Foto
Dossier
DINSDAG FRUITDAG
Foto
Boterhammen in de brooddoos
Foto
Bij het middageten:
water in bekers.
Foto
Zoeken in blog

MOS in de Gemeentelijke Basisschool

11-03-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.K3 helpt de padden oversteken!

De paddentrek is volop bezig. Omdat we begaan zijn met de diertjes gingen we met de klas een kijkje nemen in de Kerkkouterrede. Meester Chris (die vroeger bij ons het zesde leerjaar deed) kwam ons de nodige uitleg geven. De kleuters waren heel geboeid en… we hadden succes! We vonden een salamander, een grote en een kleine pad en een kikker in de emmers. Heel voorzichtig namen de kinderen ze er uit en brachten we de diertjes naar de overkant van de straat waar ze in het water konden om hun eitjes te leggen. Het was een leerrijke ervaring!

Klik hier voor de foto’s


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.K3 naar de Noord -en Zuidpool

image

image

image

Op de Noordpool leven de IJsberen en op de Zuidpool de Pinguïns.

Dit en nog veel meer leerden de kleuters de vorige weken in de klas.

Ze leerden ook een pinguïn tekenen aan de hand van een stappenplan en knutselden zelf leuke pinguïns op ijs.

share


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Smossers!

Toon en Bente, onze MOS-verantwoordelijken van het tweede leerjaar, zorgen er steeds voor dat we er met onze klas aan meewerken om een goede MOS-school te zijn. Je kan hen steeds herkennen aan de leuke t-shirt die ze dragen tijdens het uitvoeren van hun belangrijke taak.
We proberen er met onze klas aan te werken om ons steentje bij te dragen door steeds gebruik te maken van drinkflessen en brooddozen. Ook koeken- en fruitdoosjes zijn heel handig in gebruik en zorgen ervoor dat we minder afval meebrengen naar de school. De lichten worden steeds gedoofd tijdens de speeltijd en ook de ramen gaan dicht bij het verlaten van het klaslokaal. Onze fruitsapjes die we drinken in de klas zijn fairtrade en aan de stickers te zien doen er ook heel wat ouders hun best om fairtrade producten te kopen.
Enig minpuntje aan dit verhaal is de verwarming op school. Jammer genoeg werkt die niet altijd even goed mee en dat vinden we heel jammer. We hopen dan ook dat het gemeentebestuur ons snel uit de nood willen helpen zodat we ook de verwarming op een juiste temperatuur kunnen houden in de klas.
Maar we laten ons niet kennen en smossen heel graag mee met Toon en Bente!


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Workshop rond afval in L4

Vandaag kwam Marijke naar onze school om ons grondig te laten nadenken over ons afvalverbruik. Zo kregen we allemaal een afvalnaam en moesten we onszelf in de juiste vuilnisbak sorteren. We ontdekten dat goed sorteren tot gevolg heeft dat we een heleboel afval opnieuw gebruiken als grondstof voor nieuwe spulletjes. Het werd een actieve en interessante voormiddag met veel doe-momenten voor de kinderen.


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dikketruiendag en carnaval

Vandaag werd dikketruiendag gecombineerd met carnaval.
Er stonden heel wat activiteiten op het programma. De lagere klassen genoten van een heus carnavalsfeest terwijl de hogere klassen nog even aan de slag bleven. Ook in de namiddag konden de kinderen van het 4de genieten van een ontspannende namiddag. Die werd begonnen met een voetbalmatch tussen de juffen en de kinderen van het 3de leerjaar. Daarna speelden de kinderen gezelschapsspelletjes of keken naar een film. Gezien er pannenkoeken genoeg waren, konden ook wij hier nog eentje van opeten.
We sloten de namiddag af met een opwarmende polonaise, samen met Wollie en Octobus.


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fairtrade ontbijt

De kinderen van het 1ste tot het 6de leerjaar werden uitgenodigd in de refter voor een gezond ontbijt. Er werd aandacht geschonken aan het gebruik van fairtrade-producten. Bovendien konden de kinderen smullen van bruin brood, confituren, kaas, peperkoek, yoghurt en een ruime keuze aan fruit. De kinderen genoten met volle teugen en sommigen aten zo veel dat ze 's middags geen honger hadden. Een geslaagde activiteit.


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.L6 op stap met de natuurgids

Een prachtige herfstdag en onze natuurgids. Meer hebben we niet nodig om samen op stap te gaan. Het was een leerrijke en boeiende uitstap!


Foto 


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Workshop rond afval in L6

Vandaag kwam een medewerker van de organisatie 'Green' uitleg geven over afval. Ze leerde ons ook hoe we afval kunnen vermijden. Een leerrijke activiteit die door de leerlingen zeker werd gesmaakt!


  Foto   Foto 


>> Reageer (0)


Gbdes is een MOS-school! MOS staat voor 'Milieuzorg Op School'. Jaarlijks worden er per klas MOS-afgevaardigden verkozen. Deze kinderen komen regelmatig samen met de MOS-verantwoordelijken om voorstellen en projecten te bespreken.
Het is ons doel om alle kinderen bewust te maken van de milieu-problematiek en wat we er kunnen aan doen, maar ook om kinderen de schoonheid van de natuur te leren appreciëren. We werken rond de thema's: water, verkeer, natuur, afval, energie en handel. Via onze blog kan je al onze MOS-avonturen volgen!
Foto

Inhoud blog
  • Bloemen en bijen
  • Ijsberen en pinguïns in K2K3
  • Lekkere soep!
  • De kikkerklas op stap naar het bos
  • Strapdag
  • Activiteit met de natuurgids
  • Vogels spotten aan het Damvalleimeer
  • Dikketruiendag
  • K2K3 in de ruimte!
  • De kruidenheks op bezoek in de kleuterklas
  • Herfst! K2K3 op stap naar het bos
  • Strapdag
  • De kikkerklas op stap met de natuurgids
  • L6 leert over het klimaat
  • L4 de bende van de vos
  • L2 op stap met Marijke
  • Workshop viesvuilland
  • De kikkerklas leert over bijen en bloemen
  • Eitjes rapen!
  • L1 op stap met bosjuf Marijke

    Elke klas zijn sorteerhoekje.



    Informatief
  • MOS
  • MOS terd
  • Milieuzorg op school / contacten
  • De Kaaihoeve
  • Digimos
  • GREEN
  • milieukoopwijzer
  • vermijd pesticide

  • Archief per week
  • 22/04-28/04 2024
  • 05/02-11/02 2024
  • 30/10-05/11 2023
  • 25/09-01/10 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 30/01-05/02 2023
  • 17/10-23/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 27/09-03/10 2021
  • 20/09-26/09 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 14/12-20/12 2020
  • 16/11-22/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 12/10-18/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 14/10-20/10 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 29/10-04/11 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 27/11-03/12 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 03/10-09/10 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 14/12-20/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 15/12-21/12 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 26/11-02/12 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 15/11-21/11 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 07/12-13/12 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 19/03-25/03 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 27/11-03/12 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 10/10-16/10 2005


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!