Gentse tram nostalgie over de MIVG (de oude Gentse trams)
Een nostalgische terugblik op de periode van de oude gele "tramkes" van Gent, de gekende 3-assers.
Ook de opvolger, de zogenaamde PCC komt aan bod. Die kreeg toen in de tijd blauw/gele kleuren, evenals de trolleybussen. We wensen u veel kijkplezier bij deze reis, terug in de tijd.
De foto's die we hier tonen zijn afkomstig van mezelf, alsook van andere "tramfanaten": "Goal", Pol Tordeur, Richard Vinck, Keith Ward, André Corteil, Erik De Keukeleire, Jan Coppens, Freddy Coussens en vele andere, soms onbekende fotografen.
Het is zeker niet de bedoeling om foto's van anderen te "stelen", maar door ze op deze blog te zetten kunnen meer mensen deze tijdsdocumenten bewonderen.
Groetjes van Daniel en Christel (+ 2007) en co-auteurs
06-10-2009
Gentse trolleybussen naar Bulgarije
De oude MIVG en "De Lijn" trolleybussen werden vorige week op transport gezet naar Bulgarije. Een Duitse fotograaf nam bijgevoegde foto's van het transport per trein. Zie ook het bericht dat we ontvingen van de heer André Corteil, webmaster van "Trams et trolleybus de Belgique et d'ailleurs". U vindt deze site bij onze "favorieten".
Quelques photos et informations sur les trolleybus de Gent. Surprise! Contrairement aux informations initiales, ils ne vont pas vers Rotterdam. Ils ont été repérés à Koln cet après-midi. Ils circulent sur la ligne Bottrop vers Regensburg. Ils vont donc en train vers la Bulgarie. Voici quelques photos de mon ami Franz J. Grantl. Elles peuvent être publiées. Dès que j'ai d'autres informations, je te les transmets.
Ondertussen is de heer Erik De Keukeleire druk bezig de laatste hand te leggen aan het boek over de geschiedenis van "lijn 3": tram en trolleybus. Wordt binnen enkele weken verwacht!
Na de beelden over de afbraak, gisteren van het tramhuisje aan de Koornmarkt geven we u vandaag enkele beelden van hoe het er vroeger allemaal uitzag: van aan het wachthuisje voor de paardentram, over de "kiosk" tot aan het "huidige" wachthuisje met kelder (bijnaam pagode wegens puntvormig dak). Daar konden personeelsleden hun "pulle opwarmen" of er een drankje uit de automaat halen. (foto's: archief Erik De Keukeleire)
EXCLUSIEF: de sloop van het tramhuisje aan de Koornmarkt
Exclusief en bijna "real-time": de sloop van het tramhuisje aan de Koornmarkt. Het zal nooit meer hetzelfde zijn, zoals veel zaken trouwens. (foto reportage en montage door de heer Erik De Keukeleire)
Via de heer Erik De Keukeleire kwamen we weer aan een paar pareltjes van foto's, genomen in 1964 door een zekere Mike Beamish. Het speciale is dat er ook een foto bijzit van de 390. Tot hiertoe was er niemand in het bezit van een foto van deze tram. Terloops: we zijn Mike Beamisch enorm dankbaar want op 14 oktober 1964 werd de 390 afgevoerd voor schroot... Zo zie je maar: na 45 jaar komen er terug fantastische herinneringen boven. Bemerk ook hoe Gent in die 45 jaar veranderde.
Vervolg van de reeks foto's, ons toegestuurd door de heer Erik De Keukeleire. Terloops: hij heeft zopas een nieuw boek uit over de tramlijn naar Drongen/Nevele. Begin november komt zijn nieuwste boek uit over de geschiedenis van de trolleybus te Gent. Wordt vervolgd.
Via de website "BeFunky.com" zijn de tekeningen in bijlage gemaakt. Toch iets speciaals. Mochten er onder jullie kunstenaars zijn die ooit een tram vereeuwigden op één of andere "kunstige" manier, zouden we het graag weten.
Vanaf 3 augustus ook geen doorgang voor bussen op Korenmarkt
De Lijn meldt ons dat er vanaf 3 augustus ook geen doorgang mogelijk is voor de bussen 3, 17, 18, 38 en 39 op de Korenmarkt, Emile Braunplein en Belfortstraat, en dat deze een omleiding zullen volgen. Zie bijgaand plannetje voor meer info
Bericht van "DE LIJN" i.v.m. werken Koornmarkt Gent
Heel wat bezoekers van deze MIVG pagina zijn ook fervente gebruikers van het hedendaags vervoer door "De Lijn". Daarom maken we voor één keer een uitzondering en bieden we u 2 tabellen aan om u door het centrum van Gent te loodsen met het openbaar vervoer. Zoals u wellicht (niet) weet ligt de Korenmarkt volledig open en is alle tramverkeer onmogelijk tussen Gravensteen en Duivelsteen (voor lijn 4) en tussen Burgstraat en Veldstraat (voor lijn 1). De plannetjes in bijlage zullen u alvast helpen. Ze werden ons toegestuurd door "De Lijn" Oost-Vlaanderen, waarvoor onze grote dank.
Twee foto's genomen op de stelplaats te Gentbrugge in de jaren 70. De eerste foto toont een PCC tram en een wagen voor herstellingen aan de luchtleiding. De tweede foto toont bussen en trams netjes op "de lijn" zou men dààr de inspiratie gevonden hebben voor de nieuwe benaming? (foto's via de heer De Keukeleire)
Twee foto's genomen rond 1970. De ene foto werd genomen toen men aan het Sint-Pietersstation een tweede spoor legde voor de komende blauw/gele PCC op lijn 4 (door de Veldstraat, weet u nog wel). Ooit was er sprake van die onder de Leie te laten rijden. De tweede foto werd genomen aan het "Zuid", Woodrow Wilsonplein van een dienstwagen van de MIVG: de VW. De foto moet genomen zijn zeker in of nà 1973 want de "Al Parma Da Gianni" staat uitgebrand. Daar waren toen 5 doden te betreuren... Mag ik zeggen dat ik het daar aan "de Zuid" toen véél mooier vond dan nu? Nostalgie zeker? (foto's dankzij Erik De Keukeleire, historicus-archivaris ETG)
De heer Erik De Keukeleire zond ons terug enkele exclusieve foto's door van de herstellingswerken aan de 339. Zoals u wellicht nog weet had de tram tijdens de ritten ter gelegenheid van de voorbije Gentse Floraliën zijn motoren verbrand. Deze zijn ondertussen volledig gereviseerd en zijn dus als nieuw. Op de foto's ziet u enkele onder- en bovenzichten alsook een zicht op de motoren die terug op hun plaats zitten. De ene motor hangt zelfs nog aan de "katrol". Het is de bedoeling dat de 339 terug buiten komt ter gelegenheid van de Floraliën volgend jaar.
De jaren 60: tram 3: Gentbrugge brug - Mariakerke. Tram 2 naar het Arsenaal... Allemaal zo bekend maar toch al meer dan 40 jaar geleden. (foto's via Erik Dekeukeleire)
Leuke foto om te vergelijken met de hedendaagse toestand: de blauw/gele MIVG PCC-tram op lijn 1 ter hoogte van het Gravensteen. Momenteel stoppen de trams in de Burgstraat en is de klimop aan het Gravensteen verdwenen. Ondertussen werden wel de anti-pijl planken aan de kantelen van de burcht teruggeplaatst. Hier ziet u tram 1 ook terugkeren op het ander spoor. Misschien werd de foto genomen tijdens de Gentse Feesten? (foto: archief Erik De Keukeleire)