Paashaas huppelt sneller dan oude klokken van Rome
02/04/1999
Sinds wanneer is er in ons land sprake van de klokken van Rome die de paaseieren voor de kinderen meebrengen? Zo vraagt mevrouw L. Saeys uit Deurne zich af. Hoe komt men bij die klokken? In vele landen spreekt men toch over de paashaas...
"Met Pasen mogen de kinderen eieren gaan rapen", zo lezen we in het boek 'Eigen Aard: grepen uit de Vlaamse folklore'. "De eieren worden gebracht door de klokken van Rome. De klokken vertrekken op Witte Donderdag en keren terug op zaterdag onder het Gloria der Mis. Dan gaan de kinderen op zoek naar de gekleurde eieren die verdoken liggen tussen de groenblijvende heesters of in het opschietende snijkoren." "Hier en daar heet het dat één van de oudste mannen van de parochie met de klokken meemag naar Rome, om daar van de paus de vracht paaseieren in ontvangst te nemen en ze uit te strooien over het dorp, vooraleer de klokken weer voor een jaar hun torenwoonst betrekken." "De eieren die de klokken van Rome meebrengen, dragen soms de naam van de kinderen voor wie ze bestemd zijn. Als een kind zelf een ei vindt met zijn naam, dan gelooft men dat zulks geluk bijbrengt."
Vruchtbaar
Waarom klokken en geen paashaas? Volgens professor Top, volkskundige aan de K.U.Leuven, is de paashaas een protestants symbool. "De paashaas komt uit Duitsland en is ontstaan in de tijd van de Reformatie", zegt hij. "Omdat de katholieken hun klokken hadden, wilden de protestanten een ander symbool voor de paastijd." De paashaas is een geciviliseerde versie van de gewone haas: niet het symbool van wellust zoals in de klassieke oudheid, maar wel van gulheid. Uit Duitse legendes van de 17de eeuw is het de paashaas die de eieren verstopt. Mogelijk werd dat verband gelegd omdat vogels vaak eieren achterlieten in verlaten hazenleggers. Anderzijds was de haas het symbool van Asjtarte, de Kanaänitische godin van de vruchtbaarheid. Een haas is een vruchtbaarder en waakzamer dier dan het konijn. Dat verklaart waarom niet het paaskonijn maar wél de paashaas eitjes brengt.
Vlaamse boeren
Toch zijn de klokken, volgens professor Top, zeker tot aan de Tweede Wereldoorlog, hét paassymbool van de katholieken gebleven. "Ze zijn het eeuwenoude teken van de opstanding", legt hij uit. "Ze verlaten het land op Witte Donderdag en gaan naar Rome, het Mekka van de katholieken. Ze brengen eieren mee als teken van nieuw leven en van de natuur." Eieren worden al sinds de vierde eeuw van onze jaartelling in de kerk gewijd omwille van hun genezende kracht. Terwijl al het andere voedsel in de lente schaars was, waren er eieren in overvloed. Vooral na 40 dagen water en brood in de vastentijd, was het eten van eieren een echt feest. Vlaamse boeren begroeven vaak eieren in hun velden opdat ze kracht op de bodem zouden overbrengen. Mogelijk is het daarom dat kinderen nu nog altijd op eierzoektocht gaan in de tuin. Maar de klokken worden bedreigd in hun bestaan. "Door de groeiende invloed van het oosten, wordt de paashaas ook bij ons steeds populairder", besluit professor Top.
Het lopen door straten Gewoon zonder doel Het stilletjes praten Alleen in 't gewoel Het kijken naar mensen Dat maakt me blij
Dat heet dan gelukkig zijn Een deur die plots opengaat Dat heet dan gelukkig zijn Waardoor je weer hopen gaat Dat maakt je blij, maakt je blij, maakt je blij
Dat heet dan gelukkig zijn 't Gevoel niet alleen te zijn Dat heet dan gelukkig zijn Om dan met z'n twee te zijn
Het onbezorgd dromen Gewoon over jou En dat je zal komen 't Liefste heel gauw Je weer te ontmoeten Dat maakt me blij
Dat heet dan gelukkig zijn Een deur die plots opengaat Dat heet dan gelukkig zijn Waardoor je weer hopen gaat Dat maakt je blij, maakt je blij, maakt je blij
Dat heet dan gelukkig zijn 't Gevoel niet alleen te zijn Dat heet dan gelukkig zijn Om dan met z'n twee te zijn
Dat heet dan gelukkig zijn Een deur die plots opengaat Dat heet dan gelukkig zijn Waardoor je weer hopen gaat Dat maakt je blij, maakt je blij, maakt je blij
Altijd als je denkt het gaat niet meer Komt van ergens toch dat lichtje weer En dat lichtje geeft je kracht Op momenten dat je je het niet verwacht En die kracht wil ik je geven Zodat je weer positief staat in het leven....
Niet overal hebben de weergoden meegewerkt om de Maansverduistering in de nacht van zaterdag op zondag goed te kunnen waarnemen, zo verluidde bij Volkssterrenwachten.
Toch was er een stormloop bij Volkssterrenwacht Mira in bijvoorbeeld Grimbergen. Vanaf 22.30 uur nam onze Aarde een hap uit de Maan, omdat die in onze kernschaduw terecht begon te komen. Tussen 23.44 en 00.58 uur was de verduistering van onze natuurlijke satelliet totaal, waarna het omgekeerde proces zich begon te voltrekken.
"Op één na de helderste Maansverduistering die ik zag", juichte Philippe Mollet van de Volkssterrenwacht Mira die een overrompeling kende. Weliswaar niet de grootste volkstoeloop in het bestaan van de veertig jaar oude Volkssterrenwacht, zeiden verantwoordelijken.
Tijdens de totaliteit had de Maan een vuil oranje kleur. Mollet kon ondanks zijn enthousiasme en ervaring nog geen schatting uitbrengen in verband met de vijfpunten Danjonschaal omtrent de helderheid van de Maan bij een verduistering.
Antwerpen Uit Antwerpen kwamen berichten dat bewolking de waarneming van de totaliteit verstoorde.
Nog in Grimbergen bleven de spots op de bekende abdij, zowat naast Mira, branden ondanks de Nacht van de Duisternis, de Nationale Sterrenkijkdag en de Maansverduistering. Naar aanleiding van het drieledige fenomeen heeft Vlaams wetenschapsminister Fientje Moerman bekendgemaakt een zesde Volkssterrenwacht te erkennen, het Astrolab Iris in Ieper.
Trompet narcis knikt zachtjes ja, kijk! ik zie het goed het lijkt wel of het bloempje iets prettigs zeggen moet ik luister heel aandachtig en 'k heb het goed gehoord :
wanneer wij zo mooi bloeien, staat de zomer voor de poort !