Inhoud blog
  • Nieuwe Website op komst
  • mijn Website over boten
  • Verklarende woordenlijst
  • boeien
  • windrichting :
  • Alleen op zee :
  • Zeiler :
  • Bootjes zien :
  • 16 jarige vertrekt op solo wereldreis
  • Loodswezen
  • Zeilwedstrijden :
  • Boot type :
  • Loxodromen :
  • hobby :
  • Berichten aan zeevarende :
  • keramiek 3
  • Landen :
  • Beatrice MSC
  • Keramiek hobby vrouwtje1
  • Zeeen & Oceanen
  • Allerlei in verband met watersport :
  • Boten bouwen :
  • Bipt :
  • Meteorologie :
  • Knopen :
  • Geluidsseinen :
  • Marifoon :
  • Reglementen :
  • Het Log :
  • Getijden :
  • Vlaggen :
  • Boeien :
  • Kompas :
  • Vuurtorens :
  • Navigatie deel 1
  • Navigatie Kust
  • Jachthavens :
  • Kortenhoeff
  • Hobby van mijn Vrouwtje
  • Het zoeken van de schat
  • Ballon varen
    Zoeken in blog

    Gastenboek
  • Wandelgroetjes uit Borgloon
  • BOEH ! of zoiets
  • Boten
  • Welkom, en veel plezier met je nieuwe blog
  • water zee

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Inhoud blog
  • Nieuwe Website op komst
  • mijn Website over boten
  • Verklarende woordenlijst
  • boeien
  • windrichting :
    Zoeken met Google


    Foto
    Blog als favoriet !
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    SCHATTENJACHT
    MET PLEZIER HET ZOEKEN VAN SCHATTEN
    30-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kompas :

    Is de basis van alle navigatie middelen  op schepen .

    Geschiedenis kompas :

    Pingzhou Ke Tan 1117 rekentabellen de chinezen zouden hier ook al van gebruik maken :
    Silva Sweden AB produceerde zijn eerste kompas in 1923 en het bedrijf werd opgericht in 1933.

    Onderdelen van een kompas :

    Naald : moet roestbestendig zijn en magnetisch "materiaal bestaat vaak uit  Osimum Iridim
    Kompasroos
    Ketel
    Huis

    Het peilkompas

    Magnetisch kompas :

    + Goedkoop.
    + Betrouwbaar.
    + Onafhankelijk van andere systemen.
    + Onafhankelijk van stroom.

    - Afstand noodzakelijk tot storende invloeden.
    - Geringe richtkracht.
    - Niet overal op aarde bruikbaar.
    - Op stalen schepen zijn speciale voorzieningen en compensatie vereist.

    Het stuurkompas
    Het Gyrokompas
    Kajuitkompas
    Gridkompas



    Kompas fouten

    Deviatie :

    Veranderende deviatie.
    Door allerlei oorzaken kan de deviatie veranderen.
    Lassen van grote reparaties, blikseminslag, montage van nieuwe apparatuur, aanvaringen, of hard aan de grond lopen, alle kunnen zij het scheepsmagnetisch vel beïnvloeden.
    Mocht zoiets voorkomen, dan moet het kompas opnieuw worden gecompenseerd.
    Ook het lang in een richting liggen van het schip bijvoorbeeld in de winterberging, kan een fout opleveren.
    Meestal trekt die overigens weg als het schip weer gaat varen

    Variatie :

    De variatie is de hoek tussen het ware noorden "Noordpool"  en de richting van de  kompasnaald , en dit in functie wanneer deze wordt beinvloed door het aard magnetisme .


    Miswijzing of ERR :

    Miswijzing of ERR is de som van de Variatie en Deviatie 







    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!