De Telenet-pakketten, waarbij klanten kiezen voor één formule met verschillende diensten (internet, telefonie, digitale televisie, ...), zijn een succes. Nooit eerder kreeg het bedrijf in één kwartaal zoveel nieuwe klanten erbij als tijdens het afgelopen derde kwartaal. Het ging voor elke activiteit telkens om zo'n 28.000 nieuwe klanten. Op jaarbasis was er een toename van 325.000 klanten voor telefonie, internet en digitale televisie samen. Het aantal klanten dat kiest voor meer dan één dienst of 'triple play' steeg met 28 procent. Ook de uitgaven per klant namen toe, tot gemiddeld 25,7 euro per maand. Derde meer klanten Bij digitale televisie worden de inkomsten vooral gevoed door het product video-op-aanvraag. Telenet kondigde woensdag aan dat het zijn aanbod van videofilms nog uitbreidt, omdat het nu ook een akkoord heeft afgesloten met Paramount & Universal. Telenet heeft intussen 182.000 digitale televisieklanten, of een derde meer dan in het tweede kwartaal. In de toekomst zal men ook een setopbox kunnen huren in plaats van te moeten aankopen. Ook de gsm-dienst, waarvoor Telenet samenwerkt met Mobistar, loopt goed. "Zonder één letter reclame te maken, de optie mobiele telefonie maakt immers deel uit van een pakket, verkopen we momenteel dagelijks 350 sim-kaarten", aldus de ceo. Het bedrijf heeft wel nog wat moeite om de groei te volgen, niet alle kaarten raken snel geactiveerd, maar de volgende maanden zal daar werk van worden gemaakt, luidde het woensdag. De inkomsten uit diensten aan bedrijven, het zogenaamde Telenet Solutions, stegen in het derde kwartaal met 6 procent. "Dat lijkt niet zo veel maar is wel meer dan de marktgroei", aldus Sickinghe. Vooral bij kmo's was er een inhaaloperatie, in lijn met de doelstellingen van Telenet. De stevige groei op klantenbasis leidde ook tot positieve financiële resultaten voor de groep. De inkomsten stegen de eerste negen maanden al met 11 procent tot 601,8 miljoen euro. De kosten stegen wel nog iets sneller (+13 procent), maar volgens Sickinghe is dat slechts een tijdelijk fenomeen, onder meer te wijten aan de opstart van digitale televisie en extra marketinguitgaven. 8 procent meer winst De winst voor belastingen, intresten, afschrijvingen en waardeverminderingen (Ebitda) bedroeg in de eerste negen maanden 276 miljoen euro of 8 procent meer dan dezelfde periode vorig jaar. Het nettoresultaat kwam uit op 24,6 miljoen euro, of 3,2 miljoen na de vervroegde terugbetaling van schulden. De eerste negen maanden vorig jaar leed Telenet nog een nettoverlies van 38,9 miljoen euro. "We verwachten dat deze positieve trend zich zal doorzetten", aldus financieel directeur Leo Steenbergen. (belga)
|