Inhoud blog
  • 08 dag 8 Renesse - Knokke/Brugge woensdag 28/04/2010
  • 07 dag 7 Hoek van Holland - Renesse dinsdag 27/04/2010
  • 06 dag 6 Aalsmeer - Hoek van Holland maandag 26/04/2010
  • 05 dag 5 Uitdam- Aalsmeer zondag 25/04/2010
  • 04 dag 4 Callantsoog - Uitdam zaterdag 24/04/2010
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Noordzeeijsselmeerfietstocht2010
    Met de bende van Bob 2010 fietsen langs de Noordzee naar IJsselmeer
    09-11-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.07 dag 7 Hoek van Holland - Renesse dinsdag 27/04/2010

    07  dag 7  Hoek van Holland  - Renesse  dinsdag 27/04/2010

     

     

    Iets later als gewoonlijk staan we op. We moeten niet zover en doen alles langzaam. De zon geeft al wat meer warmte wanneer we om 10h00 deze mooie en ruime camping verlaten richting Hoek van Holland. Na het dorp blijven we op een dijk langs de Nieuwe Waterweg rijden.

     

     

     

     

    Vlug komen we aan de Maeslantkering.

    Een enorm kunstwerk dat al meerdere malen mijn aandacht trok. We zijn er zo dicht bij, dat ik mijn vrienden op sleeptouw kan nemen om alles eens nader te bekijken. De toegang tot de expo is gratis en we krijgen samen met een groep bezoekers een heel duidelijke en gevatte uitleg.

     

     

    De kering bestaat uit twee grote waterkerende deuren die zich bij normaal weer in de parkeerdokken langs de beide oevers bevinden. Als voor Rotterdam een waterstand van 3.00 meter boven NAP wordt verwacht, dan moet de waterkering sluiten. Alles werkt automatisch met een computerbesturing.

    Bij stormvloed worden de dokken vol water gelaten, waardoor de holle deuren gaan drijven en ze de Nieuwe Waterweg kunnen worden opgedraaid. Als de deuren elkaar zijn genaderd, lopen de holle ruimten in de deuren vol water en zinken ze tot op de bodem. Zo sluiten ze een opening van 360 meter af. Zodra het hoogwater voorbij is, worden de deuren leeggepompt. De constructie gaat weer drijven. Als zeker is dat het volgende hoogwater niet opnieuw erg hoog wordt, kunnen beide deuren terug in hun dok.

     

    Bij een sluiting is de Nieuwe Waterweg afgesloten voor de scheepvaart. De stormvloedkering zal alleen worden gesloten bij extreem slecht weer, naar verwachting eenmaal per tien jaar. Er wordt verwacht dat vanwege de stijging van de zeespiegel de stormvloedkering vaker dicht zal moeten.

     

    Na dit uitgebreid bezoek staan we vol bewondering voor het ingenieus vernuft van onze Noorderburen. Als bouwkundige geraak ik maar niet uitgepraat, mijn vrienden zijn even verbaasd. De stormvloedkering blijft gespreksonderwerp tot we….. Bij het veer in Maassluis moeten overzetten naar Rozenburg.

     

     

    De LF1 volgt een grote weg over een drietal bruggen. Op de eerste brug over het Calandkanaal zien we de lange rij bollende betonpanelen op de kanaaloever. Ze vormen een enorm windscherm om te voorkomen dat de schepen uit koers geblazen worden. Na het Brielse Meer en de Voorne putten komen we in het liefelijke stadje Brielle. Hier kennen we de weg. Het is hoog tijd voor een drankje op een zonnig terras aan het water.

     

     

    Na het terrasje rijden we in sneltempo van het eiland Voorne over de Haringvlietdam naar Stellendam. We zijn nu op het kleine eiland Goeree, hoog tijd om onze magen te vullen. Bij de visafslag vinden we net zoals gisteren een viscafé. De patroon zal voor ons eens lekkere echte kabeljauw kibbeling klaar maken…..Volgens een deskundige uitleg verkopen kiosken de meeste kibbeling; nep kabeljauw. We moeten hem gelijk geven, alles smaakt hier inderdaad veel beter dan gewoonlijk.

     

     

    Na Stellendam komen we enkele kilometer verder in Goederede. Ons vertrouwd terras is leeg, het is sluitingsdag. Iets verder kunnen we toch genieten van enkele Grimbergens.

     

     

    We vernemen, via een vergeten krant een tweetal nieuwsfeiten welke ons kompleet in de war brengen. De Belgische regering is gevallen. En…..de bisschop van Brugge bekent pedofilie.

    We zijn eens benieuwd welke theorie de kerk nu zal uitzoeken om zich uit deze situatie te redden. Zullen ze hiervoor een bijbelse uitleg vinden  of hun bovennatuurlijke macht gebruiken! Wedden dat ze ook hier, zoals steeds, uitgeraken…… We blijven hierover doordrammen tot we zonder het echt te beseffen plots op de camping “De Wijde Blick” in Renesse aankomen.

     

     

    We kunnen ons installeren in dezelfde hut als enkele dagen geleden. Het is nog maar 17 h 15. We spreken af om Renesse eens beter te verkennen na onze was- en plasbeurt.

    Renesse ligt op Schouwen-Duiveland en is bekend om zijn schone brede stranden. Er zijn ook imposante duinen en bosrijke fiets en wandel paden.

    We fietsen rustig door het duinengebied naar zee en terug…..We zijn vlug rond en willen een terrasje doen. Bij het marktplein vleien we ons onder de reusachtige paraplu’s op een verwarmd terras. Zoals we voor enkele dagen beloofd hebben blijven we hier ook souperen….. Het is ons laatste avondmaal en we genieten van een extra slaapmusje…..we fietsen terug naar de camping. Moe maar voldaan zitten we vrij vroeg in onze slaapzak. Niet snurken aub!

     

     

    Start :         Hoek van Holland 10h00

    Aankomst: Renesse 17h15

    Afstand :    78km

    Weer:         Zonnig matige  wind   +/- 18°C

    Verblijf     Trekkershut op Camping “De Wijde Blick”

    Lagezoom  23    4325CK  Renesse Tel: 0111-468888

    wijdeblick@ardoer.com

    www.ardoer.com/wijdeblick

     

    09-11-2010 om 10:38 geschreven door Via de la Plata


    11-11-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.08 dag 8 Renesse - Knokke/Brugge woensdag 28/04/2010

    08  dag 8  Renesse – Knokke/Brugge  woensdag 28/04/2010

     

    Zoals elke keer was er ook deze nacht een hels snurkconcert. Blijkbaar is het, nacht na nacht, erger aan ’t worden, dat beloofd voor de 15 daagse Andalusiëtocht!

     8 h 30, fietsen bepakken en wachten op het ontbijt. De campinguitbater brengt ons de ontbijtkorf. We maken onze hut goed warm en laten het ons smaken. Een uurtje later verlaten we de camping richting Burg-Haamstede.

     

     

    Het is nog grijs en fris, het is doorduwen om op te warmen.

    We nemen de kortste weg recht naar de stormvloedkering en laten het zeebos rechts liggen. Nu is het wiel in wiel en elk om beurt kop trekken over de 11km lange stormvloedkering. Als fietsers moeten we op de werkstrook naast de drukke autobaan. Zoals altijd is men hier en daar schilder- en onderhoudswerken aan het uitvoeren. Het is een gevaarlijke situatie met al dat werfverkeer……

     

     

    Wanneer we op Noord-Beveland komen blijven we uit de wind naast de dijk de grote baan volgen tot aan het Veersegat. Na de dam is het zoekwerk, wegeniswerken doen ons de LF1 verlaten richting Vrouwenpolder en verder naar Gapinge dwars door Walcheren naar Middelburg.

     

     

    In Middelburg zijn we 50 km ver, zonder ook maar één keer te stoppen. Flink gereden menen we. Hoog tijd om onze dorst te lessen. Ondertussen is de zon van de partij en kunnen we ons op een vertrouwd terras neervlijen. De kelner kent ons en weet dat we een Leffe van ’t vat willen. We nemen de tijd en eten ook een kleinigheid.

     

    Gespreksonderwerp, hoe kan het ook anders, is onze volgende grote tocht in Andalusië. Binnen 14 dagen is het zover, die stofwolk zal wel weggewaaid zijn zeker? Hugo verzekert ons dat zijn schoonzoon ook nu bereid is ons vanuit Brugge, met de bestelwagen naar Zaventem te brengen.

     

    Antoine denkt dat hij wel iemand vindt om hem vanuit Beveren tijdig op de vlieghaven af te leveren. We spreken af elkaar om +/- 4 h te ontmoeten aan de Jetair balie.

     

     

    Blijgezind vertrekken we richting Vlissingen. We zijn net op tijd om de overzetboot te halen. Vanaf Breskens volgen we de LF1 op het duinenpad met zicht op zee, of is het nog steeds de Schelde. Bij de vuurtoren van Nieuwesluis moeten we op de brede zeedijkhelling fietsen. Raar maar waar er staan heel veel campers met leeftijdsgenoten. We worden luidruchtig aangemoedigd door de minder jonge zonaanbidders. Iets verder, juist vóór de Zwarte Polder, zijn er dijkverhogingwerken bezig en moeten we noodgedwongen op het fietspad naast de dijk.

     

     

    Via Cadzanddorp willen we naar Retranchement waar we op het zonneterras bij de kiosk onze laatste Leffe snoepen.

    We nemen afscheid van elkaar, Hugo en Antoine buigen af naar Knokke, Pol en Bob via Sint-Anna ter Muiden naar Brugge.

    We mogen echt boffen, één week in Holland rondrijden zonder één druppel regen, ja het geluk was met ons. Onze tocht was fris maar droog en heel zonnig.

     

    Deze Noordzee & IJsselmeerroute is een aanrader voor wie een actieve vakantie per fiets wenst. Het is bewegen en genieten van de vrije natuur en goed bewaarde historische dorpen en steden……meer moet dat niet zijn.

    Bedankt Hugo, Antoine en Pol ’t was heerlijk en onvergetelijk.

     

    Start :         Renesse 9h30

    Afstand :    96km

    Weer:        ’s morgens grijs later zonnig matige  wind   +/- 16°C

    Totaal:      747km

     

     

    11-11-2010 om 11:56 geschreven door Via de la Plata




    Archief per week
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!