In de naam van de Schelp
Fietstocht van Schoten naar Compostela
Inhoud blog
  • Een moment om te koesteren
  • Het laatste woord ...
  • Dinsdag 18 juni – Santiago de Compostela
  • Maandag 17 juni – Portomarin-Compostela
  • Zondag 16 juni – Alto de Poio-Portomarin
    07-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het laatste woord ...

    1. Cijfers en nummers

    We hebben 36 ½ dag op de fiets gezeten, in totaal het 2.646 km afgelegd met 30.811 htm, dus gemiddeld 73,5 km per dag met 856 htm

    Van de 36 ½ dag hebben we 15 dagen geen regen gehad, waarvan 7 met zon. Dat betekent 21 ½ dag in de regen, in veel gevallen zelfs heel de dag…

    Op materieel vlak hebben we enkel een stel rempadjes gewisseld. Voor de rest hebben we geen lekke band of iets dergelijks gehad!

    De motorhomes hebben 2.860 km afgelegd

    Compostela door Malvina

    Opmerkelijk hoeveel mensen zicht dit tot doel gesteld hebben, ieder op zijn manier en met zijn beperkingen maar toch vastberaden en volhardend om tot Santiago de Compostela te geraken!

    Compostela door Thierry

    Bedankt aan iedereen die het heeft mogelijk gemaakt om deze tocht te beleven. Een ongelofelijke ervaring die in mijn geheugen gegrift blijft. Veel respect voor de mensen die elk op zich hun doel willen bereiken, maar bovendien veel respect voor Filip die door zijn doorzettingsvermogen en op karakter zijn tocht tot een goed einde heeft gebracht. Aan allen dank…

    Compostela door Eddy

    Ik ben ontzettend blij dat ik het Spaanse gedeelte van deze tocht heb kunnen meemaken, ik ben minstens even blij dat ik het Franse gedeelte heb moeten missen.  Ik vrees dat ik tijdens drie weken regen niet echt een positieve invloed op de groep zou hebben – ik kan nogal een knorpot zijn als het slecht weer is.  En slecht weer, dat hebben ze gehad.  Het maakt mijn waardering voor hun prestatie er alleen maar groter op.  Ik heb een immens respect voor iedereen die deze queeste tot een goed einde brengt.  Of je het nu doet uit sportieve overwegingen, als boetedoening, om tot inkeer te komen of om je nieuwe schoenen uit te testen –  het blijft een hele opgave.  En de foefelaars die na de reis in hun stamkroeg gaan opscheppen over al de blaren op hun voeten, terwijl ze zelf maar al te goed beseffen dat ze staan te liegen en de helft van de afstand hebben afgelegd met de bus of taxi : mogen ze branden in de hel :-).  Ze bedriegen vooral zichzelf en als zij daarmee kunnen leven, voor mij geen probleem. 

    In totaal zal ik zelf in kleine stukjes (te voet en met de fiets) ongeveer 70 km van de route gevolgd hebben.  Bijlange na niet genoeg om van een bedevaart te kunnen spreken maar toch voldoende om een beetje van de sfeer te kunnen opsnuiven. 

    Zonder echte statistieken bij te houden, zijn de Italianen en Amerikanen voor mij in de meerderheid.  In ons groepje is vooral de vriendschap als winnaar uit de bus gekomen.  Thierry zou er misschien zonder Filip niet aan begonnen zijn.  Filip zou het tijdens de zwaarste dagen wellicht niet zonder de morele steun van Thierry gekund hebben.  De volgers die gedacht hebben om elke avond aan het zwembad te kunnen aperitieven, waren er ook snel aan voor de moeite en hebben vooral wasmachines zien draaien.  Je mag de taak van de vrouwen echt niet onderschatten !

    Adjudant Jef heeft bewezen dat hij zelfs een ongetraind legertje volgelingen een veldslag kan laten winnen.  Hij was de perfecte goeroe.  Nooit moest ik mij zorgen maken over de weg die ik moest volgen en op die manier was het ontspannen rijden.

    Emotionele momenten zijn aan mij zo niet echt besteed en een religieus gevoel zal ik er niet aan overhouden, daarvoor staat de kerk té ver van mijn bed. 

    Ik hoop in ieder geval dat ik de sfeer in de groep niet te veel verpest heb.  Diegenen die in België samen vertrokken zijn, waren al helemaal op elkaar ingespeeld en afgestemd en dan opeens komt daar zo'n mannetje bij dat nooit zwijgt ...

    Compostela door Ria

    Onze reis was een hele uitdaging. Ik, die nog zo goed als nooit met de motorhome gereden had, moest nu ineens, alleen, 2.800 km rijden. Ik ben fantastisch bijgestaan door iedereen, maar vooral door Jef, waarvoor mijn hartelijke dank!

    Enerzijds was het wel een zware reis, vooral door het slechte weer dat we hebben gehad. Er waren bergen was, en modder, en slijk in de motorhome.

    Anderzijds hebben we veel gezien en vooral veel gelachen.

    Onze mannen hebben het toch maar gefietst, die hele afstand in dat natte weer. Ik ben ontzettend trots op hen, je moet het maar doen!

    Aan allen bedankt en dikke proficiat.

    2. Het laatste woord

    Het is potverdomme de hel geweest.

    Was het dit waard? Meer dan!

    Waarom? Ik heb er geen flauw benul van…

    Ik denk voor de fantastische herinneringen, de vriendschap, en vooral de verbondenheid met die duizenden anderen.

    Het slechte weer was met momenten een aanslag op onze gezondheid waar we ons niet altijd even bewust van waren. Het was er gewoon, we moesten er door!

    In zo’n gevallen gaat het doel zich boven het gezond verstand nestelen. In die momenten hadden we geen tijd om voldoende te genieten van hetgeen we aan het doen waren. Anderzijds kan je stellen dat de weersomstandigheden op fysiek en karakterieel vlak meer dan ‘beproevend’ waren en dat het uiteindelijke resultaat best als ‘gezien’ mag worden…

    Betere omstandigheden waren ook voor de begeleiders beter geweest. De eerste weken waren nogal in en rond de motorhome georiënteerd, terwijl we echt prachtige steden en streken passeerden.

    Zou ik het nog eens doen? Zonder de minste twijfel!

    Zou je je anders voorbereiden? Ik denk het niet. De 2.000 km die ik op voorhand op de fiets heb gezeten waren een absoluut minimum, maar ik heb nooit moeten afstappen of wat dan ook. Ergens wordt de rekening gepresenteerd als je een voorbereiding niet echt noodzakelijk vindt. Wij hebben meer fietsers ‘te voet’ voorbijgestoken dan al fietsend en dat zegt in dit geval niet iets over onszelf maar wel over de anderen. Ik denk dat dat de reden is dat de meeste fietsers met wandelschoenen of sportschoenen rijden J

    Toch zou ik bij een eventueel vervolg toch zorgen dat er wat hoogtemeters bijzaten, het gebrek daaraan heb ik in het begin toch gevoeld.

    Zou je dezelfde route volgen? De Sweerman route heeft ons veel gebracht maar ook veel ontzegd! We hebben veel bijkomende lussen gedraaid om enerzijds de rustigere wegen op te zoeken maar dit ging in bijna alle gevallen gepaard met de nodige extra kilometers en hoogtemeters. Anderzijds hebben we door dit te doen de voeling met de andere reizigers wat verloren omdat we meestal ‘alleen’ aan’t rijden waren.

    Het is zo wat een dubbel gevoel. Ja, om de rust, neen, omdat het omweg en eenzaam rijden was…

    3. Tips en Tricks voor aankomende pedaalridders :

    -      Schaf een degelijke fiets aan, een racefiets is niet geschikt!

    -      Onderhoud voor en tijdens is van het grootste belang, zeker bij regen

    -      Kleine reparaties zelf kunnen uitvoeren is een pluspunt, zelf ondervonden

    -      Bespaar niet op fietskledij, neem ook regenbestendige kledij mee

    -      Een gemiddelde afstand van 75 km/dag laat je toe om tijd uit te trekken voor je stempelzoektocht en eventueel bezoek aan bezienswaardigheden

    -      Je moet geen dozijn reservedagen voorzien, soms eist je lichaam er eentje en die kan je dan ook best nemen

    -      Vergeet geen eten en drinken voor onderweg. Niet altijd liggen de cafe’s en bakkers voor het grijpen

    -      Uitgestippelde routes op de GPS zijn eigenlijk onmisbaar, zeker als je lussen wil rijden of door steden wil cruisen

    -      Vanaf de Spaanse grens neemt het aantal wandelaars zienderogen toe. Hoe dichter bij Compostela, hoe meer ze gebruik moeten maken van zand- en grindwegen, soms niet breder dan een single-track voor mountainbikers. Het is dan ook niet leuk voor hen als ze om de paar minuten de graskant in moeten als er een mtb’er aankomt…

    -      Wandelaars worden vroeg uit de Albergues gezet en zijn dus vroeg op pad, de meesten houden het tegen de middag wel voor bekeken.

    -      Wandelaars zien zichzelf als ‘echte’ pelgrims, waarom?

    -      In België en Frankrijk vind je stempels voor je carnet in gemeentehuizen en toerismebureau’s. Je kan deze als POI of waypoint in je GPS zetten. In Spanje komen er de Albergues bij, ook die lijst kan je best in je GPS zetten.

    -      Hou een dagboek of blog bij, door het repetitief karakter van de onderneming vergeet je anders snel alle bijzonderheden

    -      DOE HET





    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!