Welkom in de wereld van de Engelen
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Welkom in de wondere wereld van de Engelen...
Geloof hier maar zeker in...
20-10-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

De aartsengelen


De grote aartsengelen behoren tot de geliefdste wezens van de hemelse scharen

De grote aartsengelen zijn waarschijnlijk de geliefdste figuren
van het angelieke rijk, maar er bestaat nogal wat verwarring over
wie ze nu werkelijk zijn en wat hun rol is.
Dit probleem komt voort uit de naam zelf : de term "aartsengel" kan naar
elke engel uit de regionen boven het allerlaatste koor verwijzen.
In die zin zijn de machtige cherubijnen en serafijnen ook aartsengelen,
maar volgens de hiërarchie van Pseudo-Dionysios is het koor
van de aartsengelen de op twee na laagste orde.

 

Bovendien, hoe kan het dat aartsengel Michaël bij het koor van de aartsengelen behoort en hij tegelijkertijd, volgens andere geschriften, de vorst is van de serafijnen ?
Deze schijnbare tegenstrijdigheid wordt mogelijk veroorzaakt door het feit dat de aartsengelen de schitterendste wezens zijn die ooit aan mensen zijn verschenen. Engelen met een nog helderder licht dan bijvoorbeeld Michaël zouden elke sterveling onmiddellijk verblinden. Toen de hiërarchie van de engelen door christelijke mystici, zoals Dionysios, werd vastgelegd, werd dan ook verondersteld dat Michaël wel tot de allerhoogste regionen moest behoren, omdat hij zijn opdrachten direct van God leek te krijgen.
Bovendien had Michaël Satan overwonnen en moest hij daarom wel de machtigste van alle engelen van het licht zijn, want Satan werd verondersteld een geduchte rivaal van God te zijn geweest. Over het aantal van zeven aartsengelen is wel overeensteming, hoewel het christendom er slechts twee erkent.
Volgens de esoterische engelenleer stijgen vier aartsengelen boven de rest uit als de engelen van de vier windstreken en de vier elementen. Dit vormt de basis van het angelieke equivalent van het "wiel van de macht" of het "medicijnwiel" van de indianen, dat waarschijnlijk het meest fundamentele ritueel is van de mensheid en in elke traditie terug te vinden is. De drie andere aartsengelen zijn de "engelen van de planeten". Er zijn heel veel verschillende lijsten met namen van aartsengelen en alle bevatten de namen van Michaël en Gabriël, de meeste die van Rafaël, en Uriël volgt hem op in populariteit. Deze engelen worden dan ook betiteld als de vier grote aartsengelen.

Aartsengel Michaël

Brandende vorst van het licht
en held van het mensdom

Michaël is waarschijnlijk de bekendste van alle engelen, hij wordt in het Oude en het Nieuwe Testament, en in de Koran genoemd als aartsengel. Zijn naam betekent "die als God is", de perfecte weerspiegeling van het goddelijk licht. Hij is de vorst van het licht die de strijdkrachten van het goede aanvoert tegen de machten van de duisternis.
Hij, de overwinnaar van Satan in de hemelse oorlog, zal de hemelse massa's naar het eindoordeel leiden. Het was Michaël die Daniël redde uit de leeuwenkuil en volgens de christelijke overlevering bestrijdt hij Satan door bij het sterfbed van elke sterveling te komen om hem verlossing te bieden. De moslimleer beschrijft hem als een wezen met "vleugels die bedekt zijn met saffraankleurige haren, elk een miljoen gezichten en monden bevattend en even zovele tongen, die de genade van God afsmeken".

Michaël is de drakendoder, de hemselse tegenhanger van Sint Joris. Er wordt vaak gedacht dat hiermee de triomf van het christendom over het heidendom wordt verbeeld, maar in werkelijkheid gaat het hier om de triomf van de goddelijke orde over de chaotische machten van de duisternis. Hij is de meest krijgshaftige van alle aartsengelen en verschijnt ten tonele tijdens veldslagen, waarvan de meest memorabele wel die van Mons was in de Tweede Wereldoorlog : het overweldigend sterkere Duitse leger werd volkomen onverklaarbaar op de vlucht gejaagd. Gevangengenomen Duitse soldaten vertelden dat ze boven het geallieerde leger een fantoomleger zagen, dat werd geleid door een schitterende figuur op een wit paard.


ASSOCIATIES EN SYMBOLEN
Met betrekking tot de alchemie vertegenwoordigt Michaël de gouden leeuw, de getransmuteerde en geperfectioneerde energie van de oorspronkelijke grondvorm van de draak. Hij is de beschermheilige van hooggelegen plaatsen en veel kerken op de top van een heuvel zijn aan de heilige Michaël gewijd. Het woord "heilige" voor zijn naam weerspiegelt de ambivalente houding van de christelijke traditie jegens engelen.
Michaël is zowel beschermheilige van de Rooms-Katholieke Kerk als van de staat Israël. Op schilderijen wordt hij vaak afgebeeld in rood, wit en groen of in een glanzende wapenuitrusting. Als de drakendoder hanteert hij een zwaard of lans en staat hij met zijn voet op de nek van de draak, en als engel des doods en goddelijke gerechtigheid houdt hij een weegschaal vast. Als aartsengel van het zuiden vertegenwoordigt hij het element vuur en de zomer. Hij is de heerser van de zondag. Felle kleuren, met name rood, passen het best bij hem.

Aartsengel Gabriël

 
De aartsengel Gabriël brengt een boodschap aan Johannes de Doper

Engel van de aankondiging, opstanding, genade en dood

Gabriël,de boodschapper, is één van de drie engelen die bij naam worden genoemd in het Nieuwe Testament, de anderen zijn de aartsengelen Michaël en Rafaël. De naam Gabriël is afgeleid van GIBOR en EL, wat "macht van God" betekent. Gabriël is de engel van de aankondiging, die de Maagd Maria de boodschap bracht dat zij de Zoon van God zou baren en Zacharias vertelde dat zijn vrouw, Elisabeth, de moeder van Johannes de Doper zou worden. Zo werd Gabriël ook de engel van de geboorte en van hoop, en wordt hij van oudsher aangeroepen door vrouwen die op een kind hopen.
Gabriël is verantwoordelijk voor de geboorte en begeidt de ongeboren ziel tijdens de zwangerschap. Het gleufje tussen de neus en bovenlip wordt wel het teken van Gabriël genoemd, daar zou hij de baby aanraken om hem aan te sporen tot zwijgzaamheid over de heilige wetten. Ook als de dood aantreedt, verschijnt Gabriël om de ziel naar zijn bestemming te leiden.

Gabriël staat vaak afgebeeld met een bazuin, want hij zou uitverkoren zijn om het laatste bazuingeschal te laten horen waarmee het einde der tijden wordt ingeluid en het Laatste Oordeel aangekondigd.
Ook in de Islam wordt Gabriël (Jibril in het Arabisch) vereerd als de boodschapper van de Heer. Hij was het die naar Mohammed, een ongeletterde koopman werd gezonden om hem de Koran te dicteren. Hij verscheen aan Mohammed in een helder wit licht met de vraag : "Slapende, hoe lang blijf je nog slapen ?". De volgelingen van Mohammed noemen Jibril de engel van de waarheid en hij was het die de profeet ten leste begeleide naar het paradijs.

ASSOCIATIES EN SYMBOLEN
In de oude joodse leer werd aartsengel Gabriël beschouwd als een vrouwelijk wezen, in feite de enige vrouwelijke engel in de hemelse hiërarchieën. Natuurlijk weten we dat de engelen zich niet kunnen voortplanten, maar in de zin van geestelijke kracht tonen velen een voorkeur voor één van de twee geslachten. Gabriël heeft zeer zeker een voorliefde voor het vrouwelijke geslacht en dat wordt door veel van zijn kenmerken bevestigd.
Gabriël staat voor het westen, dat met het vrouwelijke element water wordt geassocieerd. Gabriël, engel van de planeten, is de heerser van de maandag, de dag van de maan, en heerser van het teken kreeft, dat de maan als begeleidende planeet heeft.

 

De maan, metgezel van de zon, is de meest vrouwelijke van alle hemellichamen. Zijn loop bestuurt de menstruatiecyclus van de vrouw, de getijden van de oceaan en het ritme van de levenskrachtige energie die rond de aarde stroomt.
De 13de-eeuwse soefidichter Ruzbihan Baqli beschrijft één van zijn visioenen aldus :

"In de eerste positie zag ik Gabriël,
als een maagd of zoals de maan tussen de sterren (...)
hij is de mooiste van alle engelen".

De kleuren van Gabriël zijn de kleuren van de maan : zilver en glanzend wit. Hij kan het best worden aangeroepen rond nieuwe of volle maan, maar U kunt zich elke keer dat U naar de maan kijkt bezinnen op zijn liefde, kracht en schoonheid.

Aartsengel Rafaël



De aartsengel Rafaël vertelt aan Tobias
hoe hij een geneesmiddel kan bereiden uit een vis,
een parabel uit het Boek Tobit

Goddelijke geneesheer en vrolijke metgezel

Aartsengel Rafaël, de engel van de genezing en van wetenschap en kennis, is één van de slechts drie engelen die in de bijbel worden genoemd, de andere twee zijn aartsengelen Michaël en Gabriël. Rafaël wordt voor het eerst genoemd in het apocriefe boek Tobit, waarin hij, vermomd als medereiziger, aan Tobias uitlegt hoe hij de verschillende delen van een grote vis moet gebruiken om zich te bevrijden van de demon Asmodeus.
Vervolgens laat hij hem zien hoe hij de galblaas van de vis kan gebruiken om zijn vader het zicht terug te geven. Dit is één van de beste voorbeelden uit de schrift van Rafaël als leraar in de geneeskunde.

 

In een ander beroemd verhaal wordt Rafaël door God met een ring naar koning Salomo gestuurd om hem te helpen bij het bouwen van de tempel.
Het zegel van de ring was een pentagram dat het vermogen had demonen te bedwingen. Dit zegel staat ook wel bekend als het "zegel van Salomo" en is één van de belangrijkste attributen bij magische ceremonieën. Het vormt de basis voor de belangrijke aanroeping van de engelen die het "ritueel van het pentagram" wordt genoemd. Het pentagram is één van de alleroudste medische symbolen dat tot voor kort nog als handelsmerk werd gebruikt door apothekers in Europa.


Zegel van Salomo

ASSOCIATIES EN SYMBOLEN
Rafaël staat voor het oosten. Hij is de heerser van het element lucht. Zijn dag is de woensdag, de dag van Mercurius ("mercredi" in het Frans) en hij is nauw verbonden met de planeet Mercurius, die ooit werd gepersonifieerd door de Griekse/Romeinse god Hermes/Mercurius.

De Egyptische Hermes Trismegistos of Toth schonk de mensheid de heilige kunst van de geometrie en de alchemie. Het juiste gebruik van deze "Hermetische" kunsten heeft tot doel de kloof te dichten tussen de mensheid en de hemel. Dit was het doel van de alchemisten die Mercurius smeekten om hen daarbij te helpen. De naam Rafaël betekent "de stralende die geneest". Hij helpt ons, net als Mercurius, om onszelf te genezen en hij toont ons dat wij kennis kunnen gebruiken om in het rijk der hemelen te komen. Hij heeft bovendien een fantastisch gevoel voor humor en is een amusante gids en geleider op het levenspad. Hij wordt vaak op die manier afgebeeld : gekleed als een pelgrim met een hoed op en in de ene hand een herautstaf en in de andere hand een medicijnflesje.

 

Rafaël is aangesteld als de heerser van de krachten. Hij zou vleugels hebben aan zijn slapen, schouders en, net als Hermes/Mercurius, aan zijn enkels. Zijn kleuren zijn de kleuren van de zonsopgang : geel, oranje en lichtblauw.

Aartsengel Uriël

Goddelijk vuur en engel van het onheil

Uriël is één van de machtigste en krachtigste engelen. Hij is één van de engelen van de tegenwoordigheid en is, als zodanig, in staat om de onvoorstelbare helderheid van de troon te weerspiegelen. Zijn symbool is een bliksemflits en het was Uriël die, als de engel van het onheil, naar Noach werd gezonden om hem te waarschuwen voor de op handen zijnde zondvloed. In Paradise Lost van Milton wordt hij beschreven als de engel met het scherpste gezichtsvermogen. Desondanks was hij niet in staat om de vermomming van de duivel te doorzien, hij liet zich door de duivel misleiden en vertelde hem de weg naar de aarde en de hof van Eden. Ondanks deze misstap heeft Uriël de reputatie van onoverwinnelijke macht en autoriteit. Hij is het die, volgens de Sibillijnse Boeken, de sleutels van de hel beheert en de poorten van de hel moet openen op de dag des oordeels.

Hij kan een angstaanjagende engel zijn die de zondaren straft, maar hij is ook een betrouwbare gids voor de mensheid en boodschapper van de goddelijke waarheid. In het apocriefe tweede boek van Ezra brengt hij de profeet de belangrijkste les van bescheidenheid bij door hem te beschamen in zijn veronderstelling dat hij de wegen van God zou kunnen veroordelen.

ASSOCIATIES EN SYMBOLEN
Uriël is de engel van het noorden. Hij heerst over het element aarde en zijn seizoen is de winter. Zijn planeet is Uranus en hij wordt, net als deze planeet, geassocieerd met elektriciteit en onverwachte activiteit. Hij kan plotselinge flitsen van inzicht en inspiratie verschaffen. Hij is de engel van het elfde uur op wie een beroep kan worden gedaan om in extreme noodsituaties te hulp te schieten.

 

Uriël is de heerser (samen met Cassiël) van de zaterdag en het teken van de waterman. Witte kwartskristallen, het "bevroren licht", en geleiders van elektriciteit zijn aan hem geweid. Hij wordt soms afgebeeld met een boek en een perkamentrol : de symbolen van gods wetten. Net als bij de heilige Uriël is zijn symbool een open handpalm met een vlam. Andere benamingen van Uriël zijn onder andere : engel van de profetie, engel van berouw, engel van de donder en de bliksem, engel van de verschrikking, gezicht van god en engel van de kabbala. Hij kan het best worden voorgesteld als een reusachtige, schitterende figuur, omgeven door een regenboogkleurige lichtkrans en met een kroon van kwarts waar bliksemflitsen uit komen. Zijn gezicht is streng en zijn staalblauwe ogen lijken overal doorheen te dringen. 



Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail *
URL
Titel *
Reactie *
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (0)





E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Gastenboek

Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


Bezoek ook eens mijn andere blogs....
Foto

Foto

Blog als favoriet !

Klik hier
om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

Archief per week
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006



    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!