Zoals steeds wens ik alle bezoekers van mijn blog, vrede, heil en zegen en een goede start in de tweede week van augustus.
Ik heb besloten voortaan nog maar één keer per week een bericht te schrijven, zo kan ik de nieuwsberichten een beetje verwerken en hebben de reageerders een week tijd om op mijn berichten te reageren.
Ik dank de lezers voor de reacties op mijn bericht van vorige week, het was wel even spannend; twee verschillende meningen. Mijn respect voor Jean is even groot als mijn respect voor Marnix die ik beiden als mijn vrienden betracht, want ik ben een humanist. En, mijn vriend Victor hoeft zich bij mij niet te verontschuldigen, bij mij kwam het verstand ook niet voor de jaren en dus niet in mijn piejottentijd, alhoewel we toen afstandelijk niet ver van elkaar verwijderd waren, Victor ergens in de buurt van het gerechtshof in Antwerpen, waar ik af en toe als S4 bediende van de Luchtbal een paar schoenen voor herstelling afleverde. Maar, Victor, ik betracht de voorbije jaren niet als verloren jaren, ik heb in mijn priesterlijke funktie veel ervaring opgedaan die men als leek niet kon opdoen, dan eerst zijn mijn ogen werkelijk open gegaan, mijn verontwaardiging steeg van dag tot dag tot ik dan het besluit nam als Kartuizer verder te leven en in mijn stille éénzaam kluizenaarsbestaan ben ik dan met deze blog begonnen.
Geen enkel dier doodt zijn eigen soortgenoten, dat doet alléén maar de mens. Miljoenen mensen werden door mensen vermoord en het doden gaat steeds in grotere omvang verder. Het moorden van de Christelijke kerken was in de middeleeuwen even erg als het moorden van de huidige islam, het moorden van Amerika na de tweede wereldoorlog in Vietnah Irak en Afganistan maakte evenveel burgerlijk slachtoffers als de moorden van het naziduitsland.
Ik ben het er mee eens, dat een land zijn strijdmacht moet hebben om het eigen grondgebied tegen vijandelijke invallen te verdedigen, maar wat hadden belgische bommenwerpers in Irak te zoeken waar vele onschuldige burgers ook vrouwen en kinderen het slachtoffer werden, wat had dat nog met landsverdediging te maken? Dezelfde politiekers die voor deze moorden verantwoordelijk waren klagen nu Israel aan omdat het zijn grondgebied verdedigt tegen de aanvallen van de Hamas-raketten die er op gericht zijn Israelische burgers te treffen. Heeft Israel niet het recht zijn grondgebied te verdedigen?
Groetjes,
Kartuizer.
Reacties op bericht (13)
14-08-2014
een vleugje kritiek mag hopelijk
Volkomen eens met alle reacties hier. Dit bewijst dat Vlamingen een cultureel geheel en dus een heus volk vormen!
Maar bij elke soort dieren doodt de sterkste eigen soortgenoten zonder mededogen en niet alleen de 'soort' mens. Doden van soortgenoten is inderdaad alom een natuurfenomeen.
Waar ik het (atheïst zijnde) helemaal mee oneens ben is dat het moorden door de Christelijke kerken in de middeleeuwen even erg was als het moorden door de huidige islam. Deze vergelijking klopt helemaal niet, noch proportioneel noch wiskundig. De absolute nummer één in de specialiteit van moorden is gedurende 1400 jaar ononderbroken en ook op dit eigenste ogenblik de islam. Ook gegarandeerd tijdens de middeleeuwen! De godsdienstoorlogen in Europa waren qua aantal slachtoffers kattepis in vergelijking met die van de gelijktijdige jihad!
Deze kritiek geldt ook voor de moorden van Amerika na de tweede wereldoorlog. In Vietnam, Irak en Afghanistan maakten de amerikanen in vergelijking helemaal niet evenveel burgerlijke slachtoffers als nazi-duitsland.
Dit is een te ver gaande simplificatie die uitgaat van de veronderstelling dat Zuid-Vietnamezen, Irakese sjiieten en Afghaanse stammen allemaal kerstekinderen zouden geweest zijn. Dit is manifest onwaar.
Men moet steeds correcte equaties maken tussen het aantal slachtoffers en het het aantal leden van een gedefinieerde bevolking.
Hoe onaangenaam dit ook moge zijn, we moeten trachten om objectief te blijven. De overwinnaars hebben altijd gelijk in de geschiedschrijving.
Zo wordt nog steeds de vergelijking niet gemaakt tussen het aantal slachtoffers van nazi-duitsland en die van de zgn. geallieerde bombardementen en dito militaire operaties.
Waarom vestig ik hier de aandacht op? De eerste waren allemaal eerst slachtoffers van een verderfelijke ideologie. De tweede waren slachtoffers van een reactie hierop. Oorzaak en gevolg, begrijpt U?
Dit scenario speelt op dit ogenblik in Oekraïne. De EU en de VS van Mobama pleegt agressie en de actueel aan de hand zijnde genocide op Russisch-taligen wordt onder de mat geveegd. Op dezelfde manier als de veel te lang lang ontkende stalinistische genocide op Oekraïners ten tijde van de 'Holodomor'. De reactie zal automatisch volgen.
Denk nu niet dat ik hier als atheïst vrolijk van word. Het tegendeel is waar!
14-08-2014 om 00:15
geschreven door lucky9
12-08-2014
Proficiat Kartuizer
Over de 140.000 bezoekers!
12-08-2014 om 19:51
geschreven door Marnix
Als ouder resp. grootouder
Gaan je de haren rechtp staan bij het zien van de beelden hoe die perverse smeerlappen van de islam omgaan met kinderen, dieren gaan zo niet om met hun jongen, walgelijk.
Heeft al iemand iets gehoord van E.T.?
Heeft al iemand iets gehoord van die van Rome?
Heeft al iemand iets gehoord van iemand in dat EU gedrocht, federale regering, regionale regering? Zouden ze bang zijn van die perverse vuiligheid?
Wij zijn niet bang en wij zullen die smerige rotzooi islam verdrijven want wij beschermen onze kinderen, jongens en meisjes, onze echtgenote, wij laten dat niet beschadigen door onderontwikkelde achterlijke perverse baardapen, die rotzooi moet eruit e zal eruit geflikkerd worden al mleten we het eigenhandig toepassen.
Dat een bende misdadigers ons in de jaren 70 verkocht hebben aan die oliebaronnen zal ons worst wezen, de verraders en de lafaards onder eigen volk zullen delen in de afrekening, wij eisen een vrij, veilig en onafhankelijk Vlaanderen waarin parasieten niet kunnen overleven of die nu coburger of achmet genoemd worden parasieten zijn niet welkom in onze samenleving en zeker geen islambabaren, punt.
12-08-2014 om 16:42
geschreven door Jean
10-08-2014
ISIS
In tegenstelling tot wat de meeste mensen denken, waren Mohammeds bedoelingen niet om mensen te bekeren tot zijn geloof. Zijn echte doel was MACHT, RIJKDOM en OVERHEERSING. Religie was een voorwendsel. Hij woog elk geval af naar de financiële voordelen. In de meeste gevallen was het meer winstgevend om de mensen niet te bekeren tot de islam maar de mannen te doden. Tijdens drie dagen doodden zij dan zoveel mannen als ze maar konden, plunderden hun bezittingen en hun dochters en echtgenotes werden verkracht. Pas na een stad was gedecimeerd en de jonge vrouwen en kinderen die konden worden verkocht als slaven, werden gevangen genomen, zou de brutale campagne van islamisering beginnen met zijn mandaat, dat allen zich moeten bekeren of sterven. De joden en de christenen kregen bescherming om te leven, op voorwaarde, dat zij in dhimmitude gingen en djizja betaalden. Dit als bron van levensonderhoud voor de moslims, die daardoor in staat waren om te leven, als parasieten, van de arbeid van de dhimmi's. Op deze wijze konden en kunnen de moslims dan ook hun status hoog houden, vier vrouwen huwen en slaven houden.
Dat was zo in Mohammeds tijd en dat is vandaag nog altijd, onveranderd, zo!
En dat bewijzen de ISIS-jihadstrijders ons vandaag via alle mogelijke media.
Ik wou dat nog even kwijt omdat onze media dit niet wil aanraken.
10-08-2014 om 17:26
geschreven door Marnix
09-08-2014
Beste Lieve,
Ik sta te wachten op uw reacties, eerlijk, ik lees uw reacties graag want we zitten samen incl. Victor, Marnix, Kartuizer en nog anderen op dezelfde piste nu nog samen de eindmeet halen, achter de meet ligt een vrij en veilig Vlaanderen een land waar we allen op hopen.
09-08-2014 om 21:23
geschreven door Jean
Beste Marnix,
We begrijpen elkaar...No Bad Feelings.
09-08-2014 om 19:49
geschreven door Jean
Beste Kartuizer
Ik ga me even mengen tussen de discussies van 'de mannen'. Enkel door u een aangenaam weekend toe te wensen. En voor de reageerders natuurlijk ook.
09-08-2014 om 18:03
geschreven door lieve
Volkomen off-topic...
of... toch niet (?) - + - + - Maar wél actueel: vernomen in de media dat er een kleinere volks-& geloofsgemeenschap leeft in het noorden van Irak (en omstreken) MET hun eigen geloof dat tegenwoordig zwaar vervolgd worden OMWILLE VAN... hun geloof: de YAZIDI. - + - + - Zij hebben nù nog de keuze: mosselslims worden, offff uitgeroeid worden.
- + - + - Gelukkig voor hen, hebben de Amerikanen eens... hun luttel verstand gebruikt door voedsel & drinkwater te droppen vanuit een vliegtuig, op de lààtste berg wààr die duizenden mensen zich verscholen & verschanst hebben - + - + - Voila, zoals juist-geschreven zijn het géén mosselslims, en ook geen afzonderlijke mosselslimsekte maar... mensen die een pré-islam-geloof aanhangen volgens de leer van Zoroaster (= Zarathoestra klinkt beter in onze oren) - + - + - Het is natuurlijk een "vèr-van-ons-bed" verhaal, doch... wééral een bewijs dat "religie" (om het eender wèlk) steeds ellende & dood meebrengen. (zèlfs die "ons-best-bekende" brachten de Kruistochten, de Inquisitie, en ook de 100jarige oorlog voort. (nota bene: Véél te vinden op Wikipedia over de Yezidi, maar dan wel... "ien iengliesj") maar weinig in Nederlands.
09-08-2014 om 17:44
geschreven door Victor Van Vosselaer
Bijna niet te geloven...
maar waarschijnlijk IS het WEL zo: Toen ik mijn opleiding gedaan had in het Opleidingscentrum van Ordnance te Doornik, kon mijn troepdienst vérder doorgaan in de Drubbelkazerne (Begijnenvest ---> een paralellopende straat rechtover het oude justitiepaleis). - + - + - Dààr was dan mijn job om de mede-militairen te bedienen in het magazijn QM... en dàn ging ik eveneens (mèt jeep + chauffeur) om de drie weken met héle pakken schoenen naar dezelfde herstellingsplaats als U, beste Blogbaas. - + - + - Die militaire atelier bevond zich in de "Lange Leemstraat", dàt was gemakkelijk te voet te bereiken vanaf mijn kazerne, en... indien er schoenen van officieren moesten hersteld worden, dan EISTEN zij, dat ik die herstelde schoenen wéér... DEZELFDE NAMIDDAG, ten lààtste om 16 uur, op hùn bureel afleverde. - + - + - Dus, beladen met één paar schoenen + een geschreven & ondertekend marsorder, kon ik vertrekken èn... dààr dan wachten totdat de herstelling prompt gebeurde, of... ondertussen één (of méér)--> naarmate dat ik nog genoeg centen had... pintjes drinken in een naburige herberg, in afwachting van de terug-ophaling. - + - + - Verdorie, beste Kartuizer, HADDEN wij elkaar toenertijds ontmoet, dan WARE MISSCHIEN een héél àndere draai aan ons leven gegeven GEWEEST.
- + - + - "qui lo sà" ??? --> maar... U had mij toch niet kunnen overtuigen om een "geestelijke carrière" te kiezen hoor. (het pad dààrvoor was/is véél te smal, een "vleselijke loopbaan" zoals ik koos was een brede tarmacbaan met véél minder verkeer (en méér verkering) dan tegenwoordig (^_-)
09-08-2014 om 16:36
geschreven door Victor Van Vosselaer
Jean toch,
Jean, beste man, ik verwijs naar dit ene zinnetje van u vanaf het moment dat ik doorhad dat religie een pure comerce is heb ik afstand genomen. PURE comerce = dat geeft toch uiteindelijk met geld en rijkdom te maken, dat bedoel je toch, en we weten dat dit ook zo is. Hoe anders kun je deze uitdrukking in dit verband dan verstaan? Dit heeft NIETS met uw toestand te maken, WEL met uw ervaring dat geleidt heeft tot het afstand nemen van het geloof. Is dit rechtgezet?
09-08-2014 om 16:21
geschreven door Marnix
Beste Marnix,
Hoe komt u erbij dat bij mij geld en rijkdom de rol hebben gespeeld?
Qua geld ben ik niet rijk, qua levensfilosofie ben ik superrijk, we zijn tevreden met wat we hebben en we zijn gelukkig met onze kinderen en supergelukkig met onze kleinkinderen.
Over de hele lijn kan ik u volgen behalve dat geld en rijkdom bepalend zouden zijn, na een prachtige carriëre van 40 dienstjaren in een bedrijf dat ik diep in mijn hart zal blijven dragen zijn we nu bezig, al ong. 10 jaar met onze energie te steken in onze kleinkinderen, als u deze rijkdom bedoeld dan zijn we het samen eens.
Met gemeende en respectvolle groeten, Jean, de volbloed republikein strijdend tegen elke vorm van geweld
09-08-2014 om 14:21
geschreven door Jean
Beste Kartuizer,
Dank voor uw begrip a.g. de diverse reacties.
Eigenlijk feitlijk verschillen we niet veel van mekaar, u hebt gekozen voor het leven dat u nu beleefd en ik heb gekozen voor mijn leven, we wonen beide in een huis van ong. 108 jaar oud met al zijn charmes en gebreken maar we klagen niet, alleen het wordt te goot voor mij en mijn echtgenote want de kinderen zijn het huis uit.
Gelukkig trekken we met steeds meer mensen aan dezelfde koord, zoals ook Marnix als Victor en de overige reageerders hebben nl. de strijd tegen de achterlijke gewelddadige barbaarse smeerlapperij een vuiligheid wat niets te maken heeft met religie maar wel met kinderen verkrachten en vermoorden, vrouwen verkrachten en vermoorden, mannen vermoorden.
Zoals reeds geschreven in een vorige reactie ben ik atheïst wat niet wil zeggen dat ik TEGEN religies ben, iedereen geloofd maar waarin hij of zij zich gelukkig voelt ik persoonlijk geloof niet in die commerce en zolang mij niemand verplicht dat te geloven is voor mij alles kits, ik verplicht toch ook niemand atheïst te zijn, dat is mijn grondwettelijk recht en omdat die beestachtige barbaarse smeerlapperij oproept tot verplicht geweld te gebruiken is mijn keuze snel gemaakt, die smeerlapperij MOET uit onze samenleving verbannen worden en al diegenen die steun verlenen an die smeerlapperj moeten veroordeeld worden voor misdaden tegen de mensheid.
Blijkbaar zou het vanmiddag gaan regenen, no problems, dan drinken we ons een Achouffeke.
09-08-2014 om 11:39
geschreven door Jean
Dank
Vandaag, zaterdagmorgen, pas nu de laatste reacties gelezen van Victor en Jean, en het nieuwe woordje van de blogbaas. Waarbij ik iedereen wil danken voor de openhartige getuigenis. Voor mij twee waardevolle antwoorden, die, als we deze naast elkaar neerleggen en bekijken, totaal verschillend proces hebben doorlopen in tot wat ze zijn geworden. Bij Jean, heeft het geld - rijkdom en doorslaggevende rol gespeeld en bij Victor het weten, het wetenschappelijke in hun zijns-wording.
We zouden daar verder kunnen op doorgaan
Victor, ik geloof ook eerder in een roeping dan in een gemaakte verkeerde keuze van onze vriend kartuizer. Het is niet omdat iemand verontwaardigd is in het instituut kerk (in zijn bazen) dat hij geen goede priester is die consequent en eerlijk zijn roeping volgt. Mogelijk, daar botsende in de waardenbeleving? Op dat pad zijn er al heel wat collegas hem voorgegaan.
Uiteindelijk, komt het er op aan gelukkig te zijn en de mens is maar gelukkig als hij zich ten volle tot ontplooiing mag en kan komen. Is het niet?
En inderdaad Jean, Moslims zijn "verplicht" in één richting te denken. Er is geen plaats voor enkele plaats in een moslimleven voor creativiteit voor zelfontplooiing. Alles ligt vast in eindeloze regeltjes in wat toegelaten, aangeprezen, verplicht of verboden is. (Met dan nog de mogelijkheid van verschillende interpretaties van de verschillende stammen.)
Kartuizer, Israël geeft niet alleen het recht maar ook de verdomde plicht om zijn grondgebied te verdedigen. En hoed af voor de humane en voorbeeldige manier waarop ze dat doen tot bescherming van alles wat leeft.
Een fijn weekend toegewenst.