GESCHIEDENIS VAN DE VRIJMETSELARIJ.
Met de steun van andere Loges, andere Belgische, Engelse en Franse Grootmachten, met de wetenschappelijke ervarenheid van de ULB, hebben zij "De Schotse Sleutel' gerealiseerd, een documentaire van 52 minuten met de bedoeling, voor de eerste keer, de oorsprong van de vrijmetselarij aan het licht te brengen. Onuitgegeven docu- menten en verrassende getuigenissen worden er onthuld hetgeen een miskende geschiedenis in een totaal nieuw daglicht doet voorkomen.Het is de eerste film die over de herkomst van de vrijmetselarij handelt. De beste specialisten ter wereld hebben aanvaard in deze film tussen te komen.
U vindt alle bijkomstige inlichtingen op de site : http:// www.scottishkey.com U kunt ook nog rechtstreeks per mail contact nemen op volgend adres: contact@simongo.be De film is in het Engels en Frans met Nederlandstalige ondertitels
De DVD kan on-line besteld worden op : http:// www.clefecosaise.com/Commanderlefilm.html NOTA: zelfs met de spellingsfout 'ecosaise' geraak je ter plaatse !
MIJN INDRUK OVER DEZE DOCUMENTAIRE:
Eindelijk ontmythologisering of demystificatie of de naakte waarheid zonder franjes. Een van de hoofdpersonages, dominee Anderson krijgt een eerder dubieuze rol toegespeeld : professioneel actief met de fabricatie van fantasie-genealogieën voor bourgeois zonder verleden ( ijdelheid is van alle tijden !?). Krijgt van Desaguliers de 'opdracht' voor de Grootloge van Londen (1717) een edel en zo oud mogelijk verleden te concipiëren; fantasievol als hij is legt hij een fictieve link tussen de kathedraalbouwers met hun 'Old Charges' en de pas gestichte Grootloge ! Later ontdekt Desaguliers tot zijn grote verwondering dat Schotland over een uit- gebreid net loges beschikt die teruggaan tot de 12de eeuw en waar heel wat edel- lieden zich lieten inwijden zonder ooit nog terug te komen. Die Schotse loges krijgen een enorm succes daar men liever aansluit bij een loge met een ver verleden dan bij een die pas gesticht is (all is vanity)
Dit alles tot grote ontgoocheling van alle esoterici, fantasten, mythomanen en vermeende afstammelingen van rozenkruisers. L. Apostel, verwijzend naar het boek van Frances Yates ' The rosicrucian enlightenment' in zijn werk 'Vrijmetselarij' (264) stemt in met 'de literaire mystificatie rond de niet bestaande Rozenkruisersorde'
De film zou voortaan gebruikt worden bij de instructies die men aan de leerlingen-vrijmetselaars traditioneel verstrekt.
Wat blijft er nog over van' De Christelijke wortels van de Vrijmetselarij' van wijlen Piet van Brabant ? En hebben progressieve loges het bij het juiste einde als zij 1717 uitroepen als het begin van de vrijmetselarij ?
En waar de Egyptische ritus van Cagliostro (Memphis- Misraïm ) vandaan komt mag Joost weten! (volgens J.Koppen (VUB) Amerika en Italië !)
Persreacties: Peter Taylor: 'Again many myths are put to bed' parisfred Master: 'A good cure against masonic bigotry' PS. Niet echt om over 'naar huis te schrijven' Maar laat je niet afschrikken ! De hedendaagse VRIJMETSELARIJ is zeker niet enthousiast over dit niet zo fraai verleden en ik hoop dat alle broeders daar hun eigen mening zullen over uiten.. Toch vrees ik dat heel wat doorgewinterde broeders- zij het niet openlijk- deze revelaties zullen in twijfel trekken.'Il n'y a que la vérité qui blesse! '
PS. Eén van beide regisseurs, Tristan Bourlard stuurt mij op 14.03.08 een dankwoord voor mijn reactie . 28.03.08 Jimmy Koppen, MA, wetenschappelijk onderzoeker aan de VUB, History Department/ Interdisciplinary Research Group Freemasonry, feliciteerde mij met mijn blog en schreef verder omstandig over zijn persoonlijke bevindingen betreffende het ontstaan van de maçonnerie. Hij is auteur van o.a. meerdere wetenschappelijke artikels en boeken over maçonnerie en publiceerde 'Vrijmetselarij voor dummies' ZIE OOK: www.bloggen.be/jimmykoppen
Tristan Bourlard
Hij realiseert reeds 15 jaar films, documentaires en TV-uitzendingen. In 1994, ontving hij de Europese Prijs voor de beste wetenschappelijke film op het Festival van de wetenschappelijke film van Paliseau (Frankrijk) voor 'Van Mercator tot de satellieten, cartografische histories' In 1999 werd de documentaire 'Matamata en Pilipili 'bekroond met de Contribution Award op het Margareth Mead Film & Video Festival van New York, en de prijs van de 'Beste Mondiale Documentaire van de FIAT' te Santiago ( Chili ). Daarenboven heeft hij zes documentaires verwezenlijkt voor twee thema- avonden voor Arté,' Simenon, l'homme nu' en 'Einstein, une vie, un homme'. Hij was eveneens de realisator van twee series uitzendingen over geopolitiek voor 'Le dessous des cartes'.In februari 2000 publiceerde hij 'L'oeil du romancier' bij Actes Sud, Collection Solin. In 2002 realiseerde hij de historische en wetenschappelijke documentaire 'La place du mort' voor de RTBF en kreeg de 1e prijs toegekend aan de pedagogische film op het festival van de archeologische film Kinéon te Brussel.
François De Smet
Geboren in 1977, filosoof van opleiding, was hij jarenlang werkzaam in de politieke wereld, en is wetenschappelijk onderzoeker in politieke filosofie aan de ULB. Hij is eveneens actief in verscheidene verenigingen in verband met cultuur, diversiteit of gelijkheid van kansen. Hij schreef ' De rechten van de mens : oorsprong en toevalligheden van een moderne ideologie' (2001) en menige artikels over racisme, culturele diversiteit of burgerschap. ' The Scottish key' is zijn eerste film. Jimmy Koppen, MA
VUB- History Department / Interdisciplinary Research Group Freemasonry Zijn reactie op mijn blog op 28 maart 2008 Proficiat met uw blog, die ik met veel interesse heb doorgenomen. Ik ben zo vrij te reageren op uw bericht over 'The Scottish Key'. Door buitenstaanders- of beter gezegd : de wetenschappers of 'maçonologen' waartoe ik zelf ook behoor- was het al langer geweten dat Anderson een randfiguur was en dat Desaguliers de ware 'vader' van de hedendaagse vrijmetselarij was.Hij zorgde er achter de schermen voor dat de vrijmetselarij ingang vond bij de elite.De beste illustratie hiervan vinden we bij de groot- meesters van de Londense Grandlodge: tot Desaguliers waren dat onbekende en onbeduidende figuren; nadien waren het leden van de hoge adel en het establishment. De Constituties van Anderson (1723) waren waarschijnlijk ook grotendeels door Desaguliers geschreven, en hadden niet enkel tot doel de statuten en reglementen van de Grootloge op papier te zetten, maar een soort van historische verantwoording te bieden. Vandaar dat het boek voor de helft bestaat uit een grotendeels verzonnen historie, geïnspireerd op de Bijbel en legendes. In feite moet je er van uitgaan dat er geen enkel onweerlegbaar bronnen- materiaal beschikbaar is om de werking van vrijmetselarij voor 1717 te staven. Maar binnen de vrijmetselarij zelf heerst er een grote onwetendheid over de eigen geschiedenis. Ik ben zelf profaan, maar ik hoor van mijn contacten binnen het GOB dat vele neofieten niet weten wat de vrijmetselarij in 19e- en 20e- eeuws België heeft gerealiseerd, laat staan dat ze de voorgeschiedenis ten gronde kennen. Vandaar is het een gemakkelijke oplossing de middeleeuwse bouwgilden automatisch aan te nemen als de rechtstreekse voorgangers van de heden- daagse vrijmetselaars.Waarschijnlijk zijn er vandaag nog steeds vrijmetselaars die ervan overtuigd zijn dat ook de tempeliers en de rozenkruizers ergens in hun voorgeschiedenis een rol hebben gespeeld, terwijl ook dat pertinent onjuist is. Persoonlijk merk ik ook bij rondleidingen in de tempels aan de Lakenstraat ( ik heb er, om verschillende redenen, al meerdere meegemaakt) dat de gids ( een ingewijde) vaak maar weinig (kunst-) historisch inzicht laat merken Het doet je echt afvragen wat het niveau van de 'geschiedenisles' moet zijn die leerling-vrijmetselaars na hun inwijding ontvangen. Het is de verdienste van de Scottish Key om deze gegevens eens op een rijtje te zetten en hopelijk daarmee diegenen te bereiken die er het meest baat bij hebben.
Je merkt ook aan de tussenkomsten in de film ( de grote namen binnen het wetenschappelijk onderzoek naar vrijmetselarij zoals John Hamill, Andrew Prescott en Roger Dachez ) dat het geen gratuite documentaire is zoals er zoveel over vrijmetselarij (vooral op internet) de ronde doen.
Jimmy Koppen, MA
Voor verdere reacties of terechtwijzingen : francois.braham@telenet.be
|