Met een stoomtrein, ook het schaalmodel, kan vooruit en achteruit gereden worden, op de foto's zie je het mechanisme waarmee je de trein in zijn vooruit en achteruit kunt zetten, dit wordt geregeld met vier excentrieken die op een van de assen zijn gemonteerd, door een hendel in de cabine wordt deze bediend, zij regelen gewoon de stand van de bakschuiven die de stoom verdelen over de cylinders. De middelste excentriek dient om de waterpomp aan te drijven, tijdens het rijden kan je hiermee het water op zijn juist peil houden, heel belangrijk want een stoomketel verbruikt veel water en de ketel mag zeker niet met te weinig water gevuld zijn, dit kan zeer schadelijk zijn voor de stoomketel.
Bijgaande foto's laten de Scamp zien in een bijna afgewerkte toestand, met zijn noodzakelijke leidingen, zijn geplaatste watertanks en de cabine. Ook is hij reeds geschilderd en nu nadert hij toch stilaan zijn voltooing
Op de foto linksboven zie je de aansluitingen voor de blower, de drukmeter en niet te vergeten de stoomfluit. Rechtsboven in het midden bemerk je een hendeltje voor de regulator (het gaspedaal) want je moet natuurlijk de snelheid van de loc kunnen regelen. En daar onder de vulmond om de kolen in te brengen, want dat zijn de benodigheden om stoom te verwekken, water, kolen waar je een goed vuurtje mee kan stoken en.... rijden maar. Linksonder de volledig afgewerkte stoomlocomotief en rechtsonder de loc op het rijspoor, en rijden doet hij hoor, zonder problemen trekt hij mijn 78kgr mee en als het moet meer.