SINT-LAUREINS - De beruchte bocht in de Ketterijstraat ter hoogte van de Eeklose Polders moet structureel worden aangepakt. De gemeente vraagt dat aan het gewest.



De buurt kan het aantal ongevallen in de beruchte bocht op het kruispunt van de Ketterijstraat en de Mariapolderdijk in Watervliet niet meer bijhouden. Vorige week nog belandde een jonge vrouw uit Waterland-Oudeman met haar wagen in de sloot nadat ze de macht over haar stuur was kwijtgeraakt. ‘De ongevallen die hier in deze bocht al gebeurd zijn, kunnen we al lang niet meer op twee handen tellen', vertellen de buurtbewoners.

Het voorval was voor Franky Van de Moere, gemeenteraadslid voor oppositiepartij Samen, het sein om in de jongste raad nog maar eens aan te dringen op structurele maatregelen.

‘Er is in de jongste maanden en jaren al heel wat gedaan om de veiligheid in de bocht te verhogen', begint Van de Moere zijn relaas. ‘Er werden visgraatborden gezet, strepen getrokken op de weg en fluorescerende noppen in de baan aangebracht. Blijkbaar helpen al deze middelen niet. Sommigen suggereerden al om flitscamera's vlak voor de bocht in de straat te plaatsen. Feit is dat de huidige signalisatie niet volstaat om ongevallen te vermijden.'

Eerder al werd de maximale snelheid op de N456 voor en achter de bocht verlaagd van 90 naar 70 kilometer per uur.

Omdat de Ketterijstraat een gewestweg is, kan de gemeente Sint-Laureins niet autonoom ingrijpen. ‘Daarom stellen we voor om door middel van een gemeenteraadsbesluit de bevoegde minister te vragen de weg structureel aan te pakken en her in te richten. Ook de Ketterijstraat zelf moet hiervoor misschien een ingreep ondergaan.'

Samen wil in het overleg heel wat partijen horen om tot een degelijke, maar vooral veilige oplossing te komen. CD&V, bij monde van burgemeester Annick Willems, was het roerend eens met de stelling van Van de Moere. ‘We hebben in het verleden al meer dan eens aandacht gevraagd voor deze bocht', zegt Willems. ‘De gedane inspanningen blijken vooralsnog onvoldoende. Opvallend is dat het vaak mensen uit de streek zijn die de bocht niet veilig doorkomen. Onaangepast rijgedrag is meermaals de oorzaak van het kwaad. Maar we mogen ons hier inderdaad niet achter verschuilen. Elke dode of gewonde die in deze bocht valt is er een te veel. We staan achter het voorstel en vragen nogmaals de aandacht voor het probleem.'

Het voorstel werd met eenparigheid van stemmen aangenomen.