Foto
Inhoud blog
  • Terug van weggeweest...
  • Uitblazen...
  • Terug in BelgiĆ«.
  • Naar Venlo.
  • De Rijn op en Nederland binnen.
    Zoeken in blog

    Archief per week
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 12/08-18/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    LUWTE naar DENEMARKEN
    Reis van de LUWTE in 2019
    19-06-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Noordwaarts.

    Tot nu toe zijn we steeds dieper in duitsland gevaren op de west-oost as die het mittelland kanaal is. Vandaag verlaten we dat kanaal en draaien resoluut naar het noorden op het Elbe Seiten kanaal. 

    Dit kanaal is pas in de jaren 70 aangelegd voor twee redenen:

    - de koude oorlog met het oosten woedde volop, en er werd gevreesd voor een nieuwe oorlog; het nieuwe kanaal kreeg hoge dijken (het niveau bevindt zich bijna altijd boven de omliggende landerijen, soms meer dan 10 meter en meer) en een breed en diep profiel. Hierdoor vormde het en stevige rem op mogelijke transporten van tanks en zware wapens uit het oosten. Daarenboven werden er in de bruggen op strategische plaatsen holtes voorzien, waarin explosieven geplaatst konden worden en de bruggen dus snel konden opgeblazen worden.

    - maar vooral op economisch vlak zal het kanaal zijn dienst bewijzen: voor het nieuw kanaal er was moesten alle transporten van goederen over water tussen Hamburg en het ruhr gebied over oost duits grondgebied plaats vinden. Dit zorgde voor veel tijdverlies en aanzienlijke administratie. Het Elbe Seiten kanaal heeft dit allemaal opgelost.

    Ondanks de hoogte een vergezicht op de omgeving mogelijk maakt is dit traject eentonig, 

    Vlak voor we onze bestemming bereiken moet er nog een sluis genomen worden: wel een stevige met een verval van 24 meter! Daarenboven moesten er buiten de beroepsvaart nog 7 jachhten mee, en dus nam de sluiswachter de tijd om bij elk jacht verandering van organisatie te vragen. Het duurde allemaal nogal lang.

    Uiteindelijk aangekomen in de haven van Uelzen. Prima ligplaats met alle voorzieningen en zeer vriendelijke uitbaters.



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!