Wij vonden het een hele eer om jullie te mogen verwelkomen in onze klas. Hopelijk hebben jullie er van genoten. Wij alvast wel . Graag hadden wij ook alle ouders willen bedanken die een handje hebben toegestoken bij de voorbereiding van het buffet.
Er was een pater in onze school. Hij noemde Pater Louis. Het was donderdag 26 oktober 2006. Hij was pater ergens in Averbode en hij vertrok toen hij 28 was. Hij kwam terug toen hij 70 was. Hij kwam naar ons met een bus waar allemaal foto's ,slangenvellen en nog veel meer in lag. Het ging over weredmissiehulp.Dat is iets dat opdrachten doet in arme landen.Bij Pater Louis was dat in Brazilie.Wereldmissiehulp betekent eigenljk in alle landen opdrachten uitvoeren bij arme mensen.Pater Louis moest in zijn geval arme kinderen helpen in Brazilie . Hij liet foto's zien van indianen. Die hadden ongelooflijke honger. Pater Louis had toevallig een bak appels in de auto.Hij deelde de appels uit maar er waren er niet genoeg voor de arme mensen.Dan sneed hij de appels in 2. Hij heeft ook andersvaliden geholpen door een school te bouwen en een ziekenhuis.Een meisje in Nederland verkocht al haar speelgoed voor een feest in het ziekenhuis. Er waren ook timmermansslaven. Dat waren slaven van de laagste soort omdat ze voor grote bazen werkten die weinig centen gaven aan de slaven. Pater Louis heeft 2 slaven moeten begraven. Zewaren gestorven aan diarree. En het is nog niet alles want Pater Louis heeft kledij ingezameld,bedden gemaakt,geld ingezameld en lezingen voor ons gegeven. Hij kon goed met kinderen omgaan en hij was enorm grappig.
Op donderdag 26 oktober 2006 is de wereldmissiebus op bezoek geweest.Die bus was vanbinnen super mooi.Er waren eigenlijk geen stoelen. Alleen in het einde van de bus waren banken geplaatst.Pater Louis was de man die ons vanalles heeft verteld over zijn leven in Brazilië met veel arme mensen.Hij heeft ons uitgelegd wat wereldmissiehulp betekent. Wereld is alle landen van heel de wereld. Missie is een opdracht en hulp betekent mensen en kinderen helpen.Met kinderen bedoelde hij vooral slaven,andersvaliden en indianen. Pater Louis heeft veel foto's van kinderen en hij vond het zo erg dat er zoveel arme kindjes waren dat hij vanalles is gaan doen voor ze.Vandaar dat hij pater is geworden. Hij is geld en kleding beginnen inzamelen. Ook heeft hij bedden gemaakt. De pater heeft zelfs een ziekenhuis en een school voor andersvaliden gebouwd.Hij heeft water gezuiverd met waterfilters en hij heeft ook lezingen gegeven.Hij zei dat onze opdracht is:kledij,schoenen en schoolmateriaal verzamelen. "Dat gaan we zeker doen": riepen we in koor. Op het einde was er ook nog een spel. We moesten schatten van hoever we een ratelslang kunnen horen. Het antwoord was 58 m en Matthew schatte 50 m. Hij had het vlagje van Brazilië gewonnen. Pater Louis had ook een werkje mee van een meisje uit Brazilië. Het waren 2 vlagjes met spelden en parels. Om die te winnen moest je een woord raden in het Nedelands van in een Italiaanse zin. Jill en Michaël waren gewonnen.Toen was het tijd en moesten we naar de klas.HET WAS SUPER!!!! DAT WAS EENS EEN FIJN LESUUR!!
De juf kondigde aan dat we onze schooltassen gingen wegen. Ik dacht dat iedereen in zijn eigen al zei: "O, nee!" Voor we dat echt deden, moesten we schatten hoeveel een schooltas van een zesdeklasser zou mogen wegen. Wij schatten 5 kg. De hoogste woog 11 kg :"Oops". De laagste woog 2 kg. Die van mij woog 3,5 kg, de tweede laagste. Alle schooltassen tezamen in onze klas wogen 118 kg. Dat is ongeveer 5,9 kg per kind. We hadden ook uitgerekend hoeveel kg wij elk apart maximaal mochten dragen. Ieder mag 10% van zijn gewicht dragen .Dus reken voor jezelf ook eens uit (als je tenminste nog naar school gaat).
We hebben samen met de klas, onze boekentas gewogen.De lichtste boekentas woog 2 kg.Die was van Alham .De zwaarste boekentas woog 11 kg. Dat was die van Jan. We gaan je 3 tips geven waar je jouw gerief kan steken om jouw schooltas lichter te maken. Tip 1: Neem je agenda om te kijken wat je hebt en steek die boeken erin. Tip 2 : Een briefje voor je ouders hoort thuis in je agenda. Tip 3: Hoe orden je je boekentas ? Vooraan je pennenzak en brooddoos.Dan je agenda en je boeken.Dan je schriften en daarna je boeken . Hoe orden je het makkelijkst ? Van klein naar groot .Het totaal van onze boekentasen van de klas was 118 kg !!! Gemiddeld per kind is dat 5,9 kg . Maximaal mag je slechts 1/10 van je eigen gewicht dragen . Als je deze 3 tips volgt, dan krijg je niets aan je rug.De specialisten hebben het gezegd.
Oh nee, dat gedoe komt weer. Dit gevoel doet me altijd zeer. Mijn broer staat onnozel te doen. God, wat kan ik eraan doen? Broertje stop, broertje stop. Anders krijg je een goeie klop! Dit gevoel is echt niet fijn. Ik ben niet zo blij om zijn broer te zijn
Robert, Michaël, Gregory
Mijn broer plast in de planten Mijn zus trekt de rok omhoog van een van de klanten Mijn vader zingt luidop in de winkel Mijn peter schiet tierelinkel Mijn moeder staat half bloot En ik,ik schaam me dood
Voor alles en voor niets. Ook al zit ik op een stomme fiets. Ik schaam mij voor niets. Ik schaam mij voor m'n broertje, die in zijn broekje plast. Ik schaam me voor alles. Help me uit mijn lijden.
... te pletter.
Kelly,Kevin,Magali.
SCHAAMTE
IK voel me verlegen ik schaam me dood en het ergste is ik ben vuurrood! Wat moet ik doen? M'n pa staat te zingen en ook nog eens zo zot te springen. Ik zou wel in de grond willen zakken of een kussen voor mijn gezicht willen pakken! Ben ik weg of blijf ik staan? WAT HEEFT M'N PA ME TOCH AANGEDAAN ?
Begin september ontdekten we in ons eerste Zonneland een leuk wedstrijd. "Maak met je klas je eigen totempaal." Op deze foto kan je het eindresultaat bewonderen. Aan alle leerlingen een dikke proficiat ! En nu maar hopen op de overwinning !!!!
Mijn moeder had stiekem kaartjes gekocht voor eurosong for kids. We moesten daar al om 19 uur zijn . Maar mijn moeder en ik waren er al om 17 uur. We hebben minstens 3 uur moeten wachten en hebben zo van die knipperlichtjes gekocht . Toen het begon was het geluid wel te luid maar dat was na een tijd wel over. Toen het Thor zijn beurt was toen ontplofte het !
Enkele leuke slogans voor milieuvriendelijk verkeer.
Enkele leuke slogans
Ga in de winter met de slee dan is iedereen tevree. Ga met je voeten , het is een prachtige route. Ga te voet dat doet je goed. Voel je kits op de fiets. Met een ticket op zak kan je overal op stap. Voel je je een looser ? Neem je fiets en maak je cooler. :D:D:D Michael en Gregory:D:D:D
Juf Sonia las een verhaal voor in verband met internet. Evi had een huiswerk over geschiedenis op het internet. Maar dan floepte er een chatbox op. Het was Mats die zich voordeed voor een jongen van 16 jaar. Evi spreekt met Mats af . Maar Mats bleek een oudere man te zijn.: en wordt ontvoerd. Zeer spannend en het was ook heel leerrijk dat je niet iedereen kan vertrouwen.Ik vond het goed dat de auteur zo'n boek heeft geschreven. Omdat we dan voorzichtiger gaan zijn.
M'n voeten op de grond en m'n hoofd in de lucht Ik geniet met hart en ziel van het leven Hul me in de zon als een vogel in vlucht In vermijd te vaak bewandelde wgen,oh yeah
Ik doe m'n eigen zin (yeah) Want je eigen waarheid (aha) Vind je binnenin Ik ben steeds mezelf gebleven (zelf gebleven) Ik doe m'n eigen zin (yeah) Vermijd alledaagsheid (yeah) Vind Yang en Yin Door altijd weer alles te geven
REFREIN Jong en eigenwijs! Ik val,ik sta op,ik herrijs Jong en eigenwijs! Ik val,ik sta op,ik herrijs Jong en eigenwijs! Ik ben wie ik ben!
Dit is wat van alles zo'n uitdaging maakt: Je mag zelf je eigen route bepalen Wijk soms van de landkaart eens af want zo vaak Schrijf je dan pas echt je eigen verhalen,oh yeah
Ik doe m'n eigen zin (yeah) Want je eigen waarheid (aha) Vind je binnenin
Ik ben steeds mezelf gebleven (zelf gebleven) Ik doe m'n eigen zin (yeah) Vermijd alledaagsheid (aha) Vind Yang en Yin Door altijd weer alles te geven
REFREIN
yeah,yeah,yeah Je mag zelf je route bepalen Schrijf je pas je eigen verhalen Jong en eigenwijs Jong en eigenwijs!
We hebben over milieuvriendelijk vervoersmiddelen geleerd . In de klas moesten we een grote slogan maken over verkeer. we hebben ook geleerd om ons miliuevriendelijk te verplaatsen zoals met de tram ,trein, bus ,metro en boot
enkele slogans: kweek wat moed en kom te voet. Te voet doet iedereen goed. Allen samen met de trein dan zal er nooit meer fille zijn
Deze tips moet je zeker gebruiken: Minder met de auto gaan.
25 september 2006 een maandag. We namen deel aan de stempeltjesloop.De bedoeling was de kinderen eens sportief te laten bewegen.De sfeer was er luidruchtig want alle scholen van Dilbeek waren aanwezig.In het begin voor het vertrek moesten we in boxen staan.Dan lieten ze het lint los,we mochten vertrekken.Sommige kinderen vertrokken veel te snel.Maar ze zouden steken in de zij krijgen.Het begon te miezeren, harder te waaien.We zaten juist tegen de wind en het regende in onze ogen.Het was vermoeiender dan anders.:?Maar ik kreeg het niet koud.Want na 1km was je al aan het zweten.De veldloop was in het bos.Dat was leuk.Daarna kwam je uit op de straat. Ik heb 5.5 km gelopen. In het geheel was het 30 minuten lopen. Na een tijdje kreeg ik dorst. Ik begon goed te blozen. Achteraf was ik stijf. Maar ik vond het een leuk halfuurtje lopen, omdat het een leuker parcour wad dan twee jaar geleden.
:P :8) :8) 9okt 2006 het laatste uur van de dag ,we krijgen een lied van de maand . Het is het lied van eurosong for kids .Iedereen was blij en we zongen en dansten. We gingen uit de bol en er was veel ambiance . Dat was leuk en de juf had de cd mee . Er waren drie liedjes op de cd: Thor, de fireflies en het lied van de kids . Het lied van vorige maand (september) was een liedje van de pippi lankous musical.
:DMaandag 25 september 2006 moesten we zorgen voor turnkledij,dat kun je waarschijnlijk al raden. Inderdaad,de hele school deed ook dit jaar terug mee aan de stempeltjesloop. Na de middagspeeltijd zijn we vertrokken, de zesdeklassers toch. We waren nog maar juist uit de bus of Ahlam was haar kaartje al vergeten, typisch. We hebben daar nog eens lang zitten wachten, de meesten (daar zat ik ook bij)waren zich al aan het vervelen en de moed zonk me in de schoenen toen het ook begon te miezeren.Ondertussen waren er ook veel andere scholen bijgekomen. Alle scholen waren er, twee sportleraren van verschillende scholen hielden het lint vast, de teeeuuut klonk en we stormden naar voren, in de hoop beter te eindigen dan vorig jaar.Op de eerste bergop voelde ik al dat ik niet getraind was. Tot mijn verbazing was ik in nog geen twee minuten mijn vrienden kwijt. Waren ze voor of achter mij ? Ik weet het niet. De eerste ronde had ik dan toch al gehaald. Bij de tweede stop voor een stempeltje stond Griet en nog iemand ons toe te juichen. In de tweede ronde voelde je echt iedereen denken: ik zal nog niet opgeven, blijven doorlopen , je kunt het. Een paar waren al aan het zweten, maar niet iedereen. Ik had wel pech want mijn veter ging los, dat was dan ook weer 30 sec. verloren, want alles telt. In een ding ben ik wel stom geweest, ik ben beginnen stappen, dat had ik beter niet gedaan. In de derde ronde was de spanning te snijden, iedereen was aan het zweten en de meesten waren nu aan het stappen. Ik weet niet hoe maar dat gaf me moed. Daar ben ik ook Kevin en Magali tegengekomen. Niet zo ver van de tweede stop hadden we nog 3 min. Kevin vroeg me of we het nog zouden halen en ik zei ja, ook al was dat helemaal niet zeker. We hadden het nog gehaald met nog 2 min over. Voor mij was het afgelopen. Niet lang daarna was de tweede teeeuuut te horen. In totaal heb ik dus 4000 m kunnen lopen. We moesten nog even wachten voor we iedereen hadden. We kregen een appel en daar was iedereen blij mee. De stempeltjesloop 2006 was voor ons afgelopen. De bedoeling van dit alles was volgens mij dat sommigen misschien verborgen talenten ontdekten en ook, voor het uithoudingsvermogen. Ikzelf vind de stempeltjesloop best leuk. Om je hart te voelen kloppen en je benen bijna niet meer te voelen van de pijn.:D
OP 25 september 2006 zijn we met de klas gaan lopen. Het was zoals vorig jaar in het bos aan de Westrand. Het was wel spannend. De bedoeling was om zoveel mogelijk stempels te krijgen in 30min. Om de 500 meter kon je een stempel verdienen. Er waren nog andere scholen die deelnamen. De regen was wel een spelbreker.:x Ik heb 4 km gelopen. Soms moest je wel af en toe stappen. En dorst dat we hadden! De sfeer was wel niet zoals vorig jaar: Deze keer hadden sommigen geen zin om te lopen. maar ja ... Ik vond het wel leuk Op het einde kreeg iedereen nog een lekkere Appel!
Het gebeurde maandag 25 september 2006 Om 13.30 begonnen we te lopen . De start werd gegeven. Er waren veel scholen aanwezig. In het begin was het leuk,maar na de eerste ronde had ik al pijn,steken,pijn aan mijn enkels. Daarna heb ik nog twee ronden gelopen. FWIEEEET na een 30 minuten was het lopen gedaan. Ik had drie kilometer gelopen. We hebben allemaal veel gezweet, we namen direct ons flesje. Daarna kregen we een lekkere appel op school.