderzoekers hebben berekend dat er in België 88.000 personen zijn die elk 2,5 miljoen Euro bezitten of meer. Samen betekent dit een minimum globaal vermogen van 220 miljard Euro. Als men hierop een rente van 4% berekent, dan is er een belastbaar inkomen van 8,8 miljard Euro en hierop zal er dus 25% roerende voorheffing te betalen zijn of 2,2 miljard Euro. Toen de bevrijdende roerende voorheffing nog 15% was, werd er op de intrest een belasting van 1,32 miljard Euro geheven. De meertaks bedraagt dus 0,88 miljard Euro of elk van die 88.000 personen mag gemiddeld 10.000 Euro meer betalen per jaar of met andere woorden, men pakt het pensioen terug.
De BTW op internetdiensten werd opgetrokken naar 21% i.p.v. 12% of ongeveer 3 per maand meer. Alleen Telenet al heeft ongeveer 1,5 miljoen klanten en dus moeten die klanten per jaar 54 miljoen meer betalen aan de overheden.
Een bedrijfswagen, die integraal deel uitmaakt van het werkgever-werknemercontract, wordt zwaarder belast ten nadele van de belastingbetaler.
De subsidies voor zonnepanelen werden afgeschaft en die sector is dus ingestort. Waar blijven de politiekers met hun mooie verhalen over alternatieve energie ? Eandis zal ongeveer aan iedere verbruiker 74 meer per jaar aanrekenen wegens de overvloed aan zonnepanelen. Nu Eandis geen certificaten meer moet betalen voor de nieuwe installaties, zou een mens een daling van voormelde 74 verwachten, maar niets daarvan hoor.
De prijzen van de brandstoffen rijzen de pan uit, maar de overheid heeft het kliksysteem afgeschaft. Dit kliksysteem hield in dat als de brandstofprijzen boven een bepaald niveau zouden stijgen, de erop wegende accijnzen maar met de helft zouden stijgen. De verbruiker zal dus de rekening betalen.
Tot hier gaan de dromen van de socialisten in vervulling. Die rooie rakkers gingen in januari nog eens staken, maar waarvoor, dat wisten ze niet precies. Half februari zullen ze nog eens staken, maar ze zoeken nog een reden. Aan de NMBS legden ze nog maar eens het werk neer omdat een paar benoemden 200 meter verder moesten gaan om in een ander gebouw te gaan werken (?). De Leeuw, aanvoerder van de rode stam, heeft nu al een staking voor einde februari aangekondigd want als de vakbond kapot gaat, dan moeten ook de bedrijven kapot nietwaar.
Crombez, nog zo een rode hufter, laat uitschijnen dat elke zelfstandige en ieder die een vennootschap heeft, een fraudeur is. Hij zal die bedriegers eens aanpakken zie. Als men dat ventje hoort praten, dan ziet men direct dat hij niet weet waarover hij het heeft.
Alexander De Croo, blauwe zoon van, lult ook maar over besparingen, maar hij zegt niet waar er in de overheden zal bespaard worden. Bruno Tobback, rode zoon van, lijkt van de aardbol verdwenen. Magnette, rode beschermeling van Di Rupo, zou Electrabel eens doen betalen, maar hij bijt er zijn tanden stuk op.
De index blijkt nu een heilige koe te zijn voor de rode bende. Als ze zo verder doen, en dat zullen ze, dan valt er in de toekomst niets meer om een index op te berekenen. Er moet een nieuw soort overleg te worden gecreëerd en het land dient te worden bestuurd door politiek onafhankelijke personen die weten hoe de echte wereld er uitziet. Wie hierbij misbruik maakt van zijn functie, gaat levenslang de gevangenis in. In dergelijke situatie moeten de politiekers en hun omgeving een job zoeken in de reële economie en ze hoeven daarbij geen gouden handdruk te krijgen zoals Vandenbossche,rode kerel en vader van de Freya, die voor zijn vertrek bij BIAC 800.000 afscheidspremie vroeg (eiste) en kreeg. Nadien ging hij naar een nog immoreel beter betaalde job.
De conclusie is dat de rode rotzakken blijkbaar de vrije hand krijgen om de sparende mens te pluimen en dat de blauwe en oranje doetjes dat allemaal laten gebeuren want om niets te doen, worden ze rijkelijk betaald. Aanstaande oktober zijn het gemeenteverkiezingen en dan .zal men voor de mensen zorgen.
Onze regering ging het eens doen, maar nieuwe toepasbare wetten zijn er nog niet gekomen. Dat intresten op spaargelden zwaarder zullen worden belast, dat is theoretisch al van toepassing, maar de banken weten nog niet wie ze nu moeten verraden en wie niet. Dat het die domme levenslange spaarder zuur zal opbreken is wel duidelijk en voor de profiteurs gaat het feest verder want de gemeenteverkiezingen zijn op komst.
België heeft nog twee maanden de tijd om de vaak misbruikte notionele intrestaftrek aan te passen of anders zal Europa België dagvaarden. Vooral grotere internationale bedrijven maken gretig gebruik en misbruik van dit systeem en de Belgische politiekers zullen weinig hiertegen ondernemen want anders krijgen ze bij die bedrijven geen bestuursmandaten meer. Wat moeten ze anders beginnen als ze niet herkozen worden ?
De certificaten op zonnepanelen zijn voor nieuwe installaties afgeschaft en dus zullen er minder zonnepanelen geplaatst worden. Zal Eandis nu ook zijn prijzen verlagen ? Natuurlijk gaat Eandis dat niet doen. Bij dit door politieke vriendjes bevolkt bedrijf heeft men een driehonderdtal mandaten afgeschaft. Waren die jobs er te veel of zal men nieuwe postjes creëren ?
In de fiscaliteit kan men tal van uitgaven aftrekken. Voorbeelden zijn isolatiepremies, hypothecaire aftrekken op leningen, kinderopvang enz enz. Waarom moeten de anderen betalen voor deze belastingsverminderingen? Het gezond verstand zegt dat alle subsidies, behalve voor onderzoek, zouden moeten afgeschaft worden. Het gaat toch niet op dat belastingsgeld wordt geïnvesteerd door iedereen en dat de mogelijke profijten maar enkelen ten goede komen.
De vakbonden klagen dat de grote bedrijven haast geen belastingen betalen, maar de vakbonden zelf betalen helemaal geen belastingen op alles wat ze van hun leden en van de staat ontvangen. De vakbonden bestaan zelfs juridisch niet en ze hebben nog nooit een bedrijf in moeilijkheden ondersteund met een deel van de miljarden die zich in de vakbondskassen bevinden. Dat er een vertegenwoordigend orgaan van de werknemers bestaat is nodig, maar dan zeker niet de vastgeroeste vakbonden van vandaag.
De overheveling van bevoegdheden met bijpassende financiële middelen alsmede de splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde staan in een regeerakkoord. Nu blijkt dat het niet zo simpel is om dit alles concreet waar te maken en is men langs Vlaamse kant verrast door de bijkomende financiële tekorten die er voor Vlaanderen zullen ontstaan. Kunnen VLD, CD&C en SPA dan niet rekenen ? Blijkbaar niet.
Minister Muyters heeft het weer verkorven. Een ontslagen medewerker wil wraak nemen omdat hij ontslagen werd wegens vermeend drugbestaan en zijn liefje wil weer haar blote billen kunnen tonen in de senaat. Of Muyters bekwaam is of niet kan ik niet beoordelen, maar als communicator is het een kluns.
Nu gaan er stemmen op om de onroerende voorheffing te heffen op de marktwaarde van de woningen. Die dommerik die dus een huis heeft verworven zal weer moeten betalen. Er zijn zelfs dromers die een extra taks willen heffen als de tuin groter is dan een oppervlakte in functie van het aantal gezinsleden. Dat zo iets de huurprijzen zal doen stijgen en de marktwaarde van on(t)roerend goed zal verminderen lijkt mij duidelijk
Op het terras van een café zal men ook niet meer mogen roken tenzij één kant permanent open is. Hiervoor heeft men nog wat inspecteurtjes aangesteld en zodoende krijgt men alle drankgelegenheden wel failliet. Waar denken die ambtenaren dat hun loon vandaan komt ? Van de belastingbetaler natuurlijk.
Tastbaar geld wordt stilaan afgeschaft en binnenkort mogen er geen cash transacties van meer dan 3.000 meer plaats vinden. De volgende stap is dan dat er geen tastbaar geld meer mag zijn en dat de overheden toegang hebben tot al je rekeningen en er voor betalingen aan de overheden vrij kunnen over beschikken. Ik kan mij ook voorstellen dat de overheden ongevraagd b.v. 20% van je financiële bezittingen wegnemen en omzetten in een eeuwigdurende renteloze lening aan de staat om het overheidstekort weg te werken.
Onlangs hebben de banken 500 miljard lening gekregen van de Europese Centrale Bank om overheidsobligaties op te kopen. De banken moeten 1% rente betalen, maar ze hebben van die 500 miljard ongeveer 497 miljard terug geplaatst bij de ECB aan 0,25% rente want ze vertrouwen noch de staat noch de andere banken om aan hen geld uit te lenen. Waarom zouden wij de banken of de staat dan moeten vertrouwen ?
Afwachten wat er in de nabije toekomst nog op ons afkomt.
Allez, de vakbonden en hun debiele aanhangers hebben de mensen die willen werken nog eens kunnen pesten. Natuurlijk heeft die arrogante Van Quickenborne, die denkt dat hij het warm water heeft uitgevonden, de sfeer verpest, maar constructieve voorstellen vanwege de syndicale parasieten heb ik niet gehoord. Wel, ik zal ze enkele redelijke voorstellen doen i.v.m. de pensioen- en andere sociale systemen.
Het is op zich al verwerpelijk dat er verschillende pensioensystemen bestaan. Waarom moet b.v. een ambtenaar dubbel pensioen krijgen als een werknemer uit de privésector ? Pensioen dient toch om van te leven als men niet meer werkt ! Eet de ambtenaar dubbel brood als de man uit de stinkfabriek ? Waarom moeten politiekers maar twintig jaar in het parlement of de senaat zetelen om een onverantwoord hoog pensioen te ontvangen ? Waarom bestaat er een emeritaat (levenslang loon) voor gewezen professoren, rechters e.d.m. ? Eén systeem voor iedereen zou toch het motto moeten zijn.
Ik stel voor dat iedereen een gelijk pensioen ontvangt, maar dat het aantal benodigde dienstjaren voor een volledig pensioen moet berekend worden in functie van het soort werk dat men gedaan heeft. Zo zou men kunnen overwegen dat 45 dienstjaren nodig zijn om een volledig pensioen te ontvangen. Het dienstjaar van zware handarbeid zou dan tellen voor 1,5 dienstjaren en voor administratieve beroepen en lichte handarbeid zou één jaar gelden voor één dienstjaar. Een metser zou aldus 30 jaar werken en via de coëfficiënt van 1,5 zou die arbeidstermijn dan gelden voor 45 dienstjaren en recht geven op een volledig pensioen. Hieraan zou men grenzen kunnen stellen door te bepalen dat niemand vroeger dan op 55-jarige leeftijd met pensioen kan gaan. Het staat uiteraard iedereen vrij om na de pensioengerechtigde leeftijd nog langer te werken, maar dit levert dan geen extra pensioenrechten op. Voormeld systeem zou gelden voor arbeiders, bedienden, ambtenaren, openbare mandaten enz. De hoogte van het loon gedurende de actieve loopbaan zou dus evenmin bepalend zijn voor de hoogte van het pensioen vermits iedereen een gelijk pensioen zou ontvangen. Aldus zou men het systeem afschaffen waarbij het pensioen van een ambtenaar berekend wordt op zijn loon van de laatste 5 jaren van van anderen wordt dit berekend op de ganse loopbaan.
Nu hoor ik alle openbare ambtenaren al krijsen dat er niet mag geraakt worden aan hun verworven rechten, maar in wezen zijn dit verworven onrechten. En wat baat het om verworven rechten te hebben als er geen geld is om ze uit te betalen. De rode klojos schreeuwen dan dat de spaarders en de rijken dat moeten betalen waarbij zij er van uitgaan dat iedereen die geld heeft een oneerlijk iemand is.
Een zelfde redenering kan men er op nahouden wat andere vervangingsinkomsten betreft. In functie van het aantal gepresteerde werkjaren zou men ook de uitkeringen qua werkloosheid kunnen aanpassen. Ook hier dient er een nuancering te worden voorzien voor de leeftijd waarop men zijn job verliest. De schoolverlaters dienen geen werklozensteun te ontvangen. Laatstgenoemden moeten de job nemen die ze kunnen krijgen en kijken vanuit deze job uit naar een betrekking die beter bij hun opleiding past. Wie niet wil werken, hoeft niets te krijgen.
Voor vele pseudozieken dient er een strengere medische controle te worden ingevoerd en voor de echte zieken dienen er betere voorzieningen te zijn. Iedereen kent wel een chronisch zieke die gans de week gaat schilderen en behangen en dus profiteert van het zweet van de hardwerkende mensen.
Denk hier eens over na stomme vakbondsleiders i.p.v. de simpelen van geest de straat op te sturen om jullie eigen privileges te verdedigen !!
Misschien hebben jullie ook op TV gezien dat er in Gent een ruilsysteem ontstaan is waarbij er betaald wordt met Torentjes. Torentjes zijnzelf gedrukte bonnetjes waarmee men b.v. een brood kan kopen. Wie een werkje doet voor de stad, zoals het ruimen van bladeren, die kan op een dienst, die zich daarmee onledig houdt, bonnetjes afhalen, genaamd Torentjes.
Dit alles wordt voorgesteld alsof het arme mensen kan helpen om aan brood of een pint bier te geraken en dat dit systeem een alternatief is voor het normale geldverkeer.
In dat Torentjessysteem moet men wel eerst iets presteren vooraleer men een bonnetje kan krijgen en dat principe zou men ook moeten invoeren in de echte wereld. Wie in de mogelijkheid is om arbeid te verrichten zou iets moeten doen voor de maatschappij vooraleer diezelfde maatschappij iets geeft. Wat denken die Torentjesfanaten van dergelijk idee ?
Zelf geld drukken is onwettig en dat doet men dus in Gent. Eigenlijk is dat valsmunterij, maar vermits dit alternatief geld niet bestaat, kan men hierover juridisch van mening verschillen.
Waarover men niet van mening kan verschillen, is echter dat de geleverde arbeid eigenlijk in het zwart wordt vergoed. Als een werkgever zijn werknemers met brood, boter, bier enz zou betalen, dan zou dit aangezien worden als ofwel zwart loon ofwel een belastbaar voordeel van alle aard. Eigenlijk pleegt het Torentjessysteem belastingontduiking.
Als men het Torentjessysteem zou veralgemenen en aldus de Euro uitschakelen en geen belastingen noch sociale bijdragen zou innen op de uitbetaalde bonnetjes, dan stort het huidige sociale systeem in mekaar.
Als ze in Gent dus denken dat ze het warm water en het wiel hebben uitgevonden, dan moet hun rood clubje toch eens nadenken over hoe ze deze fraude gaan bekampen.
De politieke beunhazen hebben een begroting in mekaar geknutseld en brengen deze als het resultaat van hun verheven verstandelijke vermogens. Ik heb hierbij toch enkele bemerkingen.
ROERENDE VOORHEFFING
De roerende voorheffing op intresten gaat van 15% naar 21% en wie meer dan 20.000 intresten per jaar ontvangt, betaalt op het excedent boven de 20.000 zelfs 25%. Op de recente staatsbons à 4% rente betaalt men 15%.
Op dit ogenblik heeft men al voor 2,5 miljard ingeschreven op die staatsbons. Toen de eerste minister in lopende zaken deze staatsbons aanprees, moet hij toch al geweten hebben dat de roerende voorheffing naar 21% respectievelijk naar 25% zou stijgen.
Op 2,5 miljard à 4% bedraagt de bruto rente 100 miljoen . Hierop zal dus 15% of15 miljoen roerende voorheffing worden betaald. Normaal zou dit dus 21 miljoen à 25% zijn en dus mist de staat hier 6 miljoen per jaar en dit gedurende 8 jaar of in totaal 48 miljoen . Om het gezicht van de eerste minister in lopende zaken te redden, zal de belastingbetaler 48 miljoen moeten ophoesten. Dit is duidelijke verspilling en discriminatie. Jongens toch !!!
MEERWAARDEN OP AANDELEN
Op vandaag betaalt men op meerwaarden van aandelen geen belasting, tenzij het om speculatieve verrichtingen gaat. Vanaf volgend jaar zullen de bedrijven (niet de privé-personen) die meerwaarden moeten toevoegen aan hun belastbaar inkomen. Normaliter zullen minwaarden op aandelen dus fiscaal aftrekbaar zijn en hier komt de aap uit de mouw.
Om populistische redenen heeft men een extra BANKENTAKS (1 miljard )voorzien en de banken zullen deze taks met plezier betalen want zij zullen maximaal hun dubieuse beleggingen afschrijven en zodoende veel minder inkomstenbelasting betalen. Jongens toch!!!
SUBSIDIES VOOR ZONNEËNERGIE
Deze subsidies worden afgeschaft en het volk, die geen zonnepanelen hebben, juichen deze moedige ingreep toe. Bij aanvang was dit systeem al een blijk van politieke domheid en dus corrigeren de politiekers alleen zichzelf. De sector van alternatieve energie zal hieronder lijden en het is maar de vraag hoeveel jobs er zullen verdwijnen. Intussen is Eandis, distributeur van electriciteit , tot de bevinding gekomen dat hun netwerk is geconcipieerd om stroom te leveren en niet om stroom te ontvangen. Eandis moet zijn netwerk aanpassen en ze moesten ook voorzien in de stroomcertificaten. Dus zegde Eandis zal voor elke verbruiker de jaarfactuur stijgen met ongeveer 74. Vermits de last voor Eandis nu vermindert, zullen zij ook hun facturen naar beneden toe aanpassen ? Misschien dat zij het aantal bestuurders in hun groep (550 stuks) nog wat zullen uitbreiden met politiek benoemde pipos. Jongens toch !!!
BTW OP TELEVISIE
De huidigeBTW op digitale TV is 12%, maar dat wordt 21%. Dat betekent per aangeslotene en meerprijs van 12 per jaar. Telenet heeft 1.360.800 digitale kijkers en dus stijgt hier de belasting per jaar met 4.329.600. Politiekers zorgen voor de kleine man. Jongens toch !!!
BANK MOET VERKLIKKEN
Als men intresten ontvangt, dan moet de bank je vragen of er 21% roerende voorheffing moet worden ingehouden of 25% (op gedeelte rente boven de 20.000 per jaar). Als men 21% laat inhouden, dan is de bank verplicht de nominatieve gegevens en bedragen door te geven aan een centrale dienst en deze laatste zal controleren of je niet meer dan 20.000 rente per jaar ontvangt. Als dit laatste het geval zou zijn, dan zal men nog 4% extra vorderen. Pas dus maar op want Big Brother is watching you. Jongens toch !!!
GROENE AUTOS
Al jaren probeert men ons een schuldgevoel over de opwarming van de aarde aan te smeren. De ecopremie bij aankoop van een electrische wagen wordt nu afgeschaft en dat zal deze sector en de werkgelegenheid erin niet bevorderen. De politieke heren en dames laten zich wel in een grote energie verslindende wagen rondrijden. Jongens toch !!!
OVERDRACHTEN NAAR DE GEWESTEN
B.v. de pensioenverplichtingen voor ambtenaren wordt van het federale naar de gewesten overgeheveld. Dat is een besparing voor de federale staat, maar een meeruitgave voor de gewesten. De nettobesparing is dus nul. Jongens toch !!!
TABAK EN ALCOHOL
Wie rookt of iets drinkt, zal 168 miljoen per jaar meer moeten betalen aan de staat. De accijnzen voor wijn worden niet verhoogd want anders moeten de politiekers en hun omringende kliek ook meer betalen . Jongens toch !!!
DIENSTENCHEQUES
Vanaf 2013 zal één cheque 8,5 kosten i.p.v. 7,5. De dienstencheques hebben naar schatting ongeveer 200.000 jobs gecreëerd. Wat moeten hulpbehoevende mensen nu doen ? Jongens toch !!!
BESPARINGEN IN OVERHEIDSAPPARAAT
Hierover hoort men geen woord. Jongens toch !!!
Ik zou nog een tijdje door kunnen gaan, maar ik laat de redding van het land over aan de politiekers en aan de stakende vakbonden. Zelf zorg ik ervoor dat ik een vluchtweg vind.
Allez, de Belgische Staat heeft de Dexiabank gekocht voor 4 miljard Euro, die deze staat echter niet heeft en dus zal moeten gaan lenen. De rest van het Dexia-vehikel komt in een bad bank, een soort vuilbak met rommelkredieten en rommelobligaties. Voor deze vuilbak stelt diezelfde Belgische Staat zich voor een 60-tal miljarden Euro garant.
Waar zaten al die controlemechanismen gedurende al die jaren dat Dexia maar wat aanrommelde ? Waarom heeft de Raad van Bestuur van Dexia niet vroeger aan de alarmbel getrokken ? Waarom krijgt Mariani nog 600.000 Euro bonus ?
De politiekers vertellen dat uw geld veilig zit bij de nieuwe Dexia. Was dat dan vroeger niet het geval ? Blijkbaar niet want anders zou zich nu die financiële ramp niet voordoen.
Zelf denk ik dat de meeste bestuurders van banken gewoon geldgraaiers zijn en totaal onbekwaam. Velen ervan zijn ofwel politieker ofwel rechtstreeks- of onrechtstreeks politiek benoemd. De instituten die de banken moeten controleren lijken ook allemaal stekeblind en ook deze organen barsten van de politiek benoemden. Die instellingen lijken wel reddingsboeien voor niet herverkozen politiekers.
Her lijkt mij nogal simpel om nu te zeggen dat Griekenland, Spanje, Portugal, Italië en Ierland overmoedig zijn geweest. Waarom heeft men dan aan hen zoveel geld geleend ? Wat zijn al die analyses dan waard ?
De belastingbetaler zal opdraaien voor de onbekwaamheid van al die klojos. De conclusie is dat de machtsgroepen (financieel, religieus, politiek, koninklijk, industrieel e.a.) en de overheden niet te vertrouwen zijn. En dit niet omdat het geboren criminelen zijn, maar omdat zij meer ego dan kennis hebben.
Het is dus niet wijs om al zijn eieren in één mand te leggen.
Onlangs ging ik luisteren naar een toespraak van een professor economie en die man legde aan de zaal uit hoe het, volgens hem, was gebeurd dat het Westen zich nu in financiële- en economische moeilijkheden bevindt. Aan de hand van historische cijfergegevens en bijhorende grafieken gaf hij toelichting over de neerwaartse evoluties terzake.
De gehanteerde cijfertjes toonden aan dat b.v. China nu barst van de dollars en dat de USA een stijgend financiële schuld vertoont. Hij trok de aandacht op de groeiende economie in China, India en Brazilië en op het verloren gevecht dat Europa en de USA voerden tegen de voornoemde landen in ontwikkeling.
Naar mijn gevoel werd echter de kern van de problematiek niet aangeraakt en hieronder geef ik hierover mijn bescheiden visie.
De groeipercentages van het bruto binnenlands product (bbp) in de voornoemde zogenaamde ontwikkelingslanden ligt veel hoger dan in het Westen, maar de procentuële vergelijkingen zijn beïnvloed door de omvang vanhet bbp van het vorige jaar. Als het bbp 100 is en de groei is 3, dan heeft men een procentuële groei van 3. Als het bbp 50 is en de groei is ook 3, dan heeft men een procentuële groei van 6. De procentuële groeicijfers zijn dus heel relatief.
Het is waar dat b.v. China op 3.000 miljard US-dollar zit en grote tegoeden heeft op de USA en Europa. Als de schuldenaren echter hun schuld niet kunnen betalen, dan heeft de schuldeiser een probleem. Dus zullen de schuldenaren (het Westen) geld moeten lenen om hun schulden te kunnen betalen. En bij wie kunnen ze gaan lenen ? Juist, bij de schuldeiser China. Ooit moet zo een werkwijze eens blokkeren.
Er wordt ook veel geschermd met de paar duizend Chinese dollarmiljardairs. Zoals alle gewone mensen kan een miljardair drie keer per dag eten, één paar schoenen dragen en in één auto rijden. Ietwat overdreven gezegd; aan de rest van zijn geld heeft hij niets. Hij kan natuurlijk investeren en werkgelegenheid creëren, maar als zijn werknemers niet genoeg verdienen om de producten van de werkgever te kopen, dan raakt de werkgever zijn productie niet kwijt. Dan exporteert hij zijn goedkope producten naar de USA en Europa, maar ja die hebben geen geld en dus moet de rijke Chinees geld lenen aan de arme Amerikaan en dito Europeaan, maar die kan niet terug betalen en gaat dus geld lenen bij de rijke Chinees en zo is laatstgenoemde zowel zijn producten als zijn geld kwijt.
Het kernprobleem zit dus niet in de economie, maar in de maatschappelijke organisatie. Henry Ford produceerde ooit autos, maar niemand had het geld om zijn producten te kopen. Henry Ford verdrievoudigde het loon van zijn werknemers en dezen kochten dus Ford-autos. Iets gelijkaardigs dient te gebeuren in China en andere opkomende economieën. Wat baat het om 200 miljoen koopkrachtigen te hebben in een land met 1,2 miljard mensen. De collectieve rijkdom zal dus beter verdeeld moeten worden over de totale maatschappij en zodoende kan China, en andere landen, een interne markt creëren zodat de eigen bevolking de door dezelfde bevolking geproduceerde goederen kan kopen. China wordt dan minder afhankelijk van zijn export en moet minder lenen aan het Westen om van zijn producten af te raken. Deze maatschappelijke hervormingen nemen veel tijd in beslag en zullen niet automatisch gebeuren of m.a.w. het zal nog vele jaren duren vooraleer de huidige evoluties het Westen zullen ten val brengen.
In het Westen stelt het probleem zich anders. Hier is de collectieve rijkdom meer verspreid over de bevolking, maar voornamelijk door een sociaal systeem waar grenzeloos misbruik wordt van gemaakt. Wat oorspronkelijk bedoeld was om de pechvogels te ondersteunen, is nu uitgegroeid tot een extreme vorm van profitariaat. Eigenlijk kan een land zich dat niet veroorloven en de grenzeloze consumptie (via de reclame stompt men de producten door de strot van de verbruiker) dient te worden herleid tot de noodzakelijke dingen. Voornoemde fenomenen leiden ertoe dat de westerse landen geld moeten gaan lenen om te voorzien in de financiering van die overconsumptie en van het sociaal bestel. En hoe gaan de landen dan tewerk ?
Als er een nationale schuld op vervaldag komt, dan gaat het betreffende land een nieuwe lening aan om de vervallen schuld te kunnen betalen. Het land leent veel meer want het zal in de toekomst de intresten op de nieuwe schuld ook moeten betalen. Dit molentje draait al vele jaren en voor enkele landen (Ierland,Griekenland,Spanje,Portugal,Spanje en België) loopt het raderwerk stilaan vast. De koopkracht van allen via minder loon en via minder sociale uitkeringen zal dus moeten dalen. Dit zal leiden tot minder verkoop en productie van producten en dus tot meer werklossheid. Naast een correctere verdeling van de collectieve rijkdom, zal er ook een herverdeling van de beschikbare arbeid moeten gebeuren (b.v. de arbeidsduur en de lonen met 10% verminderen). De totale koopkracht zal dalen, maar anderzijds zal de werkloosheid en psuedoziekte drastisch verminderen en dus zal de staat minder sociale uitkeringen moeten doen en mogelijks zijn schuldgraad kunnen verminderen. Ook bij ons zullen dergelijke aanpassingen niet automatisch gebeuren of m.a.w. het zal nog vele jaren duren vooraleer deze wijzigingen zullen worden gerealiseerd.
De wijzigingen, zoals omschreven in vorige paragraaf, zullen er ook toe leiden dat in het Westen minder Aziatische producten zullen worden gekocht en als China en andere landen er niet in slagen om een eigen interne markt te creëren, dan zullen overal de immoreel rijken niet meer weten wat ze met hun geld kunnen doen.
Het globale probleem kan dus alleen worden opgelost door diepgaande sociale correcties waarbij de te herverdelen rijkdom maar kan gaan naar zij die een economische tegenprestatie leveren en waar het sociale systeem alleen gebruikt wordt door dezen die werkelijk tegenslag hebben. Zij die aan dergelijk systeem niet willen meewerken, in de mate van hun eigen mogelijkheden, zullen dan honger hebben, maar honger is nog steeds de beste saus.
Het besluit van mijn redenering is dat alleen de zon voor niets mag opgaan en dat de aangekondigde instorting van het Westen nog wel enige tijd kan duren. Als in China, India en Brazilië intern meer koopkracht ontstaat en als de USA en Europa niet meer uitgeven dan ze binnen krijgen, dan komen wij terecht in een globale betere wereld. Luister dus niet naar die politieke beunhazen en vertrouw meer op het al dan niet afgedwongen gezond verstand van Jan modaal.