Adventure2Care
EEN ULTIEME & AVONTUURLIJKE IS VAN BELGIE NAAR GAMBIA
ik, Tiny van adventure2care nodigt u van harte uit om een wandeling op mijn blog te maken en hoopt dat u met veel plezier mijn ervaringen leest. Een berichtje in het gastenboek wordt erg op prijs gesteld.
21-11-2005
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dag 13: scheuren door de woestijn
Klik op de afbeelding om de link te volgen

5.30 uur op om ontbijt klaar te maken om 6.00 uur zat iedereen aan tafel en om 6.30 uur waren we op weg naar de woestijn.

 

Magreet had voor ons beide 12 flessen van 1½ ltr. water gekocht, daar ik graag op zeker ga heb ik er nog 6 bijgehaald + 3 flessen cola, ik had graag wat meer cola gehad maar we hadden het winkeltje naast de camping van zijn hele voorraad afgeholpen.

Wil begeleide ons de 80 km tot de plek waar de piste begon, zelf kon hij niet mee omdat hij een gewone personenauto reed .

Samen met Marcel zal hij de normale weg naar Atar nemen, over 3 dagen hopen we hen te  treffen in de camping Bab- Sahara.

 

Na dat we wat lucht uit de banden gelaten hebben starten we bij een klein dorpje langs de ijzerertsspoorlijn de langste trein ter wereld rijdt hier, 2,3 km lang. Deze spoorlijn blijven we de komende 3 dagen volgen, zolang als we hem zien weten we dat we op de goede weg zitten.

 

Marcel had ons nog mee gegeven dat de eerste 20 km. erg zwaar zouden zijn, had hij het even flink mis!! Het was een peulenschilletje de hele 1e dag.

We schoten goed op , de piste is erg wisselend, rotswoestijn,wasbordpiste en los zand. Op de harde stukken maken we flink vaart om dan vervolgens door het  zand scheuren, geweldig !!af en toe voel je de auto onder je glijden, ruimte genoeg dus lekker laten glijden. Magreet beschreef dit als rijden door custardpudding.
Ik merk dat de auto toch nog te zwaar geladen is want af en toe voel ik dat de bodem de grond raakt. Oppassen dus vooral op de stukken rotswoestijn.


We stoppen op een hard stuk om wat foto’s te maken ook als we een van de spaarzame boompjes tegenkomen die op een hard stuk grond staan stoppen we om wat hout voor het kampvuur van vanavond te verzamelen.


Het is ontzettend heet en het water mindert snel, om 17.00 uur zoeken we een plek om onze tenten op te zetten, we hebben hier niet te lang voor want het is vlug donker en we willen ook nog koken. Ik zie een gekko, hij valt bijna niet op in het zand, de vele dikke zwarte torren des te meer.

Als we gaan eten is het al donker, veel wordt er niet gegeten, niet omdat het niet lekker is maar het is te warm om te eten.


Terwijl we bij het kampvuur zitten en van de mooie sterrenhemel genieten, haal ik enkele blikjes bier uit de auto, bah warm bier na enkele slokken heb ik er genoeg van, de mannen schijnt het niet te deren en drinken het lekker op.

De maan komt hier pas op als het al een hele tijd donker is, dat maakt dat je heel veel sterren ziet, elke 10 minuten kun je wel een vallende ster zien , dit is fantastisch om mee te maken.

Daar we morgen weer op tijd willen opstaan kruip ik vroeg mijn tent in, ik word even wakker als de trein langs komt of er een Toyota voorbij scheurt, de lokale bevolking kent hier de weg schijnbaar zo goed dat ze zelfs in het donker rijden, als wij dit deden kwamen we gegarandeerd vast te zitten.

 

de nachten zijn hier beslist niet koud pas tegen de morgen koelt het wat af en waait er een koel briesje.

21-11-2005 om 00:00 geschreven door tiny  


22-11-2005
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 14: Dromen zijn bedrog
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Als start een lekker ontbijtje, oud brood en de overgebleven macaroni, om 9.15 uur vertrokken voor onze 2e dag in de woestijn. Hoe gemakkelijk het gisteren ging zo moeilijk is het vandaag, zeer veel zandduinen, van de sporen die we moeten volgen is soms niets te bekennen of er zijn zoveel sporen dat je niet weet welke de juiste zijn. Gelukkig weten we dat we in de buurt van de spoorbaan moeten blijven, alleen er is niet altijd een bandenspoor zichtbaar waardoor we toch weer gedwongen worden wat af te wijken.

Iedere auto komt wel eens vast te zitten maar mijn Strange Rover slaat ze allemaal, ik ben de tel kwijtgeraakt zovaak als hij vast zat. Af en toe hoor ik een kreet “ROTAUTO” begrijpelijk als je in een temperatuur van over de 50 graden moet liggen scheppen, zware ijzeren zandplaten slepen en duwen, misschien komt er nog een tijd dat we er met plezier naar terug kijken. Ik heb in ieder geval besloten dat dit de eerste en de laatste keer is.

 

Er zijn momenten dat we maar 1km. per uur halen, zandplaten voor de wielen dan 1 meter vooruit, zandplaten, 1 meter rijden, zandplaten, 1 meter rijden, zandplaten, 1 meter rijden, zandplaten, 1 meter rijden, zandplaten, 1 meter rijden, zandplaten, 1 meter rijden, zandplaten, 1 meter rijden, zandplaten, 1 meter rijden, zandplaten, 1 meter rijden, zandplaten, 1 meter rijden, zandplaten, 1 meter rijden, zandplaten, 1 meter rijden, zandplaten, 1 meter rijden, zandplaten, 1 meter rijden, zandplaten, 1 meter rijden, zandplaten, .......................... pas als we op een hard stuk komen gaat het even goed. We proberen nog eens vlak bij de spoorlijn het is daar n.l. hardere ondergrond maar er blijken grote schroeven en scherpe stukken metaal rond te slingeren.
Dit is zo’n moment dat je wilde dat ze de boel net zo als bij ons opruimden.

 

Er zit niets anders op terug het zand in, phhhhhhhhhh zegt het zand en zuigt de auto meteen weer vast. De machinist van een net langskomende locomotief komt nog helpen duwen.

Ik kan niet meer, ben kapot, gelukkig blijken Menno, Arjan, Willem, Jos en Lian onuitputtelijk. Zelf heb ik vandaag niet gereden ik heb het maar aan de experts overgelaten, maar tegen dit kunnen deze ook niet op zelfs Menno die toch al heel wat qua terreinrijden gewend is komt hier vast te zitten.

Als de auto om 16.30 uur opnieuw vast komt te zitten geven we het op voor vandaag, terwijl de vrouwen de tenten opzetten en soep maken zijn de mannen bezig de Strange Rover naar ons kampement te brengen.


Voor het helemaal donker wordt gaat Jos nog op zoek waar de spoorlijn ligt en verkent de omgeving om een plek met iets hardere ondergrond te vinden vanwaar we morgen genoeg snelheid kunnen maken om hopelijk de komende zandduinen tot Atar door te komen.


Ik heb wel respect voor de mensen die in deze hitte leven, langs de spoorlijn vind je hier en daar een dorpje, hoe ze het volhouden hier???

 

Vanavond geen kampvuur, eten, nog enkele blikjes warm bier en vergaderen wat te doen met mijn Strange Rover indien hij morgen weer zo tegenstribbelt.

Als de watervoorraad wordt verdeeld blijken er voor ieder nog 3 flessen te zijn, even moet ik denken aan de droom van Barbara die ze me voor mijn vertrek vertelde: “ ze had me in de woestijn gezien en ik had nog 3 liter water maar voor ik gevonden werd was ik al dood.”

Dromen zijn bedrog houd ik me voor, ik heb trouwens 3 x 1½ liter water dus dat is al iets wat niet klop.

Tijdens de vergadering wordt even gedacht om samen met Jos achter te blijven en rustig in de schaduw te wachten tot de anderen hulp gehaald hebben, dom gedacht van ons, gelukkig had Lian nog haar verstand op een rijtje en zei:” we laten geen mensen achter, als het niet anders kan laten we de auto achter.”

Besloten werd om morgen vroeg te vertrekken en te proberen tot 10.00uur, lukt het tegen die tijd nog niet laten we de Strange Rover achter en halen hem later op. Als de spullen er dan uit verdwenen zijn is dat jammer maar niets aan te doen.

22-11-2005 om 00:00 geschreven door tiny  


23-11-2005
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dag 15: lang leve de asfaltweg!!!
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Vol spanning vertrekken we zou hij het volhouden??

Het begin ziet er veelbelovend uit we rijden met te hoge snelheid door een dorpje naast de spoorlijn, we durven de snelheid niet te veel te laten zakken uit angst dat de Strange Rover weer vast komt te zitten.

Alles voor niets, even na het dorpje zit hij vast die:bisch!auto.
 
Een oude man uit het dorp komt helpen, nou ja helpen hij geeft aanwijzingen na ongeveer een half uurtje komt hij weer los uit het zand. Als dank voor zijn aanwijzingen geeft Jos hem een spijkerbroek en ik geef mijn reserve bril, hij blij, wij blij.

 

Het is al lang 10.00 uur geweest als Menno verder rijdt in mijn auto, schijnbaar denk niemand meer aan de afspraak van gisteren en ik hou wijselijk mijn mond tenslotte wil ik de auto liever niet achterlaten.

Menno geeft goed gas en voor een tijd gaat het redelijk goed, de keren dat de zandplaten van de auto gehaald worden ligt lager dan gisteren.

Vroeg in de middag stopt Menno en deelt me mee dat hij een raar geluid onder de auto hoort er volgt een inspectie maar er is niets te zien, verder dan maar. Na 10 minuten stopt hij weer en kijkt onder de auto, er zit een gat in het differenceel, een tand van het tandwiel door de behuizing geslagen.

 

Menno kruipt er onder en begint te sleutelen, af en toe geeft hij een opdracht aan de andere mannen. Na enkele uurtjes komt hij onder de wagen vandaan, hij heeft het differenceel verwijderd en ???????? weet ik veel wat er aan veranderd in ieder geval loopt de auto weer, hij heeft nu geen 4 wiel aandrijving meer alleen nog maar voorwielaandrijving.

Dat de woestijn niet geschikt is voor auto’s met alleen voorwielaandrijving blijkt al snel als hij weer vast komt te zitten.

De Defender onze “rots in de branding”( e) zand trekt hem er weer uit, terwijl we hiermee bezig zijn stopt er een Toyota, er wordt druk overlegd met deze redder in nood, hij springt in de Defender en sleept de auto naar de spoorbaan en wat wij niet durfde uit angst voor een botsing met de trein, doet hij, een wiel op de spoorbaan en een ernaast, hij sleept de Strange Rover zo'n 5 km. tot op terrein dat harder is en uit grind bestaat.

De rest van ons rijdt achter hem aan, Menno in zijn Toyota.


Eenmaal op harder terrein gaat het goed zolang de snelheid maar erin blijft, dit is geen kleinigheid omdat er best grote kuilen en stenen liggen, soms ben je gedwongen vaart te minderen dan weer moet je zorgen voor genoeg vaart om de komende zandduinen te doorkruisen, gelukkig zijn deze een formaatje kleiner dan eerst.

Ondertussen hebben we genoeg kennis opgedaan om al van de verte te zien waar het terrein zanderig en harder is, uiteindelijk bereiken we om 14.15 uur de plaats Choum. Nu is het een makkie tot Atar (is ons verteld ), ho maar, dit klopt dus ook niet!!

Het terrein is honderden meters breed en de bandensporen wijzen alle kanten uit.

Hiep,hiep, hoera voor Willem, hij heeft een GPS bij zich en is zo slim geweest van te voren deze route hierin te zetten, ondanks dit valt het niet mee in deze 80 km lange rotswoestijn met grote en kleine rotsen.
Menno rijdt met de Strange Rover aan kop hij ziet een stuk waar minder rotsen liggen de duik er met een snelheid in, het blijkt een rivierbedding te zijn waar de auto weer vast komt te zitten.

Na de zoveelste bevrijding van mijn auto gaat de Patrol met de GPS voorop rijden, dit gaat goed alleen lijkt het of er geen eind aan komt. we rijden kilometerslang door zwarte gravel of rotsige bodem, links van ons ligt het Adrargebergte,
De watervoorraad is minimaal en heeft een temparatuurtje dat je er bijna koffie van kan maken.

 

Dan plotseling bereiken we het punt waar we het Adrargebergte oversteken,we rijden via een kronkelweggetje naar boven.
De inmiddels minder luidruchtige kreten van Magreet over hoe mooi het hier is, laat ik over me heen gaan, het is me nog te veel moeite om de handdoek die ik als bescherming voor de zon over mijn hoofd ligt te verwijderen.

Na wat mij een eeuwigheid lijkt komen we eindelijk op een asfaltweg, "Hallelua" voor het eerst in mijn leven besef ik hoe belangrijk asfalt is.

Na enkele kilometers op deze prachtige weg zie ik na een bocht in de verte Atar liggen, we maken een korte stop in een dorpje voor cola, warm maar toch heerlijk, dan in het begin van Atar ligt camping Bab-Sahara de plek waar we de anderen zullen treffen. Just de eigenaar ( een Hollander) heet ons welkom, Wil is er ook maar Marcel en Wouter zijn afwezig, ons kan dit niets schelen wij genieten van de koelte ( 40°C) in de schaduw.

 

Als eerste gaat er een beker koud water over min hoofd, dan 15 minuten rusten, dan een douche en dan…………… ‘n koud  biertje, geen Brands maar niet te min heeeeeeeeeeerlijk!!

Bij het douchen merkte ik dat mijn toiletspullen spoorloos waren, in de woestijn is de achterklep open gegaan en schijnbaar is de tas met toiletspullen,GSM, batterijen en medicatie er uitgevallen., wel ik ga er toch niet voor terug, hahaha.

Gelukkig zitten mijn malariatabletten in een andere tas

Nog een maaltijd van aardappelen, kamelenvlees (ik  heb hier wel nog geen kameel gezien  alleen maar dromedarissen, but wats in a name) en salade en het leed is al weer bijna vergeten.

Zodra het donker is, en dat is hier vroeg lig ik te snurken in de openlucht onder de Nomadentent.

23-11-2005 om 00:00 geschreven door tiny  


24-11-2005
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dag 16 . reparatie van de auto
Klik op de afbeelding om de link te volgen

 Om 6.00 uur al wakker van het hanengekraai, tja dat krijg je als je in de buitenlucht slaapt.
Ik vind het heerlijk zo rustig en gebruik de tijd om eens op de camping rond te neuzen.

Het ziet er heel gezellig uit en er is van alles te zien, oude deurtjes staan aan een kant tegen de muur, grote aarde kannen met water, hier worden grote ijsblokken ingegooid zodat je altijd lekker koel drinken tot je beschikking hebt. Er is een grote overkapping met tafels, stoelen en banken ook is er een kleine bibliotheek waar reizigers soms boeken achterlaten, ik vraag me af of ik het boek “ Was ik maar nooit op reis gegaan hier zal laten.


Ik zie nog een grote pop die lijkt op " De denker" hij heeft een grote Duitse helm op die volgens mij nog uit wereldoorlog 1stamt.

Willem die er altijd op uit is om grapjes te maken loopt er op een gegeven moment mee rond en “gibt befehlen” of de Duitsers die hier zijn dit zo leuk vinden??


De boy die hier werkt veegt het zand aan, er ligt hier dan ook niets op de vloer zodra je de poort uitgaat, ziet het wel heel anders eruit, ondanks het feit dat Just hier voor de omgeving een vuilnisdienst heeft opgezet ligt er toch nog veel afval op de grond.

 

Zodra de schemerig verdwenen is begin ik met het uitruimen van de auto.

Aan de boy vraag ik een handbezem en verwijder zo veel mogelijk het zand uit de auto.

Zo nu is het tijd voor een ontbijtje en hoe kan het ook anders dit bestaat weer uit stokbrood met abrikozenjam, , ik mijmer van een lekkere snee bruin brood met kaas…. maar niet te lang want de vuile was ligt nog op me te wachten.

 

Menno en Wouter brengen uren onder de auto door. De steekassen die gisteren verwijdert zijn sluiten de wiellagers af, als noodoplossing hebben we tape gebruik, nu moet er een definitieve oplossing gezocht worden. De as doorslijpen vind ik geen optie, ik vermoed dat het dan helemaal niet lukt om er weer een 4x4 van te maken.

In de middag wordt er gestopt met het werk omdat het niet meer te doen is in deze warmte,we houden een siësta en om 15.00 uur begint Wil met het koken van een heerlijke maaltijd.

Dan is het weer tijd voor de jongens om onder de auto te kruipen er is 1 bout die maar niet los wilt.

De Defender compleet met sleepkabel komt nog eens te voorschijn en na een paar pogingen komt de behuizing los. Het differenceel blijkt helemaal naar de knoppen te zijn.


Van de vrouw van Just verneem ik dat Achmed straks komt, hij is klein ± 15 jaar en een mecanicien met veel ervaring????? Het is al laat als Achmed komt kijken  maar hij heeft wel goed nieuws, hij denkt n.l. aan een differenceel te kunnen komen en zal morgen in de ochtend de prijs naar Just doorbellen.


Een goede gedachte om mee te gaan slapen.

 

 

24-11-2005 om 00:00 geschreven door tiny  


25-11-2005
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dag 17. alleen op de camping
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Dag 17.

 

 

Kukuleku……. de haan liep vandaag om even na 6 af, maar kreeg me er niet uit, ik ben lekker nog 45 minuten blijven nasluimeren.

Nu is het wachten op het telefoontje van Achmed met de prijsopgave.

 

De rest van de groep vertrekt voor een bezoek aan Cinguetti, de 7e heilige stad van de Islam, ik blijf op de camping dus kan jullie hier niets over verrtellen, daarom verwijs ik jullie naar de website van Willem: http://www.banjul.nl/ 

 

Om 9.30 uur nog altijd geen telefoontje van Achmed daarom samen met de mecanicien van Just naar hem toe gereden, hij was lekker aan het werk, had geen differenceel en vond het schijnbaar heel normaal om niets van zich te laten hiren, is dit de African way??

Hierna naar een lasser toegegaan om het gat in de behuizing te maken, Just had me al geïnformeerd dat dit ± 1500 UM zou kosten. De lasser kreeg meteen dollartekens in zijn ogen toen hij mij ( een blanke) zag en vroeg 5000 UM, ik vind afdingen best leuk en kreeg het klaar de prijs tot 2000 UM ( ± € 6) te laten zakken.

 

Terug op de camping, zie ik dat de anderen vertrokken zijn, het is er heerlijk rustig, lekker zo’n dagje voor mezelf. Ik ga op zoek naar Just om hem om raad te vragen maar hij is er niet, dan maar wat klungelen aan de auto, het raam dat weigerde dicht te gaan functioneert weer, ook het portier weigerde open te gaan maar dat heb ik nog verder stuk gemaakt, het stangetje was krom en brak toen ik het recht wilde buigen, ik heb hier al taxi’s gezien met hetzelfde probleem en die hadden er een touwtje aangemaakt. Dat wordt dus een karweitje voor de volgende eigenaar.

Dan zie ik Just, hij is net terug met een nieuwe lading cola, hij verteld dat zijn mecanicien op zoek is naar een differenceel.

Er zit dus niets anders op dan af te wachten, ik ga in de schaduw zitten met een boek, schijnbaar zitten die rotvliegen ook graag in de schaduw, zouden ze op mijn zweet afkomen? Nog maar een douche genomen, blijkt geen sikkepit te helpen ook de dieetlotion helpt maar voor z’n 5 minuten.

Ik krijg een bericht van Just,zijn mecanicien heeft 5 stuks gevonden maar allemaal met 1 tand te veel ik krijg het advies deze niet te gebruiken omdat dit de 4x4 zou afremmen. Hij heeft ook iemand met een Range Rover gevonden maar deze wilde geen onderdelen weg doen. Ik heb nog remschijven, V-snaren en lampen als reserve dus een poging gedaan om deze te ruilen voor het differenceel, helaas geen succes. Het zoeken gaat dus nog verder,of het nog lukt vandaag? Ik hoop het want de groep wilt morgen naar Nouakchott vertrekken.

 

Ik warm een blik witte bonen met worst die ik nog in de auto gevonden heb. Tijdens mijn maaltijd vraag Just of ik morgen een lifter mee kan nemen naar Nouakchott, ik beloof om een plekje op de achterbank vrij te maken. Later die dag leer ik de lifter Clovis kennen, een sympathieke man, reisleider van beroep.

 

Het is nu 41°C in de schaduw en ik verlang naar het weer in Nederland, het maakt niet uit hoeveel ik drink, de dorst blijft, nog een overblijfsel van de woestijn denk ik.

Nog maar eens een koude douche, niet afdrogen zo in de kleding, héérlijk voor zo’n 30 seconden voor ik de douche verlaat ben ik echter al weer opgedroogd.

  

Om 16.00 uur komt de groep terug en is na 15 minuten weer weg om te zwemmen in een meertje hier niet ver vandaan. Na een dik uurtje zijn ze weer terug omdat er nog aan de Patrol gewerkt moet worden.


De mecanicien van Just komt terug met slecht nieuws, geen differenceel gevonden.

We besluiten dat 3 auto's in de ochtend naar Nouakchott vertrekken met onze paspoorten en op de Ambassade vast ons visa voor Mali halen.
Wouter en Marcel blijven hier tot de behuizing van het differenceel weer onder de auto zit en met olie gevuld kan worden.

De avond breng ik onder het genot van een lekker koud pilsje door met
de gezellige Brabanders die op de camping verblijven.

25-11-2005 om 19:15 geschreven door tiny  


26-11-2005
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 18. een onverwacht extra nachtje woestijn
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Als ik om 7.00 uur opsta zijn de anderen van de groep al druk aan het inpakken, om 8.00 zwaaien we ze uit.

Just en de jongens kruipen onder de auto om de behuizing te plaatsen, het valt niet mee en neemt nog de hele ochtend in beslag, als de wielen eraf gaan om een provisorische dop op de wiellagers te zetten zien we dat er een schokbreker afgebroken is. Gelukkig heeft Just er nog een liggen die past en die ik voor een prikkie mag hebben.

Om 12.00 uur zijn we klaar om te vertrekken, Clovis ( de lifter) wordt op de achterbank geplaatst, ik dank Just voor al zijn hulp, krijg 3 zoenen op de wang en weg zijn we.

 

De weg ligt dwars door de woestijn en is erg eentonig, dit en de warmte maakt dat ik snel vermoeide ogen krijg als ik dan ook nog een kapotte voorband krijg draag ik het stuur over aan Clovis.

De krik en wielsleutel zit in een van de auto’s die vanochtend vertrokken zijn, wat nu gedaan? We hebben geluk na 2 minuten komt er een 4X4 aan vol met archeologen, ze stoppen en lenen ons hun krik.

Het asfalt is gloeiend heet,Clovis rijdt daarom rustig om zodoende de banden te sparen.

 

Na zo’n 55 km. komen we in een dorp, hier even gestopt voor koud drinken, ze hebben ook kamelenmelk, Magreet vindt het lekker en koopt een fles.

Weer op weg komen we na enkele kilometers een fietser tegen, een jongen uit Zwitserland die we op de camping van Just hebben leren kennen. Knap hoor, deze weg is met de auto al een opgave, we geven hem een koude cola en wensen hem een goede voorzetting van zijn reis.


Plotseling na 10km  BANG!! alweer een voorband stuk nu aan de andere kant.

Clovis denkt dat dit komt omdat de auto alleen voorwielaandrijving heeft en er te veel kracht op de voorbanden komt, dit in combinatie met het hete asfalt zou te veel vergen van de banden. Dat wordt weer wachten tot een auto voorbij komt. Gelukkig is de bevolking hier erg vriendelijk en behulpzaam na een tijdje stopt een Peugeot en kunnen we de band verwisselen, dit is de laatste reserve band daarom wordt de snelheid nog meer aangepast een andere kapotte band kunnen we ons niet permitteren.

 

Na een korte tijd hoor ik een raar geluid, Clovis stopt de auto om te kijken wat er aan de hand is en ja hoor weer een voorband stuk. Wat nu gedaan?? Clovis stelt voor dat Marcel en Wouter naar Nouakchott rijden om de banden te plakken en morgenochtend terug komen.  Marcel vindt dit geen optie hij wil de auto slepen. Ik vind dit geen optie, ik heb geen zin om de auto bij aankomst naar het stort te brengen.

Een tijdje staan we daar zonder wat te zeggen of te doen, de padstelling wordt verbroken als Clovis nog eens met Marcel gaat praten en deze alsnog beslist de 150 km. naar Nouakchott te rijden.

 

Wij zetten de auto een eindje van de weg, het is al 17.30 uur en het zal vlug donker zijn, tijd om de tent op te zetten, Clovis zoekt sprokkelhout en even later zitten we gezellig bij het vuur te eten , we hebben brood, tonijn en een joghurtje na, hierbij een lekker mangodrankje wat wil je nog meer. Terwijl we genieten van de prachtige sterrenhemel in ons onverwachts extra nachtje woestijn denken we even terug aan Marcel en Wouter die nu hard aan het werk zijn om de banden gerepareed te krijgen.
We krijgen nog bezoek van de man in de Peugeot die ons onderweg geholpen heeft, hij kwam toevallig langs en vindt het ook gezellig want blijft lang hangen.
Magreet is in haar element nu ze Frans kan praten en kletst Clovis de oren van het hoofd, tussendoor kan ze me nog even in Nederlands vertellen dat het toch zo’n mooie man is met prachtige bruine ogen!!

Daar ik niets begrijp van het gesprek kruip ik maar op tijd in de tent om te gaan slapen, gelukkig maar want om 02.30 staat Marcel en Wouter aan de (tent)deur.

 

Terwijl de banden verwisseld worden ruim ik de tent op, we laden nog wat spullen in de bus om mijn auto wat te ontlasten, Magreet en ik gaan bij Marcel in de bus en Clovis en Wouter rijden in de Range Rover en om 03.00 uur zijn we op weg naar Nouakchott, het asfalt is nu wat afgekoeld en we hebben goede hoop het deze keer te halen.

Als net op weg zijn komt Wil in zijn Peugeot  er aan en stap ik over in zijn auto om hem gezelschap ( wakker) te houden.

Het gaat goed, wel is het oppassen want er kan van alles over de weg lopen, we zien een kudde dromedarissen, een dode geit , een egel en nog andere kleine dieren die ik niet thuis kan brengen. Plotseling steekt er mist op en lijkt het wel alsof we thuis rijden.

 

Om 4.30 komen we aan in Nouakchott bij Olivia op de camping, we zoeken meteen een slaapplek op, Marcel, Wouter en Wil zullen wel zo naar dromenland vertrokken zijn, zij hebben een zware dag achter de rug.

Op het dak liggen matrassen en ik besluit daar te gaan slapen, ik kruip onder het muskietennet  het duurt wel even voor ik inslaap want de luchtvochtigheid is hier zo groot dat zelfs het matras, kleding nat is.

26-11-2005 om 00:00 geschreven door tiny  


27-11-2005
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 19. en nog eens reparatie van de auto
Klik op de afbeelding om de link te volgen

 Het is 7.30 uur als ik kletsnat wakker wordt, nee niet in bed geplast!! Het is de luchtvochtigheid, van het dak bekijk ik de camping, het ziet er gezellig uit, op de muren staan woestijn landschappen en nomaden geschildert.

Ik zie een grote stoffen zetel, hij staat er solitair en lijkt wel een beetje op een troon, ik ga naar beneden en kruip met mijn boek in deze nog natte troon en voel me “the queen of the desert.

Ik krijg gezelschap van een grote schildpad die onder een auto uitgekropen komt.
Net als op de camping van Just ligt hier zand en her en der staat een boom, fijn voor als je wat schaduw zoekt.

Ik wordt uit mijn troon verjaagd als een boy het zand gaat bezemen, langzaam aan worden de anderen wakker en bestellen we een ontbijtje met……. hoe kan het anders stokbrood met abrikozenjam. Ik begin de afkeer van Marcel hiervoor te begrijpen, hij blijft meestal een ½ jaar hier en kan alleen de enkele keer dat hij thuis is iets anders eten.

 

Clovis heeft zijn vriend Ndongo gebeld, zodra hij arriveert, gaat het richting stad op zoek naar een differenceel en om de banden te repareren.

Ndongo een aardige jongen van ± 23 jaar komt om 11.00 uur we vertrekken meteen na de kennismaking, Magreet vindt het wel leuk om mee te gaan en kruip dus ook in de auto, de anderen gaan naar het strand.


Ik cross door de straten als een volleerde Afrikaan, gaten in de weg vermijdend, toeterend en doordrukken me niet laten imponeren door anderen die proberen door te duwen, Magreet slaakt af en toe een kreet van angst maar Clovis en Ndongo vinden dat ik het prima doe. Hier kom je niet vooruit als je bang bent want verkeersregels kent men hier niet, het recht van de sterkste dat telt hier.

Ik hou er wel van, mocht ik ooit ontslagen worden dan zal ik zeker een job als taxichauffeur in Nouakchott overwegen.

 

We arriveren in een gedeelte van de stad waar allemaal autogarages zijn, niet zo als bij ons natuurlijk, om hier te komen zijn we door vele stoffige straatjes gereden, links en rechts ligt afval waar geiten en kippen in rondscharrelen. Autowrakken liggen her en der langs de weg, overal lopen kinderen en volwassenen.

Bij een bandenspecialist komen we na lang afdingen tot een prijsovereenkomst voor 20.000 UM ( ± €.60) wordt de band geplakt en een bijna nieuwe buitenband erop gezet, bijna nieuw althans voor Afrikaanse begrippen ik betwijfel of hij bij ons door de keuring zou komen. Voor dit bedrag neem ik ook nog een reserve buitenband mee want ik wil nu toch wel op zeker gaan.

Terwijl men met de banden bezig is gaat er iemand van de werklui op zoek naar een differenceel en hij vind er een, enkele straatjes verder, ik ga samen met Clovis en Ndongo erheen, het is inderdaad een differenceel met 46 tanden precies wat ik nodig heb, alleen de vraagprijs is wat aan de hoge kant €.340,00.

Menno heeft eens laten vallen dat hij het in NL voor 50 Euro kan uithalen, nu begrijp ik dat mij dit waarschijnlijk niet zou lukken maar deze prijs vind ik toch wel erg veel, ik bied €.150,00 maar de man denkt waarschijnlijk dat ik echt in nood zit en blijft bij zijn prijs.

Clovis zegt dat zijn vriend Achmed,die automonteur is vast wel een goedkoper kan uithalen en dus vertrekken we onverrichter zaken terug naar de bandenspecialist.

In stilte hoop ik dat de man ons na komt,om te zeggen dat hij het wel doet voor deze prijs, tenslotte is € 150 veel geld hier en zal hij zoiets ook niet dagelijks kunnen verkopen.

 

 

Wel de banden zijn klaar, op naar Achmed dan maar, hij blijkt niet thuis te zijn maar zijn vrouw weet waar hij aan het werk is, dit blijkt aan de andere kant van de stad te zijn en kan ik weer al toeterend en doorduwend een eindje rijden.

Bij Achmed aangekomen valt mijn oog als eerste op 3 mannen boven in de motorkap van een Opel Ascona, 2 liggen eronder en ongelofelijk ze werken alle 5 tegelijk aan de motor, ik zou verwachten dat ze elkaar alleen maar in de weg zouden zitten maar nee hoor!! Een prachtig tafereeltje om te zien.

De grond van de garage, (een ommuurde ruimte met aan een kant een kleine overkapping) ziet het zwart van de olie, milieueisen kent men hier schijnbaar niet.

Clovis onderhandelt met Achmed, hij zal op zoek gaan en vraagt ons over 1 uur terug te bellen.

 

We gaan terug naar Olivia’s place waar ik meteen onder de douche kruip, Jos vertelde vanochtend dat je bij het douchen heel rustig heen en weer moet lopen omdat je anders meteen gaat zweten, ik test dit uit en moet zeggen dat hij nog gelijk heeft ook.

Net uit de douche komt Clovis me vertellen dat Achmed een differenceel gevonden heeft voor 40.000 UM ( ±€.125) Voor het plaatsen vraagt hij 15.000 UM ( ±€.50) plus de kosten van de olie, natuurlijk stem ik meteen toe.

We springen weer in de auto naar hem toe, bij zijn werkplaats aangekomen blijkt het differenceel er nog niet te zijn . Na ± ½ uur stopt een taxi en komt een van de monteurs eruit met het differenceel, Achmed kijkt het na en keurt het goed, dan moet de 40.000 UM betaald worden.

Ik heb dit bedrag niet meer op zak omdat ik wilde wachten met geld omwisselen totdat ik het juiste bedrag weet, morgen vertrekken we namelijk tot vlak voor de grens van Mali en het is verboden Mauritanisch geld over de grens te nemen. Clovis is zo goed de 40.000 UM voor te schieten.

Dan krijgt Clovis een telefoontje, hij praat een tijdje en tot mijn verwondering duwt hij plotseling de telefoon in mijn hand, het blijkt Just van Bab Sahara te zijn die informeert hoe het met ons gaat, geweldig toch die bezorgdheid en behulpzaamheid. Ik dank hem hartelijk en hij zegt te blijven informeren totdat hij weet dat alles in orde is.

Bij Achmed heeft Clovis ondertussen een VIP behandeling voor me geregeld, als eerste wordt mijn auto in orde gemaakt, Achmed is al hard aan het sleutelen,
Omdat ik toch geen regen meer verwacht geef ik het zeiltje dat ik bij de andere Achmed in Marrakech gekocht heb aan de monteur die onder de auto ligt, zodat hij niet op de olie doordrenkte grond hoeft te liggen.

Deze mannen, hebben het zeer zwaar, in deze hitte werken zonder een druppel drinken valt niet mee.

 

Met de taxi gaan we terug naar de camping van Olivia en brengen hier samen nog wat tijd door, het is leuk om te zien hoe Clovis en Ndongo met elkaar omgaan.

Clovis heeft telefonisch geregeld dat ik geld kan wisselen aan een interessante koers en Ndongo gaat met ons mee om ons de weg te wijzen. Hij vindt het wel leuk om met 2 mamma’s op pad te gaan en verteld dat zijn familie ver weg woont en dat Clovis zich over hem ontfermd, hij wil zelf ook graag reisleider worden en wilt daarom graag Engels leren, ik probeer Magreet dan ook af en toe het zwijgen op te leggen omdat ze steeds Frans praat want ik wil Ndongo wat Engels te leren. Veel kans krijg ik hier echter niet voor want praten… dat kan ze die Magreet!!!

 

Achmed belt dat het repareren van de auto vanavond niet meer lukt en geeft ons zijn tel.nr zodat we morgenochtend kunnen bellen. Clovis die ergens anders verblijf staat erop dat we hem laten weten als de auto klaar is, hij komt dan af om samen met ons naar Achmed te gaan.
Als er een prijs voor de beste lifter was zou Clovis hem vast winnen.

 

Nog even wat eten kopen, eten en een lekker kopje oploskoffie, dan een douche, een koud pilsje en naar bed.

Het was een drukke, leuke en voldoeninggevende dag.

27-11-2005 om 00:00 geschreven door tiny  




Foto

Mijn links
  • 2Care and 4Fun
  • site van willem ( tip)
  • benefiet muziekfestival
  • Kairakaffoo
  • alles wat je wilt weten over gambia
  • duurzaam bouwen in Gambia
  • jeugsentimenten
  • Het doel

  • Gastenboek
  • Bezoekje!
  • Wandelgroetjes uit Borgloon
  • een prettige dag Tiny
  • geniet alvast van een gezellig weekend Tiny !
  • rommelmarkt materiaal

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Oude foto's uit Gambia


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Zie hier het resultaat van 1 dagje toilet madam spelen.

    Toch een mooi gezicht hé!!

      Al met al een mooie opbrengst van het
    Boerderijpopfestival 2005 voor
     Adventure2Care


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Archief per week
  • 04/12-10/12 2006
  • 19/12-25/12 2005
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 10/10-16/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 26/09-02/10 2005
  • 12/09-18/09 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005

    Foto

    HRG4xx4, Borgloon/auto class clinic,Veldwezelt/ESPRIT, Maastricht/fam. Bout / SUZUKI Rekem/ fam. Hillekens / SNSbank / HANS ANDERS,, Maastricht / ETOS, MaastrichtKapsalon Albertz,Maastricht / Hermans verz. VeldwezeltArgenta, Lanaken / Dexia, Veldwezelt
    HET AFPRC ziekenhuis in Farafenni

    Mooi van buiten, van binnen helaas niet.

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Metamorfose van
    Range- Rover
    Naar
    Strange-Rover


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Wie kan mij helpen?
    Heeft u thuis nog iets liggen
    dat u kunt missen ?
    Ik heb nog voldoende ruimte
    over om wat van onze overvloed
    naar The Gambia te brengen.

    Voor mijn reis ben ik nog op zoek
    naar enkele jerycans,
    spanriemen,potkrik,roofrack,
    onderdelen van motor
     (diesel)RR 2500TD bj.'90

    Voor de Gambiaanse mannen
    (laat ze maar werken die mannen)
    oud handgereedschap
    .

    Voor de Gambiaanse vrouwen
    iets om zich eens lekker te verwennen,
     zeep. shampoo's, parfum e.d.

    Voor de kinderen: rugzakjes, schriften,
    pennen en ander schrijfmateriaal,
    wat om te spelen is natuurlijk ook heel fijn,
    maar dan liever geen knuffels maar ballen,
    geen elektrisch speelgoed
    maar blokken, ballonnen, bellenblaas enz
    .

    Voor het ziekenhuis te veel om op te noemen,
    van bedpannnen tot
    chirurgisch materiaal,
    van computers tot generators,
    op verzoek stuur ik u graag een lijst toe.

     

     


    Inhoud blog
  • En daar gaan we weer!!!
  • Dag 38: afscheid
  • Dag 37: het leven in de coumpound, deel 2
  • koken 1
  • koken 2
  • koken 3
  • vrouwenfeestje
  • Dag 37: het leven in de coumpound, deel1
  • 1.dame met malaria 2.uitzoeken verpakking matriaal
  • markt Tujereng
  • dag 36. bezoek banjul
  • Dag 35: Abuko Natural Reserve
  • Dag 34: een zak vol geld
  • Dag 33:
  • Dag 32: bezoek aan visserdorp
  • de vissers
  • het roken van de vis
  • het drogen van de vis
  • het zouten van de vis
  • dag 31: winkelen in Serrekunda
  • Dag 30: bezoek aan de basisschool in Tujereng
  • Osman en Kebba in hun oude klaslokaal
  • de kids en het hoofd van de school met Kebba en Osman
  • een van de klaslokalen
  • dag 29: bezoek James Island
  • veerboot Banjul
  • zwemmende kinderen in Albreda
  • James Island
  • olifant boom
  • schoenenpoetser
  • dag 28 : deel 2 Happy Kids
  • Feyenoorders in dop
  • Kids in Kebba's compound
  • dag 28: Deel 1
  • Is het niet een schatje !!
  • Dag 27 : eindbestemming bereikt
  • dag 26: leve het asfalt
  • dag 25: apenkoppen
  • Dag 24: het natuurpark Niokolo Koba
  • Dag 23: op weg naar Senegal
  • Dag 22: op weg naar Kayes
  • Dag. 21 Mali
  • dag 20 . kadavers
  • Dag 19. en nog eens reparatie van de auto
  • Dag 18. een onverwacht extra nachtje woestijn
  • dag 17. alleen op de camping
  • dag 16 . reparatie van de auto
  • dag 15: lang leve de asfaltweg!!!
  • Dag 14: Dromen zijn bedrog
  • dag 13: scheuren door de woestijn
  • Dag 12: voorbereiding op de piste
  • dag 11: Mauritanië, here we come!
  • Dag 10, monsteretappe
  • brrrrrrrr terug in het land
  • hallo allemaal,
  • dag 9: westelijke sahara
  • dag 8: even uitrusten ?!
  • dag 7: eerste schade
  • dag 6: even echt ruig 4X4
  • kashbah
  • kashbah
  • Dag 5 ( rusten) in Marrakech
  • dag 4,door het Atlasgebergte
  • Dag 3 : Marokko
  • Dag:2 Sahara temperaturen en eenzame opsluiting
  • een eerste nieuwsflash
  • Jawel de eerste tekenen van leven
  • nieuws?
  • Geen nieuws, goed nieuws.
  • Afscheidsfeestje
  • krantebericht
  • de laatste loodjes
  • STRESS!!!!
  • Nog wat freubelen
  • verzamelen
  • tijd voor de injecties
  • Super gezellig was het !!
  • geschenk
  • Back to the sixties!!!
  • hulp van mijn handyman
  • nog meer veranderingen
  • het spuitwerk
  • surfen naar onderdelen
  • De auto
  • BENEFIET FESTIVAL MAASTRICHT
  • vervolg Rommelmarkt
  • Rommelmarkt
  • bezoek ziekenhuis deel2
  • Dikkie's bezoek aan het ziekenhuis deel1
  • op zoek
  • Een drietal redenen om toch door te gaan,.
  • Mijn challenge 2005, hoe is het tot stand kwam
  • bericht voor alle bekende blogbezoekers

    Vogels in Gambia


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!