• 08 dag 8 Renesse - Knokke/Brugge woensdag 28/04/2010
  • 07 dag 7 Hoek van Holland - Renesse dinsdag 27/04/2010
  • 06 dag 6 Aalsmeer - Hoek van Holland maandag 26/04/2010
  • 05 dag 5 Uitdam- Aalsmeer zondag 25/04/2010
  • 04 dag 4 Callantsoog - Uitdam zaterdag 24/04/2010

Noordzeeijsselmeerfietstocht2010
    Met de bende van Bob 2010 fietsen langs de Noordzee naar IJsselmeer
    19-10-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.02 dag 2 Renesse- Wassenaar donderdag 22/04/2010

02  dag 2  Renesse- Wassenaar donderdag 22/04/2010xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

Om 7H30 springen we bijna gelijktijdig uit bed.

De zon priemt al tussen de gordijnen door.

Er is heel wat geplaag over het snurkconcert van afgelopen nacht.

Iedereen beticht iedereen………en dat zal ook wel zo geweest zijn zeker!

Ik kan er niet over meepraten, mijn nieuwe oordopjes hebben mij absolute stilte bezorgd……

In sneltempo zijn we klaar met ons ochtendritueel. Net op tijd, want tegen 8h15 hebben we ons ontbijt besteld. En ja prefect op tijd is de campinguitbaatster er met de ontbijtkorf. We laten het ons smaken. Om 9h00stipt verlaten we de camping richting Renesse dorp.

Eenmaal voorbij het dorp moeten we rechts afslaan.

We zien aan onze linkerkant honderden vakantiewoningen, soms niet meer dan een caravan groot. Na een 5 tal kilometer komen we aan de Brouwersdam.

Deze dam is de verbinding tussen de eilanden Schouwen en Goeree. Hij is ongeveer 7km lang. Ik herinner mij nog zeer goed, bij een studiebezoek in mijn studentenjaren, dat men deze afsluitingsdam bouwde met een kabelbaan en heel grote caissons. We zien de zee links en rechts het Grevelingenmeer.

Na Port Zélande komen we aan “Punt van Goeree” en moeten naar de vuurtoren van Ouddorp langs een nieuwe betonbaan tussen de hoge heggen richting zee.

Na wat kronkelen rijden we tussen de oude zendtorens van “Radio Scheveningen” en komen in het mooie dorpje Goederede. Er is slechts een straat om dwars door het prachtige dorp te rijden. Er staan goed verzorgde, typische Hollandse huisjes. We stoppen, draaien en rijden er nogmaals doorheen. Zo mooi vinden we het!

We kunnen boffen, het is marktdag op het kleine dorpsplein.

Het is niet de eerste keer dat we hier ons aperitief nemen op een terras aan het water. Grote verwondering bij de andere gasten wanneer we elk een Grimbergen bestellen…….Een van de standhouders denkt zelfs dat we vandaag niet meer verder zullen rijden. We trachten hem wijs te maken dat, hoe meer zwaar bier je drinkt, hoe langer en hoe vlugger je kunt fietsen……zou hij het geloven? We genieten van de gezellige drukte maar moeten helaas verder.

Bij Stellendam, zijn we 30 km ver en moeten over de Haringvlietdam. We zijn op het laatste eiland voor we aan de Maasvlakte komen.

We rijden dwars over het eiland Voorne naar het vestigingsstadje Brielle.

Rechtover Hotel de Zalm willen we in een bruin café middagmalen. We moeten ons tevreden stellen met een Uitsmijter.

Met een, zij het wat frisse lente zon, fietsen we langs het water voorbij camping “De Meeuw”. Vervolgens door een groene waterrijke vlakte tot aan het Brielse Meer. Het industriegebied van de Europoort begint zich af te tekenen. Er volgen kort na elkaar drie bruggen over druk bevaren kanalen. In Rozenburg moeten we het veer nemen over de Nieuwe Waterweg naar Maassluis.

Vanaf Maassluis volgen we het kilometers lange fietspad langs het zeekanaal tot

Hoek van Holland. Na een klein stukje Staelduinse bos rijden we tussen serres tot ’s- Gravenzande. In Monster kunnen we gelukkig opnieuw op de dijk en koersen we weer door duinen. We vorderen goed en zonder dat we het beseffen zijn we net vóór Den Haag in Kijkduin. Hoog tijd voor een namiddag stoppauze.

We drinken enkele Grimbergen’s. Antoine is blij met zijn vertrouwde Duvel’s.

De zon geeft warmte en uit de wind is het heerlijk……nog 15km en we zijn er!

Den Haag door gaat wonderwel. We missen geen enkel plaatje en fietsen voorbij de beroemde gevangenis van Den Haag-Scheveningen, richting duinen.

Wanneer we aan de watertoren van het waterwinningsstation komen weten we dat we nu de nummertjes moeten volgen tot aan de camping.

Langs een mooi duinfietspad en na enkele keren vragen staan we plots bij camping Duinhorst. De ontvangst is heel uitbundig, we krijgen onmiddellijk een hut aangewezen. Zouden we hier kunnen souperen op het domein?

De bediende verwijst ons naar de chalet bij de tennisvelden. Met wat geluk maakt de uitbater wel iets klaar, meent hij!

Vóór we onze trekkershut opzoeken, gaan wij langs het campingrestaurant. We vinden de uitbater die onmiddellijk akkoord gaat om voor ons deze avond een souper klaar te maken……wat een geluk!

We hebben grote honger en dorst. We nemen vliegensvlug een lekkere warme douche en haasten ons naar het chalet. De baas heeft woord gehouden we krijgen een koud voorgerecht, een hoofdgerecht met asperges en nog een dessert. Dit alles overvloedig overgoten met enkele frisse Grimbergens. We kunnen de man zelfs overhalen om morgenvroeg een ontbijt klaar te maken. Met een flink dik buikje zal er vermoedelijk nog meer gesnurkt worden dan de vorige nacht!

Start :         Renesse 9h00

Aankomst: Wassenaar 18h00

Afstand :    101km

Weer:         Zonnig, matige  wind +/- 17°C

Verblijf: Trekkershut op Camping “Duinhorst”