Linda JP 2015
  • Zoeken in blog

25-09-2015

Na een uitgebreid laatste avondmaal met alles op en aan vertrokken na een woelige nacht om 6u10 naar Athene 24nm.

De grote catamaran die ons een beetje ingesloten had in ons hoekje de avond voordien, gingen de mannen even enkele meters verleggen in alle stilte, tot er een klein probleem zich voordeed en JP plots opzij hing naast alle andere fenders met zijn voeten in zee, het was dat of een duik . Van dat gerommel was de kapitein van de boot wakker geworden, al bij al alles prima verlopen . Sorry geen foto van .

In de havenbar nog een frappee gaan drinken met Ivo en Veerle, wij nadien naar het strandje wat gaan zwemmen en dan inpakken. De vakantie zit er op .

25-09-2015, 00:00 geschreven door Linda JP
    Reacties (1)
    24-09-2015

Rond 4 u hoorden we de vissersboten vertrekken. Om half 9 kwam onze buur visser binnen met een gigantische zwaardvis (80kg). Zijn dag was goed begonnen !

Wandeling gemaakt in dorp, naar ancient Epidavros (klein amfitheater), uitgekomen aan andere kant van de landtong aan ‘sunk village’ een ruine die onder water voor de kust ligt. Daar iets gegeten in hotel/restaurant en terug naar boot om onze tocht naar Aegina ‘Perdika’ aan te vangen. Terug goede wind, recht Perdika binnen. Eerst vonden we geen plaats, maar we hebben ons toch ergens aan de kant gelegd waar we eerst nog een steen moesten verleggen om goed en gerust te kunnen liggen. Een beetje later komt er een grote catamaran aan die zich voor ons legt. Wij moeten wel om 6u30 ’s morgens vertrekken om onze vlucht te halen, dus vlug de kapitein verwittigd , maar die maakte er niet veel uit… Er zijn nog andere vluchten… zei er een !

Na aperitief, douche en lekker eten gaan we slapen want morgen vroeg terug op.

24-09-2015, 00:00 geschreven door Linda JP
    23-09-2015

Vroeg opgestaan om op tijd door het kanaal van Korinthe te gaan en zo naar Epidhavros 64nm.

Heel even gezeild of toch geprobeerd maar dat lukte niet al te best, niet te veel tijd verliezen bij deze afstand. Je weet ook nooit wanneer je door het kanaal mag dat kan soms wel eens tegenvallen, deze keer geluk vijf minuutjes moeten wachten het was rustig. Met volle zon door het kanaal prachtig alleen ben je enkele euros armer nadien, enkel 140€, hangt af van de lengte en ook of het een eigenaars boot is of een charter. De laatst mijlen werd het steeds donkerder achter ons met gerommel, jaja we konden onze regenjasjes nog eens boven halen in de regen aangelegd tussen de vissers bootjes alles lag vol in Epidhavros veel flottiele.

23-09-2015, 00:00 geschreven door Linda JP
    22-09-2015

Toch weer een woelige nacht… in één van de bars begon ’s nachts iemand de liedjes mee te blazen met een trompet tot half 7 ’s morgens !!! :-[

Na de inkopen nog een zwemmeke in de zee, douchke en dan richting Andikrion (30nm). Eerst viel de wind wat weg, maar dan konden we de bergwind nemen … stevig gezeild !! Onderweg terug wat regen gehad. Onze instrumenten aan boord voor de windrichting en het aantal knopen hebben het begeven van de regen. In Andikrion is het heel rustig maar wel mooi, twee zeilboten. In de zonnige zomerdagen zal dit zeker een leuke haven zijn water en elektriciteit zijn aanwezig. Nu zijn al veel zaken gesloten. Genoten van een heerlijke zelfgemaakte Kleftiko en daarna een ijsje gegeten in één van de lokale ijssalons. Na een wandelingetje vroeg in ons bed, want morgen hebben we de lange tocht door het kanaal van Korinthe voor de boeg.

22-09-2015, 00:00 geschreven door Linda JP
    21-09-2015

Wat een nachtje, de wind stak zijn kop op, onweer, regen.  Snel alle was binnengehaald, een deel was al bijna gaan vliegen . Na enkele uren weer wat rustig, in de morgen de tweede vlaag. Het begon stilaan overal binnen te regenen, oppassen dat je niet over de potjes struikelde enkele op het bed gezet, ma ja dat hoort erbij . Om 13u begon het een klein beetje op te klaren.  De mensen aan de kade waren er niet gerust in dat we gingen vertrekken.  We kregen het bevel dat als het na één uur niet gaat : terugkomen !. Na 10min scheen het zonnetje boven ons bolletje we lieten de donkere wolken achter ons. De rest van de rit verloopt super vlot.  De 22nm naar Galaxidi is de zon ons trouw gebleven alleen de wind liet ons in de steek.  De wind was op kop en pas de laatste 2nm konden we nog even de zeilen heisen.

Zonder problemen aangelegd en ons dagelijks aperitiefje gedronken.  Na een wandeling in het dorp gaan eten in een resto op kade op het terras van de 1ste verdieping.  Mooi uitzicht, heel lekker eten, vriendelijke bediening.  We zijn de baai nog helemaal rondgewandeld om ons eten te laten verteren en daarna ons bedje in. Hopelijk beter slapen deze nacht !!

21-09-2015, 00:00 geschreven door Linda JP
    20-09-2015

Na ons bezoek aan het leuke koffiebarretje 'Coffee city' in Nafpaktos vertrokken naar het eilandje Trizonia.

15 mijl met ruime wind 20-25kn, de golven duwden ons surfend verder, enkele gijpjes gedaan. Aan een behoorlijke snelheid kwamen we snel ter plaatse.

Niet zo veel zeilboten, zijlings aangemeerd.

Wandeling naar het dorp, aangenaam verrast, veel lokale bevolking en alle terrassen open.  Dit haventje is echt opgewaardeerd tegenover twee jaar geleden.

Bij 30° een heerlijk duikje in de zee, douchke en apero met zacht muziekje.  Rond 21u gaan eten in resto Calypso, lekkere homemade moussaka. Nog zalige temperatuur !

20-09-2015, 00:00 geschreven door Linda JP
    19-09-2015

Onze eerste zeildag met de nieuwe matrozen zit er op. 20 mijl opgekruist van Patra naar Nafpaktos leuk tochtje bij 25kn wind.

Onze vaste aanlegsteiger was nog vrij zoals altijd. Een koele frappee na een geslaagd reisje hoorde erbij. Zo nu kunnen we er tegen om wat te klimmen naar het kasteel, het viel toch wat tegen in de hitte maar het uitzicht loonde de moeite. In de mooie bar boven nog even halt gehouden. Daarna terug naar beneden om een zwemmeke te doen in de zee, toch wat frisjes... Na een zalig douchke nemen we nog een lekker aperitiefje (ouzo en gin tonic) op de boot.  Dan gaan we op zoek naar een restaurantje.  We vinden een typisch Grieks restaurantje in een zijstraatje met een prachtig zicht op een gigantische boom en een gezellig straatje.  Lekker gegeten ! We doen nog een wandeling langs de andere kant van de haven langs het water.  Rond 12u gaan we slapen. Veel lawaai langs de havenkant, want alle jongeren zaten op de muur langs de haven in allerlei trendy barretjes.  Onze conclusie : zeer mooi en gezellig havenstadje, veel lawaai 's nachts.  Zeker de moeite om nog eens langs te komen.

19-09-2015, 00:00 geschreven door Linda JP
    18-09-2015

Vanmorgen toch nog even met de boord documenten naar de havenmeester geweest 3.70€. Aan de haven stonden enkele verse viskraampjes die af en toe wat afval in zee gooiden de moment om de schildpadden te zien prachtig,doch het is ons niet gelukt een foto te maken van de dieren.

Aan onze trip begonnen naar Patra 22nm waar we Veerle en Ivo moeten oppikken. Laatste 8 mijl was de trouwe wind van de golf of Korinthie er, lekker 32kn!!! Toegekomen in de haven werd onze plaats toegewezen met mooringlines, 32€ voor twee nachten met water en electriciteit.

Onze matrozen hadden wat vertraging en zijn pas om 19u30 toegekomen. Ondertussen wat gaan verkennen in de stad, hun bedje opgemaakt met een welkomst geschenk op bed (flesje rode wijn)

Bij een zwoele avond wat gaan eten nog enkele wilde verhalen uitgewisseld tot we moe werden.

18-09-2015, 00:00 geschreven door Linda JP
    17-09-2015

9u25 onze boel opgeruimd de landvast van 30m binnengesleurd, is een zinkbare neemt dus al het water op dat zijn wel enkele kilootjes .

Vandaag beginnen we aan onze terugreis, 46nm terug naar Messalonghi. Klein beetje wind in de rug dat heeft onze motor een duwtje gegeven zeven uur gevaren.

Klaar voor morgen de oversteek naar Patra ze voorspellen wel wat wind.

We zijn dan maar eens het stadje ingewandeld het was heel warm geen wind en 32°.

17-09-2015, 20:30 geschreven door Linda JP
    16-09-2015

Goede morgen lekker geslapen , we worden wakker met de zonnestraaltjes in onze kajuit.

Vandaag plannen we onze trip naar het eiland Itaki meer bepaald het dorpje Kioni zeer mooi maar klein 14,5nm. We vertrekken pas rond de middag, eerst de nodige voeding voorraad indoen voor de komende twee dagen, even anker uitlaten in de baai voor onze dagelijkse zwempartij.

Voor we daartoe komen nog enkele obstakels, de boten vertrekken e één na één van de flottielje. De eerste vaart op de ankerketting van onze buur de volgende 50voet met zes man aan boord over de onze twee maal, het lukt hen niet uit te varen tot de leider van de flottielje dan zelf het roer overneemt. Sorry iedereen maakt fouten maar dit kan toch gewoon niet. We weten het is heel ondiep maar je ziet perfect waar de anderen hun anker ligt. Wat doen deze mensen bij veel wind? Dit dan gezegd nu kunnen we rustig vertrekken naar ons doel.

Mooi half aan de wind gezeild joepie zalig was al tijdje geleden. Voor Kioni nog even enkele valwindjes erbij het is hier altijd rond 15u tot de zon ondergaat.

Oeps wat was het hier een drukke bedoening dit hadden we niet verwacht toch niet om 16u!!!!

De enige oplossing was ankeren en ladvast vastmaken aan de haken in de rotsen, niet mijn favoriete aanleg methode , met een paar handen meer leuker. We hebben dit toch prima klaar gespeeld een beetje afgestemd op elkaar en niet te veel wind ok.

Tot onze verbazing lagen we naast de flottielje van vanmorgen de bewuste boot die ons anker ramde en nog twee andere kwamen na een tijdje ook binnen, de verhalen zal ik jullie besparen ongeloofelijk.