Om bij tijd, eens terug te genieten van de plaatsen waar je ooit geweest bent! De wereld in een muisklik http://www.alovelyworld.com/index2.html
OP REIS MET DE BLAUWE VOGEL - Cruise op deNijl -
1.Lezers die het hele REISVERSLAG WENSEN TE LEZEN.... weet dat dit in omgekeerde orde staat.
Het begint met de terugreis 15.09.06 (zie blog vanaf 3december 06) en eindigt met het vertrek op 01.09.06 ( zie blog vanaf 3 oktober 06)
2.Verder wordt deze blog aangevuld met EGYPTE NU:actuele feiten en vondsten...
06-03-2010
Welkom op onze blog
Welkom op onze blog Deze blog bevat:
1. Reisverslag en foto's van de Nijlcruise (van 1 06 september tot 15 september 06) verslag in deze blog vanaf 3 oktober 06
2. Egypte NU actuele feiten - Nieuwe Vondsten-tentoonstellingen - lezingen varia
Tentoonstelling Mummiekisten van de Amon-priesters
Scènes aan de binnenkant van de mummiekist van Djedmoet (collectie: Vaticaanse Musea)
Restaurator aan het werk
Een unieke, drieduizend jaar oude collectie mummiekisten van de Amon-priesters uit Thebe staat centraal in deze kleurrijke tentoonstelling. U maakt kennis met de wereld van de priesters, de dienaren van de god Amon. U ontdekt hoe hun leven eruit zag en welke rituelen rond hun dood en begrafenis plaatsvonden. Bovendien zijn speciaal voor deze tentoonstelling twee mummiekisten uit de beroemde Egyptische collecties van het Louvre en de Vaticaanse Musea geleend. Ze behoren tot de mooiste mummiekisten ter wereld.
Restauratoren aan het werk in het museum
Extra aandacht is er voor de actuele restauratie van vier mummiekisten uit de museumcollectie, een project dat het Rijksmuseum van Oudheden uitvoert in samenwerking met de Vaticaanse Musea en het Louvre.
Van maandag t/m vrijdag zijn restauratoren aan het werk in de tentoonstelling.
Op dinsdag en donderdag kunt u tussen 14.00 en 15.00 uur vragen stellen over het restaureren van de kisten.
In de week van 27 t/m 31 mei zijn er geen restauratoren aan het werk. Het vragenuurtje op dinsdag en donderdag gaat wél door.
Machtige priesters in roerige tijden
De dienaren van de Amon-tempels in Thebe waren rond 1000 v.Chr. de machtigste priesters en priesteressen van het oude Egypte. Het was echter een periode van politieke instabiliteit en sociale wanorde. Omdat er geen geld en tijd was voor complete graftombes, werden ze begraven in uitzonderlijk fraai beschilderde mummiekisten. Die werden bijgezet in de ondergrondse galerijen van de begraafplaats Bab el-Gasus, om ze uit handen te houden van plunderaars. De verborgen begraafplaats bij Luxor werd in 1891 ontdekt door Franse egyptologen. Ze vonden uiteindelijk 153 sets mummiekisten. Eind negentiende eeuw zijn die door de Egyptische overheid verdeeld onder zeventien bevriende landen, waaronder Nederland, Frankrijk en Vaticaanstad.
Meer vondsten uit begraafplaats Bab el-Gasus
In de tentoonstelling ziet u nog meer vondsten uit de galerijen van Bab el-Gasus, zoals bijbehorende grafbeeldjes, houten kistjes en oude correspondentie over de aankomst van de kisten in Leiden. Bijzonder zijn ook de fotos van de begraafplaats en afbeeldingen uit 1891, waarop de vondst van het graf wordt geschetst en hoe de kisten naar buiten worden gebracht. De tentoonstelling geeft u ook veel informatie over de tempelrituelen van de priesters. Papyri, een bronzen beeld van een priesteres, wierookbranders, en nog meer voorwerpen uit de museumcollectie geven u een idee hoe hun leven eruit zag.
In de Sinaï-woestijn hebben gewapende mannen vanmiddag twee Britse toeristen urenlang vastgehouden. De Britten werden ontvoerd toen ze op weg waren van Caïro naar de badplaats Sharm-el-Sheikh.
Gewapende mannen dwongen de Britten, die vermoedelijk in een gehuurde auto reden, te stoppen. De ontvoerders eisten de vrijlating van vier mannen die in Alexandrië vastzitten voor het smokkelen van wapens.
Na onderhandelingen met militairen lieten de ontvoerders de Britten vrij.
Onveiliger
Sinds de politieke omwenteling in Egypte is het in de Sinaï-woestijn een stuk onveiliger geworden. Vorig jaar werden in het gebied ook buitenlandse toeristen ontvoerd.
Afgelopen weekeinde is een enorme zwerm springhanen geland in een voorstad van de Egyptische hoofdstad Caïro. Het zou gaan om een zwerm van oudtestamentische proporties.
Het Egyptische ministerie van Landbouw meldde vandaag dat "17.452" van de gelande sprinkhanen inmiddels zijn uitgeroeid. Het hele gebied rond Caïro en Gizeh wordt geteisterd door naar schatting 30 miljoen sprinkhanen.
Het is een plaag die jaarlijks terugkeert en veel schade toebrengt aan landbouwgewassen, maar de omvang is nu opmerkelijk groot.
Israël
Israël heeft ook een sprinkhanenalarm afgekondigd, maar het lijkt erop dat de zwerm dit jaar richting Saudi-Arabië trekt. Dat heeft te maken met de windrichting.
Een insectenplaag uit buurland Egypte zou Israël pijnlijk treffen, omdat het land zich voorbereidt op Pesach, de herdenking van de uittocht van het Joodse volk uit Egypte. Volgens de Bijbel liet de farao de Joden gaan na tien plagen, waaronder een sprinkhanenplaag.
UPDATEBij een ongeluk met een heteluchtballon bij de Egyptische plaats Luxor zijn zeker negentien buitenlandse toeristen om het leven gekomen.
Er zijn volgens het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken geen Nederlanders onder de slachtoffers.
Een woordvoerder van het ministerie van Volksgezondheid in Egypte meldde tegenover het Amerikaanse NBC dat het om negen mensen uit Hong Kong, vier Japanners, twee Britten en twee Fransen gaat en dat van twee anderen de identiteit nog niet is vastgesteld.
Het ongeval gebeurde in de bij toeristen zeer populaire plaats Luxor. Volgens de Egyptische zegsman stortte de ballon neer nadat zich een gasexplosie en brand hadden voorgedaan. De ballon voer op dat moment op zo'n 300 meter hoogte en kwam neer in een suikerrietveld ten westen van Luxor, dat 510 kilometer ten zuiden van Caïro ligt.
'Er waren twintig passagiers aan boord tijdens de gasexplosie, negentien passagiers zijn overleden. Een toerist en de piloot hebben de crash overleefd', vertelde een woordvoerder van bedrijven die in Luxor ballonnen exploiteren aan persbureau Reuters.
Mubarak In Luxor is een ballonvaart langs de archeologische bezienswaardigheden bij zonsopgang populair. Het ongeval gebeurt in een periode dat Egypte probeert het toerisme naar het land weer op gang te krijgen. Het toerisme naar het land stortte in door de onrust in het land en val van dictator Hosni Mubarak in 2011.
De crash is een van de ergste ongelukken met toeristen in het land sinds Mubarak werd verdreven. Toerisme is voor Egypte een belangrijke inkomstenbron. In het gebied zijn vaker ongelukken met luchtballonnen gebeurd.
In 2009 raakten zestien toeristen gewond toen hun ballon een zendmast voor mobiele telefonie raakte. Een jaar eerder raakten zeven toeristen gewond bij een soortgelijke crash.
Hierbij wil ik jullie onze lezing van februari in herinnering brengen.
Die wordt gegeven door René Preys en gaat over Harpocrates: de kindgoden in het Oude Egypte.
Harpocrates, de zoon van Isis en Osiris, is het archetype van de kind-god. Alhoewel dit type van goden in de latere perioden een belang-rijke plaats inneemt, zijn ze laatkomers in de Egyptische godsdienst. Samen met de vader en de moeder vormen de kindgoden een triade die in alle Egyptische religieuze centra aanwezig is. Naast Harpocra-tes, verschijnen in de Grieks-Romeinse tijd ook andere kindgoden zoals Harsomtous, Horpara, en Ihy.
De kindgoden staan symbool voor hergeboorte en garanderen voorspoed voor het land. Voor hen werden speciale tempels opgericht, waar hun geboorte gevierd werd.
Leuven: dinsdag 26 februari 2013
Gent: donderdag 28 februari 2013
De lezing in Gent vindt plaats in de auditoria economie, auditorium VIII, aan het Sint-Pietersplein (het auditorium is te bereiken via de Sint-Pietersnieuwstraat en dan het eerste straatje rechts, de Hoveniersberg); in Leuven traditiegetrouw in het Monseigneur Sencie Instituut (Erasmusplein 2, achter de centrale bibliotheek van de KULeuven). De lezingen starten telkens om 20 uur.
Opnieuw is in Egypte een Koptische kerk vernield door moslims. Christelijke en seculiere mensenrechtenorganisaties hebben er hun frustratie over uitgesproken. Volgens hen neemt het antichristelijke geweld in het land toe.
Volgens getuigen gooiden honderden moslims stenen en stichtten zij brand in de St. Georgas Kerk in het dorp Sarsena, ongeveer 100 kilometers ten zuidwesten van Cairo. Enkele kerkleden en de pastor raakten licht gewond, voordat een islamitische familie hen hielp te ontvluchten, zeggen christenen. De kerkgemeenschap telt ongeveer 200 gezinnen en hun kerk werd twintig jaar geleden gebouwd.
De moslimgroep die de aanval deed, zegt dat de kerk illegaal is en daarom moet worden verwoest. Het gebouw ligt volgens de groep te dicht bij een grote moslimwijk.
Rafic Greiche, woordvoerder van de Griekse Melkite Kerk in Egypte zegt dat de eenvoudige kerk, gebouw van hout en steen, vrijwel volledig is verwoest.
Christenen in Cairo hebben in het weekend gevraagd de aanvallers door een burgerlijke rechtbank te laten berechten en hen niet te laten vrijspreken door een van de vele zogenoemde verzoeningsbijeenkomsten.
Die vormen een traditionele manier van conflictoplossing, georganiseerd door de Egyptische autoriteiten om spanningen tussen christenen en moslims op te lossen. Zulke bijeenkomsten worden vaak gehouden om het reguliere juridische systeem te omzeilen en slachtoffers worden er dikwijls gedwongen af te zien van een wettelijke oplossing. Dat zegt International Christian Concern (ICC).
Volgens die organisatie hebben christenen in de praktijk geen rechten meer in Egypte, doordat die hen via verzoeningsbijeenkomsten worden ontnomen. Zij wil dat de aanval op de kerk door de autoriteiten wordt onderzocht en de verantwoordelijken worden gearresteerd. De aanval van vrijdag was niet de eerste tegen leden van de Koptische kerk.
Belgische archeologen hebben nabij Luxor in Egypte het graf van vizier Khay ontdekt, die onder farao Ramses II ongeveer vijftien jaar lang gediend zou hebben. Een deel van het 3.200 jaar oude graf is een grotendeels vervallen piramide van 15 meter breed en oorspronkelijk 15 meter hoog, meldt het Egyptische bestuur voor Oudheid.
In het graf werd een reliëf ontdekt dat de vizier afbeeldt terwijl hij een godheid huldigt.
Toegevoegd: woensdag 20 feb 2013, 16:51 Update: woensdag 20 feb 2013, 16:59
Politieagenten in Egypte mogen een baard hebben. Het Hooggerechtshof heeft dat bepaald. Onder president Mubarak was het decennia niet toegestaan voor agenten om een baard te laten groeien.
In februari vorig jaar werden tientallen bebaarde agenten geschorst. Daarop protesteerden ze bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en deden een oproep aan president Morsi om het taboe op te heffen.
Een lagere rechter oordeelde al eerder dat de schorsing van de agenten onrechtmatig is. Het ministerie van Binnenlandse Zaken stapte daarop naar de hoogste rechter. Die heeft nu bepaald dat het dragen van een baard een religieuze uiting kan zijn. Een verbod daarop zou in strijd zijn met de grondwet.
Met name strenggelovige moslims hadden gepleit voor het opheffen van het baardenverbod. Bij sommige christenen en gematigde moslims bestaat de vrees dat fundamentalistische moslims hun eigen geloof willen opleggen aan de samenleving.
Minister Hisham Zaazou van Toerisme moet in Egypte een vrij makkelijke baan hebben. Maar omdat hij deel uitmaakt van de regering van president Mohamed Morsi, ligt ook hij in eigen land onder vuur. Door nieuwe straatprotesten dreigt het toerisme en daarmee de economie opnieuw in te storten. Deze baan moet leuk zijn. Maar dat is het niet meer.
U werkte voor de Arabische Lente al voor de overheid onder de gevallen president Mubarak. Vindt u dat de situatie in Egypte is verbeterd? Nee. We hebben sommige belangrijke dingen bereikt, zoals democratie, vrijheid van meningsuiting en de vrijheid om politieke partijen te beginnen. We kunnen stemmen op wie we willen. Politiek gezien zijn we dus beter af.
Maar economisch lijden we vanwege de instabiliteit, vooral in Caïro. Wat er moet gebeuren is heel simpel: mensen moeten aan het werk gaan. We zitten in een overgangsperiode, zoals nooit eerder. Het duurt even voor alles weer rustig wordt, maar mensen moeten weer aan het werk. Mensen willen eten en werk, dat is het belangrijkste.
Demonstranten moeten dus stoppen met demonstreren? Mensen moeten beseffen dat je alles kunt zeggen, maar vreedzaam. Egyptenaren beseffen nog niet dat de economie hun erg hard kan raken, en snel ook. Natuurlijk moeten we de vrijheid van meningsuiting niet hinderen, maar de huidige economische situatie zal verslechteren.
Onze munt is al gedevalueerd. Dit leidt al tot hogere prijzen, omdat Egypte veel goederen importeert.
Wat betekent dit voor het toerisme? Eén vierkante meter in Egypte, rond het Tahrirplein en het presidentieel paleis in Caïro, domineert de andere miljoen vierkante kilometer in het land. De media bericht alleen maar wat er op die ene vierkante kilometer gebeurt. Egypte wordt Caïro. Daarom wil ik onze marketing veranderen. Een tactische verandering
. Onze reclamecampagne moet zich richten op specifieke locaties in Egypte, zoals bijvoorbeeld de Sensationele Nijl en het Prachtige Luxor. Vergeet niet dat er miljoenen toeristen komen: vorig jaar 11,5 miljoen. Dit is minder dan de piek in 2010, maar meer dan in 2011 toen het aantal toeristen tijdens de opstand scherp daalde.
U behoort tot de regering van de Moslimbroederschap. Op wat voor manier beïnvloedt dit uw werk? Ik ben technocraat. Er wordt naar mij geluisterd omdat ik gespecialiseerd ben in de toeristische sector. En ik heb hen overtuigd dat de internationale dynamiek van invloed is op het toerisme. Als je wilt dat mensen vakantie komen vieren, dan moet je hun plezier niet verstoren door ze dingen in de weg te leggen.
Het moet geen probleem zijn als toeristen s middags een glas bier op het strand willen drinken of een glas wijn in de avond. We moeten vrouwen ook niet verplichten zich op het strand volledig te bedekken. De president is het hier mee eens. Mensen moeten natuurlijk de wet niet overtreden. Naakt over straat lopen mag niet.
Wat zijn uw doelen voor het toerisme in Egypte? Ik wil jaarlijks veertien miljoen toeristen trekken. En ik wil meer inkomsten genereren uit nieuwe bestemmingen, zoals Zuid-Amerika en Japan. Ik wil dat er hogere inkomsten uit het toerisme komen om de economie te stimuleren.
Ik weiger geen budgetreizigers, maar ik wil mensen die geld komen uitgeven. We hebben luxe hotels en luxe limousines. Het Cataract-hotel in Aswan verslaat alle luxe hotels in Londen!
De regering van Egypte is van plan om de verkoop van alcohol aan banden te leggen. Nabil Abbas, de vicevoorzitter van een bureau dat onder de Egyptische regering valt, zei dat de regering geen vergunningen meer wil geven voor het verkopen van alcohol in nieuwe wijken van onder meer Caïro en Alexandrië.
Volgens Abbas worden oude vergunningen voor de verkoop van alcohol wel gewoon vernieuwd als ze verstrijken. De overheid wil volgens hem alcohol aan banden leggen omdat het problemen oplevert.
Zo zouden vrouwen lastig worden gevallen door dronken lieden en zou 'belletje trekken' een grote vlucht hebben genomen.
De Egyptische president Mohamed Mursi is lid van de Moslim Broederschap. Sommige Egyptenaren vrezen dat het inperken van de alcohol een eerste stap is om het land te islamiseren.
Karim Mohsen, directeur van een toeristisch bedrijf dat deel uitmaakt van de branchevereniging van Egyptische reisorganisaties, zei dat inperking van de alcohol de toeristische industrie zou kunnen schaden.
Het beperken van alcohol in restaurants en hotels kan impact hebben op buitenlandse en Arabische toeristen, vreest Mohsen.
Rituelen waren voor de oude Egyptenaren heel belangrijk. De bekendste zijn allicht de offergaven,die dienden om het universum en de goden gunstig te stemmen.
De oude Egyptenaren zagen in het universum een kringloop van herhaalde patronen: dag en nacht, het wisselen van de seizoenen, de jaarlijkse overstroming van de Nijl, Wanneer die harmonie verloren ging, was er chaos. Zonder overstromingen was er hongersnood, een langer durende winter was nefast voor vele gewassen, Met rituelen wilden de mensen de kosmische orde behouden en de goedkeuring krijgen van de goden en godinnen.
De tempel van Philae (Flickr)
De aanbidding van Maät
Maät is de godin die de waarheid en kosmische orde belichaamt. De farao gaf haar een veer of een beeldje van de godin zelf, als belofte aan de goden om hun kosmische orde te handhaven. De farao was in theorie degene die alle heilige rituelen in de tempels uitvoerde, al waren het in de praktijk de priesters die als religieuze plaatsvervanger de dagelijkse diensten droegen. Ook de grafoffers voor de ziel van een dode werden in naam van de farao gebracht.
Drie keer per dag een offer
De oude Egyptenaren geloofden dat de geest van een god in een cultusbeeld huisde (Flickr)
Elke dag waren er drie vaste tempelrituelen: bij zonsopgang, midden op de dag en s avonds. De Egyptische rituelen bestonden in de eerste plaats uit het geven van voedsel en verzorging aan het beeld van de godheid, zodat die gunstig gestemd wordt. Ze geloofden niet dat het beeld werkelijk de godheid was, maar dacht wel dat zijn geest in het beeld huisde. Met de rituelen werd niet alleen de god geëerd, maar ook het cultusbeeld gezuiverd, zodat de god het fijn zou vinden er te blijven.
De band met het verleden
Omdat dit ritueel zo vaak herhaald werd, was het net een echo van voorgaande rituelen, en die band met het verleden was voor Egyptenaren van groot belang. Zij zagen veranderingen niet als een vooruitgang, maar als een ongewenste afwijking, want bij de schepping was de toestand van de wereld volgens hen volmaakt.
Hoe werkt zon ritueel?
Aan de beelden van cobras werd wierook geofferd (Foter)
Na enkele zuiveringsrituelen, waaronder zich wassen, verbrak de farao of priester het zegel van het heiligdom en ging hij binnen in de heilige plek. Er werd luidop gebeden en wierook geofferd aan de beelden van cobras in het heiligdom. Daarna stak men een fakkel aan om de godheid wakker te maken. Die fakkel symboliseerde ook de opkomst van de zon en de hernieuwing van de kosmos.
De lucht in het heiligdom werd gereinigd met wierook; het beeld met een hoop zand en wierook. De restjes olie van het vorige ritueel werden verwijderd, en het beeld werd terug versierd met schone kledij, parfums en cosmetica, witte, groene en rode stof, halskettingen, een kroon en een scepter.
De priester of farao riep dan de god geest van de god op om in het beeld terug te keren en te genieten van het voedsel. Na een nieuwe reiniging van het beeld werd schoon zand over de vloer van het heiligdom gestrooid, en tot slot liep de priester of farao achterwaarts en al buigend naar buiten, terwijl hij met een bezem zijn voetsporen uitveegde. De deuren van het heiligdom werden opnieuw verzegeld.
In Egypte heeft een rechtbank een televisiezender verboden nog langer buikdansen uit te zenden. Dat meldde de staatskrant Al-Ahram.
De Administratieve Rechtbank in de hoofdstad Caïro besliste dat het privékanaal al-Tet verwijderd moet worden van de staatssatellietomroep NileSat, al kan daar nog beroep tegen worden aangetekend.
Volgens de rechtbank respecteerde de zender de regels omtrent programmering niet door 'erotische' commercials voor potentieverhogende middelen uit te zenden. Ook het tonen van van filmpjes die tegen de 'familiale' waarden in zouden druisen, zoals het buikdansen, schoten in het verkeerde keelgat.
De piramide van Chefren, één van de grootste piramiden in Gizeh, is na tien jaar opnieuw opengesteld voor het publiek. De piramide werd destijds gesloten wegens een groot renovatieproject.
Piramiden van Chefren (Miami Love)
Wie Egypte zegt, zegt piramides. Ten westen van de Pyramid Road in Gizeh, vind je drie reusachtige piramiden en de grote sfinx. Samen vormen ze een van de zeven wereldwonderen. Gizeh telt in het totaal 11 piramiden, waarvan de piramide van Chefren tot één van de grootsten behoort.Hij werd gebouwd voor farao Chefren van de vierde dynastie.Farao Chefren, zoon van Cheops, liet op zijn tempel een inscriptie Chefren de grootste aanbrengen. Zijn piramide was oorspronkelijk 143,5 meter hoog, maar meet vandaag nog maar 136 meter. De piramide van Chefrenis op een kunstmatig plateau gebouwd en lijkt daarom groter dan de piramide van zijn vader. Tussen het hele rijtje piramiden is de Chefren wel gemakkelijk herkenbaar. De top van de piramide is namelijk bedekt met goed bewaarde kalkstenen. Deze kalkstenen vormden vroeger de gladde mantel van het bouwwerk en gaven de piramide zijn perfecte vorm. Het grootste deel van deze bedekking is echter mettertijd verdwenen, maar de top van Chefren is het best bewaarde stukje.
Chefren (Dhara 108)
De piramide van Chefren heeft niet zoveel kamers en werd daarom minder goed onderzocht dan die van Cheops. Er zijn twee ingangen en een gang naar de centrale kamer met de sarcofaag. De piramide is verder niet beschilderd of gegraveerd. (Al werd hij wel beklad met graffiti.)
De piramide werd in 1927 ontdekt en moest in 1990 al tijdelijk dicht. Doordat hij zoveel bezoekers aantrok (die ademen en transpireren), steeg immers de luchtvochtigheid binnenin met tachtig procent! De muren en beschilderingen raakten hierdoor beschadigd.
Tijdens de renovatie werden de muren schoongemaakt en verstevigd, graffiti verwijderd en de muurschilderingen beschermd. De piramide kreeg ook nieuwe verlichting en een beter ventilatiesysteem.
De internationale tentoonstelling 'Toetanchamon, zijn graf en zijn schatten' komt naar Amsterdam. Van 29 november tot en met 5 mei 2013 zijn in de nieuwe tentoonstellingsruimte Amsterdam EXPO (naast station Amsterdam Zuid) gereconstrueerde schatten uit de tijd van de jonge farao te zien.
Drie van Toetanchamons grafkamers zijn identiek nagebouwd voor de tentoonstelling op basis van schetsen en notities van Howard Carter (de ontdekker van de graftombe) en beelden van fotograaf Harry Burton. De kamers bevatten replica's van juwelen, amuletten, koffers, stoelen, wapens, een gouden strijdwagen, grote vergulde schrijnen en het beroemde dodenmasker.
Alle objecten zijn vervaardigd door vooraanstaande Egyptische ambachtslieden en goedgekeurd door internationaal gerenommeerde wetenschappers en egyptologen. Multimediapresentaties laten het publiek kennismaken met de culturele en religieuze wereld van het Oude Egypte.
De rondreizende expositie is al te zien geweest in steden als Parijs, Barcelona, Brussel, Seoul en Zürich en heeft daar miljoenen bezoekers getrokken. De kaartverkoop voor de tentoonstelling start vandaag.
Een kaartje kost 16 euro (exclusief reserveringskosten, inclusief audiogids).
We kennen allemaal de Egyptische goden, Egyptische piramiden en tempels en de Egyptische mummies, maar hoe deze zijn ontstaan is nog een raadsel. Het is in ieder geval geen geheim dat het oude Egypte blijft boeien. Nog steeds worden er opgravingen gedaan waarbij interessante voorwerpen worden gevonden, ook doen archeologen nog vaak onderzoeken naar de 'geheimen' van het oude Egypte. R.A. Schwaller de Lubicz zei ooit; 'Het oude Egypte had geen religie, het wás een religie'. Geen ander volk wist zoveel als zij destijds.
Egyptische beschaving De Egyptische beschaving begon rond 3300 voor Christus en eindigde in 332 voor Christus na de verovering door Alexander de Grote.
De Egyptenaren kenden een gestructureerde maatschappij wat af te leiden is uit de piramiden en tempels die ze naliet. De basis van de beschaving was de mysterieuze band die de mens verbindt met zijn omgeving, de natuur.
Zo was bijvoorbeeld het overstromen van de Nijl een bestaansvoorwaarde voor de Egyptische beschaving met als gevolg dat goden die met de natuur geïdentificeerd werden overheersen in Egyptische scheppingsverhalen. Alle Egyptische wijsheden bij elkaar waren de basis voor de Griekse beschaving.
Menes, eerste leider Voor zover bekend was Menes de eerste koning van het Oude Egypte. Hij regeerde vanaf ongeveer 3100 voor Christus en zorgde o.a. voor het verleggen van de Nijl.
Uit onderzoek blijkt dat Menes nauwkeurig de kracht kon berekenen waartegen hij weerstand moest bieden en d.m.v. dijken het stroomgebied van de Nijl wijzigde. Deze koning (of farao) was tevens de stichter van Memphis, hoofdstad van het Oude Egypte. Sommige Egyptologen beweren dat Menes en Narmer dezelfde persoon zijn.
Taal en schrift Het oude Egyptische schrift bestond uit schrifttekens, beter bekend als hiërogliefen. Dit schrift ontstond ten tijde van Menes en bestond in eerste instantie alleen uit opschriften op aardewerk of kleine tafeltjes gemaakt en erg korte afdrukken van zegels.
Bewijzen duiden erop dat vanaf 3050 voor Christus het schrift ook fonetisch gebruikt werd, ofwel er werden klanken gemaakt. Omdat het schrijven van hiërogliefen niet makkelijk was werd het alleen gedaan door de hoogopgeleide ambtenaren. Het werd zowel van links naar rechts als van rechts naar links geschreven.
De dierenwereld Dieren komen veelvuldig voor in de mythen, fabels en legenden van de Egyptenaren. Maar de oude Egyptenaren keken met dubbele gevoelens naar de dierenwereld.
Ze zorgden goed voor de dieren waarmee ze leefden en die als voedsel dienden maar tevens kende ze gevaarlijke wilde dieren die getemd of vermoord moesten worden. Sommige dieren of delen van hen werden gebruikt als medicijn of voor de magie.
Dieren met een ontzagwekkend uiterlijk werden regelmatig als goden vereerd.
Wil je eens wat anders in Egypte dan op het strand liggen of oude tempels en piramides bezichtigen? Neem je sportieve kleding mee en ga op zoek naar spanning en avontuur. Egypte is namelijk een uitstekend land voor een actieve vakantie.
Wat dacht je bijvoorbeeld van een dagje sandboarden of `s nachts de Mozes-berg beklimmen?! Actief bezig zijn in Egypte kan in de meest uitdagende vormen.
Sandboarding De nieuwste rage in Egypte is sandboarding. Tijdens deze sport is het de bedoeling om zo snel mogelijk van een enorme zandduin in de woestijn af te glijden, terwijl je op een smal board staat. Met een beetje geluk kun je snelheden halen van 80 km per uur.
Ondanks dat het vandaag de dag een rage is, is het geen nieuwe sport. Al eeuwen geleden gleden de inwoners van Egypte met houten planken van de woestijnduinen af.
Woestijnrally Ben je op zoek naar een echte adrenalinestoot, met de auto of motor de woestijn ontdekken is dan een aanrader. Het is zeker handig als je enige rally-ervaring hebt, want rijden in de woestijn is niet gemakkelijk.
Vind je zelf rijden niet nodig dan kun je ook kijken bij een van de rally evenementen die er georganiseerd worden. De meest bekende is de Pharaons International Cross Country Rally, die richt zich op semi-amateurs en professionals.
Mozes-berg beklimmen In de Sinaï-woestijn in het oosten van Egypte bevindt zich het Sinaï-gebergte met de Mozes-berg als bekendste berg. De Mozes-berg is 2200 m hoog en er wordt gezegd dat Mozes hier de 10 geboden ontving. Je kunt overdag en `s nachts de 7 km lange tocht naar boven maken.
Ga je `s nachts dan kun je vanaf de top genieten van een geweldige zonsopgang. Je doet er dan uiteraard wat langer over omdat het behoorlijk donker is op sommige stukken.
Hike- en trektochten De Sinaï-woestijn is niet alleen geschikt voor het beklimmen van de Mozes-berg, je kunt er ook prachtige hike- en trektochten maken. De regio kent diverse wandelpaden, variërend van korte routes voor beginners tot zware trektochten van 2 weken.
Je kunt ook een wandeltocht maken langs verschillende bergstammen, tevens onder begeleiding van lokale stamleden. Zij kunnen veel vertellen over de omgeving en zo krijg je een totaal nieuw inzicht in Egypte.
Golfen in Egypte Egypte kent een aantal uitstekende golfbanen met goede faciliteiten. Door het milde klimaat kun je het hele jaar door golfen. In de hoofdstad Caïro alleen al vind je 7 golfbanen en rond de Rode Zee liggen 5 prachtige golfbanen, in totaal zijn er 20 topbanen in Egypte.
De een ligt midden in het historische Caïro en een ander op de bergen van Luxor waar de farao`s van het oude Egypte liggen begraven. Kortom; iedere golfbaan heeft zijn eigen unieke kenmerken.
Duiken Niet de meest originele activiteit maar wel een enorm mooie. In de Rode Zee zijn vele prachtige duikspots, die nog niet allemaal ontdekt zijn door de massa. Marsa Alam is bijvoorbeeld een begrip bij duikers voornamelijk vanwege de duikplekken direct aan de kust en de mogelijkheid om met een duikboot op stap te gaan. In de Golf van Akaba bij Dahab ligt de Blauwe Put, een 80 m diepe krater die een grote aantrekkingskracht heeft bij duikers en snorkelaars.
Windsurfen Met de geringe deining, prachtige zonneschijn en winden die regelmatig tot 30 knopen aanzwellen bieden de Egyptische zeeën perfecte omstandigheden om te windsurfen. Zowel beginners als gevorderden kunnen deze actieve watersport beoefenen in Egypte. Ras Sudr, in de omgeving van Caïro, heeft de reputatie een van de beste windsurfbestemming van de wereld te zijn, vooral vanwege de stabiele weersomstandigheden en geliefde dolfijnen die om je heen zwemmen.
Na vijfentwintig jaar
restaureren zijn de zes graftombes van de Egyptische voorstad Gizeh weer
toegankelijk voor toeristen.
Piramides weer open
Ook de Piramide van Chefre, de op één na grootste van Gizeh, is weer geopend.
De zes tombes werden ontdekt in 1927.
Er rusten veel koninklijken, waaronder
Prinses Mersankh, de dochter van piramidebouwer Koning Khufu, en Senefru-Kha-Ef,
de penningmeester van de koning.
Veel artefacten uit de heropende graftombe zijn opgenomen in het Egyptische
Museum in Cairo.
CAÏRO Tsjechische archeologen hebben het graf van een prinses opgegraven, ten zuiden van Caïro. Er wordt gedacht dat het graf ongeveer 4.500 jaar oud is. Mohammed El-Bialy, hoofd van het ministerie van Oudheden, zei dat het gaat om de begraafplaats van prinses Shert Nebti.
Deze werd omringd door de graven van vier hoge ambtenaren, die dateren uit 2500 voor Christus, in de buurt van de beroemde trappiramide van Sakkara.
'De inscripties op de kalkstenen van het graf geven aan dat Shert Nebti de dochter van koning Men Salbo was. Het is nu de vraag of we meer graven zullen vinden rond het graf,' vertelt El Bialy. 'We weten vrij weinig over haar vader, de koning, of haar moeder, maar we hopen dat toekomstige ontdekkingen deze vragen zullen beantwoorden.'
Het graf zou van belang zijn voor het toerisme in Egypte, om mensen weer naar het land te krijgen na de onrust.
Afbeelding 1 van 4 Afbeelding 1: Romeins ruitermasker uit de wijk Matilo (langdurig bruikleen provincie Zuid-Holland)
Afbeelding 2 van 4 Afbeelding 2: marmeren kop die waarschijnlijk Aphrodite voorstelt
Afbeelding 3 van 4 Afbeelding 3: pot uit 800-500 v.Chr., gevonden in Well (Maasduinen, Noord-Limburg)
Afbeelding 4 van 4 Een zorgvuldig ingepakt object gaat op weg naar een ander museum
Het Rijksmuseum van Oudheden heeft een uitgebreide collectie van ruim 150.000 archeologische objecten. Daar zitten vele bijzondere voorwerpen tussen. De Egyptische collectie bijvoorbeeld, is een van de tien belangrijkste in de wereld. Geen wonder dat andere musea vaak aankloppen voor 'bruiklenen'. Dat zijn objecten die ze voor korte of lange tijd willen lenen om in hun eigen museum op een tentoonstelling te laten zien.
Door het uitlenen van objecten kunnen zoveel mogelijk mensen van de collectie van het Rijksmuseum van Oudheden genieten. Het museum leent zelfs topstukken af en toe uit, zodat men bijvoorbeeld ook buiten Nederland deze prachtige objecten kan bewonderen.
Nu te zien in andere musea
Op dit moment zijn diverse voorwerpen uit de collectie van het Rijksmuseum van Oudheden te zien in andere musea. Een greep uit deze bruiklenen:
Op de tentoonstelling Leiden in vogelvlucht zijn drie objecten uit de collectie Nederland in de Romeinse tijd te bewonderen: een replica van het Romeinse ruitermasker uit de Leidse wijk Matilo, de loden vloektabel en een hand van een bronzen standbeeld, beiden in de wijk Roomburg gevonden. Te zien in het Kinderrechtenhuis (het voormalige Heilige Geest Weeshuis) in Leiden, van 5 april 2012 t/m 1 april 2013. » Zie hiernaast afbeelding 1
Van 24 maart t/m 12 augustus 2012 zijn in Museum het Valkhof in Nijmegen 300 objecten uit de collectie van het Rijksmuseum van Oudheden te bewonderen in de tentoonstelling Waarom godinnen zo mooi zijn. De expositie vertelt over liefde en schoonheid in het oude Egypte, Griekenland, de Romeinse wereld en het Nabije Oosten. Parfumflesjes, sieraden en prachtige Griekse vazen geven een kijkje in schoonheid in het dagelijks leven; vruchtbaarheidsbeeldjes en mummiemaskers illustreren het belang van vruchtbaarheid en behoud van schoonheid na de dood. » Zie hiernaast afbeelding 2
Een pot, een urn en een hamer uit de Nederlandse prehistorische collectie zijn van 7 mei 2012 tot 1 januari 2015 in bruikleen gegeven aan Stichting Limburgs Landschap. De objecten zijn te zien in bezoekerscentrum de Maasduinen in Well. » Zie hiernaast afbeelding 3
Vanaf 18 maart 2012 zijn 35 Egyptische objecten uitgeleend aan het Museo Civico Archeologica in Bologna. Ze sieren daar de Egyptische afdeling t/m 1 januari 2015
Voor de tentoonstelling Het geheim van de slang in het Afrikamuseum in Nijmegen zijn 10 objecten uitgeleend. Te zien van 1 april t/m 5 oktober 2012
Vanaf 1960 begon de Egyptische overheid met de bouw van een stuwdam in de Nijl. Een groot stuk land in het zuiden van Egypte zou daardoor onder water komen te staan. De vele oude cultuurschatten in het gebied dreigden hierbij verloren te gaan, maar UNESCO organiseerde een reddingsplan. Nederland hielp mee met die campagne. Als dank hiervoor ontving het museum een authentieke tempel uit het dorp Taffeh.
Tweeduizend jaar oud
De ruim zes meter hoge tempel werd ongeveer tweeduizend jaar geleden gebouwd in opdracht van de Romeinse keizer Augustus. Nadat de Romeinen de macht in Egypte hadden gegrepen, zetten ze langs de zuidgrens een reeks forten. Deze tempel hoort bij zo'n vesting. is gemaakt van zandsteen en werd rond het begin van onze jaartelling gebouwd.
Hij was eerst gewijd aan de godin Isis en is later als christelijke kerk gebruikt. De tempel is tussen 1960 en 1979 steen voor steen uit elkaar gehaald, getransporteerd en in de entreezaal van het museum weer opgebouwd. Daar kunt u hem nu van alle kanten bekijken, ook van binnen!
Bekijk de tempel (en vele andere topstukken uit de collectie) in detail met de Pivot-collectiebrowser
Fragment van een wandschildering die tijdens de opgraving in juni aan het licht kwam
Lezing door egyptoloog dr. Karel Innemée, verbonden aan de Universiteit Leiden. Hij vertelt over archeologisch onderzoek naar een kloosternederzetting uit de vierde eeuw bij Sketis (Wadi Natroen, Egypte), ten westen van de Nijl.
Hoe de eenzaamheid verdween uit Sketis
In de tweede helft van de vierde eeuw trok de koptische monnik Macarius de Grote zich terug op een plek in het zuiden van Sketis, het tegenwoordige Wadi Natroen, een zoutvallei aan de rand van de woestijn ten westen van de Nijldelta. Tijdens zijn leven zag hij hoe dit gebied steeds meer kluizenaars en monniken aantrok en hoe afzondering steeds moeilijker werd. Bij de plek waar hij leefde en stierf ontstond uiteindelijk een naar hem genoemd klooster. Het zou uitgroeien tot één van de grootste en belangrijkste in Egypte.
Leids onderzoek naar klooster en nederzetting
Hoewel de kern van het oude klooster nog steeds bestaat, zijn de meeste resten al eeuwen onder het zand verdwenen. Leidse archeologen doen onderzoek naar de oorspronkelijke omvang van de monastieke nederzetting, die zich lijkt uit te strekken over meer dan twee vierkante kilometer. In deze presentatie geeft Karel Innemée, leider van het onderzoek, een overzicht van de resultaten tot dusver met speciale aandacht voor het veldwerk van juni 2012.
Vriendenvereniging RoMeO
Elke tweede dinsdag van de maand organiseert RoMeO, de vriendenvereniging van het museum, een avondlezing.
datum: dinsdag 9 oktober 2012 aanvang: 20.00 uur, zaal open 19.30 uur locatie: Tempelzaal of filmzaal Rijksmuseum van Oudheden kosten: 5,00; RoMeO-leden gratis kaarten: reserveren is niet mogelijk, kaarten uitsluitend verkrijgbaar aan de kassa van het museum op de avond van de lezing
Het beeld van schatbewaarder Chety stond ooit in een tempel
Blik op de afdeling Egyptenaren
Op de afdeling Egyptenaren: mummies en mummiekisten
Op de afdeling Egyptenaren: pilaren uit het graf van Ptahmes
Canopen en shabti's: beeldjes op de afdeling Egyptenaren
Egypte is het land van machtige farao's, fascinerende mummies en ontelbare goden. De Egyptische collectie van het Rijksmuseum van Oudheden behoort tot de tien belangrijkste Egyptische collecties in de wereld.
< Klik op een afbeelding voor een vergroting. Daarna voor een schermvullende afbeelding: klik op het icoontje met de 4 pijltjes (dubbelklik of scroll voor inzoomen)
Beroemde mummiecollectie
De mummies en hun prachtig beschilderde mummiekisten hebben een speciale plek op de afdeling 'Egyptenaren' gekregen. U staat hier oog in oog met 13 mensenmummies. Sommige zijn bijna drieduizend jaar oud. Op de kleurrijk beschilderde mummiehulzen en -kisten staan teksten in hiërogliefen, afbeeldingen van goden en scènes uit het Egyptische hiernamaals. In een nagemaakte werkplaats ziet u hoe in het oude Egypte het mummificeren van de doden in zijn werk ging. Ook heilige dieren werden gemummificeerd. U ziet 25 dierenmummies op de afdeling, waaronder mummies van een baviaan en een krokodil.
Boeren en schrijvers
De afdeling volgt de loop van de tijd. De oudste voorwerpen stammen uit de prehistorie, toen Egypte geleidelijk een boerensamenleving werd. In de eeuwen daarna ontstond langs de vruchtbare oevers van de Nijl het grote Egyptische rijk. Een van de topstukken uit de collectie is het beeld van een schrijver uit 2400 voor Christus. Kennis van het geheimzinnige hiërogliefenschrift was erg belangrijk voor het centrale bestuur van het uitgestrekte land. In een apart 'schriftzaaltje' krijgt u uitleg over de ontwikkeling van de verschillende schriftsoorten.
Farao's en het Egyptische dodenrijk
De bekendste oude Egyptenaren zijn ongetwijfeld de farao's, zoals Achnaton en Toetanchamon. Zij waren de koningen van het rijk. Het grote beeld van koningin Hatsjepsoet is een van de pronkstukken van de afdeling. Samen met Nefertiti en Cleopatra was zij een van de weinige vrouwen die het tot farao bracht. Het hiernamaals was heel belangrijk voor de oude Egyptenaren. Om na de dood goed verder kunnen leven, lieten rijke Egyptenaren fraaie beelden, wandreliëfs en grafkapellen maken. De vele beelden van de talloze Egyptische goden getuigen van het geloof dat leven en dood door hogere machten worden bepaald.
Maya & Merit en Horemheb: Egyptische wereldtop
Het dubbelbeeld van de hoge ambtenaar Maya en zijn vrouw Merit is het pronkstuk van de afdeling. Maya was een soort minister van financiën onder de farao's Toetanchamon en Horemheb. U ziet hier ook de in Sakkara gevonden reliëfs van Horemheb. Ze gaan over zijn periode als hoge militair en behoren tot de absolute wereldtop.
Mummiemeisje Sensaos en de tempel uit Taffeh
Van het 'mummiemeisje' Sensaos is eind twintigste eeuw een reconstructie gemaakt met gebruik van geavanceerde scanapparatuur. Zij overleed tweeduizend jaar geleden, toen de macht van het oude Egypte afbrokkelde en de Grieken en Romeinen over het land kwamen heersen. Uit die tijd stamt ook het grootste topstuk van het museum: de tempel uit het dorp Taffeh. In de entreehal van het museum kunt u dit indrukwekkende monument van alle kanten bekijken.
Reserveer online een rondleiding
U kunt een rondleiding over de afdeling Egyptenaren (max. 25 personen) online regelen of bellen met 071 - 5163 163.
Reserveer online een groepsbezoek
U kunt een groepsbezoek voor de afdeling Egyptenaren (min. 10 personen, excl. Museumkaart) online regelen of bellen met 071 - 5163 163.
Binnenkort vinden jullie onze nieuwsbrief weer in de bus. Hierbij wil ik alvast de lezingen van de komende maanden aankondigen.
Opgelet, door allerlei praktische beslommeringen hebben we ditmaal niet onze gewone dagen (dinsdag in Leuven en donderdag in Gent) kunnen respecteren. Zo de oktoberlezing in Leuven uitzonderlijk op een donderdag, en vinden de lezing in Gent plaats op woensdag en dinsdag. Een van de lezingen in Gent begint ook een halfuurtje later. Wij hopen dat dit geen grote ongemakken veroorzaakt. Het was de enige oplossing om jullie deze (hopelijk boeiende) lezingen te kunnen aanbieden.
Oktober: Prof. Dr Eugène Warmenbol
Egyptomanie en de ontdekking van het Land van de Farao's.
Rond de nieuwe tentoonstelling in de Villa Empain
(Brussel, 20/9/2012 - 10/2/2013)
Leuven: donderdag 18 oktober 2012
Gent: dinsdag 30 oktober 2012 om 20:30
November: Dr Gertrud van Loon
Dayr Abu Hinnis een vroegchristelijke kloostergemeenschap in faraonische steengroeven
De steengroeven ten oosten van het dorp Dayr Abu Hinnis in Midden-Egypte zijn voornamelijk geëxploiteerd tijdens het Nieuwe Rijk (zie de lezing van Athena Van der Perre vorig jaar). In de vroegchristelijke periode zijn ze hergebruikt als woon- en werkruimten van een kloostergemeenschap. In een van de groeven werd een kerk ingericht, gewijd aan Johannes de Doper, en versierd met series unieke wandschilderingen.
Het kloosterwezen was (en is nog steeds) een belangrijk facet van Egyptisch Christendom. Veel kluizenaars en vroege gemeenschappen die een woonplaats zochten buiten de bewoonde wereld vonden die in natuurlijke grotten, graven en steengroeven. Dayr Abu Hinnis is hiervan een prachtig voorbeeld en een verkenning van deze site geeft een beeld van de manier waarop de bestaande situatie werd aangepast aan de wensen en behoeften van vroegchristelijke monniken.
Leuven: dinsdag 20 november 2012
Gent: woensdag 21 november 2012
December: Jan Koek
De goddelijke geboorte
Onderwerp van de lezing is het geboorteverhaal van Jezus in de Bijbel gezien in het licht van de mythe van de geboorte van de farao in het oude Egypte. Eerst wordt de mythe van de geboorte van de farao uiteengezet aan de hand van de reliëfs en de teksten in de tempel van Hatsjepsoet te Deir el-Bahri en de tempel van Amonhotep III te Luxor.
In eerste instantie lijkt het niet veel op het geboorteverhaal naar Lucas, maar bij een nadere beschouwing zijn er toch veel overeenkomsten. Vervolgens wordt gekeken naar de Egyptische koningsmythe in de Hellenistisch-Romeinse wereld, de tijd waarin Jezus is geboren. Uiteindelijk komt de conclusie of de mythe het geboorteverhaal van Jezus heeft beïnvloed.
Leuven: dinsdag 18 december 2012
Gent: woensdag 19 december 2012
De lezing in Gent vindt plaats in de auditoria economie, auditorium VIII, aan het Sint-Pietersplein (het auditorium is te bereiken via de Sint-Pietersnieuwstraat en dan het eerste straatje rechts, de Hoveniersberg); in Leuven traditiegetrouw in het Monseigneur Sencie Instituut (Erasmusplein 2, achter de centrale bibliotheek van de KULeuven). De lezingen starten telkens om 20 uur (behalve de oktoberlezing in Gent die om 20:30 van start gaat).
Gedurende de looptijd van Het Egypte van Hollywood is er twee keer per maand op zondagmiddag een film te zien waarin het oude Egypte de hoofdrol speelt.
Alle films beginnen om 13.30 uur in de filmzaal (tweede verdieping)
In de kinder-expo ´Het Egypte van Hollywood KIDS´ ga je in vijf nagebouwde filmstudios filmfragmenten bekijken. Dat doe je door op een piramide te klimmen, op een farao-troon te gaan zitten, of in een bootje op de Nijl te varen. De kinder-expo is te bezoeken van 13 oktober 2012 t/m zomer 2013.
Verkleed je als farao, beklim een piramide en bekijk je favoriete films over het oude Egypte. Bestudeer de drieduizend jaar oude voorwerpen en zoek uit wat in Asterix en Cleopatra, De Prins van Egypte, en de Egyptische avonturen van Donald Duck en Piet Piraat echt Egyptisch is, en wat verzonnen is door de filmmakers.
De leukste films over het oude Egypte
In Het Egypte van Hollywood KIDS zijn vijf filmsets nagebouwd. Daarin je kunt zien hoe Donald Duck en zijn neefjes op zoek gaan naar piramides. Of hoe Piet Piraat en Scooby Doo oog in oog staan met levende mummies. Ook Asterix en Obelix zijn van de partij: ze varen in een Egyptisch schip over de rivier de Nijl. Door zijn toverkracht laat de kleine mummie-farao Tutenstein de beeldjes van zijn bedienden tot leven komen. Mega Mindy tenslotte, droomt ervan om Cleopatra te zijn.
Farao's, mummies en piramides
Om er achter te komen welke dingen uit deze films écht waar en echt oud-Egyptisch zijn, is er van alles te doen en te beleven. Je kunt je in de tentoonstelling verkleden als farao en de steenblokken van een piramide beklimmen. Door vragen te beantwoorden en drieduizend jaar oude voorwerpen te bekijken, ontdek je waarom de Egyptenaren overleden mensen mummificeerden. Dat is ook de manier om erachter te komen of Egyptische priesters echt konden toveren en hoe je een farao kunt herkennen. Bovendien ontdek je wat filmmakers soms zelf bedenken om hun films extra mooi en spannend te maken.
Elke maand een prijswinnaar
Iedereen die de juiste antwoorden op de vragen uit de tentoonstelling inlevert bij de museumshop, maakt kans op een leuke prijs! Aan het eind van elke maand wordt er een prijswinnaar uitgekozen.
Extra activiteiten
Bij Het Egypte van Hollywood KIDS worden allerlei kinderactiviteiten georganiseerd. Er zijn filmmiddagen, kindercolleges over films en een proefles van de MuseumJeugdUniversiteit. Klik hier voor nog meer info
Egyptische minister pobeert reissector gerust te stellen i
Egyptische minister pobeert reissector gerust te stellen
Het succes van de Moslim
Broederschap, bij de presidentsverkiezingen dit jaar in Egypte, zal niet van
invloed zijn op het beleid ten aanzien van strandtoerisme, dat blijft
ongewijzigd, zo heeft Hisham Zaazou, de minister van Toerisme namens de
Islamitisch geleide regering laten weten.
Zaazou deed deze uitspraak om de groeiende onrust over de ontwikkelingen op
het gebied van het toerisme in het land binnen de perken te houden en in te
dammen. Omdat het toerisme in Egypte goed is voor een aanzienlijk deel
van de economie van het land, heeft de minister gezegd dat de huidige regering
er alles aan zal doen om de gevestigde resorts aan de Rode Zee, zoals Sharm
el-Sheikh te beschermen.
"Het beleid zal niet worden gewijzigd. Niets zal het strandtoerisme naar ons
land beïnvloeden. We zijn zelfs bezig uit te breiden, waardoor de capaciteit en
de dienstverlening voor reizigers die naar onze stranden komen er op vooruit zal
gaan," zo vertelde hij tegenover het persbureau Reuters.
Zeventig procent
Zaazou, die vorige maand minister voor toerisme werd in het land, zei: "de
huidige regering en de huidige president steunen het toerisme in het algemeen.
Iedereen is zich ervan bewust dat zeventig procent van alle vakantiegangers die
naar Egypte komen uit strandtoeristen bestaat. Wij willen dat graag zo houden."
"Als er wordt geïnvesteerd in speciale soorten strandtoerisme voor, laten we
zeggen, Arabische investeerders of islamitische investeerders, dan zien we dat
als aanvulling óp, maar niet ter vervanging van het huidige strandtoerisme,"
aldus Zaazou.
15 miljoen bezoekers in 2013
Hij zei verder dat Egypte hoopt in 2013 zo'n 15 miljoen bezoekers te mogen
verwelkomen, dat zou ongeveer overeenkomen met het aantal toeristen dat het land
in 2010 bezocht.
Voor dit jaar gaat men uit van ongeveer 12 miljoen toeristen, dit
vooruitzicht zou wel eens negatief kunnen worden beïnvloed door de recente
gewelddadige straatprotesten naar aanleiding van de film die als bijzonder
beledigend voor de profeet Mohammed wordt gezien.
Een leuk verhaaltje en informatie over de mestkever.
Bedachtzaam scharrelt de mestkever door het gras. Hij is op zoek naar een keutel. Onderweg trekken allerlei luchtjes zijn aandacht. De poep van de meeuw is niet te gebruiken. Het toilet van de camping ruikt 'interessant', maar daar kom je als mestkever niet zo gauw binnen. Gelukkig loopt er verderop een paard in de wei. Even zorgen de scherpe luchtjes van de plassende hond nog voor verwarring. Maar de heerlijk ruikende verse paardenvijgen zetten de mestkever toch op het goede spoor.
Tot over je oren in de poep
Zodra een mestkever poep heeft gevonden, graaft hij er een lange gang onder. De mest wordt stukje bij beetje naar beneden gebracht en opgeslagen in zijgangen. Smakelijk eten! In de voortplantingstijd vormen mestkevers paartjes. Samen maken ze een mestbal. Daar legt het wijfje een eitje in. Een volkomen veilige wieg. Zo veilig, dat mestkevers dan ook maar twee tot vier eitjes leggen.
In Egypte leeft de 'pillendraaier'. Deze mestkever kneedt poep tot een ronde bal. Daarna rolt hij de bal met z'n achterpoten weg. In de tijd van de farao's was de mestkever een heilig dier.
Ik vond dit verhaaltje nog ergens in de oude stoffige kasten van vroeger, en het leek me wel een leuk idee om het met jullie te delen. Daarom bij deze het verhaal over de mestkever en zijn heerlijke maaltijd: poep!
Wie aan Egypte denkt, denkt ongetwijfeld aan farao's en hun mysterieuze graven in de piramides. Een van de bekendste legendes is ongetwijfeld die van Toetanchamon en zijn vloek. Laten we dit van wat dichterbij bekijken en ons verdiepen in de wonderbaarlijke wereld van het oude Egypte en zijn geheimen.
Wat is een farao?
Een farao is een titel die de Egyptenaren vele jaren geleden hebben gebruikt voor, wat we in deze tijd kennen, hun koningen. Het woord 'farao' wordt ook gebruikt in de Bijbel en in de Koran. De farao droeg een dubbele kroon: de rode kroon als symbool voor het noorden van Egypte en de witte kroon als symbool van het zuiden van Egypte.
De koning droeg ook een stierenstaart, dit deed hij om aan te tonen dat een farao dezelfde kracht en status bezat als de Hemelstier. Een farao droeg veel verschillende kleren voor ceremonies.
De farao en zijn macht
De allereerste farao's werden aanzien als de vertegenwoordigers van de goden en bezaten daardoor ook alle macht. Eerst was er de prins die een zware opleiding diende te volgen alvorens hij de troon kon en mocht bestijgen. Hij moest leren lezen en schijven en werd getraind in oorlogvoering, sport, jacht en godsdienst.
Vanaf zijn troonsbestijging werd hij dan koning, farao, en vormde hij de schakel tussen het volk en de goden. Hij moest ervoor zorgen dat er vrede heerste. Ook diende hij erover te waken dat het land in welvaart verkeerde en dat er zorg gedragen werd voor het 'eeuwige leven'.
Een farao kreeg vele taken toegewezen:
hij was opperbevelhebber van het leger
hij was het hoofd van de administratie
ook stond hij aan het hoofd van de financiële zaken
hij diende zorg te dragen voor de mensen die hulp nodig hadden
alle mensen moest hij gelijk behandelen
hij stond in voor gerechtigheid en was dus de opperrechter
hij was hogepriester van iedere tempel
De farao was alleenheerser, in theorie, want in de praktijk lag de grootste macht echter bij de priesters.
De dood van een farao
Tijdens zijn regering moest de farao zorgen voor zijn eigen graf. Omstreeks 2500 voor Christus werden er piramides gebouwd om de koningen te begraven.
Bij de dood van een farao werden andere mensen daarom ook gedood om hem in zijn graf te begeleiden tijdens zijn reis naar het 'eeuwige leven'.
Ook de piramiden werden geacht hiervoor te zorgen. Later zou ook de zon een grote rol gaan spelen samen met de zonnegod, Ra. Op de muurtekeningen werd hij even groot afgebeeld als de goden met als betekenis dat hij gelijk stond aan een god.
Toetanchamon
Toetanchamon was een farao uit het Oude Egypte. Zijn naam was oorspronkelijk 'Toetanchaton', verwijzend naar de Egyptische God Aton, maar later werd om politieke en godsdienstige redenen zijn naam veranderd in Toetanchamon. Hij was een zoon van Achnaton en zijn zuster en helemaal geen opvallend figuur.
Toetanchamon groeide op in de stad Amarna en was gehuwd met zijn halfzuster Anchesenamon en hij was de opvolger van Achnaton. Hij was amper negen jaar oud toen hij farao werd en heeft maar tien jaar kunnen regeren, aangezien hij op zeer jonge leeftijd stierf. De jonge koning was nog maar amper 19 jaar oud.
Onder de regering van Toetanchamon keerde Egypte terug naar het vereren van alle oude goden, vooral die van de oppergod Amon. Toen Toetanchamon stierf, werd hij opgevolgd door de veel oudere hogepriester Ay, een aangetrouwd lid van de koninklijke familie maar zijn regering duurde slechts vier jaar.
De graftombe van Toetanchamon
De beroemdheid van de jonge farao, Toetanchamon, is vooral te danken aan de Engelse geleerde Howard Carter. Hij ontdekte de graftombe in 1922 en het graf bleek nog ongeschonden te zijn. Het kleine graf, zeldzaam voor een farao, bevatte een kostbare schat met meer dan 3500 kunstvoorwerpen. Er bevonden zich beelden van dieren van glas en van goud, kisten, vazen, juwelen, een gouden troon en het gouden dodenmasker van Toetanchamon.
De vloek
Toen Howard Carter het graf van de farao betrad, stak er een zeer plaatselijke zandstorm op die boven de ingang van het graf rondwervelde en kort daarna vloog er een havik over het graf. Bijgelovigen noemden dit de geest van Toetanchamon, die zou waarschuwen voor een vloek voor het schenden van het graf.
Enkele maanden na de opgraving werd lord Carnarvon, die de expeditie van de opgraving van de farao financierde, in zijn linkerwang gestoken door een mug. De wonde infecteerde en diezelfde nacht overleed hij in zijn hotelkamer.
Op dat moment vielen de lichten in de stad Caïro uit en zijn geliefde hond Susie overleed op hetzelfde moment in zijn landhuis in Hampshire.
Op de linkerwang van de Farao ontdekten de onderzoekers vreemd genoeg een zwart bultje, precies op dezelfde plek waar lord Carnarvon door de mug was gestoken. In korte tijd overleden nog een zestiental mensen die in verband met de opgraving van Toetanchamon konden gebracht worden.
Allen stierven een vroege of onnatuurlijke dood en een van de slachtoffers was Mohammed Ibrahim. Hij was de directeur van de Oudheidkundige Dienst en had ook onrechtstreeks te maken met de opgraving van de jonge farao. De Egyptische regering wilde de schatten van Toetanchamon uitlenen aan Frankrijk maar Ibrahim droomde hierover dat hem dat het leven zou kunnen kosten.
Hij wilde niet dat de schatten het land zouden verlaten maar kon de autoriteiten tijdens de beslissende vergadering niet overtuigen. Bij het verlaten van het gebouw werd Ibrahim aangereden en overleed twee dagen later aan zijn verwondingen.
Howard Carter, de ontdekker van het graf, stierf vreemd genoeg pas in 1939 op 64-jarige leeftijd aan een natuurlijke dood.
De lijkschouwing
Bij de lijkschouwing op het skelet van Toetanchamon, heeft men kunnen vaststellen dat hij 1,68 m groot was en dat hij wel degelijk amper 19 jaar oud was toen hij om het leven kwam. Uit het onderzoek is gebleken dat Toetanchamon gestorven is aan de gevolgen van een ontsteking in zijn knie, in combinatie met malaria.
De ontsteking in zijn knie zou veroorzaakt zijn door een val van een strijdwagen, waarschijnlijk gedurende een jachtpartij. Dat was namelijk een geliefde bezigheid van de jonge koning.
Naar de uitdrukkelijke wens van Howard Carter, heeft men de mummie na het grondige onderzoek weer teruggelegd in de sarcofaag van zijn eigen graf.