Antje W. de Bruin voor de woning van Wijbe Schaafsma op Oostwoud Antje was getrouwd met Sytze van der Veen. Ze hebben gewoond op Keatlingwier. Geboren: 11 mei 1877. overleden: 9-01-1963
Rondvraag / Poll
salomon - is te zwaar gestraft - wat vind jij?
Rondvraag / Poll
heb jij het boek van salomon?
Rondvraag / Poll
van welke lijn van salomon zijn kids stam jij af
Rondvraag / Poll
waar ben jij geboren
foto,s boven niezijl
E-mail mij
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
de naam - de bruin de kinderen van salomon vielen op in friesland tussen al die blonde licht gekleurde kids daarom hebben ze de naam de bruin genomen wat eerst nog een tijdje bruinsma is geweest wat ook mee speelde was dat salomon mee had gedaan aan de Kollemer oproer en niet zo goed bekend stond ik heb ergens gelezen dat theunis de naam veranderd heeft
wie weet mij meer te vertellen over salomon levy of over de andere namen die je hier tegen komt reageerd dan
salomon levie/levy
01-11-2013
Salomon Levy
Salomon Levy Geboren ongeveer 1749 Overleden 17 maart 1798 in Leeuwarden
Een joodse jongeman salomon vlucht voor de vervolgingen uit het 18de eeuwse Duitsland via de kuststreek naar het Friese dorp Zwaagwesteinde.
Salomon Levy was een joodse koopman afkomstig uit Hessen Duitsland. toen hij naar Nederland vertrok is hij terecht gekomen in niezijl groningen. (theunis de zoon van salomon is daar geboren) Daar ging hij samenwonen met Fokje Theunis later is hij gaan wonen in Zwaagwesteinde Friesland. Samen met Fokje kreeg Salomon 3 kinderen Theunis, Ytje en Aaltje Salomons de Bruin Na de Kollemer oproer werd Salomon gezien als één van de ergste oproerkraaiers. hij vluchten samen met zijn gezin naar niezijl groningen daar heeft hij een jaar gewoond toen het gezin terug ging naar zwaagwesteinde friesland werd salomon opgepakt en is hij op 17 maart 1798 op het schavot te Leeuwarden ter dood gebracht.
dit blog is voor de nazaten van salomon levy en iedereen die meer wil weten over salomon
zelf stam ik via theunes-hendrik-geert-wybren-jantje de bruin af van salomon
Niezijl heette oorspronkelijk Bomsterzijl. De "Bom" schijnt de benaming te zijn geweest van een laag, door het water ingeslo-ten, stuk land. Het dorp Niezijl wordt doormidden gesneden door het "Hoerediep". Tijdens de beruchte Sint Elisabethsvloed van 18 op 19 november 1421 bleek dat het toen al bestaande Bom-sterzijl niet genoeg veiligheid bood tegen het water. Bij het ge-hucht Oxwerd werd daarom een nieuwe zijl gebouwd, Nije Zijl genoemd. Niezijl was dus het "nieuwe zijl" dat in 1562 het Bomsterzijl moest vervangen. Niezijl dankt zijn ontstaan daaraan.
Bomsterschans 19-01-2005
Op hoogte van de oude school richting de brug over hoerediep
Hoerediep
De Hoofdstraat tussen de beide bruggen,je zou kunnen zeggen het hart van het dorp. Het verschil met vroeger is dat de bestrating is veranderd met de nodige parkeerhavens.
Kerkpad 19-01-2005
Vanaf de Havenstraat en foto van een huisje aan het kerkpad waar vroeger twee huisjes stond
Veel Westereinders woonden in plaggenhutten. Zo,n hut moest in één nacht worden gemaakt. Als de schoorsteen ochtends niet rookte, had de eigenaar van het land het recht de hut weer af te breken. Delen van een hut werden daarom vaak van te voren gemaakt. Nachts werd vervolgens met man en macht gewerkt om de hut op te trekken. Hiervoor werd eerst een langwerpige kuil gegraven. Hierdoor hoefden de muren minder hoog te zijn. Vervolgens werd een geraamte van boomstammen en takken opgezet. Soms werd er een voorgevel gemaakt van planken, waarin een deur en raam zaten, maar vaak werd de hut helemaal gemaakt van plaggen. De plaggen op het dak moesten als dakpannen worden gelegd om lekkage te voorkomen. Als de hut stond, werd de grond binnen flink aangestampt. De meeste plaggenhutten hadden een bedstee. Een schoorsteen was luxe, meestal was er alleen een gat in het dak. De laatste plaggenhut van Zwaagwesteinde is in 1939 gesloopt
Een Hessenweg is een oude handelsweg door Noord-Duitsland en Oost-Nederland richting Utrecht. Er lopen verschillende hessenwegen. Volgens de overlevering hebben ze hun benaming te danken aan Duitse kooplieden uit de buurt van Kassel in Hessen. Deze wegen meden de dorpen en steden omdat deze Hessische handelaren gebruik maakten van hessenwagens, wagens die een bredere spoorwijdte hadden dan was toegestaan in Nederland en daardoor niet pasten in de karrensporen van landelijke karren en wagens. Ze zouden bovendien de zandwegen beschadigen.
Op veel plaatsen is de loop van de Hessenwegen nog terug te vinden in de straatnaam "Hessenweg". Hessenwagens trokken diepe wielsporen door de heide. De wagensporen die de Hessen trokken zijn op bepaalde plaatsen nog te herkennen in heidevelden door een andere vegetatie. Bij de eerste wegen waren alleen de wagensporen verstevigd.
De Hessenwegen dateren uit de zeventiende eeuw, maar gedeeltelijk maakten ze gebruik van oudere routes, zoals de hanzewegen. De meeste Hessenwegen liepen van Oost naar West bijvoorbeeld via Varsseveld en Ede en kwamen uit in Utrecht of Amersfoort. Daar werden de goederen overgeslagen op schepen richting Amsterdam. Tussen de verschillende oost-west verbindingen liepen ook dwarsverbindingen.
Omdat de Hessenwegen de dorpen en steden meden en voornamelijk over de zogenaamde woeste gronden liepen, waren de Hessen een prooi voor struikrovers en dergelijke. Ze reisden daarom in konvooi. Op verschillende plekken kwamen er langs de Hessenwegen herbergen op vaak afgelegen plekken, die dan namen droegen als de Woeste Hoeve. Barneveld was een belangrijk knooppunt binnen het netwerk van Hessenwegen. Er liep ook een Hessenweg via Groningen en Kollum naar Friesland.
Salomon Levy de premiere. Gisteravond was het dan eindelijk zo ver. Maanden lang had ik de voorbereidingen voor het openluchtspel in Burgum kunnen volgen. Het stuk wordt geregiseerd door Tineke Broers die daarin trouw wordt bijgestaan door mijn eega Rita Wijnsma. Toen het door Gerrit Hoekstra geschreven script vorig jaar bij ons op de keukentafel lag en door de beide dames breed werd besproken kreeg ik al een eerste indruk. ( Tineke Broers) Salomon Levy zou een spectakelstuk moeten worden waarin het Kollumer Oproer en de geest van de Westereen als armoedig heideorp in de 18e eeuw, de leidende elementen zouden zijn. De verhalen over dit dorp, dat naar men zegt zoveel eigenheid heeft en eigenzinnigheid kent dat zelfs de Duitsers er in de tweede wereldoorlog geen vat op kregen, zijn roemrucht. Het harde heide leven uit de 18e eeuw van de Westereender Keaplju, hun gezinnen en hun omgeving is al in veel boeken geromantiseerd maar het openluchtspel zou het verhaal puur brengen met de armoe, de emotie, de eigenzinnigheid en vooral de puurheid van dit heidevolkje.
(Rita Wijnsma) Bij alle voorbesprekingen aan de keukentafel had ik al een indruk gekregen van het openluchtspel zonder er ook nog maar één scene van te hebben gezien. Toen ik gisteravond tijdens de premiere vanaf het bankje achter het cultureel centrum de Pleats in Burgum het spektakel volgde, bleek het toch anders dan ik had gedacht. De sfeer van een openluchtspel ervaar je zo heel anders dan dat van een toneelstuk in een zaaltje. De lucht was helder, de temperatuur wat laag en het openluchttheater achter de Pleats sfeervol. Het openluchttheater ligt in de luwte van hoge bomen en de grote oude boerderij de Pleats. Het toneel was op een professionele wijze opgebouwd met voldoende elementen die de achtergrondsfeer van het stuk iets extra,s gaven.
Vanaf het begin bleek dat de tientallen spelers hun rol beheersten en dat uitdrukten in hun spel en wat nog belangrijker is, zich in hun rol hadden ingeleefd. De vanuit Duitsland geemigreerde Jood, Salomon Levy,(gespeeld door Ale Hoekstra) de hoofddpersoon, zette zijn rol goed neer. Vanaf het begin tot het einde speelde hij een sterke rol waarin de Keapman uit de Westereen, de sluwheid, de emoties en de 18e eeuwse leefwijze op de heide goed uitbeelde. Ook de vrouw van Salomon, Fokje Teunis,(Gespeeld door Marijke Tuinenburg) werd sterk neergezet. De Franse Overheersing in de vorm van de Franse soldaten en de opstandige oranje gezinde patriotten, gespeeld door het Westereinder heidevolk, kregen een prachtige uitbeelding waarbij veel zich afspeelde op het plein waar de bewoners van de heide hun emoties, achterklap en meningen vrij konden ventileren. De uit die emoties ontstane uitingen tegen het onrecht kregen door de vele bewegingen waarbij groepen gebruik maakten van het middenpad tussen de zitplaatsen van het theater een extra demensie. Daarbij gaven de achtergrond geluiden zoals het luiden van kerkklokken of tromgeroffel, de toeschouwers een beetje de indruk dat ze midden in het spektakel terecht was gekomen.
Het is natuurlijk altijd leuk als je ziet dat je eega betrokken wordt in de waardering van zo,n spel. Dat kreeg zij deze premiere avond in de vorm van een groot bos bloemen van alle spelers en een presentje van de voorzitter van de Stichting Iepenloftspul Burgum, Baukje de Boer, dat vergezeld ging van lovende woorden. Het feit dat twee van mijn kennissen in dit spektakel meespeelden, Hendrik Veenstra als de Franse legeraanvoerder Douwe van Glins en Frits Bouwens als de Franse arts Gerard de Foville is natuurlijk ook bijzonder. Vooral de sterfscene van de laatste in dit spektakel was prachtig. Een aanrader voor wie van dit soort spektakel in de openlucht houdt.
Leven Salomon Levy in iepenloftspul dinsdag 29 januari 2008 Burgum Het leven van Salomon Levy uit Zwaagwesteinde zal in 2009 centraal staan in het iepenloftspul van Burgum. Levy leefde in het begin van de 18e eeuw en er gaan over hem vele verhalen de ronde. De koopman kwam uit Duitsland naar Zwaagwesteinde en had nogal wat op zijn kerfstok. Hij werd later ter dood veroordeeld voor zijn aandeel tijdens het Kollumer oproer in 1797. Het Burgumer iepenloftspul heeft besloten om het leven Levy in een theaterstuk te vertolken.
Het stuk wordt geschreven door Gerrit Hoekstra uit Winsum.
BURGUM De hang en drang nei frijheid komt fuortendaliks oan bar yn it iepenloftspul Levy. As hûnderten minsken harren deljouwe yn it iepenloftteater efter De Pleats yn Burgum komt haadrolspiler Salomon Levy (Alle Hoekstra) op om op de foarste rige middenmank it publyk yn sliep te fallen. By de première freedtejûn waard hjirmei direkt dúdlik dat dit stik in hiel aparte en frisse oanpak kende. Geandewei bemerkt men dat it publyk geef yn it ferhaal sit: it boeit. Dêrmei is it klear dat de kar foar it oppakken fan in moai stikje regionale skiednis treflik west hat. It ferhaal rûn Levy, fan komôf in man fan Hessen, gûnzet noch altyd rûn. Hy waard keapman en slachter yn De Westereen, mar waard foaral bekend fanwegen syn grutte neiteam by ferskate froulju en syn aksje tsjin de Frânske oerhearskers dy't him úteinlik de kop kostte. Yn de frije ynterpretaasje fan syn libbensrin komt eins alles oan bod: syn (roal-)hannel en slûchslimmens as keapman, syn relaasjes mei de froulju op de heide oant de barones fan in state en ek syn haadrol yn de pikoarder by it heidefolk. De rol waard sterk spile troch de betûfte Alle Hoekstra. Syn libbensfreondinne Fokje Theunis (Marijke Tuinenburg) stie him en dat is mei gjin toanielûnderfining fan betsjutting gewoanwei bysûnder knap te neamen. Fan ûnwennigens is der ek by harren soan Theunis niks te merkbiten. Hy spile as in jongkeardel fan de heide dy't even maklik in farsk oansketten pyk ploiket as in delsketten knyn oppakt úte hân fan syn heit. It aardige is dat de ferhaalline opgeand is: wat groeit der út de soan fan san heit? De opgeande ferhaalline sit ek yn de ûntwikling fan Levy: in man mei leafde foar froulju, mar ek mei hert foar it heidefolk dat yn him in lieder sjocht. Op tal fan mominten komt syn liedersrol oan bar as kloften minsken mei messen, swurden en sels heafoarken harren folk befrijde wolle. Bysûnder yn de frisse oanpak fyn ik ek de bining mei it publyk dat oerein moat as Wichardus Sibrandy as rjochter (Gerrit Jan Polderman) in saak tsjin Levy en syn maat oanbringt en letter it fonnis útsprekt. De klimaks komt as de Westereenders de finzenis bestoarmje foar it befrijen fan in heideman en der nei in hiel tûk úttochte technyske konstruksje in kanon troch de Frânske oerhearsket yn aksje komt. Alle messen, swurden en heafoarken moatte it ôflizze tsjin in hânfol kûgels fanút Frânske gewearen en in Frânsk kanon. Oer alle bûgen is dit stik fan skriuwer Gerrit Hoekstra, ek ien fan it grutte neiteam fan Salomon Levy, ien fan werkenning en erkenning. De werkenning leit foaral yn de regionale histoarje, de erkenning yn de kwaliteiten fan sawol regisseuse Tineke Broers as yn de kohesy en kwaliteiten fan dizze spilersploech. It totaal is kleurryk, sfearryk en hat in djip gefoel foar nuânses yn de wrâld fan leafde en yn de wrâld fan earmoede, eangsten, dreamen en deugden. Foar it iepenloftspul Burgum, dat har 50ste jier yngien is, in boppeslach mei in oproerig karakter dat ek no noch altyd hiel aktueel is. It oproer hat alles te krijen mei de foaroanmannen fan de Achterreed fan De Westereen dy%u2019t in eigen taal sprekke mei it rjocht fan de reed en de regels fan de reed. De fûleinigens fan harren wurdt tûk ûnderbrutsen troch by koarte dialogen de oare spilers soartefan stand still komedian rol te jaan. (Tekst en foto: Jelle Raap)
Een kiepenkerl is een historische wandelende handelaar. Tot aan het begin van de twintigste eeuw waren er nauwelijks winkels in de kleine landelijke dorpen. Maar de kiepenkerl ging van huis tot huis en verkocht waren uit zijn kiep. hij trok ook over de grens naar Nederland en kwam ook in hier via de Hessenwegen.
In Nederlandse termen zou zo iemand een marskramer heten. Een marskramer was een huis-aan-huis verkoper van kleine artikelen in de tijd dat veel verkopers zich geen vervoer konden permitteren en winkels relatief dun gezaaid waren. De marskramer droeg zijn handelswaar doorgaans in een mand (de mars) op zijn rug. Een gezegde waarin de marskramer voorkomt is iets in zijn mars hebben