Zelfrijdende auto's een uitkomst voor senioren of niet?
Inhoud blog
  • Wat als iedereen opeens elektrisch zou rijden?
  • Alles over de DOT code
  • Energielabel auto’s
  • Een volledige gids over microplastic, fijnstof en autobanden
  • Elektrische auto's: zijn deze geschikt om mee op reis te gaan?
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Alles over de ontwikkelingen van de zelfrijdende auto.
    28-05-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Elektrische auto's: zijn deze geschikt om mee op reis te gaan?

    Een elektrische auto lijkt de perfecte auto om mee op reis te gaan. De gemiddelde elektrische auto heeft tegenwoordig een aardig bereik, wat tussen de 200 en 400 km ligt, afhankelijk van het model en type auto. Daar kun je dus behoorlijk wat kilometers mee rijden voordat je weer op zoek moet naar een laadpaal.

    Ojee, de laadpaal stress slaat toe

    Maar juist die laadpaal is voor velen een beperkende factor bij het op reis gaan met de elektrische auto. Vaak weet je in je eigen regio wel waar je je auto kunt opladen, maar in het buitenland is dat toch een ander verhaal. Het is daarom belangrijk om vooraf je reis goed te plannen, van laadpaal naar laadpaal. Je kunt dit doen met speciale apps op je telefoon en met navigatiesystemen waarin laadpunten vermeld worden. Zo voorkom je dat je onderweg met een lege accu komt te staan.

    In de file….bij de laadpaal

    Vakantieland Frankrijk heeft op dit moment zo’n 29.000 laadpalen (bornes de recharge). Een groot deel van deze laadpunten bevindt zich rond Parijs en in de grote steden. De laadpalen langs de snelweg zijn populair bij toeristen op doorreis en dat veroorzaakt regelmatig files bij de laadpalen. Het mooiste is het natuurlijk als je onderweg ergens overnacht, waarbij je ’s nachts je auto in de buurt van je hotel kunt opladen.

    Is mijn laadpas ook geldig in het buitenland?

    Dat opladen in het buitenland gaat overigens niet altijd zonder slag of stoot. Het kan handig zijn om niet alleen je eigen laadpas mee te nemen, maar ook laadpassen van andere aanbieders op zak te hebben. In Frankrijk kun je bijvoorbeeld terecht met een Sodetrel pas die je op hun website kunt aanvragen. In het Verenigd Koninkrijk heb je een pas van Ecotricity nodig met een creditcard en een speciale app. In Duitsland zijn vele aanbieders actief en soms is je eigen pas daar ook geldig. Bekijk dit dus goed voordat je je koffers gaat inpakken. In Frankrijk en Italië kan het nog handig zijn om een Type 3-laadkabel voor je auto aan te schaffen. De Europese standaard is een Type 2-kabel, maar in Frankrijk en Italië komen nog Type 3-stekkers voor. Het zou jammer zijn als je een laadpaal moet overslaan omdat je de juiste stekker niet bij je hebt.

    Nu je weet hoe je de laadstress buiten de deur kunt houden, zijn er nog wat andere punten waarop je moet letten voordat je met je elektrische auto op reis gaat.

    Check je banden voordat je gaat

    Dat een elektrische auto lekker snel optrekt, is geen geheim. Dat je banden daardoor sneller slijten, is meestal wat minder bekend. Bekijk dus voordat je vertrekt of je banden nog fit genoeg zijn om de reis aan te kunnen. Controleer de bandenspanning en pomp je banden op tot de juiste spanning. Met een profielmeter kun je zelf de profieldiepte controleren. De profieldiepte van zomer- en 4 seizoenenbanden moet meer dan 3 mm zijn. Voor winterbanden geldt 4 mm. Zijn je autobanden versleten, laat ze dan vervangen voordat je weg gaat.

    Een grote accu - minder ruimte in de kofferbak?

    Elektrische auto’s rijden op accu’s en die moeten ergens in de auto verstopt worden. Dat gaat nogal eens ten koste van de kofferbakruimte.

    In een Tesla Model 3 heb je 425 liter aan kofferbakinhoud tot je beschikking en dat is vergelijkbaar met de Nissan Leaf die zelfs 10 liter meer biedt, maar groter dan de kofferbak van de Hyundai IONIQ die een inhoud van 350 liter heeft. Als je ervan uitgaat dat een beetje koffer wel zo’n 90 liter inhoud heeft, dan kun je 4 koffers meenemen en dan zit die kofferbak echt vol. Ter vergelijking: in een niet-elektrische VW Golf Variant heb je 600 liter aan kofferbakruimte, dat zijn minstens 2 extra koffers. Het gezegde “travel light” geldt dus zeker voor een vakantie met de elektrische auto.

    Een goede voorbereiding is alles

    Dan is het zover: de dag van vertrek is aangebroken! En ja, op vakantie gaan met je elektrische auto vraagt wat meer voorbereiding dan wanneer je met een brandstofauto op pad gaat, maar het is zeker mogelijk. Heb je:

    • Je route gepland rondom de laadpalen onderweg?

    • Voldoende laadpassen, apps, navigatie en een Type 3-laadkabel aan boord?

    • Kritisch gekeken naar je hoeveelheid bagage?

    • Je banden gecheckt?

    Dan staat niets je meer in de weg om op reis te gaan met je elektrische auto en lekker te gaan genieten. Goede reis!

     



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)

    Archief per week
  • 29/03-04/04 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 26/10-01/11 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 23/03-29/03 2020

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!