Zelfrijdende auto's een uitkomst voor senioren of niet?
Inhoud blog
  • Wat als iedereen opeens elektrisch zou rijden?
  • Alles over de DOT code
  • Energielabel auto’s
  • Een volledige gids over microplastic, fijnstof en autobanden
  • Elektrische auto's: zijn deze geschikt om mee op reis te gaan?
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Alles over de ontwikkelingen van de zelfrijdende auto.
    31-03-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wat als iedereen opeens elektrisch zou rijden?

    Het klinkt als een soort droom: iedereen in een elektrische auto. Het lijkt nu nog toekomstmuziek, maar die dag komt een keer. Ik vroeg me af wat er zou gebeuren als iedereen opeens elektrisch zou gaan rijden? Welke impact heeft dat op het milieu en de maatschappij? Ik moet erbij zeggen dat ik blij ben dat Tesla inmiddels een milieuvriendelijke stof heeft bedacht om het milieubelastende lithium uit de accu’s te kunnen vervangen. En nu alle EV’s een actieradius van minstens 600 kilometer hebben, zijn waterstofauto’s niet langer meer populair.

    Ik droom even hardop….

    Minder CO2-uitstoot en de gevolgen voor mens en planeet

    Als ik vandaag wakker word in een wereld waarin iedereen elektrisch rijdt, dan kan het zomaar zijn dat mijn COPD-klachten als sneeuw voor de zon verdwijnen. Elektrische auto’s stoten tijdens het rijden geen CO2 of andere broeikasgassen uit. En dat is gunstig voor onze planeet, waar al jarenlang veel te veel CO2 de lucht in wordt geblazen. Ik kan letterlijk weer opgelucht ademhalen en hoef niet bang te zijn dat Zandvoort aan Zee door de klimaatverandering ineens achter een dijk komt te liggen. CO2 staat namelijk bekend als de grote veroorzaker van de temperatuurstijging op aarde, waardoor ons klimaat verandert. Dit broeikaseffect wordt in de EU voor ruim 25% veroorzaakt door de broeikasgassen die het verkeer uitstoot. Maar nu dus niet meer!

    Ik ben blij met de schonere lucht en hoef me geen zorgen te maken dat mijn huidige garderobe niet meer voldoet omdat Nederland een tropisch klimaat krijgt. De ANWB becijferde dat de elektrische auto onder de streep 35 tot 55 procent minder CO2 uitstoot dan een vergelijkbare benzineauto. Nu we dus allemaal onze benzineauto hebben omgeruild, krijgen de ijsberen weer ijs om op te wonen en kan de aarde weer wat afkoelen.

    Het is weer stil op straat

    Vanmorgen werd ik wakker, niet van het lawaai, maar van de stilte in mijn straat. Een elektrische auto maakt namelijk een licht zoemend geluid, wat je bijna niet hoort. De dieselauto van mijn buurman, die altijd met een ronkend geluid om 5 uur ’s ochtends optrok, staat nu op de schroothoop. Ik heb mijn buurman nog nooit zo blij gezien. “Niemand moppert meer dat mijn auto zo’n lawaai maakt” legt hij glunderend uit. De sfeer in de straat is er enorm door verbeterd. Hij rijdt nu gewoon om 5 uur ’s ochtends naar zijn werk, zonder iemand wakker te maken. En hij wordt ineens overal op de koffie gevraagd. Mijn oordopjes voor het slapen gooi ik in de prullenbak. Die heb ik niet meer nodig.

    Als ik mijn tuin in loop, hoor ik ineens weer het gefluit van vogels. Voorheen werd dit overschaduwd werd door het lawaai van startende en optrekkende auto’s. Ik wist niet dat die vogels zo hard konden zingen. Ach ja, een kwestie van wennen. De geluidsschermen langs de snelweg kunnen in ieder geval afgebroken worden en het woord “verkeerslawaai” verdwijnt uit de dikke van Dale.

    Ik wil de straat oversteken, maar dan hoor ik piepende remmen. Oef, dat ging maar net goed. Ik schrik natuurlijk, want ik ben gewend dat een auto geluid maakt. Elektrische auto’s zijn zo stil dat ik extra goed moet uitkijken. Door de voorruit zie ik mijn overbuurman achter het stuur zitten. “Gelukkig stopte mijn auto vanzelf door het voetgangersdetectiesysteem” zegt hij. Ach ja, voor hem was het ook nog vroeg….

    Er is ineens meer energie nodig. Hoe wekken we die energie op?

    Omdat nu iedereen massaal in elektrische auto’s rijdt, zijn er ontzettend veel laadpalen nodig. Ik zie bij elke voordeur in de straat een oplaadpaal staan en heb er zelf ook eentje. Ik wil mijn auto natuurlijk kunnen opladen, waar en wanneer ik wil. Het gemeentebestuur was bang dat er gevechten zouden ontstaan bij de oplaadpunten die de afgelopen jaren al waren geplaatst. De burgemeester besloot toen om alle inwoners een eigen laadpaal te geven. Een fantastisch besluit. De stroom In de wijk wordt nu collectief opgewekt met zonnepanelen en het is genoeg om alle auto’s op te laden. Grote accu’s in de grond maken de opslag van energie mogelijk, zodat ook ’s winters iedereen gewoon de auto kan gebruiken.

    Bij supermarkten, kantoren, sportscholen, zwembaden en pretparken kan ik gewoon mijn auto opladen terwijl ik boodschappen doe of ga sporten. Er zijn genoeg laadpunten voor iedereen.

    Garages kunnen meer auto’s onderhouden

    Vandaag moet de auto naar de garage. Ik moet even denken hoe ik daar ook al weer het snelste heen rijd, want ik kom er veel minder vaak dan vroeger. Waar mijn benzineslurper elk jaar een APK moest en minimaal twee keer per jaar een beurt, hoef ik nu voor regulier onderhoud maximaal één keer per jaar naar de garage. Ik zoef er geluidloos heen. Het is helemaal niet druk. Dat komt doordat het onderhouden en keuren van EV’s veel efficienter kan dan die oude CO2 uitstotende monsters. Ik drink een kopje koffie en haal herinneringen op met de garagehouder. Hij heeft veel meer tijd voor een praatje, omdat veel van het onderhoud geautomatiseerd is. “Het was even een overgang”, vertelt hij. “Maar ik ben er nu zo blij mee: ik kan veel meer auto’s per dag aan met minder personeel. En ik heb bijna nooit meer gedoe over de hoogte van een factuur. Alles is veel transparanter. Dat is goed voor iedereen.” Ik vraag hem of mijn banden al aan een wissel toe zijn. EV’s zijn iets zwaarder dan benzine- en dieselauto’s en ze trekken veel sneller op, waardoor de banden harder slijten. De garagehouder verzekert me dat deze nog wel een jaartje meekunnen. “En als ze aan vervanging toe zijn, dan leg ik er die nieuwe onder. Die zijn 100% recyclebaar en produceren zelfs zuurstof.” Na een half uurtje kletsen is mijn EV weer helemaal klaar voor een nieuw jaar.

    Minder ongelukken

    Mijn buurmeisje vertelt enthousiast dat ze vandaag haar eerste rijles heeft. “Ik mag in een elektrische auto!” roept ze blij. En het is ook nog haar favoriete merk. Rijles wordt alleen nog maar gegeven in elektrische auto’s. “Nu hoef ik van het CBR eindelijk niet meer te kiezen tussen automaat of geen automaat” zegt ze opgelucht. Weer een zorg minder. “Met dit rijbewijs mag ik in elke elektrische auto rijden en dan leer ik ook hoe de rij-assistentiesystemen werken.” “Ja,” denk ik bij mezelf, “dat is handig als je buurvrouw ineens oversteekt”. Elektrische auto’s hebben slimme systemen aan boord, zoals voetgangersdetectie en waarschuwingssignalen. Als een voetganger je niet hoort aankomen, dan waarschuwt de auto jou en de voetganger. Ik vraag mijn buurmeisje welke auto ze straks wil kopen zodra ze haar rijbewijs heeft. “Een Tesla natuurlijk!” roept ze uit. Domme vraag.

    Elektrische auto’s zijn goedkoper geworden

    Ik kan me nog herinneren dat elektrische auto’s vele tienduizenden euro’s moesten kosten. Ik beschouwde ze daardoor altijd een beetje als auto’s voor de elite. Maar toen ik vanochtend met mijn auto bij de garage was voor de onderhoudsbeurt, kreeg ik de schok van mijn leven. De prijzen waren meer dan gehalveerd. Mijn garagehouder legt uit: “Mensen lopen hier de deur plat voor een elektrische auto. De vraag naar EV’s is zo groot geworden, dat autofabrikanten snel hun fabrieken hebben uitgebreid. Ik moest wel even wennen, want daardoor ontstonden allerlei nieuwe merken waar ik nog nooit van had gehoord.” Hij vindt het wel jammer dat hij nu niet zoveel meer verdient aan de verkoop van een auto, maar aan de andere kant verkoopt hij er nu veel meer. En dat compenseert genoeg.

    In mijn straat lopen ook nog wat autodeelprojecten. Mijn overbuurvrouw doet enthousiast mee. “Ik wilde wel een elektrische auto, maar de fabrikanten hadden leveringsproblemen en ik vond ze toch nog te duur. Dus toen onze benzineauto het begaf, ben ik dit deelproject begonnen.” Als ik haar vraag of het een succes is, kan ze dat beamen. “Er doen 8 huishoudens mee. Het is super handig, gezellig en je hoort nog eens wat. Maar nu moet ik naar school om de kinderen op te halen. Doei!” zegt ze. En ze zoeft weg met haar elektrische minibus.

    Ik ben blij dat iedereen nu elektrisch rijdt. Er is veel veranderd. De lucht is schoner, ik kan de vogels veel beter horen fluiten, het humeur van mensen in mijn straat is verbeterd en het is lekker stil in de straat. Wie profiteert hier nou eigenlijk niet?



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)

    Archief per week
  • 29/03-04/04 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 26/10-01/11 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 23/03-29/03 2020

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!