Vorst verliest de Golf aan Mosel en Wolfsburg in Duitsland.
Boze arbeiders en bedienden hebben de vestiging bezet en raakten al slaags met de politie.
Ontgoochelde werknemers reageren zich af.
Deze wagen werd beschadigd.
Deze bus staat aan de ingang.
Werknemers verbranden een VW-vlag.
Ook een Duitse vlag gaat in vlammen op.
Bij Volkswagen Vorst verliezen tot 4.000 werknemers hun job. Specialisten vrezen dat indirect tot 13.000 arbeidsplaatsen verloren kunnen gaan. De sfeer in Vorst wordt grimmiger. De arbeiders die de fabriek bezetten hebben de poort helemaal geblokkeerd en ze hebben twee agenten hardhandig van het fabrieksterrein gezet. Volgens vakbondsman Hedwin De Clercq was de aanwezigheid van de twee in de fabriek onaanvaardbaar.
Verhofstadt
Begin december zit de Belgische regering aan tafel met de top van Volkswagen. "De kans dat dit gesprek iets oplevert, is klein. Maar ik wil toch alle pogingen ondernemen om de fabriek een toekomst te geven," zei premier Guy Verhofstadt.
Nieuwe modellen
Eén van de punten die op de bijeenkomst zullen besproken worden, is de eventuele komst van nieuwe modellen naar Vorst. Volgens Verhofstadt gaf de VW-directie hierover tijdens een gesprek dinsdagmorgen echter geen enkele indicatie. De eerste minister zei ontgoocheld te zijn dat vooral nationale overwegingen aan de basis liggen van de beslissing. "Ik ben hierdoor geschokt, vooral omdat de afgelopen jaren zovele inspanningen geleverd werden om van deze vestiging één van de productiefste van Europa te maken".
Hoofd koel
Personeelsdirecteur Jos Kayaerts wou geen commentaar geven op de herstructurering. "Alles is gezegd. Het komt er op neer nu het hoofd koel te houden en te zien hoe we naar de volgende fase kunnen overgaan", zei hij.
Arbeiders
De fabriek telt in totaal 5.115 arbeiders, 4.489 mannen en 626 vrouwen. 511 arbeiders zijn ouder dan 50 jaar, 1.800 zijn tussen de 40 en 50 jaar en 1.866 tussen de 30 en 40 jaar. De rest is jonger dan 30 jaar. Er werken 670 bedienden.
Vlaanderen
De herstructurering is rampzalig voor Vlaanderen. "Het grootste aantal werknemers komt uit Vlaanderen, de meeste toeleveranciers komen uit Vlaanderen. Dit is een nationale ramp, maar vooral voor Vlaanderen", stelt Dominique Michel, secretaris-generaal bij Agoria, koepelfederatie voor de technologische industrie. Wallonië staat op de tweede plaats qua werknemers. Tien procent van de werknemers komt uit Brussel.
Blokkade fabriekspoort
Intussen stromen de woedende arbeiders en bedienden toe voor de hoofdingang van de Volkswagenfabriek in Vorst. Er staan honderden mensen voor de fabriekspoort en dat aantal groeit gestadig aan. Intussen is ook de internationale pers neergestreken in Vorst. Vakbondsmilitanten hebben de fabriekspoort volledig geblokkeerd met zowel afgewerkte als onafgewerkte Polo's en Golfs. Een Polo ligt vol met een smurrie van soep en melk. De dubbele fabriekspoort zelf is aan beide kanten vastgeketend. Volgens ABVV-vakbondsman Jan Vanderpoorten is de afsluiting van de ingang symbolisch. De andere toegangen tot het bedrijfsterrein werden eerder door de directie afgesloten.
Indirect 13.000 getroffen
De teleurstelling en woede is groot bij de aanwezigen in Vorst, na de mededeling van het gemeenschappelijk vakbondsfront dat 4.000 mensen, 3.500 arbeiders en 500 bedienden, hun job verliezen. Specialisten gaan ervan uit dat het banenverlies bij Vorst direct en indirect 13.000 mensen zal treffen. Vakbondsman Vanderpoorten vraagt begrip voor de eerste emotionele reactie van het personeel. "Laat ons dit nu even verwerken en schilder ons alstublieft niet af als beesten. De opgekropte emotie van enkele jaren van aangekondigde sluitingen moet er nu even uit. Dit is een eerste ontlading.
Einde nabij
Nu Volkswagen Vorst de Golf kwijt is, verliest ze ook het gros van haar werk. "We produceren jaarlijks zo'n 204.000 wagens per jaar, waarvan slechts 10 à 11.000 Polo's", vertelt een aangeslagen vakbondsman Damien Ogiers. "En dan moet je weten dat een Polo veel minder werk is dan een Golf. De Golf heeft de geschiedenis bepaald van de fabriek, maar zal ook het einde betekenen." Ogiers is ervan overtuigd dat het verdwijnen van de Golf de eerste stap is van een uiteindelijke sluiting. "Nieuwe modellen komen er ten vroegste in 2008. Daar hoop ik niet op. Als we alleen op Polo moeten draaien dan kunnen moeten we eigenlijk de weekend- en nachtploeg afschaffen. Er is dan nog maximaal werk voor 3.000 mensen, als zal ook aantal dat veel te optimistisch blijken vrees ik."
Vergulde pil
Volgens verschillende personeelsleden en vakbondsleden is voor de assemblage van de Polo niet meer dan 1.500 mensen nodig. "We zullen de Polo misschien nog een tijd mogen produceren en dat zal het model, dat niet zo succesvol is als de Golf, ook wel verdwijnen", aldus twee arbeiders. "Dit is gewoon de pijn verzachten van een definitieve sluiting, die er eigenlijk altijd zat aan te komen. Meer Polo's produceren, en dus productie overnemen vanuit andere fabrieken, zit er waarschijnlijk ook niet in", aldus nog vakbondsman Ogiers. (hln/belga)
(schrijf uw mening op het forum)