Engelenkoren
In alle overleveringen van de engelenleer is sprake van een opklimmende hiërarchie van verschillende orden (of koren) van engelen. Wat betreft de namen en aantallen van de koren zijn er veel verschillende versies. De bekendste christelijke versie werd in de 6de eeuw uitgewerkt door Pseudo-Dionysios de Areopagiet, een Syrische monnik die het systeem uitvoerig beschrijft in zijn boek "De hemelse hiërarchie". Dit hiërarchische stelsel werd in de heersende stroming van de westerse cultuur als klassieke werk over dit onderwerp erkent en werd door Dante en Milton overgenomen in hun epische engelensagen. Het stelsel bestaat uit negen koren, die in drie triades zijn gegroepeerd.
De engelenkoren zingen de eeuwigdurende lof aan de Heer
De eerste triade
DE SERAFIJNEN De serafijnen zijn het engelenkoor met de hoogste rang. Ze worden de "de brandenden" genoemd, omdat hun licht zo intens helder is dat het een sterveling onmiddellijk zou doen verbranden. Deze engelen van liefde, licht en vuur vliegen rond de troon van God en zingen het trisagion, een lofzang op het driemaal heilige. Ze absorberen en reflecteren het goddelijk licht en geven het door aan het volgende koor. Hun heersende vorsten zijn onder andere Serafiël en Matatron.
DE CHERUBIJNEN De mollige babycherubijntjes die we kennen van schilderijen uit de Renaissance hebben niets te maken met de machtige cherubijnen, die in rang het tweede koor der engelen vormen, alleen de serafijnen overtreffen hun ontzagwekkende straling. Cherubijnen reflecteren de kennis en wijsheid van God. In het Oude Testament treden ze op als bewakers van de hof van Eden na de zondeval. Op de ark des verbonds, het machtige geheime wapen van de Israëlieten op hun tocht door de woestijn, bevonden zich twee gebeeldhouwde cherubijnen. Hun aanvoerders zijn onder andere Kerubiël en Ofaniël.
De profeet Elia stijgt op naar de hemel in een wagen van vuur, gadegeslagen door zijn opvolger Elisa.
DE TRONEN De tronen zijn de "veelogige brandende wielen" van de merkaba, de heilige triomfwagen, die rond de troon van God cirkelt in eendracht met de cherubijnen. Ze reflecteren het geloof in de kracht en glorie van God, en er wordt wel gezegd dat ze zich in de vierde hemel bevinden. Hun heersende vorsten zijn Tzafkiël en Orifiël.
De tweede triade
DE OVERHEDEN De engelen van dit koor, die ook wel de "heerschappijen" of "heren" worden genoemd, of Hashmallim in de Hebreeuwse leer, streven naar de hoogste genade en weerspiegelen het verlangen om boven de aardse waarden uit te stijgen. Ze zouden het gebied bewonen waar de geestelijke en fysieke niveaus in elkaar over beginnen te gaan en controleren de taken van de engelenkoren onder hen. Hun heersers zijn Zadkiël, Zachariël en Teratel.
DE KRACHTEN De engelen van het koor van de krachten zijn verantwoordelijk voor de bewegingen en cycli van alle sterren en planeten van het heelal. Ze beheren alle natuurwetten en zijn daarom verantwoordelijk voor de wonderen die met deze wetten breken. In de kabbala worden ze de Malachim of Tarshishim genoemd. Ze weerspiegelen alle idealen van de kracht, de moed van helden en de deugdzaamheid van heiligen. Hun regenten zijn onder andere Rafaël, Barbiël, Sabraël en Hamaliël.
DE MACHTEN De engelen van dit koor zijn verantwoordelijk voor het bewaken van de paden die naar de hemel leiden en voor het geleiden van verdwaalde zielen naar deze paden. Ze houden de wereld in balans en verdedigen haar voortdurend tegen demonen. Ze hebben de macht gekregen om zowel te straffen als te vergeven en misschien zijn zij het die ons soms wakker schudden als we van het rechte pad afdwalen. Ze weerspiegelen het verlangen om zich tegen het kwaad te verzetten en goed te doen. Kemuël en Verchiël zijn enkele van de aanvoerders van de machten.
De derde triade
DE VORSTEN De engelen van het zevende koor begeleiden de heersers en leiders op aarde, en ook landen en bevolkingen. Samen met de beschermengelen werken ze aan het stimuleren van de individuele verantwoordelijkheid en ze kunnen zich met het doen en laten van mensen bemoeien op een manier die zelden wordt opgemerkt. Ze zouden ook godsdiensten begeleiden op de weg naar de waarheid. Cerviël is één van de heersende vorsten van dit koor.
De aartsengel Gabriël kondigt Maria aan dat zij de Zoon van God zal baren. De witte duif vertegenwoordigt de Heilige Geest.
DE AARTSENGELEN Aartsengelen zijn de herauten van God, ze verschijnen aan de mensen met boodschappen en decreten van het "hogere", zoals Gabriël dat bijvoorbeeld deed bij de Maagd Maria en bij Mohammed om hem de Koran te dicteren. Dit zijn de engelen die het vaakst door mensen worden waargenomen, want de beschermengelen blijven meestal onzichtbaar. Ze kunnen ook voor ons bemiddelen om vergiffenis te krijgen voor onze zonden. Een goed voorbeeld hiervan is de Maagd Maria, die na haar tenhemelopneming een aartsengel werd. De bekendste vorsten van dit koor zijn Michaël, Rafaël, Gabriël en Uriël.
DE ENGELEN De laagste orde der engelen is het meest bij de mensheid betrokken. Ze begeleiden en beschermen ons. Ze zorgen er bijvoorbeeld voor dat een auto niet van de weg raakt en proberen ongelukken en rampen zo veel mogelijk te voorkomen. Ze kunnen zich niet met ons lot bemoeien, maar hoe vaker we om hulp vragen, hoe groter de kans op een gelukkig lot. Bij dit koor horen ook de beschermengelen en Adnachiël is hun heerser.
|