Fietsreisverhalen van Luc
want fietsen is fit blijven
Welkom op mijn blog en vergeet niet: fietsen is fit blijven !
Inhoud blog
  • Gent - Brugge - Gent
  • test 4
  • Oefenrit 7 - 2014
  • Oefenrit 6 - 2014
  • Oefenrit 5 - 2014
  • Oefenrit 3 - 2014
  • Oefenrit 2
  • Eerste voorbereidingen 2014
  • The week after
  • Dag 2: Zwalm - Brakel - Zwalm - Gent
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Nieuws Nieuwsblad
  • TALENT TOP 50 (PLAATS 50-31). Van de jongste Belgische prof ooit tot de zonen van twee oude bekenden
  • Automobiliste (36) loopt breuken op bij botsing met dronken bestuurster (50) in bestelwagen
  • Huiszoeking in Europees Parlement in dossier rond Russische inmenging: “Parlementariër verdacht van passieve corruptie en lidmaatschap van criminele organisatie”
  • ‘All Eyes on Rafah’: dit beeld overspoelt Instagram, maar waar komt het vandaan?
  • Dit is de goedkoopste reisbestemming ter wereld
  • Tomatentelers leggen 17 miljoen euro neer voor kasteeldomein van 350 hectare
  • Jos D’Haese (PVDA) bij Luk Alloo: “Moeten mensen met een Ferrari zich zorgen maken? Liever een Ferrari voor iedereen”
  • Binnenkijken. De bomen bracht de baron zelf mee van zijn verre reizen: kasteel met 16 slaapkamers te koop ‘voor een prikje’
  • Goed nieuws voor wie woonlening afsluit: bankier kan je niet meer ‘gijzelen’ met verzekering
  • Voor het eerst bewezen: wie 6 maanden intensief beweegt, legt veroudering maanden- tot jarenlang stil
    26-06-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Feed-back Gent-Berlijn-Leopoldsburg

    Beste lezer,
    zoals ik reeds bij de terugkeer van mijn vorige reis naar Santiago de
    Compostela deed, schrijf ik nu een feed-back over de reis naar Berlijn, hopende
    om hiermede andere fietsers wat info te kunnen verstrekken.

    Route:

    België: via de Fietsknooppunten

    Nederland: idem

    Duitsland: heenreis: de Europa Radweg R1 (kortweg: R1) vanaf Vreden          terugreis: van Berlijn tot Hamm (Westfalen) per trein; vanaf Hamm: de
    Rundkurs Ruhrgebiet tot Duisburg; vanaf Duisburg
    L-wegen over
    Krefeld en Brüggen richting Roermond.

    Land- en fietskaarten:

    België: zelf
    geprinte routes van Fietsknooppunten via http://www.fietsnet.be/routeplanner/default.aspx

    Nederland
    :
    ANWB Fietsatlas Nederland Zuid (Schaal 1:75.000)
    ISBN 978-90-18-02874-9

    Duitsland:
    Heenreis: Europa Radweg R1 van Bikeline (Schaal 1:75.000)
    ISBN 978-3-85000-129-8. Deze begint in Arnhem en eindigt aan de Poolse grens. Info: http://fvw.valksoftware.nl/?affiliate=0126577&artikelid=295853

    Berlijn: ADFC-Regionalkarte Berlin und Umgebung (Schaal 1:75.000) ISBN 978-3-87073-188-5

    Terugreis: Radatlas Ruhrgebiet van Bikeline (Schaal 1:75.000) ISBN 978-3-85000-255-4. Info: http://www.stanley-livingstone.eu/fietsroutes-ruhrgebied-bikeline-radatlas-ruhrgebiet-b-4321.html

    Toeristisch gedeelte: ANWB Extra “Berlijn” met uitneembare kaart ISBN 978-90-18-03148-0

    GPS:

    Garmin e-trex Legend HCx met topografische kaart van Noord-Duitsland. Doordat ik dit toestel slechts 1 week voor het vertrek heb aangekocht, heb ik meer met de
    landkaarten gewerkt. Gaanderweg leerde ik dit toestel kennen en zag ik in praktijk de fantastische mogelijkheden zodat ik in de toekomst slechts een autokaart van het betreffende land zal meehebben. Tenslotte is het totaalgewicht van de bovenvermelde kaarten 1573 g, wat dan mooi uitgespaard is.

    Moeilijkheidsgraad van de gevolgde route:

    In België en Nederland waren 90% verharde weg, de rest onverhard (dolomiet e.d.) maar zeer goed berijdbaar.

    Duitsland was een ander paar mouwen: de R1 gaat zéér dikwijls door bossen en wouden (Münsterland, Harz, Berlijnse voorsteden) en daar is de fietsweg meestal
    overhard en bij regenweer een slijkerige boel. Losse kiezel of grove steenslag is ook geen pretje. Bij fel zonlicht komt er daarbij de contrasten tussen open bosplekken en schaduw waarbij de ogen steeds op de proef worden gesteld om alle valkuilen tijdig te omzeilen. Mijn bandenmaat, Schwalbe Marathon Plus, maat 700x35c, is een strikt minimum. Een band met noppen, om de grip te verbeteren, is een pluspunt. Persoonlijk vindt ik dat Bikeline voor sommige stukken, vooral in de Harz, een neventraject mocht uitstippelen. Het is vooral het fietsen mét bagage dat hier veel stuurvaardigheid vereist: constant schakelen en tevens op de (smalle) weg blijven is geen sinecure.
    Op het parcours in de vroegere DDR kom je, vooral in dorpskernen, nog heel wat
    kasseiwegen tegen en dit in alle vormen en formaten. Tevens zijn er sommige
    fietswegen té smal zodat men soms moet afstappen om tegenliggers door te laten,
    zoniet geraakt men in de problemen (netels, struiken, beken…). Info: http://www.blaues-band.de/bode/index.htm?radweg_r1.htm

    De terugweg door het Ruhrgebied is een pracht van een fietsweg, meestal op asfalt, hier en daar onverharde maar goed aangelegde boswegen.

    Veiligheid:

    Alle fietswegen liepen over autoluwe of autovrije wegen. In steden en dorpen zijn er
    natuurlijk de gebruikelijke kruispunten maar zelfs deze vormen geen echt probleem. Uitkijken blijft steeds de boodschap.

    Natuur:

    De fietsweg volgt dikwijls waterwegen: Schelde, Maas, Waal, Rijn, Weser, Elbe, Havel, Spree, Ruhr en kanalen. Daarbuiten gaat men door uitgestrekte bossen en
    natuurgebieden in het Münsterland, de Harz en de streek voor Berlijn.

    Overnachting:

    Op 2 overnachtingen in een jeugdherberg (Zoersel en Uden) en een overnachting bij
    Duitse vrienden in Werl na gebeurde alle overnachting op een camping waarvan de
    prijzen schommelden tussen 5,50 Euro tot 12 Euro/nacht. Allen waren goed tot
    zeer goed.

    Eten en drinken:

    Ik at meestal onderweg aan kiosken, bakkerijen e.d.: belegde broodjes. Fruit (bananen en gedroogd fruit) kocht ik dag na dag. Visconserven stonden ook op het menu. Isostar in poedervorm voor de drinkbussen. Ik heb slechts 4 keer warm eten
    gegeten ’s avonds.



    Openbaar vervoer:

    In Münster en in Berlijn gebruikte ik het openbaar vervoer. Een dagticket in Münster kost 4,30 Euro, in Berlijn 6,30 Euro (zone A en B), tot Potsdam (zone C) 6,80 Euro.
    In Münster kan men dit op de bus kopen, in Berlijn via de talrijke meertalige
    automaten die zowel munten als papiergeld (max. 10 Euro) aanvaarden. In Berlijn
    zijn er zelfs lijnen die 24u op 24 rijden. Een dagticket is geldig tot 3u ’s nachts. Men moet het slechts één keer ontwaarden en dan steeds laten zien bij elke overstap. Info: http://www.bvg.de/index.php/de/index.html

    Voor de terugreis maakte ik gebruik van de trein. Een plaats op de IC-treinen moet steeds gereserveerd worden, zowel voor de fietser als voor de fiets zelf. Bij vroegboeking kan men een serieuze korting bekomen. Mijn reis (Berlijn – Hamm)
    kostte normaal 122 Euro (fiets inbegrepen), maar doordat ik de reis 5 dagen voorheen had geboekt was de prijs 74 Euro. De reservering kost 4,50 Euro, de fiets kost 9 Euro voor een enkele rit en is onbepaald in afstand. Op de regionale treinen
    kunnen ook fietsen mee maar hier is een reservatie onmogelijk. Op de U- en S-Bahn in Berlijn is het meenemen van een fiets mogelijk en zelfs gratis, voor zover er plaatsen vrij zijn. Deze treinen waren nooit overvol. Op de ICE (Duitse TGV) kan geen fiets meegenomen worden, op de TGV en Thallys trouwens ook niet.  Info: http://www.bahn.de/i/view/BEL/nl/index.shtml

    Berlijn:

    Een pracht van een stad, minstens evenwaardig aan Parijs. Potsdam heeft zelfs meerdere paleizen en kastelen op een 3-tal km afstand. De Kurfürstendamm heeft dan misschien niet de uitstraling van de Champs Elysées maar heeft wel een pak meer winkels.
    Berlijn heeft ook enorm veel groen, tot in het centrum toe. Men waant zich niet in een grootstad doordat er zoveel bossen en bomen staan.

    De East Side Gallery, een 1,3 km lang stuk overgebleven Muur, is om de zoveel meter een ander kunstwerk geworden. Info: http://nl.wikipedia.org/wiki/East_Side_Gallery

    Het Joodse museum is ook een aanrader. Info: http://www.stedentrippers.nl/berlijn/bezienswaardigheden/joods_museum.html

    In de Dom zijn veel graven van Duitse keizers.

    Materiaal:

    Fiets: Batavus Cayuca met voorvering, Shimano Alivio en naafdynamo.

    Fietstassen: Ortlieb Classic, 2 vooraan, 2 achter, 1 reistas dwars achter en een stuurtas.

    Tent: Our Planet, model Cyberspace

    Kledij: fietskledij van Aldi met Coolmax, regenkledij en overschoenen van Gore-Tex

    GPS: Garmin e-trex Legend HCx

    Fietscomuter: Sigma 900

    Opladen van GSM via naafdynamo (E-Werk van Büsch & Müller) Info: http://www.vakantiefietser.nl/201005/e-werk-en-cycla-alarm/

    Verdeling bepakking:

    Vooraan rechts: Wasgerief, grote handdoek, Isostar in poeder, paar badslippers, oplader AA-batterijen.

    Vooraan links: lange fietsbroek en -vest lange mouwen. Regenkledij en overschoenen. Medicijnen. 1 Binnenband en bandenlichters. Smeermiddel en -spray.

    Stuurtas: documenten en geld, bestek, LED-licht, pleisters, fietskaart, schrijfgerief.

    Achter rechts: 1 vouwbare buitenband (Schwalbe Marathon Plus), 2 binnenbanden,
    fietssleutels. 1 jeans, 3 slips, 3 zakdoeken, 1 bus Isostar poeder, waskoord en -knijpers.

    Achteraan links: land- en fietskaarten, 1 vest, 2 korte broeken (3/4), 2 T-shirts, 1 pull, 1 pet, paar wandelschoenen, noodrantsoen.

    Pech:

    In Münster in het bos te snel geschakeld en een schakel van de ketting deels overgetrokken. Bij fietsenmaker nieuwe ketting laten zetten (28 Euro).

    Voldoening:

    Berlijn gaf me meer dan wat ik er van verwachtte. Het is een belevenis op zich. Ik ga er zeker nog eens terug, daarom niet per fiets. Berlijn mag zeker niet alleen aan WO II gekoppeld worden. Het vroegere keizerrijk is hier nog alom tegenwoordig, zeker in Potsdam.

    En de volgende ?:

    De Noordkaap zou het toppunt zijn, letterlijk en figuurlijk, maar het zou ook eens de Donau naar Wenen kunnen zijn. Europa heeft zoveel schoons voor fietsers. Mijn handpalmen kriebelen nu reeds.


    Tot in den draai,

    Luc :-P



     




    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (2)

    01-09-2012
    afstand
    Dag Luc Heel fijn om je blog te lezen. Ik ben op zoek naar info over fietsen van Gent naar Berlijn en kwam zo hier terecht. Kan je een idee van de afstand geven, enkele reis, hoeveel km je aflegde? Groetjes en veel fietsplezier nog! Annick

    01-09-2012, 15:58 geschreven door Annick
    20-08-2011
    fietsen
    en waarom eens niet naar rome?

    20-08-2011, 16:23 geschreven door freddy
    Welkom op mijn blog en vergeet niet: fietsen is fit blijven !
    Over mijzelf
    Ik ben Luc Kluge
    Ik ben een man en woon in Gent (België) en mijn beroep is gepensioneerd militair.
    Ik ben geboren op 22/07/1952 en ben nu dus 71 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: Recreatief fietsen, wandelen, koken.
    In mei 2010 vertrok ik per fiets vanuit Gent naar Santiago de Compostela (E) om terug te keren tot Bilbao, Portsmouth (GB), Dover, weer per ferry naar Calais (F) en terug per fiets naar Gent. Mijn volgende fietsreizen komen ook op deze blog.
    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Blog als favoriet !
    Archief per maand
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
    Mijn favorieten
  • Vlaams Genootschap van Santiago de Compostela
  • Vlaamse Jeugdherbergen
  • Jeugdherbergen in Frankrijk
  • Fietsknooppunten in Vlaanderen
  • De vakantiefietser
  • Fietsersbond
  • Fiets- en Voetveren in Nederland en België
  • Grote Routepaden
  • Campings in Frankrijk
  • Herman Van Broeck naar Santiago

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!