Zelfrijdende auto's een uitkomst voor senioren of niet?
Inhoud blog
  • Wat als iedereen opeens elektrisch zou rijden?
  • Alles over de DOT code
  • Energielabel auto’s
  • Een volledige gids over microplastic, fijnstof en autobanden
  • Elektrische auto's: zijn deze geschikt om mee op reis te gaan?
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Alles over de ontwikkelingen van de zelfrijdende auto.
    28-05-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Elektrische auto's: zijn deze geschikt om mee op reis te gaan?

    Een elektrische auto lijkt de perfecte auto om mee op reis te gaan. De gemiddelde elektrische auto heeft tegenwoordig een aardig bereik, wat tussen de 200 en 400 km ligt, afhankelijk van het model en type auto. Daar kun je dus behoorlijk wat kilometers mee rijden voordat je weer op zoek moet naar een laadpaal.

    Ojee, de laadpaal stress slaat toe

    Maar juist die laadpaal is voor velen een beperkende factor bij het op reis gaan met de elektrische auto. Vaak weet je in je eigen regio wel waar je je auto kunt opladen, maar in het buitenland is dat toch een ander verhaal. Het is daarom belangrijk om vooraf je reis goed te plannen, van laadpaal naar laadpaal. Je kunt dit doen met speciale apps op je telefoon en met navigatiesystemen waarin laadpunten vermeld worden. Zo voorkom je dat je onderweg met een lege accu komt te staan.

    In de file….bij de laadpaal

    Vakantieland Frankrijk heeft op dit moment zo’n 29.000 laadpalen (bornes de recharge). Een groot deel van deze laadpunten bevindt zich rond Parijs en in de grote steden. De laadpalen langs de snelweg zijn populair bij toeristen op doorreis en dat veroorzaakt regelmatig files bij de laadpalen. Het mooiste is het natuurlijk als je onderweg ergens overnacht, waarbij je ’s nachts je auto in de buurt van je hotel kunt opladen.

    Is mijn laadpas ook geldig in het buitenland?

    Dat opladen in het buitenland gaat overigens niet altijd zonder slag of stoot. Het kan handig zijn om niet alleen je eigen laadpas mee te nemen, maar ook laadpassen van andere aanbieders op zak te hebben. In Frankrijk kun je bijvoorbeeld terecht met een Sodetrel pas die je op hun website kunt aanvragen. In het Verenigd Koninkrijk heb je een pas van Ecotricity nodig met een creditcard en een speciale app. In Duitsland zijn vele aanbieders actief en soms is je eigen pas daar ook geldig. Bekijk dit dus goed voordat je je koffers gaat inpakken. In Frankrijk en Italië kan het nog handig zijn om een Type 3-laadkabel voor je auto aan te schaffen. De Europese standaard is een Type 2-kabel, maar in Frankrijk en Italië komen nog Type 3-stekkers voor. Het zou jammer zijn als je een laadpaal moet overslaan omdat je de juiste stekker niet bij je hebt.

    Nu je weet hoe je de laadstress buiten de deur kunt houden, zijn er nog wat andere punten waarop je moet letten voordat je met je elektrische auto op reis gaat.

    Check je banden voordat je gaat

    Dat een elektrische auto lekker snel optrekt, is geen geheim. Dat je banden daardoor sneller slijten, is meestal wat minder bekend. Bekijk dus voordat je vertrekt of je banden nog fit genoeg zijn om de reis aan te kunnen. Controleer de bandenspanning en pomp je banden op tot de juiste spanning. Met een profielmeter kun je zelf de profieldiepte controleren. De profieldiepte van zomer- en 4 seizoenenbanden moet meer dan 3 mm zijn. Voor winterbanden geldt 4 mm. Zijn je autobanden versleten, laat ze dan vervangen voordat je weg gaat.

    Een grote accu - minder ruimte in de kofferbak?

    Elektrische auto’s rijden op accu’s en die moeten ergens in de auto verstopt worden. Dat gaat nogal eens ten koste van de kofferbakruimte.

    In een Tesla Model 3 heb je 425 liter aan kofferbakinhoud tot je beschikking en dat is vergelijkbaar met de Nissan Leaf die zelfs 10 liter meer biedt, maar groter dan de kofferbak van de Hyundai IONIQ die een inhoud van 350 liter heeft. Als je ervan uitgaat dat een beetje koffer wel zo’n 90 liter inhoud heeft, dan kun je 4 koffers meenemen en dan zit die kofferbak echt vol. Ter vergelijking: in een niet-elektrische VW Golf Variant heb je 600 liter aan kofferbakruimte, dat zijn minstens 2 extra koffers. Het gezegde “travel light” geldt dus zeker voor een vakantie met de elektrische auto.

    Een goede voorbereiding is alles

    Dan is het zover: de dag van vertrek is aangebroken! En ja, op vakantie gaan met je elektrische auto vraagt wat meer voorbereiding dan wanneer je met een brandstofauto op pad gaat, maar het is zeker mogelijk. Heb je:

    • Je route gepland rondom de laadpalen onderweg?

    • Voldoende laadpassen, apps, navigatie en een Type 3-laadkabel aan boord?

    • Kritisch gekeken naar je hoeveelheid bagage?

    • Je banden gecheckt?

    Dan staat niets je meer in de weg om op reis te gaan met je elektrische auto en lekker te gaan genieten. Goede reis!

     

    28-05-2020, 15:33 Geschreven door Richard de Jong
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:elektrische auto, laadpaal, laadpalen, auto, elektrische auto's, auto's
    07-04-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zijn zelfrijdende auto’s een uitkomst voor senioren of niet?

    Langzaam maar zeker lijkt de zelfrijdende auto aan de horizon te verschijnen. De komst van de verplichte ADAS-systemen lijkt de laatste stap naar het volledig autonoom rijden – door de auto zelf dus. En in Amerika is ontzettend duidelijk te zien dat er een verrassende groep is onder de mensen die reikhalzend naar deze auto’s uitkijken: de senioren! Voyage is een van de bedrijven die de autonome auto volledig richt op de gemiddelde senior, en ook Google noemt de ouderen een belangrijke focusgroep, vooral vanwege de vele voordelen. Is de zelfrijdende auto een uitkomst voor de gemiddelde senior of kunnen we hier een streep door zetten?

    De voordelen van zelfrijdend auto voor de senior

    Krafcik, CEO van de projecten rond de autonome auto, noemt de senioren (ook zonder rijbewijs) een belangrijke afzetmarkt, omdat deze mensen in hogere mate mobiel willen blijven en jaarlijks veel kilometers afleggen. De hogere leeftijd verhoogt echter het risico op bepaalde aandoeningen en problemen, zoals vertraagd reactievermogen en minder zicht, waardoor het rijbewijs er al snel aan moet geloven. Google gaat er daarmee duidelijk vanuit dat de autonome auto ook daadwerkelijk volledig zelfstandig is, aangezien de eis van het rijbewijs eerst uit de wetten geschrapt moet worden voordat dit ook daadwerkelijk een optie is voor de mensen die het rijbewijs ingeleverd hebben.

    Voyage: de volledige aandacht op The Villages

    Voyage is een Amerikaanse autofabrikant die de senioren zo duidelijk in focus heeft dat het samen is gaan werken met The Villages (een community met 125.000 oudere bewoners). Voyage denkt dat de vraag naar een autonome auto vooral onder deze leeftijdsgroepen interessant is, maar zet hierbij ook direct in op een deeleconomie om de kosten voor het autobezit hiermee laag te houden. The Villages stond daarnaast direct open voor de voorstellen van Voyage, waar elders minder positief gereageerd werd.

    Op dit moment wordt getest met zes prototypes die voorzien zijn van een begeleider, die registreert en eventueel ingrijpt wanneer de zelfrijdende auto niet doet wat deze moet doen.

    Transitieproblemen, hoe zit het daar eigenlijk mee?

    Jongeren hebben minder problemen met technologische aanpassingen, veranderingen en volledig vertrouwen op dingen waarvan zij de werking niet kennen of uit kunnen leggen. Bij de oudere generatie is dat in veel mindere mate het geval. Senioren zijn gewend te werken met gereedschappen en machines waarvan zij de werking wél kennen en waarbij op elk moment ingegrepen kan worden. Overigens willen de ouderen wel graag een testrit maken (70%), maar een autonome aankopen wanneer deze dezelfde prijs heeft als een ‘normale’ auto, dat vindt slechts 30% een strak plan, blijkt uit onderzoek van MIT Agelab samen met The Hartfort.

    Betekent dit dat de autonome auto géén optie is voor de senior over een aantal jaar? Geenszins. Een groot gedeelte van de transitieproblemen gaat zichzelf namelijk oplossen. Dit heeft te maken met de verplichte ADAS-systemen. Verschillende rijhulpsystemen (een pakket van 30 stuks maar liefst), wordt de aankomende jaren verplicht gesteld in nieuwe auto’s. Deze rijhulpsystemen nemen bepaalde handelingen over van de bestuurder, zoals een noodrem of inparkeren, en verzamelen data door middel van sensoren die de bestuurder van relevante informatie voorzien.

    De intelligente voorruit is daarbij slechts één van de vele volgende stappen die op de lijst van ontwikkelingen staan. Daarmee gaan we niet ‘ineens’ naar de zelfrijdende auto toe, maar is het een geleidelijke weg met aanpassingen waarmee de auto steeds meer handelingen over kan nemen.

    De transitieproblemen zullen daarmee flink afgezwakt worden, maar dat betekent niet dat zij geen factor gaan spelen. Het wordt de taak van autofabrikanten en dealers om ervoor te zorgen dat de instap zo laag mogelijk gehouden wordt. Dan kan door een testrit met instructeur aan te bieden, door de knoppen en mogelijkheden zo duidelijk mogelijk te houden en door een uniform systeem te gebruiken bij het opzetten van de ADAS-systemen en de overige toepassingen die moeten leiden naar de autonome auto, zodat alle auto’s op dezelfde manier van de technologie voorzien worden.

    Wordt de zelfrijdende auto een uitkomst voor senioren?

    Jazeker. Wanneer senioren gewoon plaats kunnen nemen in de auto, ook zonder rijbewijs, dan kunnen alle senioren zich gemakkelijk en onafhankelijk verplaatsen. De vraag is of we daarbij afstevenen op het Amerikaanse model, waarbij de auto gedeeld wordt met een aantal personen, of dat de autonome auto betaalbaar genoeg aangeboden kan worden om ook daadwerkelijk een kansrijke speler te worden. Welke optie het ook wordt, de zelfrijdende auto gaat onze levens zeker veranderen.

    07-04-2020, 10:48 Geschreven door Richard de Jong
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Tags:zelfrijdende auto's, zelfrijdende auto, autonome auto, autonome auto's,
    25-03-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Proficiat!
    Proficiat!

    Uw blog is correct aangemaakt en u kan nu onmiddellijk starten! 

    U kan uw blog bekijken op http://blog.SeniorenNet.be/richard_automotive

    We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen.  Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.

    U kan dit zelf helemaal aanpassen.  Surf naar http://blog.SeniorenNet.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'.  Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.

    Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt.  Surf naar http://blog.SeniorenNet.be/  en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord.  Druk vervolgens op 'Toevoegen'.  U kan nu de titel en het bericht ingeven.

    Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'.  Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!').  Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd.  U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.

    Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://blog.SeniorenNet.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op.  Klik vervolgens op 'Instellingen'.  Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.

    WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
    De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
    - Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.

    WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
    Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.

    WAT IS DE "WAARDERING"?
    Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.


    Het SeniorenNet-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!

    Met vriendelijke groeten,
    SeniorenNet-team

    25-03-2020, 14:31 Geschreven door
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - ( Stemmen)
    Archief per week
  • 29/03-04/04 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 26/10-01/11 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 23/03-29/03 2020

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!