Er lijkt een nieuwe Rutger Hauer opgestaan. Voor het eerst in zijn leven geeft de normaal gesproken zo mediaschuwe acteur een kijkje in de keuken. Zo heeft hij toestemming gegeven voor het maken van een documentaire over zijn werk. Later dit jaar zal die te zien moeten zijn. Verder is hij bezig met een biografie. Over drie jaar moet dat boek het levenslicht zien. "Ik heb jaren geworsteld met wat ik zou delen met mijn publiek. Er zijn een boel dingen die ik voor mezelf wil houden, maar mijn professionele leven behoort het publiek toe. Dus er valt nog wel wat mee te delen. Maar wel wil ik waarschuwen: er hangt niet zo veel goud aan mijn loopbaan, hoor. Het is hard werken."
|
|
|
Meest in het oog springt de documentaire die momenteel wordt gemaakt over de grootste filmster die Nederland ooit heeft voortgebracht. In totaal speelde Rutger Hauer in meer dan negentig films. Documentairemaakster Simone de Vries is inmiddels twee jaar bezig met de documentaire. Voor Rutger Hauer is het een nieuwe wereld. "Ik doe nauwelijks aan publiciteit", vertelt hij. "Ik werk liever dan ik praat. Eigenlijk weet nauwelijks iemand wat voor leven ik leid. Dat is ook niet uit te leggen. Daar heb je een camera voor nodig." Helemaal bloot zal de filmster zich niet geven. Het wordt geen film zoals André Hazes zes jaar geleden over zijn leven heeft laten maken. "Maar ik zal bijzondere dingen van mijn vak laten zien." Het heeft heel wat voeten in de aarde gehad voordat Rutger Hauer akkoord ging met de film. "Het eerste contact was moeilijk", vertelt Simone de Vries. "Hij wilde echt niet. Ik kreeg mailtjes van hem met de tekst: 'Nee hoor, daar begin ik niet aan'. Het heeft maanden geduurd voordat ik hem ontmoette." Inmiddels zijn de opnamen van de film zo goed als afgerond. In de loop van deze maand zal de documentaire, met de werktitel Blond, Blue Eyes, worden gemonteerd. "Ik heb er niks over te zeggen wat erin komt of niet", bezweert de ster van Turks Fruit, de rolprent die nog steeds de best bezochte Nederlandse film ooit is. Nog dit jaar moet de documentaire in de bioscopen te zien zijn.
"Een van de opvallendste dingen die ik heb mogen zien, is zijn truck", vertelt Simone de Vries. " Daar heeft hij de letters DAF op geplakt, in de vorm van het logo van Blade Runner. Dat was al speciaal, maar toen ik de cabine binnenstapte, moest ik hard lachen. Die was helemaal behangen met ridderbehang... Het leek wel een jongenskamer. Ik kreeg er een soort Floris-idee bij... Ook Rutger kon een grijns toen niet onderdrukken: 'Dat vind je zeker wel leuk', schamperde hij me toe." De documentairemaakster mocht ook bij de ster thuis komen. Friesland is zijn thuis. "De acteur woont er in een klein dorp in een gigantisch huis. Ver van de weg. Met een heel groot hek ervoor." Behalve de documentaire werkt Rutger Hauer ook aan een biografie. "Dat doe ik samen met een ghostwriter. Als ik 65 ben, moet het boek op de markt komen. Als je weinig in de publiciteit bent, dan valt er echt nog wel wat mee te delen. Al zijn er een boel dingen die ik voor mezelf hou en waarvan ik vind dat andere mensen er niks mee te maken hebben." Over zijn 35-jarige huwelijk zal Rutger weinig melden: "Mijn privé-leven vind ik heel erg mooi om met vrienden en kennissen te delen. Daar heeft niemand ene flikker mee te maken." Meer dan waar ook ligt het hart van Rutger Hauer bij het maken van films. Aan carrièreplanning heeft hij echter nooit gedaan. "Nooit. Nooit heb ik gedacht aan wat ik zou willen bereiken in de filmwereld. Een ultieme doelstelling had ik niet. Het enige wat ik wil, is film maken. Het interesseert me helemaal niets of ik er geld mee verdien of niet. Ongeloofwaardig? Dat is dan maar zo. Nee, ook mijn loopbaan in de Verenigde Staten heb ik nooit op een tekentafel bedacht. Toen ik erheen ging, dacht ik wel: misschien kan ik er wat werk krijgen. Maar dat het hiertoe zou leiden...." Zijn Amerikaanse avontuur begon in 1981 toen hij een rol kreeg in de film Nighthawks, naast Sylvester Stallone. In de jaren daarna volgden indrukwekkende successen als Blade Runner, Ladyhawke en The Hitcher. In 1988 won hij een Golden Globe voor zijn hoofdrol in het oorlogsdrama Escape From Sobibor. "Natuurlijk is het wel zo dat je je ogen open moet hebben voor alle mogelijkheden die langskomen. En van de kansen die je op je weg tegenkomt, moet je wel de juiste kiezen."
Vaak waren het schurkenrollen die hij speelde. "Ik kan altijd wel ergens met een schoftenrol terecht", zegt de wereldster. "Nog steeds. Amerikanen zijn doodsbang om zo'n rol te spelen. Ze willen geld maken. Verder denken ze veel te veel na over hun imago en willen daarom geen schurkenrollen spelen. Ik heb daar geen enkele moeite mee. Met die losse houding ben ik overeind gebleven. En wees nou eerlijk: de kunst om een bad guy heel verleidelijk te spelen is echt vele malen interessanter dan een good guy." Aan stoppen denkt de acteur nog lang niet. Nog steeds is Rutger Hauer bezig met het maken van films. " Maar voor een 62-jarige heer zijn er niet zo veel interessante rollen" , sombert-ie. "Al heb ik de afgelopen maanden twee rollen gedraaid die erg interessant waren." Over twee maanden gaat Mentor in première op het Tribeca-filmfestival in New York. Later dit jaar komt Tonight At Noon van de werktafels. Naar Rotterdam kwam Rutger Hauer afgelopen week speciaal om besprekingen te voeren over een masterclass die hij wil geven aan collega-filmmakers: niet alleen voor acteurs, maar ook voor cameramensen, lichtspecialisten enzovoorts. Het wordt niet zomaar een uurtje een bijzondere les van een topacteur: "Het gaat om de vakkennis die iedereen met zich meedraagt", vertelt de filmster. "Daar kun je als collega iets mee." Het worden tien woeste dagen waarin met videocamera's een film wordt gemaakt. Internetverbindingen over heel de wereld zullen daarbij een belangrijke rol spelen. Afgelopen week bezocht de acteur/regisseur een paar keer de locatie waar hij de masterclass wil houden: een oude studio in de Rotterdamse haven. Lesgeven heeft Rutger niet van een vreemde. Zijn ouders doceerden vroeger al toneel. "Al jaren loop ik rond met het idee om spelenderwijs wat met collega's te doen. Wat ik wil is mijn vak herverkennen. Er is niemand die dat zo met zijn hart door kan geven dan filmmakers zelf. Film maken is heel erg coöperatief en in die zin ook inventief. Je kan echt veel van elkaar opsteken. Film maken leer je niet in een schooltje. In wezen is het een doorlopende zoektocht. Voor elke film geldt dat er veel mensen zijn die aan hetzelfde werken. Dat schept een bijzondere saamhorigheid." Bedoeling is dat Rutger Hauer in de derde week van juni een club inspirerende mensen bij elkaar heeft om de masterclass mee te houden. Er komt een internationale wervingscampagne. Meedoen gaat geld kosten. De voertaal wordt Engels. Rutger Hauer is persoonlijk betrokken bij de selectie van de deelnemers.
Plotseling verandert de ster van onderwerp: " Zeg", onderbreekt hij met een verleidelijke glimlach: "Je schrijft er toch niet in dat ik aan het roken was tijdens het interview? Ik heb drie sigaretten weggepaft. Je hebt me op een zwak moment getroffen. Als mijn vrouw daarachter komt, dan stuurt ze een advocaat op me af en krijg ik een scheiding. Dat moet ik niet hebben." Hij zit me te stangen. In een e-mail grap ik daarom dat ik dat van het roken eruit laat, maar dat ik dan wel schrijf dat het interview in Yab Yum plaatsvond. "Dat is een goed idee", mailt Rutger een paar uur later terug. "Hartelijk dank." Een script ligt klaar als uitgangspunt van de tiendaagse masterclass. " Ik laat de talenten al het werk doen. Na die tien dagen moet daar een film uit gerold zijn. Er zal gedurende al die dagen interactie moeten zijn met allerlei filmmakers, verspreid over heel de wereld. Die gaan beoordelen wat in Rotterdam wordt gemaakt. Op die manier moet er een constante voortgang in blijven zitten. Al die filmmensen bij elkaar: dat moet wel iets origineels opleveren."
Als het idee aanslaat, hoopt de Nederlandse superster elk jaar een groep talenten bij elkaar te verzamelen voor een masterclass. Makkelijk wordt het niet. "Omdat er slechts beperkte middelen zullen zijn. We zullen moeten roeien met de riemen die we hebben. Het is een gok of het gaat lukken. Ik ben heel benieuwd."
Anita Meyer: "Ik doe liever dingen waarin ik goed ben"Net als veel meisjes was documentairemaakster Simone de Vries in haar jonge jaren verliefd op Rutger Hauer. "Waarom ik een documentaire wilde maken? Dat komt eigenlijk door een interview dat ik las met George Clooney, met wie Rutger samenwerkte in Confessions Of A Dangerous Mind. In dat gesprek vertelde Clooney dat werken met Rutger moeilijk was. Hij dacht: die Rutger doet even snel zijn werk en gaat dan weer weg. Maar dat was niet zo. Rutger begon juist op de set veel over de rol te praten. Dat fascineerde me. Vooral omdat we zo weinig weten over die man. Dan is elk klein ding eigenlijk al interessant. Wat heeft hij te verbergen? Of is het gewoon verlegenheid? Zijn imago wordt toch bepaald door de rollen die hij speelt. En dat zijn vaak enge types. Maar achteraf gezien is hij niet zo stoer als-ie lijkt."
|