Gentse tram nostalgie over de MIVG (de oude Gentse trams)
Een nostalgische terugblik op de periode van de oude gele "tramkes" van Gent, de gekende 3-assers.
Ook de opvolger, de zogenaamde PCC komt aan bod. Die kreeg toen in de tijd blauw/gele kleuren, evenals de trolleybussen. We wensen u veel kijkplezier bij deze reis, terug in de tijd.
De foto's die we hier tonen zijn afkomstig van mezelf, alsook van andere "tramfanaten": "Goal", Pol Tordeur, Richard Vinck, Keith Ward, André Corteil, Erik De Keukeleire, Jan Coppens, Freddy Coussens en vele andere, soms onbekende fotografen.
Het is zeker niet de bedoeling om foto's van anderen te "stelen", maar door ze op deze blog te zetten kunnen meer mensen deze tijdsdocumenten bewonderen.
Groetjes van Daniel en Christel (+ 2007) en co-auteurs
28-07-2006
Uit het jaar 1968
Tram 3 verlaat de Dampoort, richting centrum en Mariakerke. Foto: Pol Tordeur
De 339 aan de Korenmarkt te Gent. Enkel de nieuwe horecazaken en een moderne auto geven aan dat dit niet de jaren 60 zijn maar wel de 21e eeuw. Foto: Jan Coppens
Dat de Korenmarkt niet zo heel veel veranderde qua uitzicht doorheen de jaren bewijst deze foto. Denk gewoon de nieuwe autobus en de bovenleiding van de trolleybus weg en je waant je in de jaren zestig. Foto: Jan Coppens
339 met rolfilm: 1 Van Beverenplein, aan de halte Zuid
De 339 tijdens de testrit voorafgaand aan de stoet op 12 september 2004. Hier aan de halte Zuid. De rolfilm geeft lijnnummer 1 Van Beverenplein aan. Foto: Jan Coppens
De hele kolonne oude trams maakte net voor de herdenkingsstoet op 12 september 2004 een proefrit langsheen het te volgen traject. Hier zie je de 328 met aanhangwagen aan de halte "Zuid" (tgo Capitole) te Gent. Foto: Jan Coppens
Aan de voeten van de bestuurder zie je naast de remzwengel nog twee pedalen: één om de bel te bedienen en één om een noodstop uit te voeren. Dan werd een kleine hoeveelheid zand gelost en vielen zware blokken naar beneden die de tram afremden op de rails. Dit systeem wordt nog altijd toegepast op de huidige trams.
Passagiers die het geluk niet hadden te kunnen zitten moesten zich goed vasthouden aan deze metalen buizen. Bij warm weer werden de klapraampjes opengezet. Het witte plafond herbergde ook een krachtige verlichting.