Met de caravan door Duitsland
  • 40 dagen reizen kent zijn einde
  • voettocht langs Esch
  • aan de verkeerde kant van de Sauer
  • Camping "Im Aal"
  • Esch-sur-Sûre aan de Sûre

Met de caravan door Duitsland
    07-09-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zinnowitz aan de Ostsee

Een voettocht bracht ons naar de badplaats Zinnowitz. Naast majestueuze hotels staat er nog een overblijfsel uit de voormalige DDR. De badplaats is heel mooi opgezet en je kan er een “Strandkorb”, een overdekte rieten strandzetel huren aan het strand van de Oostzee. Wandelen op het pad tussen de bomen langs de kust geeft verfrissing en er altijd wat te zien. Camping Ostseeblick is een mega camping met 300 plaatsen. 298 ervan zijn Duitsers en er staat één Nederlander en… een Vlaming. Er wordt enkel Duits gesproken aan de receptie en in het toerisme.

07-09-2016, 09:07 Geschreven door Marc

06-09-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.het eiland Usedom

We zijn aangekomen op camping Ostseeblick in Trassenheide op het eiland Usedom. Het weer is mooi en de oostzee is op 50 meter van onze caravan. We horen de golven. Van hieruit kan je de boot nemen naar Zweden. De caravan staat tussen hoge sparren. Helaas is er op de camping helemaal geen wifi en ik moet noodgedwongen uitwijken naar een toeristen informatiecentrum om mijn verslag door te sturen. Morgen bezoeken we Peenmünde en wandelen we door het mooie stadje Wolgast. Wellicht zetten we even voet in Polen, hier vlakbij. We blijven vier nachten op Usedom. Hier wat foto’s van onze nieuwe stek in Usedom en, zoals beloofd, wat impressies van de Lüneburger Heide met het stadbezoek aan Lüneburg.

06-09-2016, 10:18 Geschreven door Marc

04-09-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag staan we aan de Poolse grens

Wij maken ons klaar voor een trip van 340 kilometer oostwaarts, naar het eiland Usedom. Usedom is het meest noordoostelijke punt van Duitsland in Mecklenburg-Vorpommern en het eiland wordt gedeeld met Polen. In Peenemünde experimenteerde Werner Von Braun tijdens het naziregime met raketten en ontwierp de gevreesde V2 raket. Gelukkig konden de geallieerden het complex tijdig vernietigen. Als de wifi daar behoorlijk werkt, komen er foto’s op de blog.

04-09-2016, 16:58 Geschreven door Marc

03-09-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.naar Celle en Bergen-Belsen

Vandaag zijn we op uitstap geweest. We reden naar het lieflijke stadje Celle. Elk huis in de binnenstad is een vakwerkhuis, keurig afgewerkt, stokoud en met leuzen versierd. Op de weg naar Celle ligt Bergen en Belsen. Het voormalige kamp Bergen-Belsen hebben we bezocht. Het is de plaats waar door de nazi’s 70.000 mensen het leven gelaten hebben. Veel is er niet meer van te zien, maar er staat een monument, een betonnen gedenkgebouw en de immense weiden, waar de barakken gestaan hebben. Nu zijn het plaatsen, waar massagraven liggen.

03-09-2016, 16:48 Geschreven door Marc

01-09-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.een rustige dag op de Lüneburger Heide
    Vandaag hadden we een rustige dag, zoals het senioren betaamt. We konden de warmte van de zon goed gebruiken. In de namiddag hebben we de stapschoenen aangetrokken voor een trip van 7 kilometertjes door de velden en de bossen. De stafkaart was er noodzakelijk voor. Ik heb een hert zien wegrennen op een tiental meter van mij. Morgen gaan we wat inkopen doen en mondvoorraad inslaan voor meerdere dagen.

01-09-2016, 19:58 Geschreven door Marc

31-08-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.voettocht naar Wilseder berg

Vandaag hebben we een heuse voettocht gemaakt door de Lüneburger Heide. Vanuit Niederhaverbeck zijn we naar de Wilseder Berg gestapt. De heide was nog in bloei en alles kleurde purper. Jammer dat ik voorlopig geen foto kan plaatsen, maar volgende week zal ik hopelijk er beelden van laten zien. Dan zijn we naar Wilsede gestapt, een soort Bokrijk in de Lüneburger Heide. Het weer is perfect en we maken ons klaar voor een volgende voettocht.

31-08-2016, 19:37 Geschreven door Marc
    Reageren (0)

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lüneburg

We hebben gisteren een dagje Lüneburg gehad. Vorig jaren waren we er ook al en het blijft een mooie stad: het Rathaus (stadhuis), Am Sande, de oude haven met de alte Kran. Ik hoop van binnen enkele dagen foto’s van te mogen tonen van deze lieftallige stad. Ik wil ook nog een foto tonen van een parkeergebouw met plaatsen enkel voor vrouwen. Ik verschoot me een bult toen ik de borden zag met deze positieve discriminatie! Enfin, zolang wifi hier te traag werkt om foto’s te plaatsen, blijf ik een kort tekstje schrijven. We blijven hier nog een aantal dagen en vandaag trekken we de stapschoenen aan voor een mega tocht door de heide.

31-08-2016, 07:02 Geschreven door Marc

30-08-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.nog steeds geen foto's te publiceren

Gisteren ben ik naar Hamburg gereden om er het vermaarde Wunderland te bezoeken. Vele duizenden toeristen bezoeken de grootste modelspoorbaan van Europa. Ik was er trouwens ook niet alleen en kreeg een ticket voor een bezoek na een wachttijd van 3 uur. In tussentijd heb ik een stukje langs de Elbe gewandeld en de vernieuwde pakhuizen bekeken.
    Jammer dat ik geen foto’s van Wunderland kan publiceren, maar ik heb er ruim voldoende gemaakt. Wat een slechte wifi!

30-08-2016, 16:28 Geschreven door Marc

29-08-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.erbarmelijke internet

Gisteren was het weer bloedheet. Maar tegen de late namiddag verschenen er wolken en hoorden we wat gedonder. In de hitte hebben we eerst de gratis bus, de Heideshuttle, genomen van Garlstorf naar Undeloh. De heide staat nu op zijn mooist. Zon en schaduw wisselden af voor de wandeling van 9 kilometertjes. Maar het was nog steeds bloedheet.
    Het dorp Garlstorf is klein en er is niet veel te zien. Alleen een oude molen siert het vredige dorp. Op de camping staan geen Vlamingen of Belgen, behalve wij dan. De meeste bezoekers zijn Duitsers, Zweden, en … Nederlanders! Ik denk dat er bij het scheppingsverhaal een dag bijgekomen is, de dag dat God de Hollanders creëerde. Op de 8ste dag zaaide hij de Hollanders en zo komen ze altijd maar opnieuw als kool uit de grond gekropen, overal waar je komt in Europa.
    En het internet werkt hier nauwelijks. Af en toe is er “toevallig” verbinding. En foto’s meesturen lukt al helemaal niet.

29-08-2016, 17:29 Geschreven door Marc

28-08-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. de foto's van gisteren

En hier komen dan de foto's van gisteren. Ik hoop er in te slagen verder berichten te posten vanuit de camping Nordheide.

28-08-2016, 10:54 Geschreven door Marc
    Reageren (1)

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aankomst in de Lüneburger Heide

We staan nu in Garlstorf, midden in de Lüneburger Heide. De rit van 300 kilometer was er eentje met vijf keer Stau, verkeersopstoppingen van jewelste. Ik heb de route de laatste 70 kilometer aangepast en ben langs binnenwegen naar Garlstorf gereden zonder Stau. Dat gaf ons de gelegenheid voor de eerste keer Heidekartoffeln, echte patatten uit de Lüneburger Heide, te kopen. De camping Nordheide in Garlstorf is een oase van rust en groen. Als alles meezit, gaan we hier een weekje blijven. Alleen is de W-Lan, de wifi, ondermaats. En er moet nog ergens een softwareprobleem zitten, aangezien ik al uren probeer iets te publiceren. Dan kon ik deze tekst maken zonder foto's en dan kon ik wel doorsturen.

28-08-2016, 05:55 Geschreven door Marc

26-08-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de eerste rit door Nederland

De eerste etappe zit erop. We zijn langs Antwerpen, Tilburg, s’Hertogenbosch, Arnhem, Hengelo en Oldenzaal Duitsland binnengereden. 300 kilometer was genoeg in volle zomer met heel wat files. Gelukkig werkt de airco in de auto perfect. We staan nu in Bad Bentheim op camping Am Berg. Veel berg is er niet te zien, en de camping is op en top Nederlands. Ik moet al moeite doen om een Duitse kampeerder te ontmoeten. Morgen trekken we verder, weer 300 kilometer naar de Lüneburger Heide, naar Garlstorf, zo’n 20 kilometer van Lüneburg en 30 kilometer van Hamburg.

26-08-2016, 16:59 Geschreven door Marc

06-08-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Welkom op mijn blogje over kamperen in Duitsland

De bekende diesellocomotief V200 gaat naar zijn Heimat. Duitsland komt eraan. We gaan wat langer dan een maand toeren door Duitsland. Wie en wat gaat er allemaal mee? Belangrijkst is de caravan, dan Bea, de trouwe Golden Retriever Diarmuid, en... de V200! Wie nog niet weet wie of wat de V200 is, kan alles lezen over het "Wirtschaftswunder" van de Duitse spoorwegen op mijn vorige blog: http://blog.SeniorenNet.be/v200
    Nu maken we tijd om alles voor te bereiden. Reisgidsen moeten gelezen worden van voor naar achter en omgekeerd, de wegenkaart moet bijna van buiten geleerd worden en de caravan moet in orde gebracht worden. We vertrekken op vrijdag 26 augustus.