• zaterdag 30 juni
  • dinsdag 25 juni

Zeilen 2013

17-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.maandag 17 juni
    Kioni "Ithaki" naar Kastos 16,6nm.
    Op tijd vertrokken voor een tussenstop na 6nm op Atokos" Cliff Bay" een postkaartje helder blauw water tegen een witte rots. We kwamen als eerste toe lekker gezwommen en wat gegeten.
    Na twee uurtjes kwam er een beetje wind daar hebben we dan maar gebruik van gemaakt.
    Het was van korte duur enkele mijltjes half aan de wind gezeild 2Bft.
    De haven van Kastos is ook niet zo groot, aan de kade lag het al vol dus ankeren met de landvasten naar de rotsen hier was ook niet zo veel plaats niet meer.
    Een eigen privé zwembad hier kom je echt tot rust.
    Boven staat een molen waarin een taverne is uitgebaat het zicht over de zee is super.
    Er zijn nu van dit jaar ook twee leuke tavernes bijgekomen.
    Geen havengeld, water, elektriciteit wel supermarktje bij Jerry heel vriendelijk.

17-06-2013 om 00:00 geschreven door Linda & JP

16-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zondag 16juni
    Rustdag vandaag we blijven hier in Kioni een dagje chillen, vannacht veel wind gehad.
    Franstalige zeilers kwamen vanmorgen vroeg toe van de haven iets verderop" groot Vathi "ze hadden heel de nacht 36kn gehad.
    Onze wandelschoenen aangetrokken en de bergen in, onderweg een boerderij tegengekomen met vele geiten die losliepen over de weg.
    Bij onze terugkomst even afgezakt voor verfrissing naar een mooi baaitje gewoon zalig.

16-06-2013 om 21:46 geschreven door Linda & JP

15-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zaterdag 15 juni
    Vasiliki "Lefkas" naar Kioni "Ithaki" 12,5nm.
    Vandaag wat langer geslapen het was een zwoel nachtje pas tegn de morgen wat afgekoeld.
    Voor ons vertrek eerst een beetje geankerd in de baai, wat is het hier prachtig en rustig.
    Een catamaran scheurde ons rakelings voorbij de wind was er iets vroeger dan gisteren.
    Om 13u15 dan toch de start ingezet naar Kioni mooi zeiltripje 4-5-6Bft ruim en half aan de wind.
    We weten al uit ervaring ter hoogte van Friekes 2nm voor Kioni kan je beter je zeil wat reven er zijn altijd stevige windvlagen. Het aanleggen in Kioni is altijd een verassing zoals vandaag.
    Normaal in het weekend is het rustiger maar dat is ook verleden tijd.
    Bij het afmeren met een lekker zijwindje naast een super grote catamaran (nog nooit gezien) blokkeerde ons anker niet zakken of niet ophalen slecht moment.
    Met wat hulp van de grote buur hebben we het toch weer klaargespeeld om zonder schade veilig aan de kade te komen.
    Een poging gedaan tot een zwempartijtje maar wat is het water fris 23°.
    Geen havengeld water tegen betaling kleine supermarkt denk er aan zondag geen brood!!!!!!!!!

15-06-2013 om 21:36 geschreven door Linda & JP

14-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vrijdag 14 juni
    Sivota "Lefkas" naar Vasiliki "Lefkas" 6Nm het surfoord.
    Het zonnetje was van de partij de wind liet het weer afweten dan maar met de motor tegen 3Kn, lekker wat chillen kan ook deugd doen.
    De ingang van de haven is 2,6Nm 3m diep niet al te veel plaats.
    S'avonds is er altijd een stevige valwind ideaal voor surfers en catamaran een echte mierennest.
    In de baai ankeren geeft spectaculaire beelden van de voorbij vliegende zeiltjes.
    Geen havengeld,water 2€ geen elektriciteit goede supermarkten.
    Veel en lekkere restaurantjes.

Bijlagen:

14-06-2013 om 00:00 geschreven door Linda & JP

13-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.donderdag 13 juni
    Van Meganissi "Spartagori" naar Lefkas" Sivota" trip van 7 Nm.
    Na ons ontbijt onder de stralende zon kregen we nieuwe buren, de hond  een Stafford kwam onmiddellijk kennis maken zonder problemen stapte hij van de ene boot op de andere, wij vonden dit natuurlijk super leuk niet iedereen zou daar met gediend zijn.
    Lekker lamsvlees en gemalen rundsvlees gekocht bij de beenhouwer boven in het dorpje we kunnen er tegen voor vandaag.
    Bij ons vertrek enkele pogingen gedaan om op te kruisen doch de wind was niet wat ze ons beloofd hadden 1Bft ipv 2-3Bft.
    In Sivota lagen al aardig wat masten het is hier ook altijd heel warm ligt echt ingesloten.
    De taverne "Liotrivia" op de hoek als je de haven binnenvaart is heel mooi, speciaal met een olijfmolen binnen ook s'avonds heel mooi verlicht gaan we altijd ééntje drinken.
    Dan maar aan ons dinner begonnen voor de avond "Kleftiko" lam,aardappelen, worteltjes, courgetten, tomaten,ui, look en feta dit vier uur in de oven om duimen en vingers af te likken.

13-06-2013 om 00:00 geschreven door Linda & JP

12-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.woensdag 12juni
    Na een slechte nacht, het water klotste konstant tegen de boot wat een heel vervelend geluid geeft. Toch een sportief dagje vandaag, van Spartagori over de berg gewandeld naar Vathi +- 8km heen en weer. De zon was wel van de partij met geregeld wat bewolking ideaal voor een uitstapje. Dit jaar is het toch niet zo warm als anders, de zwoele avonden missen we wel een beetje.

12-06-2013 om 00:00 geschreven door Linda & JP

11-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.disndag 11 juni
    Vandaag gaat ons tochtje van 16 nm naar het eiland Meganisi "Spartagori". Maar voor het zover is moeten we ons eerst zien te bevrijden van een anker dat we gisteren opgevist hadden .
    Een aangenaam zeil dagje ruim aan de wind bij 12kn tot aan het kanaal .
    Voor ons is het hier het mooiste plaatsje van de Ionische zee
    Aan de westkant van Meganisi zijn verschillende diepe baaien waar het prima zwemmen is.
    Spartagori ligt boven tegen een berg aan met aan de voet een diepe baai hier zijn twee taverna's over elkaar waar je kan afmeren met mooring lines.
    De volgende dagen hebben we een klein probleempje gisteren is ons fototoestel in de grote zee gevallen.
    Volgende foto's met het tabletje:)))

11-06-2013 om 00:00 geschreven door Linda & JP

10-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.maandag 10 juni
    Vol goede moed vertrokken om 11u naar het mondaine Fiskardo ze gaven vandaag een leuk windje 2bft.
    De zeilen op, na 2mijl windstil dan maar de motor en een lekker grieks slaatje gegeten onderweg. 3mijl voor aankomst nog even 3bft half aan de wind gezeild.Een klein beetje veranderd hier, minder plaatsen aan de kade er is hier tijdens een storm eens een steiger weggevlogen daar kan je enkel nog met een lange lijn aanleggen.
    We hebben hier weer toeren moeten uit halen met lange lijnen naar de rotsen alles ging perfect tot we het anker aantrokken . Er hing een grote vis aan (anker van iets) dit zijn zorgen voor morgen,Jean-Pierre heeft wel al gedoken en een landvast klaargemaakt aan het ding om morgen los te maken . Nu nog een duikje in ons privé zwembad de eerste keer deze reis lekker frisss .

10-06-2013 om 00:00 geschreven door Linda & JP

09-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zondag 9 juni

Een lui dagje vandaag, nu er plaats vrij kwam ons even aan de overkant gelegd, grote schoonmaak van de boot alle tanks gevuld met water en diesel.

Vandaag vrij rustig hier de wind stak toch weer zijn kop boven water rond 14u, 4bft.

JP was weer redder in nood met iemand anders zijn boot

De mens zag het niet meer zitten om aan te leggen.

JP op de boot gesprongen en boot aangelegd met zijwind

09-06-2013 om 00:00 geschreven door Linda & JP

08-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zaterdag 8 juni

8juni2013

Opgestaan om4u30 allee  Jean-Pierre toch, ik ben nog wat blijven luieren hij heeft dat prima alleen gered.

Er stond ons een lange rit te wachten 60nm naar het eiland Kefalonia “Sami”.

Na 10nm kwamen we aan de bekende Rion brug 45m hoog 2,2km lang, een beetje akelig om onderdoor te varen je hebt het idee dat de mast te hoog is.

Ze gaven 16kn maar aan de hoek van het eiland Itaki liep het op tot 25-26kn het is ervoor gekend dat wordt weer leuk om aan te leggen want hier in het haventje roeren ze nogal in de soep bij wind.

Ondertussen was het 18u, het lag hier vol nog enkele plaatsen tussen de vissersboten. De mensen waren niet uitgevaren vandaag wegens de wind ze hadden 5bft gegeven + de flottielje.

Eerste poging tot ankeren mislukt anker zat in de bak ergens vast, tweede poging ok helpende handen genoeg aan de kade.

Goede supermarkten,gratis water, normaal liggeld 2€ wij hebben niemand gezien.

Lekker restaurantje gedaan Dolphins .

08-06-2013 om 00:00 geschreven door Linda & JP

07-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vrijdag 7 juni
    Nafpaktos
    7u05 na een regenachtige nacht laten we Trizona achter ons voor een nieuwe uitdaging Nafpaktos
    13.6nm geen spiertje wind.
    Super klein haventje gelegen in een burcht er kunnen maar twee of drie zeilboten binnen.
    De zon moesten we vandaag ver zoeken achter de wolken hier en daar wat regendruppelsbij 24°.
    Bij aankomst10u15 was er geen zeilboot te bespeuren, één buiten voor anker aan het strand. Binnen enkel vissersbootjes we gingen dan toch de gok wagen. Na drie keer proberen aan te leggen was het ons toch gelukt aan de hoge betonnen muur juist voor de trap van het centrum.
    We hebben het alleen moeten redden blijkbaar zien ze hier liever geen indringers.
    In de late namiddag nog één bezoeker, die zag het al voor bekeken na de eerste poging daar hij al een ander anker mee opviste
    Heel mooi Venetiaans haventje maar thats it, het centrum stelt niets speciaals voor, je kan wel goed inkopen.
    S'avonds is hier de jeugd losgelaten in de cafeetjes rond de haven, zal oordopjes moeten gebruiken veronderstel ik

07-06-2013 om 19:20 geschreven door Linda & JP

06-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donderdag 6 juni

7u onze buur vertrok in alle stilte doch dit heeft niet lang geduurd na enkele minuten begon onze boot te trillen het was zo ver, ons anker kwam mee boven  . Na wat heen en weer geploeter ook nog het anker van onze andere buur meegegrepen alles goed verlopen.
    Nu we toch wakker waren vertrokken om 7u45 voor een tochtje van 20nm tegen de wind.
    De zee was rustig tot we halfweg waren 16kn bij het binnen varen aangelegd aan stuurboord zijde
    perfect met de hulp van onze vrienden Jhon en Jane.
    Aardig wat mastjes veel achtergelaten boten zelf een gezonken zeilboot in het midden een kleine opfrisbeurt is hier wel eens nodig, echt op zijn Grieks.
    Geen water, elektriciteit en shops enkel leuke restaurantjes.
    De view is gewoon prachtig!

06-06-2013 om 18:10 geschreven door Linda & JP

05-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.woensdag 6 juni
    Vandaag het oracle van Delphi bezocht.
    Inkom was gratis het was de dag van het museum.
    We hebben taxi genomen samen met bevriende zeilers vanuit Galaxdia onze haven.
    De afstand was 35 Km.
    Voor de rest een luie dag beetje zonnen op  de boot.

05-06-2013 om 13:43 geschreven door Linda & JP

04-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dinsdag 4 juni
    Trip van 26 Nm van Kiato naar Galaxdia.
    Wind = 23 knopen.
    Midden in de golf wel hoge golven.
    Bij aankomst werkte onze anker niet, dan maar met de hand geankerd op te koop toe pakte ons anker niet.
    Anker met de hand opgetrokken en opnieuw geankerd deze keer met succes.
    Onze goed vriend van de boot Dimitris opgebeld en 2 uur later was er iemand die het electrisch probleem oplost
    Galaxdia is heel mooi een plaatje.
    Morgen bezoek naar het oracle van Delphi.

04-06-2013 om 00:00 geschreven door Linda & JP

03-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.maandag 3 juni
    Veel te veel wind om uit te varen we blijven dagje in Kiato.

03-06-2013 om 00:00 geschreven door Linda & JP

02-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zondag 2 juni
    Zondag door het kanaal van Corinthie gevaren 144€ betaald.
    Bij buitenkomen was het 25 knopen in de golf.
    We zijn naar Kiato opgekruisd gezeild en het laatste uur was de wind op gelopen tot 39 knopen.
    Laatste 2 Nm dan maar met motor door de golven.
    In Kioato zijlings aangelegd met 39 knopen wind op kop.
    Wij waren heel blij dat er 5 helpende handen stonden.

Filmke-->

Bijlagen:

02-06-2013 om 00:00 geschreven door Linda & JP

01-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zaterdag 1juni 2013
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag toegekomen in Athens.
    Dimitris stond paraat aan de vlieghaven boodschappen gedaan snel alles overlopen en vertrokken naar de Peloponesos "Neo Epidavros".
    Het haventje kennen we uit ons duimpje steeds goed ontvangen in Hotel Resto Poseidon onze eerste ouzo stond al klaar aangeboden door de vriendelijke eigenaar en familie.