Schepen2
Aanvulling op blog Schepen
20-11-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.EENDRACHT in Vlissingen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen  




31 -10-2007

Dikkie komt met foto;s thuis, iets klopt niet, lijkt op de Eendracht, maar de Eendracht is toch een driemaster.De volgende dag lezen we in de krant dat een mast eraf gehaalt is voor onderhoud, zodoende.

Factsheet

  • Lengte: 59,08 m
  • Breedte: 12,30 m
  • Hoogte: 41,70 m
  • Diepgang: 5,00 m
  • Romp: Staal
  • Tuig: Driemastschoener
  • Zeiloppervlakte: 1206 m2
  • Bouwjaar: 1989
  • Thuishaven: Rotterdam
  • Vlag: Nederland






19-11-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Arctic Sunrise

Herkomst

Ironisch genoeg was de MV Arctic Sunrise oorspronkelijk een schip voor de zeehondenjacht. Greenpeace heeft ooit zelfs een blokkade voor het schip opgeworpen toen het installaties transporteerde voor de Franse regering, die dwars door een leefgebied van pinguïns in het Zuidpoolgebied een landingsbaan wilde aanleggen. Desondanks nam Greenpeace het schip in 1995 in gebruik.

Geschiedenis

De scheepsromp is afgerond en heeft geen kiel, zodat het schip uit het ijs wordt getild in plaats van te worden verbrijzeld. Eind 1996 liet Greenpeace the Arctic Sunrise op de werf aanpassen aan de ijzige omstandigheden op Antarctica.

Acties

De Arctic Sunrise begon aan zijn Greenpeace-avontuur tijdens de Brent Spar-campagne, toen het schip werd ingezet tegen het dumpen van olieinstallaties in zee.

In 1997 voer het als eerste schip helemaal rond het James Ross-eiland in het zuidpoolgebied. Dat was pas mogelijk nadat een 200 meter dikke ijsrichel bezweek, die het eiland met Antarctica verbond. Dit was nog maar een van de vele bewijzen voor de wereldwijde klimaatverandering die de Artic Sunrise heeft helpen documenteren.

De Arctic Sunrise keerde regelmatig terug naar het noordpoolgebied om actie te voeren tegen Northstar, het project van British Petroleum dat een nieuw oliewinningsgebied in zee wilde exploiteren. Olievervuiling bedreigde dit kwetsbare gebied. Bovendien draagt oliewinning -verbranding van olie - bij aan de verdere opwarming van de aarde.

In de Zuidelijke Oceaan verijdelde de Arctic Sunrise de pogingen van Japan om zijn zogenaamde 'wetenschappelijke' programma voor de walvisjacht voort te zetten. Het schip achtervolgde tot in de grootste piratenhaven van het eiland Mauritius piratenschepen die illegaal visten op antarctische zeebaarzen.

In 2000 manoeuvreerde de Arctic Sunrise zich direct in de baan van de Amerikaanse kruisraketten. Toch kon het schip de Verenigde Staten er niet van weerhouden zijn 'Star Wars'-raketafweersysteem te testen. Dit dreigt een nieuwe nucleaire wapenwedloop te ontkenen.

Gelukkig kwam de Arctic Sunrise heelhuids uit de strijd om verslag te kunnen doen van haar wederwaardigheden.


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Arctic Sunrise
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Arctic Sunrise
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Arctic Sunrise
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Arctic Sunrise
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Arctic Sunrise
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Arctic Sunrise

Specificaties

Greenpeace

Thuishaven: Amsterdam, Nederland
Voormalige: Polarbjorn
Aankoopdatum: 1995
Aantal kooien: 30
Rubberboten: 1 Avon, 1 Zodiac, 2 Novuranias
Helikopterdek: Ja
Scheepstype: Zeewaardig motorschip
Zendercode: PCTK
Gebouwd: 1975 door AS Vaagen Verft
Bruto tonnage: 949 ton
L.O.A.: 49,62 m
Breedte: 11,50 m
Maximale diepgang: 5,80 m
Maximumsnelheid: 13 knopen
Hoofdmotor: MAK 9M452AK 2495 IPK 1619kW
Hulpmotoren : 2 x Deutz BF6M716 208pk (175 kva)
Boeg- en achterstevenschroef: elk 400 pk

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

18-11-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen




Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Gastenboek
  • Zeeland
  • Lieve groetjes vanuit De Klinge
  • Vriendelijke groetjes van Trucker John
  • Nog eens komen piepen. Groetjes.
  • zondag groetjes van woef woef

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!