Mei 2014
Als we er op uit gaan, maken we nogal veel foto's. En een gedeelte zetten we op deze blog.
21-05-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het gemaal De Piet

*Het gemaal De Piet, gelegen bij Lewedorp, bemaalt het circa 3000 ha. grote gebied Schenge op Zuid Beveland. De aanvoer vindt plaats via de Wester Schenge. Geloosd wordt, via de Piet, op het Veerse Meer.

Vroeger scheidde de getijdegeul de Schenge het eiland Wolphaartsdijk van Zuid Beveland. Door verlanding en indijking van de aan de Schenge gelegen polders raakte de Schenge afgesloten van open water, met als gevolg wateroverlast voor de achterliggende gebieden. In 1874 werd daarom een circa 2,5 km lange geul gegraven om het overtollige water uit de Schenge naar de Zandkreek te voeren. Deze geul en de erin aanwezige uitwateringssluis kregen de naam De Piet. Ook hier trad verzanding op, hetgeen er in 1912 toe leidde dat het toenmalige Waterschap Zuid Beveland bij de zeesluis een tijdelijk stoomgemaal liet bouwen. Dit gemaal was uitgerust met een centrifugaalpomp met een capaciteit van 70 m3/min. en werd aangedreven door een locomobiel. De capaciteit bleek al spoedig te klein, zodat in 1917-1918 een groter definitief stoomgemaal gebouwd werd: het gemaal De Piet.

De installatie bestond uit een door een stoommachine (de voormalige locomobiel) aangedreven centrifugaalpomp, fabrikaat Stork-Werkspoor, met een capaciteit van 250 m3/min en een kleinere Stork-centrifugaalpomp die door een Brons-dieselmotor werd aangedreven. De stoommachine kon zowel met kolen als met olie gestookt worden. Oorspronkelijk was er achter het gemaal een ketelhuis met inpandige kolenopslag, dat haaks op het huidige gebouw stond; het gemaal had toen dus een T-vormige plattegrond. Voorts was er een sluis waardoor onder vrij verval geloosd kon worden. Deze sluis is nu dichtgezet. Al spoedig bleek de capaciteit van het gemaal te klein, omdat door steeds verdergaande verzanding lozing langs natuurlijke weg bijna niet meer mogelijk was en volledige bemaling van het gebied noodzakelijk werd. Dit leidde ertoe dat in 1928 de kleine centrifugaalpomp en de dieselmotor vervangen werden door de thans nog aanwezige 180 pk sterke driecilinder Werkspoor-dieselmotor en centrifugaalpomp met een capaciteit van 250 m3 per minuut bij een maximale opvoerhoogte van 1,00 meter. 

De stoomaandrijving is in 1936 vervangen door een elektromotor. Deze motor is in 1972 vervangen door een ACEC elektromotor die op zijn beurt in 2006 werde vervangen door een Euromotor elektromotor met een vermogen van 160 kW. Deze drijft thans geheel geautomatiseerd de uit 1917 daterende pomp aan. De dieselmotor staat al sinds de jaren ´80 van de twintigste eeuw stil. De uit 1928 daterende pomp is in 2012 gereviseerd en voorzien van een nieuwe elektrische aandrijving, zodat deze nu ook weer operationeel is. De dieselmotor is museaal in het gemaal blijven staan. De restauratie van het gemaal en de sluis vond plaats in de periode 2009-2013.


























20-05-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Welkom bij MolentochtGoes 2014


De Molentocht Goes is een oldtimerrit door het mooie Zeelandvoor auto’s en motoren met bouwjaar van 1969 of ouder. 

Op zondag 18 mei 2014 vond de 26e Molentocht Goes plaats. 
Dit is, in tegenstelling tot voorgaande jaren, NIET in het Pinksterweekend.

Daar hadden we niet op gerekend,

dus afspraak verzet, en nog een paar uurtjes naar toe geweest.

Maar wel voor het einde weer weg gegaan.

Ze rijden in 3 groepen van elk 100 voertuigen door de gemeentes Goes, Kapelle en Borsele.

***
















19-05-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Welkom bij MolentochtGoes 2014 1

.




































Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Welkom bij MolentochtGoes 2014 2

Blijft mooi



































18-05-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Welkom bij MolentochtGoes 2014 3

*












17-05-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Video Molentocht 2014
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Voor de video op de Foto klikken.


16-05-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vikingschip

In de haven van Vlissingen lag een replica van een vikingschip. 

De Rus Sergey Senelnik heeft het schip zelf gebouwd.

Hij vaart er de wereld mee rond.

Het schip is te bewonderen in de Admiraal de Ruyterhaven, bij het Arsenaal

 Het is op weg naar Marseille

Moest er toch een paar foto's van maken,


Groetjes
Dikkie en Frans


















Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De bruine vloot komt binnen.

ZIERIKZEE.
























14-05-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.'Berg van Troje'

In het dorp Borssele ligt een vliedberg met de naam 'Berg van Troje'. Deze locatie was eeuwenlang in gebruik als verdedigingswerk. De berg is het restant van het voormalig mottekasteel het Slot Troje, het stamslot van de Heren van Borssele. De gehele "site" is een archeologisch monument en in beheer van Stichting Zeeuws Landschap. In de vliedberg is tijdens de Tweede Wereldoorlog door de Duitse bezetter een tweetal dunwandige bunkers gebouwd. Stichting Bunkerbehoud heeft in overleg met Stichting Zeeuws Landschap besloten de beide Duitse werken in de vliedberg op te meten, goed af te sluiten en ze onder de grond weg te werken. 
Rondom de heuvel zelf liggen een drietal Duitse VF-bunkers, waarvan er één vrijwel zeker een hospitaal geweest is. 
Hier was het hoofdkwartier van de 1e Abteilung 165e Artillerieregiment van de 65 Divisie gevestigd.
De vliedberg is niet toegankelijk.

.














Bijlagen:
http://nl.tracesofwar.com/artikel/32665/Berg-van-Troje.htm   


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oost Kapelle

Mottekasteel

Sinds mei 2011 staat er in de landschapstuin van Terra Maris een mottekasteel op de vliedberg.
Een mottekasteel is één van de oudste kasteelvormen. Het was een versterkte woonplaats van een adellijk persoon. Een mottekasteel bestond uit een opperhof en een nederhof. Het opperhof was een grote kunstmatige aarden heuvel (een motte) beschermd door palissades (houten omheiningen). Er stond een houten gebouw op dat zowel diende om er in te wonen als om zich te verdedigen. Op het neerhof speelde zich het dagelijks leven af: er waren ondermeer een boerderij, een kapel, stallen, schuren en verblijfplaatsen van ondergeschikten. Het geheel was omringd door een gracht. De enige nog zichtbare resten van deze mottekastelen in het landschap zijn de vliedbergen die je op verschillende plaatsen in Zeeland, vooral op Walcheren, vindt.

Het 10 meter hoge mottekasteel is geheel van hout, staat op een vliedberg van 4 meter en is voorzien van een sober middeleeuws interieur. Vanaf de bovenste verdieping heb je een prachtig uitzicht over de omgeving van Terra Maris. Het mottekasteel is tijdens de openingstijden van het museum te bezoeken. 


















Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Avond4daagse Vlissingen
De mooiste avond4daagse van ons land,
wandelen langs Michiel de Ruyter en Frans Naerebout,
de glooing terwijl er een vloot van de grootste zeeschepen,
de loodsboten en de ponten langs varen,
het strand en de mooie luchten,
en, ...
Mooi weer.






































13-05-2014
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Avond4daagse Vlissingen

*










E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Gastenboek

Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


Blog als favoriet !


Welkom op mijn blog!

Blog tegen de regels? Meld het ons!
Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!